Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-27/14-2/MPe
z 21 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ,,Świetlica wiejska jako miejsce kultywowania pamięci historycznej, popularyzacja produktów lokalnych i regionalnych oraz aktywizacja mieszkańców wsi” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ,,Świetlica wiejska jako miejsce kultywowania pamięci historycznej, popularyzacja produktów lokalnych i regionalnych oraz aktywizacja mieszkańców wsi”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Ochotnicza Straż Pożarna działa w oparciu o Postanowienie Sądu Wojewódzkiego Wydział I Cywilny z dnia 18 lutego 1992 roku, na podstawie którego została wpisana do rejestru stowarzyszeń i w oparciu o statut. Podstawowe cele realizuje w zakresie: prowadzenie działalności zapobiegania pożarom, współpracuje z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami. Uczestniczy w akcjach ratowniczych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych ochrony środowisk, klęsk i zdarzeń losowych. Uczestniczy i reprezentuje OSP w organach samorządowych, angażuje się w działalność kulturowo - oświatową i rozrywkową na rzecz lokalnej społeczności.

W dniu 18 grudnia 2013 roku Ochotnicza Straż Pożarna podpisała z Samorządem Województwa Umowę na operację pn. ,,Świetlica wiejska jako miejsce kultywowania pamięci historycznej, popularyzacja produktów lokalnych i regionalnych oraz aktywizacja mieszkańców wsi” z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013. W zawartej umowie podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych. Zgodnie z ww. Umową do obowiązków beneficjenta należał: remont świetlicy wiejskiej i organizacja imprezy. Operacja została zrealizowana i dokumentacja złożona 30 grudnia 2013 roku do rozliczenia. Przedłożono fakturę VAT z dnia 31.X.2013 roku wystawioną przez Usługi Remontowo - Budowlane na „Remont świetlicy wiejskiej” na kwotę 19.320,50 zł, w tym podatek VAT - 3.612,78 zł oraz fakturę VAT nr 1/12/2013 z dnia 19.XII.2013 roku wystawioną przez Sklep Spożywczo- Przemysłowy na zakup artykułów spożywczych przeznaczonych na imprezę okolicznościową na kwotę 773,90 zł, w tym podatek VAT 65,89 zł. Podatek VAT z obu faktur zgodnie z Umową z Samorządem Województwa został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych. Koszt całkowity zadania wynikający z faktur to 20.094,40 zł, podatek VAT 3.678,67 zł a dofinansowanie - 70 % kosztów kwalifikowanych.

OSP ma bardzo skromne własne środki finansowe, o czym świadczą coroczne zeznania CIT - 8, nie jest podatnikiem podatku VAT, gdyż nie prowadziła, nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Jest gospodarzem świetlicy wiejskiej w swoim budynku, aby realizować cele wynikające z prowadzonej działalności statutowej OSP, współpracy i kontaktów ze społecznością lokalną.

Inwestycja nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.


W związku z przedstawionym opisem sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ,,Świetlica wiejska jako miejsce kultywowania pamięci historycznej, popularyzacja produktów lokalnych i regionalnych oraz aktywizacja mieszkańców wsi”.


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisów Ustawy o podatku od towarów usług nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku ze zrealizowaniem projektu ,,Świetlica wiejska jako miejsce kultywowania pamięci historycznej, popularyzacja produktów lokalnych i regionalnych oraz aktywizacja mieszkańców wsi” polegającym na remoncie świetlicy wiejskiej i zorganizowanej imprezie. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest organizacją pożytku publicznego, nie jest zarejestrowane jako płatnik VAT oraz nie ma możliwości odzyskania kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art.. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca 18 grudnia 2013 roku podpisał z Samorządem Województwa Umowę na operację pn. ,,Świetlica wiejska jako miejsce kultywowania pamięci historycznej, popularyzacja produktów lokalnych i regionalnych oraz aktywizacja mieszkańców wsi” z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013. Zgodnie z ww. Umową do obowiązków beneficjenta należał: remont świetlicy wiejskiej i organizacja imprezy. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, gdyż nie prowadził, nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Jest gospodarzem świetlicy wiejskiej w swoim budynku, aby realizować cele wynikające z prowadzonej działalności statutowej OSP, współpracy i kontaktów ze społecznością lokalną. Inwestycja nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Z uwagi na opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym OSP nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu pod nazwą ,,Świetlica wiejska jako miejsce kultywowania pamięci historycznej, popularyzacja produktów lokalnych i regionalnych oraz aktywizacja mieszkańców wsi”.


Jednocześnie OSP nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.


Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj