Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-844/13-5/BM
z 3 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 26 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wprowadzenia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w związku ze sprzedażą posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie oraz braku obowiązku wprowadzenia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w związku ze sprzedażą posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkół prowadzi stołówkę szkolną dla własnych uczniów oraz przygotowuje posiłki dla uczniów innych szkół. Posiłki są przygotowywane dla uczniów za odpłatnością oraz dla uczniów objętych programem dożywiania na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej. Zespół Szkół nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Usługi w zakresie przygotowania posiłków dla własnych uczniów korzystały ze zwolnienia w zakresie podatku VAT jako usługi klasyfikowane jako PKWIU ex 80 – „Usługi w za kresie edukacji” oraz w obecnym stanie prawnym korzystają jako usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Natomiast przygotowywanie posiłków na rzecz innych szkół tj. uczniów tych szkół korzystających z posiłków odpłatnie oraz uczniów objętych dożywianiem w ramach przepisów o pomocy społecznej korzysta ze zwolnienia jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi. A więc wszystkie usługi w zakresie prowadzenia stołówki szkolnej podlegały i podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Od stycznia 2014r. jedna ze szkół zostanie przekazana do prowadzenia przez stowarzyszenie, które nie jest jednostką budżetową. Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie będzie jednak szkołą publiczną, dla której zmieni się organ prowadzący.

Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie będzie realizować zadania oświatowe określone w ustawie o systemie oświaty, a więc również zadania opiekuńcze w zakresie dożywiania, co według art. 43 ust. 1 ppkt 24 podlega zwolnieniu z podatku VAT. Jednak w związku z tym, iż nie posiada w swojej placówce stołówki szkolnej korzysta ze stołówki innej placówki oświatowej, w której taka stołówka funkcjonuje i która przygotowuje posiłki także dla innych placówek, m.in dla szkoły, którą przejmie stowarzyszenie. Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie nie będzie jednostką budżetową, a więc nie będzie korzystała ze zwolnienia w zakresie podatku VAT jako usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi. Jednak art. 43 ust. 1 pkt 24 ppkt a zwalnia usługi w zakresie opieki nad dziećmi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną w formach i na zasadach określonych w zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej i przepisach o systemie oświaty. Art. 67a pkt 3 ustawy o systemie oświaty wskazuje, iż warunki korzystania ze stołówki szkolnej określa dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. Dyrektor Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym realizuje przygotowywanie posiłków nie tylko dla własnych uczniów, ale uczniów innych szkół, w których nie funkcjonują stołówki oraz przygotowywałby posiłki dla uczniów szkoły przejmowanej przez stowarzyszenie, co określałoby również porozumienie bądź umowa zawarta pomiędzy Zespołem a Stowarzyszeniem, co dawałoby podstawę do zwolnienia w zakresie opodatkowania podatkiem VAT.

Zespół Szkół nie prowadzi ewidencji usług stołówkowych poprzez kasy rejestrujące zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - załącznik poz. 45 - dotyczący stołówek szkolnych. W związku z tym, iż przygotowanie posiłków dla szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie byłoby na rzecz uczniów, korzystałoby też ze zwolnienia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Szkoła prowadzona przez Stowarzyszenie nie wchodzi w skład Zespołu Szkół.

Stołówka jest integralną częścią Zespołu Szkół. Zespół szkół prowadzi stołówką dla uczniów Zespołu, a także przygotowuje posiłki dla uczniów innych szkół, które nie przygotowują posiłków, a jedynie wydają dowożone posiłki z Zespołu. Szkoły korzystające ze stołówki szkolnej Zespołu są obciążane notami księgowymi na podstawie list uczniów z poszczególnych szkół. Szkoła dokonuje zapłaty noty księgowej w drodze przelewu bankowego z konta szkoły, na które wpływają wpłaty od rodziców za korzystanie dziecka z posiłku w szkole.

Zespół prowadzi stołówkę w oparciu o art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty t.j. Dz. U. z 2004r. nr 256 poz. 2572 ze zm.

Nabywcą posiłków w przypadku szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie jest szkoła, która przedstawia listy uczniów dla których zamawia posiłki w Zespole.

Wpłaty za sprzedaż posiłków zamawianych dla uczniów przez szkołę prowadzoną przez stowarzyszenie będą dokonywane za pośrednictwem banku. Dokumentami dokumentującymi zapłatę będzie rachunek, lista uczniów i przelew bankowy. W rachunku będzie zawarta informacja ,,za przygotowanie posiłków dla uczniów dożywianych odpłatnie” - liczba posiłków x kwota. Rachunek jest wystawiany na szkołę prowadzoną przez Stowarzyszenie na podstawie przedstawionej listy uczniów z wyszczególnioną liczbą zamawianych posiłków dla każdego ucznia w danym miesiącu.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika wprost czego dotyczy rachunek jak i lista uczniów pod rachunkiem obrazująca, które dziecko w danym miesiącu i z ilu posiłków będzie korzystało. Przelew bankowy w treści odnosi się do zapłaty danego rachunku jaki zostanie wystawiony na szkołę prowadzoną przez Stowarzyszenie.

Zespół będzie sprzedawał posiłki dla uczniów szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie po kosztach wytworzenia (wsad do kotła + koszty przygotowania posiłki: tj. media i wynagrodzenia pracowników kuchni szkolnej). Zespół nie będzie naliczał żadnych dodatkowych kwot. Koszt posiłku będzie taki sam jak w przypadku obciążeń innych placówek np. Ośrodka Pomocy Społecznej w przypadku dzieci objętych pomocą socjalną korzystających z posiłków w szkołach prowadzonych przez Gminę. Rodzice dzieci wpłacają za posiłek zgodnie z ustawą o systemie oświaty art. 67a tylko za sam „wsad do kotła”. Natomiast pozostałe koszty obciążają szkołę prowadzoną przez Stowarzyszenie.

Kwota obrotu Zespołu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za 2013 r. nie przekroczyła kwoty 20.000 zł. Osobami fizycznymi są tylko w przypadku Zespołu jego uczniowie korzystający z posiłków za odpłatnością. Pozostałymi odbiorcami posiłków są jednostki budżetowe tj. inne szkoły i Ośrodek Pomocy Społecznej.

Kwota obrotu Zespołu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za 2012 r. nie przekroczyła kwoty 20.000 zł.

Kwota obrotu Zespołu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednich latach nie przekroczyła kwoty 40.000 zł. Odbiorcami posiłków – osobami fizycznymi są tylko uczniowie Zespołu.

Stołówka w Zespole funkcjonuje od września 2003 r. Nie prowadzi innej sprzedaży poza posiłkami na rzecz osób fizycznych tj. uczniów Zespołu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż posiłków dla uczniów szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie wymaga wprowadzenia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest konieczne wprowadzenie kasy fiskalnej w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. - zał. poz. 45 - usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, który odsyła do przepisów o systemie oświaty. Ustawa o systemie oświaty dotyczy wszystkich placówek zarówno jako jednostek budżetowych jak i placówek prowadzonych przez inne podmioty m.in. stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie szczególne dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Zespół Szkół prowadzi stołówkę szkolną dla własnych uczniów oraz przygotowuje posiłki dla uczniów innych szkół. Zespół Szkół nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Od stycznia 2014r. jedna ze szkół zostanie przekazana do prowadzenia przez stowarzyszenie, które nie jest jednostką budżetową. Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie będzie jednak szkołą publiczną, dla której zmieni się organ prowadzący.

Zespół Szkół nie prowadzi ewidencji usług stołówkowych poprzez kasy rejestrujące zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - załącznik poz. 45 - dotyczący stołówek szkolnych.

Nabywcą posiłków w przypadku szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie jest szkoła, która przedstawia listy uczniów dla których zamawia posiłki w Zespole.

Wpłaty za sprzedaż posiłków zamawianych dla uczniów przez szkołę prowadzoną przez stowarzyszenie będą dokonywane za pośrednictwem banku. Dokumentami dokumentującymi zapłatę będzie rachunek, lista uczniów i przelew bankowy. W rachunku będzie zawarta informacja ,,za przygotowanie posiłków dla uczniów dożywianych odpłatnie” - liczba posiłków x kwota. Rachunek jest wystawiany na szkołę prowadzoną przez Stowarzyszenie na podstawie przedstawionej listy uczniów z wyszczególnioną liczbą zamawianych posiłków dla każdego ucznia w danym miesiącu.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika wprost czego dotyczy rachunek jak i lista uczniów pod rachunkiem obrazująca, które dziecko w danym miesiącu i z ilu posiłków będzie korzystało. Przelew bankowy w treści odnosi się do zapłaty danego rachunku jaki zostanie wystawiony na szkołę prowadzoną przez Stowarzyszenie.

Kwota obrotu Zespołu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za 2013 r. nie przekroczyła kwoty 20.000 zł. Osobami fizycznymi są w przypadku Zespołu tylko jego uczniowie korzystający z posiłków za odpłatnością. Pozostałymi odbiorcami posiłków są jednostki budżetowe tj. inne szkoły i Ośrodek Pomocy Społecznej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła u Wnioskodawcy w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, to w 2014 r. Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast rozpoczęcie w 2014 r. sprzedaży posiłków na rzecz uczniów szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie - przy uwzględnieniu faktu, iż nabywcą posiłków jest ta szkoła - nie będzie miało wpływu na możliwość korzystania przez Wnioskodawcę z powyższego zwolnienia. Bowiem sprzedaż posiłków na rzecz szkoły nie jest sprzedażą, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy tj. sprzedażą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, wobec której może wystąpić obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem sprzedaż posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, nie wymaga wprowadzenia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Sprzedaż na rzecz szkoły nie jest sprzedażą, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Tut. Organ wskazuje, iż pomimo tego, że Wnioskodawca we własnym stanowisku wywiódł prawidłowy skutek prawny, jednakże oparł je na innej podstawie prawnej i argumentacji, niż w niniejszej interpretacji, zatem oceniając całościowo stanowisko należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku obowiązku wprowadzenia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w związku ze sprzedażą posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie. Natomiast wniosek w zakresie braku opodatkowania sprzedaży posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP4/443-844/13-4/BM.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj