Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-113/14/EJ
z 13 lutego 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 3 lutego 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 lutego 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 stycznia 2014 r. znak: IBPP3/443-1354/13/EJ.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z 3 lutego 2014 r.):
Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013. W ramach zadania w roku 2010 została opracowana dokumentacja projektowa zlecona i zapłacona przez jednostkę organizacyjną Powiatu. Centrum jako jednostka edukacyjna posiadała odrębny NIP zgodnie z zaświadczeniem Urzędu Skarbowego, jednostka nie była w 2010 r. zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i w związku z tym nie odzyskała zapłaconego VAT-u. Ponadto zgodnie z obowiązującymi przepisami do 31 grudnia 2010 r. jednostki samorządu terytorialnego zlikwidowały gospodarstwa pomocnicze, co uniemożliwiło prowadzenie działalności gospodarczej przez jednostkę podległą. Także ustawa o systemie oświaty w sposób wyraźny określa zakres działalności publicznej jednostki edukacyjnej, która jest jednostką budżetową pozbawioną możliwości odliczenia podatku VAT.
Obecnie zadanie prowadzi Powiat, występuje w charakterze organu władzy publicznej i działa na podstawie przepisów ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i nie może korzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W piśmie z 4 lutego 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego i wskazał m.in. co następuje:
- Projekt jest realizowany w okresie od 2010 do 2014 r.
- W ramach projektu zostały wykonane prace budowlano-adaptacyjne w wybranych pomieszczeniach Zespołu Szkół pod nowo utworzone pracownie, przebudowana i wyposażona zostanie pracownia dla Serwisantów Kotłów i Monterów Instalacji Sanitarnych i Grzewczych.
Wyposażone w specjalistyczny sprzęt dydaktyczny zostaną:- Pracownia Nowych Metod Spajania, Zgrzewania i Cięcia Metali,
- Pracownia Pomiarów i Metrologii Warsztatowej Wspomaganej Komputerowo
- Pracownia Nowoczesnych Technik i Technologii Wspomagania Projektowania i Wytwarzania CAD/CAM/CNC
- Pracownia Nowoczesnych Obrabiarek Skrawających CNC
- Pracownia Maszyn i Urządzeń Specjalistycznych do Przygotowywania Procesów Technologiczno-Produkcyjnych Obróbki CVC.
- W efekcie realizacji projektu przebudowane i wyposażone zostanie 6 pracowni dydaktycznych.
- Z efektów projektu będą korzystać uczniowie Zespołu Szkół – nieodpłatnie.
- Efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.
- Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
- Na podstawie zakupionej dokumentacji urządzono pracownie, z których korzystać będą uczniowie Zespołu Szkół.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z 3 lutego 2014 r.):
Czy w związku z realizacją projektu pn. „…” przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje z uwagi na to, że nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca w zakresie realizowanego zadania występuje w charakterze organu władzy publicznej, realizując zadania własne w ramach systemu oświaty publicznej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe, jednakże na podstawie innych argumentów niż wskazane we wniosku.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Od 1 stycznia 2014 r., art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, na podstawie art. 1 pkt 38 lit. a ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 35), otrzymał następujące brzmienie: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 595 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. W efekcie realizacji projektu przebudowane i wyposażone zostanie 6 pracowni dydaktycznych Zespołu szkół. Z efektów projektu będą nieodpłatnie korzystać uczniowie Zespołu Szkół. Efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zasadniczą cechą systemu VAT jest możliwość pomniejszenia własnego zobowiązania (podatku należnego) o kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług. Trzeba przy tym pamiętać, że podstawą do pomniejszeń są kwoty podatku wykazane w dokumentach sprzedaży – w omawianej sprawie w fakturach VAT. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem realizowanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Są to podstawowe warunki, których spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi związane z wykonaniem prac budowlano-adaptacyjnych, w wybranych pomieszczeniach zespołu szkół oraz wyposażenie – specjalistyczny sprzęt dydaktyczny.
Powyższy wniosek wynika z faktu, że jak wskazał Wnioskodawca, efekty zrealizowanego projektu nie będą dla niego generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana, towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu „…” tj. wykonanych prac budowlano-adaptacyjnych w wybranych pomieszczeniach Zespołu Szkół oraz zakupionego specjalistycznego sprzętu dydaktycznego.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W zakresie zagadnienia objętego pytaniem sformułowanym we wniosku jako pierwsze – „czy jednostka organizacyjna powiatu tj. Centrum w roku 2010 miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT?” wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.