Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1225/13-2/TW
z 31 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Wodociągi i Kanalizacja przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z budową przyłączy kanalizacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z budową przyłączy kanalizacyjnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako Spółka prawa handlowego realizuje zadania własne Gminy, polegające na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków na terenie miasta i gminy. Spółka prowadzi działalność na podstawie zezwolenia - Decyzji Burmistrza z dnia 24 listopada 2005 r. Dążąc do zwiększenia ilości osób korzystających z wiejskiej sieci kanalizacyjnej Zarząd Spółki podjął decyzję o przystąpieniu do programu, który uruchomił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej NFOŚiGW) pn. „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego”. Przygotowany przez NFOŚiGW program ma na celu poprawę stanu wód powierzchniowych i podziemnych poprzez zapewnienie dofinansowania przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych. Wsparciem finansowym objęte zostało zagospodarowanie ścieków bytowo-gospodarczych powstających w gospodarstwach domowych (w tym również zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe), w gospodarstwach agroturystycznych oraz w obiektach użyteczności publicznej. W zakresie budowy podłączeń do sieci kanalizacyjnej program dotyczy obszarów, na których istnieje możliwość podłączenia się do istniejącego lub będącego w trakcie realizacji zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Według założeń programu Beneficjentami są jednostki samorządu terytorialnego i ich związki lub podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, natomiast Odbiorcami Pomocy - właściciele posesji, do których wykonano podłączenia do kanalizacji sanitarnej.

Beneficjent programu (Spółka - Wnioskodawca) jest odpowiedzialny za wybór właścicieli wskazanych posesji do wykonania podłączenia do kanalizacji sanitarnej. Ponadto Beneficjent przygotowuje przetarg i wyłania wykonawcę robót, sprawuje nadzór inwestorski, dokonuje odbioru wykonanych podłączeń i odpowiada za terminowość prac. Odpowiedzialność i ryzyko spoczywają w całości na Spółce, która oprócz organizacji i nadzoru nad prowadzoną inwestycją rozlicza się finansowo z wykonawcą prowadzonych prac. Spółka zawarła dwie umowy o dofinansowanie w formie dotacji z NFOŚiGW. Pierwszą umowę zawarto w dniu 22 maja 2012 r. w ramach której wykonano 87 podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane z NFOŚiGW do wysokości 45% kosztów kwalifikowanych w formie bezzwrotnej dotacji. Dotacja w wysokości 84.315 zł została przekazana w dniu 28 czerwca 2013 r. na konto bankowe Spółki. Drugą umowę zawarto w dniu 25 września 2013 r., w ramach której zostanie wykonane 583 podłączenia. Realizując opisany projekt Spółka pośredniczy w świadczeniu usługi wykonania podłączenia do sieci kanalizacyjnej poszczególnych odbiorców. Dotacja, którą fizycznie na rachunek bankowy otrzymuje Spółka, jest przeznaczona na częściowe pokrycie kosztów usługi, którą zakupi od wykonawców robót. Pomiędzy Wnioskodawcą a uczestnikami projektu są zawarte umowy cywilnoprawne, których przedmiotem jest ustalenie zasad uczestnictwa w programie. Umowy te umożliwiają Spółce reprezentowanie uczestników programu w NFOŚiGW oraz zorganizowanie w ich imieniu przetargu nieograniczonego na podłączenie budynków do kanalizacji sanitarnej. Zobowiązują Spółkę do wyegzekwowania od wykonawcy prac podłączeń budynków do sieci kanalizacyjnej, a uczestnika projektu do podpisania umowy na odprowadzanie ścieków wraz z gwarancją jej nienaruszalności przez okres minimum 5 lat. Umowa zawiera także zasady wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych. Po wykonaniu usługi Spółka wystawia na odbiorców indywidualnych faktury VAT, w których wartość usługi zafakturowanej jest pomniejszona o kwotę przyznanej dotacji (45%). Odbiorcy indywidualni nie zapłacą 100% a tylko 55% wartości wybudowanego podłączenia. Spółka podjęła się zadania Beneficjenta z uwagi na pozyskanie nowych odbiorców przyłączających się do sieci kanalizacyjnej. Spółka będzie czerpać wymierne korzyści z faktu przyłączenia się nowych podmiotów z uwagi na odbiór ścieków od podmiotów przyłączonych do sieci kanalizacyjnej w ramach realizowanego programu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja na pokrycie 45% kosztów kwalifikowanych wykonanych podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego przyznana wszystkim indywidualnym odbiorcom - uczestnikom projektu będzie dla nich przychodem podatkowym z innych źródeł i Spółka będzie zobowiązana do wystawienia deklaracji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, winien wystawić PIT-8C za podłączenie odbiorcy indywidualnego do sieci kanalizacyjnej z uwagi na brak przedmiotowego zwolnienia z tytułu dotacji finansowanych ze środków krajowych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odbiorca finansuje 55% całkowitej wartości wykonanego podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

W rozpatrywanej sprawie wyjaśnić należy, ze zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN S.A. „beneficjent” oznacza osobę korzystającą z beneficjum, czerpiącą korzyści z czegoś”. Natomiast „uczestnik” to osoba biorąca w czymś czynny udział, współdziałająca w jakiejś akcji.

Jak wskazuje treść wniosku, w ostatecznym rozrachunku przedmiotową dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymuje beneficjent programu, tj. Spółka a nie indywidualni odbiorcy z tytułu dofinansowania usługi indywidualnego podłączenia do zbiorczego systemu kanalizacji sanitarnej. Beneficjent (Spółka) jako dysponent środków finansowych pochodzących z dotacji przeznacza je na pokrycie kosztów usług, które zakupi od wykonawcy podłączenia. Indywidualni odbiorcy są jedynie uczestnikami programu, tj. osobami dla których faktycznie pomoc udzielona w ramach projektu jest przeznaczona i którzy z tej racji (będąc uczestnikami) otrzymują świadczenie częściowo nieodpłatne.

Fakt wystawienia uczestnikom programu (indywidualnym odbiorcom) faktury VAT, na której wartość usługi zafakturowanej (usługi podłączenia indywidualnego do sieci kanalizacyjnej) będzie pomniejszona o kwotę przyznanej bezzwrotnej dotacji (45% należności) świadczy o tym, że Spółka przekazuje w ten sposób poszczególnym właścicielom domów częściowo nieodpłatne świadczenie. Zatem odbiorcy indywidualni jako uczestnicy programu czyli osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach programu nie otrzymują dotacji, z tytułu której świadczona usługa podłączenia jest tańsza. Otrzymane przez uczestników programu częściowo nieodpłatne świadczenie (w wysokości 45% bezzwrotnej dotacji) stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu. Gdyby bowiem nie byli uczestnikami programu ponosiliby pełną kwotę odpłatności za przyłączenie do sieci (wartość usługi - odpłatność za usługę obniżana jest bowiem w związku z przystąpieniem do programu). W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu zwolnień brak jest przepisu, na podstawie którego opisane we wniosku świadczenie można byłoby zwolnić z opodatkowania, dlatego też świadczenie wskazane we wniosku u każdego uczestnika podlega opodatkowaniu.

W tej sytuacji na płatniku, tj. na Spółce ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, stosownie do art. 42a ww. ustawy, zgodnie z którym, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisu uznać należy, że otrzymana dotacja na pokrycie 45% kosztów kwalifikowanych wykonanych podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego przyznana wszystkim indywidualnym odbiorcom - uczestnikom projektu, będzie dla nich przychodem podatkowym z innych źródeł i Spółka będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów w celu oceny przez Organ. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj