Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-413/13-2/DS
z 17 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2013 r. (doręczono osobiście) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wynikających z otrzymania od spółki komandytowo-akcyjnej środków pieniężnych stanowiących równowartość należnego podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wynikających z otrzymania od spółki komandytowo-akcyjnej środków pieniężnych stanowiących równowartość należnego podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną, polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej (dalej: Grupa). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług telekomunikacyjnych obejmujących m.in. dostawę telewizji cyfrowej, stacjonarnego i mobilnego dostępu do Internetu, telefonii stacjonarnej oraz telefonii komórkowej.

Wnioskodawca jest właścicielem praw ochronnych do znaku towarowego „B” (dalej: Prawa) w rozumieniu artykułu 121 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.).

W ramach planowanych działań restrukturyzacyjnych, Wnioskodawca zamierza założyć spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: SKA), a następnie wnieść do niej w formie wkładu niepieniężnego (aportu) Prawa. Wnioskodawca uzyska w SKA status akcjonariusza i będzie miał prawo do udziału w zyskach uzyskiwanych przez SKA. SKA będzie posiadać rok obrotowy rozpoczynający się w 2013 r., a kończący się w 2014 r.

Dokonanie aportu będzie stanowić jeden z etapów restrukturyzacji, której celem jest ich finalne przeniesienie do podmiotu, który będzie zajmował się zarządzaniem Prawami poprzez oddawanie ich do używania podmiotom z Grupy na podstawie umowy licencji.

Wnioskodawca jest, a SKA będzie w dacie wniesienia aportu zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów usług (dalej: VAT).

Wniesienie Praw w formie wkładu niepieniężnego do SKA zostanie udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę na rzecz SKA. Kwota VAT naliczonego po stronie SKA wynikająca z otrzymanej faktury VAT zostanie uregulowana przez nią w gotówce, natomiast pozostała wartość ceny zostanie uregulowana poprzez wydanie akcji SKA na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy kwota podatku VAT wykazana na fakturze VAT wystawionej przez Wnioskodawcę w związku z wniesieniem aportem Praw do SKA i zapłacona przez SKA do Wnioskodawcy w formie pieniężnej, będzie stanowiła równowartość podatku należnego VAT dla Wnioskodawcy i w związku z tym nie będzie stanowić przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy kwota podatku VAT wykazana na fakturze VAT wystawionej przez Wnioskodawcę w związku z wniesieniem aportem Praw do SKA, zapłacona przez SKA do Wnioskodawcy w formie pieniężnej – jak i równowartość podatku należnego VAT – nie będzie stanowić przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na mocy ust. 3 powołanego artykułu, za przychód związany z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jednocześnie, art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje jakiego rodzaju przysporzenia podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów podatkowych. I tak, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Podatek ten nie jest również uznawany za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów na terytorium kraju,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W świetle powyższego, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego czynność, polegająca na wniesieniu przez Wnioskodawcę Praw do SKA w formie wkładu niepieniężnego stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które powinno zostać udokumentowane fakturą VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zapłacona na rzecz Wnioskodawcy przez SKA kwota podatku VAT wynikająca z faktury VAT dokumentującej aport Praw będzie stanowiła de facto podatek VAT należny i w konsekwencji będzie neutralna podatkowo dla Wnioskodawcy. Płatność dokonana przez SKA będzie bowiem dotyczyć świadczenia wyłączonego z katalogu przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, zgodnie z ukształtowanym w praktyce podatkowej poglądem, przychodem w rozumieniu podatków dochodowych mogą być wyłącznie przysporzenia majątkowe o charakterze definitywnym, tj. takie, które w sposób trwały powiększają aktywa podatnika (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 listopada 2003 r. sygn. akt III SA 3382/02). Tymczasem kwota podatku VAT należnego nie jest dla Wnioskodawcy przysporzeniem definitywnym. Jest to bowiem kwota, którą Wnioskodawca jest zobowiązany odprowadzić do urzędu skarbowego jako podatnik podatku VAT. Zatem, otrzymanie środków pieniężnych z tytułu podatku VAT należnego wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Wnioskodawcę nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy realnego przychodu, który powiększy jego stan majątkowy i który należałoby opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, w opinii Wnioskodawcy, podatek VAT jako element ceny należnej powinien obciążać bezpośrednio nabywcę towaru lub usługi i pozostawać neutralny dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Otrzymana kwota nie powinna stanowić przychodu podatkowego dla podatnika, i analogicznie, odprowadzona na rachunek urzędu skarbowego kwota podatku VAT należnego nie powinna wpłynąć na obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych poprzez zaliczenie jej do kosztów uzyskania przychodów.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za prawidłowością stanowiska Wnioskodawcy jest również doprecyzowana przez ustawodawcę z dniem 1 stycznia 2011 r. zasada neutralności dla celów podatku dochodowego od osób prawnych wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek osobowych. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych „do przychodów nie zalicz się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki”.

Jak wynika z przedstawionego powyżej opisu zdarzenia przyszłego, kwota podatku VAT uzyskana będzie przez Wnioskodawcę w związku z przeniesieniem Praw w formie wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej osobą prawną, tj. do spółki komandytowo-akcyjnej.

W konsekwencji, nawet gdyby uznać przedmiotową kwotę za przychód, to nie będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższy pogląd jest również zgodny ze stanowiskiem organów podatkowych prezentowanym w wydawanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Tytułem przykładu można wskazać na:

  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 lipca 2012 r. (IBPBI/2/423-319/12/AK),
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 grudnia 2011 r. (ITPB3/423-501/11/MK),
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 czerwca 2011 r. (IPTPB3/423-4/11-2/AK),
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 stycznia 2010 r. (ILPB3/423-987/09-5/MM).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez Wnioskodawcę od SKA środki pieniężne stanowiące równowartość podatku VAT należnego wynikającego z faktury VAT dokumentującej czynność wniesienia aportem Praw do SKA nie będą stanowić przychodu dla Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.): przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Jednocześnie należy zauważyć, że powyższy akt prawny nie definiuje pojęcia przychodu, a jedynie ogranicza się do wyszczególnienia w art. 12 ust. 1 wartości majątkowych zaliczanych do tej kategorii. Ustawodawca nie wymaga, aby przychodem były tylko wymienione w tym przepisie pożytki, które są wprost wynikiem realizacji celu działalności gospodarczej osoby prawnej. Wszelkie wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w rozdziale 2 ww. ustawy, mogą być uznane za przychód osoby prawnej, zwłaszcza że listę pożytków – stanowiącą katalog zamknięty – które nie mogą być zaliczone do przychodów zawarto w ust. 4 powołanego przepisu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z kolei, na mocy ust. 3 ww. artykułu: za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje więc swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów.

Natomiast art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych enumeratywnie określa, co nie jest przychodem w rozumieniu tej ustawy. I tak, zgodnie z przywołaną przez Spółkę regulacją art. 12 ust. 4 pkt 9 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.

Z normą tą koresponduje przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług (…).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem praw ochronnych do znaku towarowego (dalej: Prawa). W ramach planowanych działań restrukturyzacyjnych Wnioskodawca zamierza założyć spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: SKA), a następnie wnieść do niej w formie wkładu niepieniężnego (aportu) Prawa. Wnioskodawca uzyska w SKA status akcjonariusza i będzie miał prawo do udziału w zyskach uzyskiwanych przez SKA. Wniesienie Praw w formie wkładu niepieniężnego do SKA zostanie udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę na rzecz SKA. Kwota VAT naliczonego po stronie SKA wynikająca z otrzymanej faktury VAT zostanie uregulowana przez nią w gotówce, natomiast pozostała wartość ceny zostanie uregulowana przez wydanie akcji SKA na rzecz Wnioskodawcy.

Wobec takiego opisu sprawy należy podkreślić, że środki pieniężne przekazane przez SKA na rzecz wnoszącego aport (Wnioskodawcy) nie będą miały charakteru podatku.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.): podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.

Z okoliczności sprawy wynika natomiast, że otrzymana przez Spółkę kwota to tylko równowartość podatku VAT wynikającego z faktury potwierdzającej wniesienie aportu a nie ten podatek. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie może znaleźć zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Otrzymane przez Wnioskodawcę od spółki komandytowo-akcyjnej środki pieniężne stanowiące równowartość VAT należnego, wynikającego z odpowiedniej faktury VAT wystawionej na rzecz SKA, stanowić będą przychód dla niego jako otrzymane pieniądze (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Opisany we wniosku przez Wnioskodawcę sposób rozliczenia równowartości kwoty podatku VAT określonej w fakturze potwierdzającej wniesienie aportu do SKA, tj. uiszczenie przez SKA wskazanej kwoty potwierdza, że rozliczenie jej nie jest w świetle podatku dochodowego od osób prawnych neutralne podatkowo.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawcę od SKA środki pieniężne stanowiące równowartość podatku VAT należnego, wynikającego z faktury VAT dokumentującej czynność wniesienia aportem Praw do SKA, będą dla Wnioskodawcy przychodem podatkowym na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że zdaniem Organu, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w niniejszym postępowaniu.

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji – one również zostały wydane w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Należy również nadmienić, że – zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeśli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo informuje się, że w przedmiocie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj