Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-599/13-4/MZ
z 3 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 31.10.2013 r. (data wpływu 04.11.2013 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 13.12.2013 r. Nr IPPB2/436-599/13-2/MZ i Nr IPPP1/443-1219/13-2/PR (data nadania 13.12.2013 r., data doręczenia 16.12.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 04.11.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca ma zamiar kupić (sam albo wspólnie z inną osobą fizyczną) grunt niezabudowany o pow. 1385 m2, oznaczony jako działka ewidencyjna, stanowiący własność miasta, uregulowany w KW (zwany dalej „Gruntem Niezabudowanym”).

Właścicielem Gruntu Niezabudowanego jest miasto (zwane dalej „Sprzedającym”).

Zarządzeniem Prezydenta miasta z dnia 30 września 2013 r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży części nieruchomości gruntowej niezabudowanej, , w drodze przetargu ustnego ograniczonego, Sprzedający przeznaczył Grunt Niezabudowany do sprzedaży w drodze przetargu ustnego ograniczonego (dalej jako „Zarządzenie”).

Zgodnie z treścią załącznika do Zarządzenia, przetarg jest ograniczony do właściciela i użytkowników wieczystych działek przyległych. Ponadto, jak zostało wskazane w załączniku do Zarządzenia, Grunt Niezabudowany nie stanowi samodzielnej działki budowlanej i nie może być zagospodarowany jako odrębna nieruchomość. Załącznik do Zarządzenia wskazuje również, że Grunt Niezabudowany jest przedmiotem dzierżawy zawartej do dnia 30 listopada 2014 r.

Jak zostało wskazane w załączniku do Zarządzeniu, Grunt Niezabudowany położony jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego rejonu pod S….. - cz. I, zatwierdzonym Uchwałą Rady miasta z dnia 23 października 2008 r., (Dz. Urz.), w kwartale oznaczonym symbolem …………., poza nieprzekraczalną linią zabudowy, w strefie ochrony krajobrazu kulturowego i w obszarze bezpośredniej ochrony stoku S….. W……..

Uchwałą Nr ………/2008 z dnia 23 października 2008 r., Rada m.st. W…… uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego rejonu pod S……. - cz. I (Dz. Urz. Woj., dalej jako „Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego”), na którym znajduje się Grunt Niezabudowany.

W § 26 ust. 6 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dotyczącym przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenu ……… ustalono przeznaczenie terenu jako: „tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej ekstensywnej, zgodnie z par. 4 ust. 7”.

Jednakże, w tym samym § 26 ust. 6 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, w zakresie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oraz zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego wskazano, że: „Ustala się zachowanie i ochronę istniejących skarp i wzniesień – S…… W……., oznaczonych na rysunku planu, wg par. 8 ust 1.” (punkt 10), oraz, że: „Obszary narażone na niebezpieczeństwo osuwania się mas ziemnych - zgodnie z rysunkiem planu oraz wg par. 14.” (punkt 11).

Przy tym, stosownie do § 8 ust. 1 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego: „Ustala się zachowanie i ochronę S…… W……, jako szczególnego w skali miasta zespołu o charakterze przyrodniczym, krajobrazowym i kulturowym; szczegółowe warunki ochrony i zagospodarowania terenów s…… i jej otoczenia zgodnie z ustaleniami par. 14.”

Zgodnie natomiast z § 14 ust. 6 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego: „dla obszaru bezpośredniej ochrony stoku S……. W……… ustala się:


  1. zakaz przekształcania rzeźby terenu;
  2. zakaz lokalizowania nowych obiektów budowlanych oraz rozbudowy i nadbudowy obiektów istniejących, chyba że ustalenia szczegółowe stanowią inaczej; ustalenie nie dotyczy inwestycji celu publicznego w zakresie układu drogowo-ulicznego i infrastruktury inżynieryjnej;
  3. zakaz wprowadzania ogrodzeń, chyba że ustalenia szczegółowe stanowią inaczej;
  4. zakaz realizowania kondygnacji podziemnych w budynkach oraz budowli podziemnych.”

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego: „ilekroć w dalszych przepisach uchwały jest mowa o rysunku planu - należy przez to rozumieć rysunek planu na mapach w skali 1:1000, stanowiący załącznik graficzny nr 1 do niniejszej uchwały;” (dalej jako „Rysunek Planu”).


Jednocześnie, stosownie do § 2 ust 1 pkt 17 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego:


„Ilekroć w dalszych przepisach uchwały jest mowa o nieprzekraczalnych liniach zabudowy - należy przez to rozumieć wyznaczone na terenie linie określające najmniejszą dopuszczalną odległość nadziemnej ściany budynku od linii rozgraniczającej ulicy, drogi wewnętrznej, placu, alei pieszo-jezdnej, alei pieszej, wnętrza podwórka lub innych obiektów i terenów, bez uwzględniania: balkonów, loggii, werand, wykuszy, okapów i nadwieszeń wystających poza obrys budynku nie więcej niż 1,5 m oraz schodów zewnętrznych i ramp przy wejściach do budynków;”.

Stosownie do § 5 ust. 2 pkt 1 lit. a) Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego: „Ustala się następujące zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego w obszarze planu: 1) Wyznacza się obowiązujące i nieprzekraczalne linie zabudowy, zgodnie z rysunkiem planu: a) Ustala się przebieg obowiązujących i nieprzekraczalnych linii zabudowy zgodnie z rysunkiem planu w odniesieniu do nowych budynków, budynków wymienianych na nowe oraz w odniesieniu do rozbudowy i dobudowy do istniejących budynków;”.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 5, pkt 11 oraz pkt 28 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego: „Następujące oznaczenia graficzne na rysunku planu są obowiązującymi ustaleniami planu: (...) 5) Nieprzekraczalne linie zabudowy, (...) 11) Istniejące skarpy i wzniesienia do zachowania (S….. W……., F…. C……..), (...) 28) Obszar bezpośredniej ochrony stoku S….. W……….”

Jak wynika z Rysunku Planu, Grunt Niezabudowany znajduje się poza nieprzekraczalną linią zabudowy oraz w obszarze bezpośredniej ochrony stoku S……. W……...

Powyższe oznacza, że Grunt Niezabudowany jest terenem niezabudowanym, innym niż teren budowlany, Sprzedający jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca ma zamiar nabyć Grunt Niezabudowany na cele prywatne, nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a zawierając umowę sprzedaży Gruntu Niezabudowanego nie będzie działał jako podatnik VAT.


Pismem z dnia 13.12.2013 r. Nr IPPB2/436-599/13-2/MZ i Nr IPPP1/443-1219/13-2/PR wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:


  • w zakresie podatku od towarów i usług:

1. sprecyzowania czy przedmiotowy wniosek dotyczy podatku od towarów i usług

W przedmiotowej sprawie w formularzu ORD-IN, w polu E.2 - Rodzaj sprawy, Zainteresowany zaznaczył, iż przedmiotowy wniosek dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast w części E.3 - Wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca wskazał m.in. art. 2 pkt 33, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) dalej jako „ustawa o VAT”. Wniesiono opłatę w wysokości 40 zł.

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy również podatku od towarów i usług należy:


  • sprecyzować pytanie (pytania) w tym zakresie i przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług,
  • wnieść opłatę 40 zł (opłaty należy dokonać na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczyć kserokopię dowodu uiszczenia opłaty do tut. Organu).


  • w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych:

1. Jeżeli zamiarem Wnioskodawcy nie jest uzyskanie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług, wówczas należy uzupełnić zdarzenie przyszłe poprzez:

  • Wskazanie, czy konkretnie z tytułu kupna przez Wnioskodawczynię nieruchomości status podatnika podatku od towarów i usług posiada sprzedający, tj. czy zawarta transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też będzie korzystała ze zwolnienia. Należy wskazać, iż nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy kupującego, gdyż z tytułu zakupu nieruchomości nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, że:


  • W przypadku przedmiotowego wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej, zamiarem Wnioskodawcy nie jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.
  • W przedmiotowym wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisy art. 2 pkt 33, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.; dalej jako „VATU”) zostały wskazane jedynie jako przepisy pozostające w związku z przepisami ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649 ze zm.; dalej jako „PCCU”).
  • W przypadku przedmiotowego wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej, zamiarem Wnioskodawcy jest bowiem uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.
  • Sprzedający posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, w tym z tytułu dostawy Gruntu Niezabudowanego na rzecz Wnioskodawcy. Innymi słowy, Sprzedający - zawierając umowę sprzedaży Gruntu Niezabudowanego – będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy, dostawa Gruntu Niezabudowanego przez Sprzedawcę na rzecz Wnioskodawcy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 9 VATU (jako dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy umowa sprzedaży Gruntu Niezabudowanego, którą Wnioskodawca (jako kupujący) ma zamiar zawrzeć ze Sprzedającym, będzie podlegać 2% podatkowi od czynności cywilnoprawnych, ponieważ dostawa Gruntu Niezabudowanego przez Sprzedającego na rzecz Wnioskodawcy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 VATU (dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane)?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Umowa sprzedaży Gruntu Niezabudowanego, którą Wnioskodawca (jako kupujący) ma zamiar zawrzeć ze Sprzedającym, będzie podlegać 2% podatkowi od czynności cywilnoprawnych, ponieważ dostawa Gruntu Niezabudowanego przez Sprzedającego na rzecz Wnioskodawcy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 VATU (dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane).


UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) PCCU, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 PCCU, co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i - w przypadku umowy sprzedaży — ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 PCCU).

Jednakże, zgodnie z art. 2 pkt 4 PCCU, podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:


  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług (z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach, oraz z wyjątkiem umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych).

W związku z powyższym, w celu określenia, czy umowa sprzedaży Gruntu Niezabudowanego, którą Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć ze Sprzedającym, będzie podlegać 2% podatkowi od czynności cywilnoprawnych, należy najpierw ustalić, czy dostawa Gruntu Niezabudowanego przez Sprzedawcę na rzecz Wnioskodawcy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 VATU.

W przypadku bowiem gdyby dostawa Gruntu Niezabudowanego przez Sprzedawcę na rzecz Wnioskodawcy miała podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie będąc jednocześnie od tego podatku zwolniona), w związku z nabyciem przez Wnioskodawcę - w drodze umowy sprzedaży Gruntu Niezabudowanego, na Wnioskodawcy nie ciążyłby obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych (art. 2 pkt 4 lit, a) PCCU).

W opinii Wnioskodawcy, dostawa Gruntu Niezabudowanego przez Sprzedawcę na rzecz Wnioskodawcy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 VATU.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 VATU, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 VATU, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 VATU.

Odpłatna dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 VATU, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak zaś stanowi art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm., dalej jako „Kodeks cywilny”), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne. Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwałe z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W świetle powyższego Grunt Niezabudowany spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 VATU a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów o której mowa w art. 7 ust 1 VATU.

Zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 9 VATU, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jednocześnie, stosownie do art. 2 pkt 33 VATU, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powołany przepis art. 2 pkt 33 VATU, zawierający definicję terenu budowlanego, wszedł w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r. Definicja ta ma zasadnicze znaczenie dla określenia zakresu zwolnienia wynikającego z art. 43 ust 1 pkt 9 VATU. Zwolnienie to jest oparte na przepisie art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U UE L Nr 347/1 ze zm., dalej jako „Dyrektywa 2006/112”), zgodnie z którym, państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust 1 lit b).

Z kolei przepis art. 12 ust 3 Dyrektywy 2006/112 przewiduje, że do celów ust. 1 lit b) „teren budowlany” oznacza każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie. Tym samym, państwa członkowskie UE mają wysoki poziom swobody w określeniu definicji terenów budowlanych.

Zgodnie z art. 4 ust 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j t Dz. z 2012 r. poz. 647 ze zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania

przestrzennego.

Natomiast, zgodnie z ust 2 tego artykułu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:


  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Tym samym, art. 2 pkt 33 VATU nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zaś w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w oparciu o stosowne decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Grunt Niezabudowany położony jest na terenie objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego.

W § 26 ust. 6 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dotyczącym przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenu …….ustalono przeznaczenie terenu jako: „tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej ekstensywnej, zgodnie z par. 4 ust.7”.


Jednocześnie, jak wynika z treści załącznika do Zarządzenia, Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz Rysunku Planu (stanowiącego załącznik do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego), Grunt Niezabudowany położony jest:


  1. poza nieprzekraczalną linią zabudowy, oraz
  2. w obszarze bezpośredniej ochrony stoku S….. W……...

Tymczasem, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, § 14 ust. 6 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego ustalił dla obszaru bezpośredniej ochrony stoku S….. W……..:


„1) zakaz przekształcania rzeźby terenu;


  1. zakaz lokalizowania nowych obiektów budowlanych oraz rozbudowy i nadbudowy obiektów istniejących, chyba że ustalenia szczegółowe stanowią inaczej; ustalenie nie dotyczy inwestycji celu publicznego w zakresie układu drogowo- ulicznego i infrastruktury inżynieryjnej;
  2. zakaz wprowadzania ogrodzeń, chyba że ustalenia szczegółowe stanowią inaczej.
  3. zakaz realizowania kondygnacji podziemnych w budynkach oraz budowli podziemnych:”

W rezultacie, w świetle postanowień Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, na Gruncie Niezabudowanym obowiązuje, w szczególności, zakaz lokalizowania nowych obiektów budowlanych. Ponadto, Rysunek Planu (stanowiący załącznik do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego) nie pozostawia wątpliwości, że Grunt Niezabudowany nie może zostać zabudowany gdyż jest położony poza nieprzekraczalną linią zabudowy. Powyższe ustalenia potwierdza treść załącznika do Zarządzenia, zgodnie z którym Grunt Niezabudowany położony jest na terenie objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego poza nieprzekraczalną linią zabudowy, w strefie ochrony krajobrazu kulturowego i w obszarze bezpośredniej ochrony stoku.

Tym samym, należy uznać, że Grunt Niezabudowany nie stanowi terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 VATU. W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, dostawa Gruntu Niezabudowanego przez Sprzedawcę na rzecz Wnioskodawcy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 9 VATU (jako dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z nabyciem przez Wnioskodawcę - w drodze umowy sprzedaży - Gruntu Niezabudowanego, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja stanowiła ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 cyt. ustawy).


Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:


  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,


  • (uchylone),
  • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tych czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Zaznaczyć jednak należy, że w przypadku umów sprzedaży nieruchomości o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że Sprzedający posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, w tym z tytułu dostawy Gruntu Niezabudowanego na rzecz Wnioskodawcy. Innymi słowy, Sprzedający - zawierając umowę sprzedaży Gruntu Niezabudowanego – będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy, dostawa Gruntu Niezabudowanego przez Sprzedawcę na rzecz Wnioskodawcy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 9 VATU (jako dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane).

A zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, że sprzedaż nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj