Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-994/13-5/MN
z 21 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku sygnowanym datą 30 września 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz podpis na formularzu ORD-IN osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Działalność gospodarczą prowadzi od l października 2012 r. Wnioskodawca prowadzi handel za pośrednictwem sklepu internetowego w systemie „XXXX”, uruchomionego za pośrednictwem portalu (…). Kasa rejestrująca została zainstalowana 16 stycznia 2013 r. Wnioskodawca dokonuje wysyłkowych dostaw towarów handlowych, korzystając z obsługi dokonywanej przez firmy logistyczne za pośrednictwem kurierów. Płatności za przesyłki dokonywane są w formie pobraniowej lub „A”. W przypadku zarówno przesyłek pobraniowych, jak i „A”, w momencie kiedy przesyłka jest gotowa do realizacji, po otrzymaniu zamówionego towaru, wystawiana jest faktura oraz list przewozowy, które klient otrzymuje razem z przesyłką. Co do zasady, data wystawienia faktury jest datą nadania przesyłki - odbioru jej przez kuriera. Przesyłka pobraniowa to przesyłka kurierska, do której została wykupiona dodatkowa usługa zwana pobraniem. Pobranie polega na tym, że klient ustala, iż w momencie dostarczania przesyłki do odbiorcy, za przesyłkę ma zapłacić kurierowi. Pieniądze trafiają do kasy firmy kurierskiej, która dokonuje przelewu pieniędzy na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Pieniądze zostają przelane na wskazane konto w różnych terminach. Przeważnie klient otrzymuje/odbiera przesyłkę następnego dnia - choć należy podkreślić, że zdarzają się sytuacje, kiedy nie ma przy sobie odpowiedniej ilości pieniędzy, przez co kurier jedzie do klienta następnego dnia. Ponadto, kurier może nie zastać danej osoby pod podanym adresem i zostawia awizo i podobnie jak w sytuacji braku pieniędzy, musi do niego jechać jeszcze raz. Z ewidencji i dowodów dokumentujących dostawę towarów jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczy. Przy każdym zwrocie pobrań na konto, Wnioskodawca otrzymuje specyfikację jakich przesyłek dotyczy przelew. W systemie „A” zapłata za towar otrzymywana jest praktycznie od razu przy złożeniu zamówienia poprzez X. Zdarzają się przesunięcia kilku dni między zakupem i zapłatą. Ponadto, istnieje na „A” opcja „płacę przelewem tradycyjnym” i w przeciwieństwie do pozostałych metod płatności, dzięki którym od razu po wykonaniu przelewu widzimy, że klient dokonał płatności - wpłata jest księgowana na koncie „A” , w momencie, kiedy środki wpłyną do X. Środki mogą być wypłacane na żądanie, bądź w ustalonym terminie, np. raz w tygodniu w wybrany dzień - obecnie środki są przelewane w poniedziałki i księgowane na koncie we wtorki. Wnioskodawca nie dokonuje jakiejkolwiek dostawy towarów i nie świadczy jakiekolwiek usługi wymienionej w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382). Sprzedaż w przeważającej części dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że w przypadku płatności za pośrednictwem „A”, co do zasady, całość należności jest regulowana za pomocą rachunku bankowego. Przy czym istnieje możliwość dokonania płatności za pomocą Poczty. Należy jeszcze wyróżnić sytuację, kiedy klient np. zamawia dwa produkty przez X i dokonuje płatności „A”, a następnie domawia już innym kanałem inne artykuły. Dla powyższej sytuacji możliwe są dwa warianty:

  1. klient dokonuje dopłaty już bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy,
  2. klient dopłaca należną kwotę u kuriera - płatność za pobraniem (pojedyncza sytuacja).

Dla płatności „A” Wnioskodawca przekazał w załączeniu przykładowe zestawienia łącznej wypłaty środków oraz przykładowego maila informującego o wpłacie (osobna wiadomość). Jest ono dokonywane raz w tygodniu (poniedziałek). Zazwyczaj, jest on księgowany na rachunku Wnioskodawcy na następny dzień. Istnieje również możliwość ustawienia codziennego przelewu. W przypadku płatności dokonywanych za pomocą rachunku bankowego, generalnie tytuł wpłaty jest zależny od wpłacającego, a dane nabywcy (wpłacającego) stanowią obligatoryjny element.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, sprzedaż wysyłkowa prowadzona w sposób opisany przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia z ewidencji za pośrednictwem kasy rejestrującej...
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest negatywna, to znaczy, sprzedaż wysyłkowa prowadzona przez Wnioskodawcę w sposób opisany w stanie faktycznym nie korzysta ze zwolnienia z ewidencji za pośrednictwem kasy rejestrującej, to w jakiej dacie powinien nastąpić wydruk paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonaną transakcję sprzedaży za pośrednictwem przesyłki pobraniowej, a w jakiej za pośrednictwem „A”...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Sprzedaż wysyłkowa prowadzona w opisany sposób zwolniona jest z ewidencji za pośrednictwem kasy rejestrującej. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W poz. 36 załącznika do rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz wskazanych przepisów, dostawa towarów za pośrednictwem kuriera, który pobiera pieniądze od kupującego, a następnie przekazuje pieniądze za pośrednictwem banku na konto sprzedającego, przy czym ewidencja księgowa prowadzona jest w sposób umożliwiający przyporządkowanie każdej zapłaty transakcji, której dotyczy, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem kasy rejestrującej. Należy zaznaczyć, że fakt, iż pieniądze najpierw trafiają do rąk kuriera, zanim zostaną przekazane na konto sprzedającego za pośrednictwem banku, nie niweczy warunku zwolnienia, zgodnie z którym zapłaty za dostarczony towar należy dokonać za pośrednictwem poczty lub banku, bowiem warunek ten został spełniony na etapie przekazania pieniędzy przez firmę kurierską na rachunek bankowy sprzedającego za pośrednictwem banku.

Ad. 2. Płatność „A” , gdy zapłata jest dokonana zanim nastąpi wysyłka towaru, obliguje sprzedawcę do rejestracji sprzedaży w momencie otrzymania zapłaty. Natomiast w przypadku przelewu tradycyjnego, gdy zapłata będzie późniejsza od wysyłki, jak również w przypadku płatności przy odbiorze, termin uzyskania zapłaty jest inny, niż termin wysyłki. W konsekwencji, nie ma możliwości wysyłki paragonu w takiej paczce - paragon powinien dotrzeć do klienta później, w osobnej przesyłce. Niemniej jednak rozwiązaniem tej sytuacji jest, zdaniem Wnioskodawcy, wystawianie faktur za każdym razem i dołączanie ich do każdej przesyłki z płatnością przy odbiorze. Wnioskodawca może wystawić paragon po otrzymaniu zapłaty i zachować go wraz z kopią faktury, bez obowiązku przesyłania go klientowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązującym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Na mocy § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, że obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Działalność gospodarczą prowadzi od l października 2012 r. Wnioskodawca prowadzi handel za pośrednictwem sklepu internetowego. Kasa rejestrująca została zainstalowana 16 stycznia 2013 r.

Jednakże, zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, w poz. 36 - dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Aby zatem podatnik miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłatę za dokonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do tych czynności.

Należy również wskazać, że z zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów, w określonych w nim przypadkach.

Tut. Organ informuje, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, że celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym, uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi handel za pośrednictwem sklepu internetowego Wnioskodawca dokonuje wysyłkowych dostaw towarów handlowych, korzystając z obsługi dokonywanej przez firmy logistyczne za pośrednictwem kurierów.

Płatności za przesyłki dokonywane są w formie pobraniowej lub „A”. W przypadku zarówno przesyłek pobraniowych, jak i „A” , w momencie kiedy przesyłka jest gotowa do realizacji, po otrzymaniu zamówionego towaru, wystawiana jest faktura oraz list przewozowy, które klient otrzymuje razem z przesyłką. Co do zasady, data wystawienia faktury jest datą nadania przesyłki - odbioru jej przez kuriera.

Przesyłka pobraniowa to przesyłka kurierska, do której została wykupiona dodatkowa usługa zwana pobraniem. Pobranie polega na tym, że klient ustala, iż w momencie dostarczania przesyłki do odbiorcy, za przesyłkę ma zapłacić kurierowi. Pieniądze trafiają do kasy firmy kurierskiej, która dokonuje przelewu pieniędzy na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Pieniądze zostają przelane na wskazane konto w różnych terminach. Z ewidencji i dowodów dokumentujących dostawę towarów jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczy. Przy każdym zwrocie pobrań na konto, Wnioskodawca otrzymuje specyfikację jakich przesyłek dotyczy przelew.

W systemie „A” zapłata za towar otrzymywana jest praktycznie od razu przy złożeniu zamówienia poprzez X. Zdarzają się przesunięcia kilku dni między zakupem i zapłatą. Ponadto, istnieje na „A” opcja „płacę przelewem tradycyjnym” i w przeciwieństwie do pozostałych metod płatności, dzięki którym od razu po wykonaniu przelewu Wnioskodawca widzi, że klient dokonał płatności - wpłata jest księgowana na koncie „A”, w momencie, kiedy środki wpłyną do X. Środki mogą być wypłacane na żądanie, bądź w ustalonym terminie, np. raz w tygodniu w wybrany dzień - obecnie środki są przelewane w poniedziałki i księgowane na koncie we wtorki. W przypadku płatności za pośrednictwem „A”, co do zasady, całość należności jest regulowana za pomocą rachunku bankowego. Przy czym istnieje możliwość dokonania płatności za pomocą Poczty. Należy jeszcze wyróżnić sytuację, kiedy klient np. zamawia dwa produkty przez X i dokonuje płatności „A” , a następnie domawia już innym kanałem inne artykuły. Dla powyższej sytuacji możliwe są dwa warianty: (1) klient dokonuje dopłaty już bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy, (2) klient dopłaca należną kwotę u kuriera - płatność za pobraniem (pojedyncza sytuacja). W przypadku płatności dokonywanych za pomocą rachunku bankowego, tytuł wpłaty jest zależny od wpłacającego, a dane nabywcy (wpłacającego) stanowią obligatoryjny element.

Wnioskodawca nie dokonuje jakiejkolwiek dostawy towarów i nie świadczy jakiekolwiek usługi wymienionej w § 4 rozporządzenia. Sprzedaż w przeważającej części dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Mając na względzie przywołane regulacje oraz przedstawione okoliczności stwierdzić należy, że sprzedaż wysyłkowa towarów, opisana w treści wniosku, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za którą zapłata w całości następuje przelewem na rachunek bankowy, m.in. z udziałem pośrednika (firmy kurierskiej oraz serwisu „A” ), gdzie wpłaty dokonywane są na konto bankowe pośrednika, a następnie przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy i o ile z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła - korzysta do dnia 31 grudnia 2014 r. ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, pytanie nr 2 dotyczące momentu w jakim powinien nastąpić wydruk paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonaną transakcję sprzedaży za pośrednictwem przesyłki pobraniowej oraz „A” - staje się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W pozostałym zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług - 21 stycznia 2014 r. wydana została odrębna interpretacja nr ILPP2/443-994/13-4/MN. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj