Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-485/13-4/KS
z 25 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 26.06.2013 r. (data wpływu: 01.07.2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 29.07.2013 r. (data nadania: 29.07.2013 r., data wpływu: 31.07.2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie nr: IPPB5/423-485/13-2/KS z dania: 22.07.2013 r. (data nadania: 22.07.2013 r., data doręczenia: 24.07.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów uzyskiwanych przez Fundację z dywidend oraz innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 01.07.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów uzyskiwanych przez Fundację z dywidend oraz innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Polski (pyt. nr 1).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja M. (dalej: „Fundacja” lub „Wnioskodawca”) jest fundacją zarejestrowaną w Curacao. Curacao jest terytorium zależnym, tj. autonomicznym krajem wchodzącym w skład Królestwa Niderlandów. Mimo iż Fundacja jest zarejestrowana w Curacao, siedzibą jej zarządu oraz miejscem, w którym Fundacja faktycznie prowadzi działalność i prowadzony jest jej zarząd jest Holandia (Amsterdam). W związku z tym, Fundacja ma status holenderskiego rezydenta podatkowego.

Zasady działania Fundacji szczegółowo określa jej statut (dalej „Statut”). Zgodnie z treścią Statutu, Fundacja została utworzona na czas nieograniczony, a jej głównym celem jest działalność z zakresu użyteczności publicznej zarówno w Holandii, jak i poza nią. W szczególności, Fundacja ma na celu promowanie dobrej kondycji psychicznej i fizycznej podopiecznych Fundacji w Holandii oraz poza nią.

Działania Fundacji są głównie zorientowane na osoby z trudnościami i dolegliwościami natury psychicznej i fizycznej, a także na prowadzenie innych działań z zakresu użyteczności publicznej na terenie Holandii oraz poza nią. Zgodnie ze Statutem, działania Fundacji polegają między innymi na wspomaganiu, promowaniu oraz finansowaniu badań naukowych, tworzeniu odpowiednich warunków życia, finansowaniu wyjazdów swoim podopiecznym, itp.

Ponadto, zgodnie ze Statutem, działania Fundacji obejmują także inwestowanie w papiery wartościowe, w tym, w szczególności w:

  1. akcje oraz inne prawa związane z udziałem w kapitale innych podmiotów;
  2. obligacje oraz inne papiery dłużne;
  3. instrumenty pochodne.

Celem Fundacji nie jest generowanie zysków, zaś jej dochody są wydatkowane na osiąganie celów sformułowanych w jej Statucie.


Fundacja posiada status ANBI (z holenderskiego: algemeen nut beogende instelling - dalej „ANBI”). Status ANBI przyznawany jest przez władze holenderskie organizacjom pożytku publicznego, w tym, fundacjom. Podmioty, które uzyskały status ANBI mogą korzystać z pewnych preferencji podatkowych. Jedną z nich jest zwolnienie z opodatkowania w Holandii darowizn uzyskiwanych przez podmioty ze statusem ANBI pod warunkiem, że zostaną one przekazane w całości na działalność pożytku publicznego.

Aby dana organizacja mogła uzyskać status ANBI musi być rezydentem podatkowym Holandii, Aruby, jednego z krajów Unii Europejskiej lub innego kraju, z którym Holandia dokonuje wymiany informacji podatkowych. Ponadto, organizacja, która ubiega się o status ANBI musi spełnić określone warunki, do których należy między innymi:

  • 90% działań ANBI powinno być poświęconych działalności pożytku publicznego; komercyjna działalność jest dopuszczalna, gdy stanowi działalność pomocniczą, dodatkową wobec działalności pożytku publicznego i pod warunkiem, że pożytki z tej działalności są w całości wykorzystywane na działalność pożytku publicznego;
  • kapitał posiadany przez ANBI nie powinien przewyższać wielkości kapitału, która jest niezbędna do zapewnienia kontynuacji działalności ANBI;
  • ANBI musi posiadać bieżącą wewnętrzną politykę, która ma na celu zapewnienie, że wszystkie wymogi stawiane ANBI są spełnione; wewnętrzna polityka danej organizacji jest analizowana i oceniania przez holenderskie władze skarbowe w celu ustalenia, czy status ANBI może zostać przyznany danej organizacji lub czy może on zostać utrzymany w odniesieniu do organizacji, która już uzyskała taki status.


Fundacja nie jest na gruncie holenderskiego prawa klasyfikowana jako spółka, przedsiębiorstwo państwowe, przedsiębiorstwo komunalne, czy jako spółdzielnia, ale posiada osobowość prawną. Fundacja jest rezydentem podatkowym Holandii i spełnia warunki stawiane organizacjom ubiegającym się o status ANBI. Dowodem tego jest decyzja holenderskich władz skarbowych z dnia 15 grudnia 2008 r. przyznająca Fundacji status ANBI.

Fundacja prowadzi działalność zgodnie z zasadami określonymi w jej Statucie, tj. jej celem jest działalność z zakresu pożytku publicznego, na którą przekazuje wypracowane dochody, Przykładowo, na mocy uchwały Zarządu Fundacji podjętej 1 listopada 2012 r., Fundacja przekazała 70% dochodów uzyskanych w roku finansowym kończącym się 31 grudnia 2012 r. na działalność pożytku publicznego zgodną z postanowieniami Statutu.

Wnioskodawca planuje nabywać udziały i akcje w spółkach mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski (spółki akcyjne oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Z tytułu posiadania udziałów i akcji w polskich spółkach Fundacja będzie uzyskiwać dochody w postaci dywidend oraz innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych.

Wnioskodawca wskazuje, że uzyskiwane przez Fundację dochody z polskich spółek nie będą obejmowały:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
    la) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Uzyskiwane przez Fundację dywidendy z polskich spółek będą przeznaczane i wydatkowane przez Fundację na mocy uchwały Zarządu Fundacji na cele określone w jej Statucie.


W uzupełnieniu do wniosku z dnia 31.07.2013 r. Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe dotyczące wniosku z dnia 01.07.2013 r. o następujące informacje:


Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego i ma na celu promowanie dobrej kondycji psychicznej i fizycznej ludzi, przy czym odbywa się to, między innymi, poprzez tworzenie dla takich osób odpowiednich warunków życia, finansowaniu wyjazdów podopiecznych Fundacji, itp. Działania Fundacji zmierzają do poprawy warunków życia podopiecznych, ich usamodzielnienia oraz integracji ich i rodzin ze środowiskiem. Co więcej, Fundacja zajmuje się także wspomaganiem, promowaniem i finansowaniem badań naukowych. Działalność Fundacji to udzielanie pomocy społecznej, dobroczynność, a także wspieranie nauki.


Powyższe potwierdzają następujące zapisy statutu Fundacji (dalej „Statut”) Zgodnie z zapisami art. 2 Statutu celem działalności Fundacji jest:

  1. zaangażowanie w działalność pożytku publicznego, zarówno na terenie Holandii, jak i poza nim, w najszerszym możliwym rozumieniu tego słowa, zaś w szczególności, w działalność polegającą na promowaniu zdrowia psychicznego i fizycznego ludzi na obszarze Holandii, jak i poza nim;
  2. nabywanie, posiadanie, zarządzanie, rejestrowanie, zbywanie oraz zawieranie transakcji w związku ze:
    1. składnikami majątkowymi lub udziałami, w szczególności, między innymi, akcjami/udziałami, akcjami/udziałami certyfikowanymi oraz podobnymi rodzajami praw do kapitału, obligacjami oraz podobnymi prawami do zadłużenia oraz z wszelkimi prawami lub zobowiązaniami dotyczącymi przyjmowania, dostarczania, zakupu lub sprzedaży bądź wpisywania (rejestracji) składników majątkowych określonych wcześniej w Statucie Fundacji; oraz
    2. instrumentami pochodnymi, tj. instrumentami finansowymi, których charakter ekonomiczny jest związany ze składnikami majątkowymi określonymi w punkcie (i) lub z innymi produktami finansowymi bądź wskaźnikami;
  3. zapewnienie zabezpieczenia umownego oraz zabezpieczenia dodatkowego lub zobowiązanie do spłaty zaciągniętego przez siebie zadłużenia, jak również zadłużenia osób trzecich oraz wszystkiego, co dotyczy lub jest związane z powyższymi kwestiami lub co mogłoby być właściwe w związku z nimi, w najszerszym możliwym sensie;
  4. wykonywanie oraz realizowanie wszelkich czynności związanych z wymienionymi powyżej kwestiami, wynikających z tychże kwestii lub z korzyścią dla nich, w tym między innymi zawieranie umów, na mocy których Fundacja przenosi w całości lub częściowo swoją działalność na jedną lub więcej osób trzecich.

W myśl art. 2 ust. 2 Statutu, w swojej działalności Fundacja skupia się przede wszystkim na osobach niepełnosprawnych umysłowo lub fizycznie lub cierpiących na tego typu dolegliwości oraz prowadzeniu innej działalności pożytku publicznego na terenie Holandii oraz poza nią. Działalność Fundacji polega, między innymi, na rozwijaniu, finansowaniu oraz stwarzaniu korzystnych warunków dla badań naukowych, stwarzaniu odpowiednich warunków życiowych dla takich osób, finansowaniu ich wakacji oraz wycieczek jednodniowych. Działalność Fundacji to także zapewnianie finansowania, udzielanie gwarancji i poręczeń jako zabezpieczenie przed stawkami niższymi od obowiązujących na rynku.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 Statutu, w celu realizacji celów swojej działalności, Fundacja dąży do gromadzenia składników majątku nieruchomego oraz majątku ruchomego oraz w celu zapewnienia ciągłości działalności Fundacji, do utrzymania tychże składników majątkowych. Celem Fundacji nie jest osiąganie zysku. Przychody osiągnięte z posiadanych składników majątkowych zostaną wydane na cele zgodne z celami działalności Fundacji.


Ponadto, zgodnie z art. 3 Statutu, na składniki majątkowe Fundacji, składają się między innymi:

  1. sumy pieniężne przeznaczone przez fundatorów na osiąganie celów Fundacji;
  2. dotacje oraz datki;
  3. darowizny, zapisy testamentowe i spadki;
  4. wszelkie inne nabycia i świadczenia.

Wskazane składniki majątkowe posiadane przez Fundację służą realizacji celów statutowych Fundacji. Fundacja nie jest podmiotem mającym na celu osiąganie zysków, lecz przekazuje pozyskane środki na opisaną powyżej działalność statutową na podstawie uchwał podejmowanych przez Zarząd Fundacji.

Również dochody uzyskiwane przez Fundację z dywidend oraz inne dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będą przeznaczane i wydatkowane przez Fundację na mocy uchwał Zarządu Fundacji na cele określone w jej Statucie (i wymienione powyżej).

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że niniejsze uzupełnienie dotyczy jedynie opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o indywidualną interpretację przepisów podatkowych z dnia 26 czerwca 2013 r. Pozostałe elementy wniosku o indywidualną interpretację (tj. pytania oraz stanowisko Wnioskodawcy) pozostają niezmienienione.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że dochody uzyskiwane przez Fundację z dywidend oraz inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Polski, które zostaną przeznaczone przez Fundację na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. - dalej „ustawa n pdop”) będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 26 ust. la ustawy o pdop.
  2. Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że w związku ze zwolnieniem Fundacji z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w pytaniu nr 1, podmioty wypłacające dywidendy i inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych na rzecz Fundacji nie będą zobowiązane jako płatnicy potrącać zryczałtowanego podatku u źródła, pod warunkiem otrzymania przed wypłatą dywidendy lub innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych oświadczenia Fundacji, iż korzysta ona ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop oraz że przeznaczy dochody z otrzymanych dywidend oraz innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop.

Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie dotyczące pytania oznaczonego numerem 1. W zakresie pytania oznaczonego numerem 2 sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane przez Fundację z dywidend oraz inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Polski, które zostaną przeznaczone przez Fundację na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej „pdop”) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 26 ust. 1 a ustawy o pdop.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o pdop, ustawa o pdop reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Z kolei na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o pdop, podatnicy jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu - podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o pdop, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynosi 19% uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, wolne od pdop są, między innymi, dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zgodnie z art. 17 ust. lb ustawy o pdop, omawiane zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie.

W myśl art. 17 ust 1a ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
    la) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o pdop, art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Fundacja posiada osobowość prawną, ale nie jest klasyfikowana na gruncie holenderskiego prawa jako spółka, przedsiębiorstwo państwowe, przedsiębiorstwo komunalne, czy też jako spółdzielnia. Fundacja nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby i w związku z tym, podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. Fundacja jest podatnikiem pdop, ale podlega opodatkowaniu pdop w Polsce tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski. Dochody uzyskiwane przez Fundację z dywidend lub inne dochody z udziału w polskich spółkach mogłyby zatem na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o pdop podlegać opodatkowaniu pdop w Polsce według stawki 19%. Jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, dochody Fundacji uzyskiwane w Polsce (niezależnie od kategorii i źródła tego dochodu) i przeznaczone na jej cele statutowe będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania pdop na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy pdop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, zwolnieniu z opodatkowania pdop podlegają dochody przeznaczone, między innymi, na działalność naukową, dobroczynność i pomoc społeczną. Ustawa o pdop nie definiuje pojęć zawartych w tym przepisie takich jak dobroczynność, czy pomoc społeczna. W związku z tym, analizując, czy dany podmiot prowadzi działalność w jednym z obszarów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, należy odnieść się do definicji tych pojęć zawartych w innych aktach prawnych. Natomiast w razie braku definicji legalnych tych pojęć, należy posłużyć się ich znaczeniem wskazanym w słowniku języka polskiego lub ich potocznym rozumieniem.

Pojęcie pomocy społecznej zostało zdefiniowane w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz. U. z 2013 Nr 182 - dalej „ustawa o pomocy społecznej”). Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej, zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1 (tj. trudnym sytuacjom życiowym osób i rodzin, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości), przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Zgodnie ze Statutem, Fundacja ma na celu promowanie dobrej kondycji psychicznej i fizycznej osób w Holandii oraz poza nią. Działania Fundacji polegają między innymi na tworzeniu odpowiednich warunków życia, finansowaniu wyjazdów podopiecznych Fundacji, itp. W związku z tym, działania Fundacji zmierzają do poprawy warunków życia, usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Zatem działalność Fundacji może zostać zaklasyfikowana jako pomoc społeczna.

Pojęcie dobroczynności nie posiada definicji legalnej. Jednak zgodnie z definicją zawartą w Internetowym Słowniku Języka Polskiego (http://www.sjp.pl), „dobroczynność to niesienie pomocy materialnej ubogim”. Zgodnie ze Statutem, działania Fundacji są głównie zorientowane na osoby z trudnościami i dolegliwościami natury psychicznej oraz fizycznej i obejmują między innymi tworzenie odpowiednich warunków życia oraz finansowanie wyjazdów podopiecznych Fundacji. Działania podejmowane przez Fundację są nieodpłatne i dążą do poprawy warunków życia osób potrzebujących. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, działania Fundacji mogą zostać zaklasyfikowane jako dobroczynność.

Zgodnie ze Statutem, Fundacja zajmuje się również wspomaganiem, promowaniem i finansowaniem badań naukowych. Zdaniem Wnioskodawcy, działalność związana ze wspieraniem badań naukowych mieści się w pojęciu działalności naukowej zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop.

Ponieważ prowadzona przez Fundację działalność naukowa, dobroczynna oraz pomoc społeczna zostały wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, Fundacja wypełnia dyspozycję tego przepisu.

Zgodnie ze Statutem, Fundacja przekazuje posiadane środki na działania pożytku publicznego podejmowane na terenie Holandii oraz poza nią. W związku z tym, dochody z dywidend oraz inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Polski będą, co do zasady, wydatkowane na działania z zakresu pomocy społecznej, dobroczynności i wspierania badań naukowych podejmowane w innych niż Polska krajach Unii Europejskiej (głównie w Holandii). W tym miejscu należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop nie ogranicza stosowania wskazanego w nim zwolnienia do dochodów wydatkowanych na te cele na terenie Polski. W związku z tym, zwolnieniu z opodatkowania pdop podlegają dochody wykorzystywane na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop niezależnie od tego, czy wskazane działania są podejmowane w Polsce, czy w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej. Poprawność takiego stanowiska potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 sierpnia 2008 r.(sygn. akt II FSK 827/07), w którym wskazał, że: „Nie negując zapatrywania, że co do zasady zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. ma na celu wspieranie przez państwo polskie sfer życia społecznego min. ochrony zdrowia, nie można z niego wywodzić, że ustawodawca zakres przedmiotowy omawianego zwolnienia ograniczył wyłącznie do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przeczy temu wykładnia językowa omawianego przepisu, która nie wskazuje na jakiekolwiek jego ograniczenia terytorialne. Co się tyczy wykładni celowościowej, to przedmiot zwolnienia - ochrona zdrowia - ma ze swej istoty charakter uniwersalny i wobec braku jednoznacznych ograniczeń w ustawie, nie może być postrzegany przez pryzmat terytorialności państwa.

W związku z powyższym, dochody uzyskiwane przez Fundację z dywidend oraz inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych, wykorzystywane na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop będą podlegały zwolnieniu z pdop w Polsce niezależnie od tego, gdzie te działania będą podejmowane (tj. na terytorium Polski, czy poza nim).

Należy zwrócić uwagę na fakt, że ani art. 17 ani żaden inny przepis ustawy o pdop nie ogranicza również zwolnienia z pdop wyłącznie do polskich podmiotów i nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop przez podmioty zagraniczne. Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop wyraźnie odnosi się do podatników, a nie np. podatników mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie natomiast z przytoczonym powyżej art. 1 ust. 1 oraz art. 3 ustawy o pdop, podatnikami są, między innymi, osoby prawne i to zarówno te mające siedzibę/zarząd na terytorium Polski, jak i te nie posiadające w Polsce siedziby/zarządu.

Ponadto, żaden przepis ustawy o pdop nie określa, że zwolnienie z pdop, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, nie obejmuje dochodów z dywidend lub innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Art. 17 ust. 1a ustawy o pdop zawiera jedynie ograniczenie co do stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do dochodów osiąganych z konkretnych źródeł, tj.:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Fundacja nie będzie uzyskiwała dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o pdop.

Zwolnienie z pdop dochodów określonych podatników dotyczy wszystkich dochodów osiąganych przez tych podatników niezależenie od rodzaju dochodów i ich źródła (z zachowaniem wyłączeń określonych w art. 17 ust. la ustawy o pdop). Analogiczne zasady stosowania zwolnienia obowiązują w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych (w tym, zagranicznych funduszy inwestycyjnych) podmiotowo zwolnionych z pdop w Polsce. Zwolnienie z pdop dochodów funduszy inwestycyjnych dotyczy wszelkich dochodów generowanych przez te fundusze niezależnie od ich rodzaju i źródła. Zwolnienie to obejmuje także dochody uzyskiwane przez fundusze inwestycyjne z dywidend oraz inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych.

Dochody Fundacji uzyskiwane z dywidend oraz inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych będą przekazywane na działalność naukową, dobroczynną i pomoc społeczną prowadzoną przez Fundację na terenie Holandii oraz poza nią. Wynika to bezpośrednio z postanowień Statutu Fundacji, zgodnie z którym, Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego. Natomiast wymienione w Statucie działania stanowią, zgodnie z argumentacją przedstawioną powyżej, działalność naukową, dobroczynną i pomoc społeczną. Zarząd Fundacji podejmuje corocznie uchwałę o przekazaniu zysku wygenerowanego przez Fundację w danym roku finansowym na cele określone w Statucie.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, że zasady stosowania zwolnienia z pdop wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop powinny być takie same dla podatników posiadających siedzibę/zarząd na terytorium Polski, jak i takich, którzy posiadają siedzibę/zarząd w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej. Wykluczenie podmiotów z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej prowadzących działalność w jednym z obszarów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop z możliwości skorzystania ze zwolnienia z pdop stanowiłoby naruszenie zakazu dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, wynikającego z art. 18 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej „Traktat”) oraz zasady swobodnego przepływu kapitału, wyrażonej w art. 63 ust. 1 Traktatu. Dlatego w przypadku, gdy polski ustawodawca przewiduje zwolnienie z opodatkowania dochodów osiąganych przez polskich rezydentów, to powinno ono mieć zastosowanie - na tych samych warunkach i w tych samych okolicznościach – także w odniesieniu do rezydentów innych państw członkowskich Unii Europejskiej. W związku z powyższym, zwolnienie z opodatkowania pdop przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop ma zastosowanie do podatników z Polski, jak i z innych niż Polska krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Kwestia jednolitego traktowania krajowych i zagranicznych organizacji pożytku publicznego była przedmiotem rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „TSUE”) w sprawie Centro di Musicologia Walter Stauffer przeciwko Finanzamf München für Körperschaften. W wyroku C-386/04 z dnia 14 września 2006 r., TSUE stwierdził, że „jeśli fundacja użyteczności publicznej uznana za taką w jednym państwie członkowskim spełnia przesłanki ustanowione w tym celu przez ustawodawstwo drugiego państwa członkowskiego i ma na celu promocję identycznych interesów wspólnoty, co należy do oceny organów drugiego państwa, włączywszy w to sądy, organy tego państwa nie mogą odmówić tej fundacji prawa do równego traktowania z tego tylko powodu, iż nie ma ona siedziby na jego terytorium”. W związku z tym, TSUE wyraźnie wskazał, że „Artykuł 73B traktatu WE (obecnie art. 63 Traktatu) w związku z art. 73D traktatu WE (obecnie art. 64 Traktatu) należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby państwo, które zwalnia z podatku dochodowego od osób prawnych dochody pochodzące z najmu osiągane na terytorium kraju przez fundacje prawa krajowego uznane za fundacje użyteczności publicznej, co do zasady podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, gdy mają siedzibę w tym państwie członkowskim, odmawiało przyznania tego samego zwolnienia z podatku z tytułu tego samego rodzaju dochodów fundacji prawa prywatnego, uznanej za fundację użyteczności publicznej z tego tylko powodu, że mając siedzibę w innym państwie członkowskim, podlega ona jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu”.

Fundacja ma siedzibę w Holandii i pozostaje rezydentem podatkowym Holandii. Zatem zgodnie z obowiązującą wprawie wspólnotowym zasadą równości oraz zasadą swobodnego przepływu kapitału, Fundacja powinna być uprawniona do korzystania ze zwolnienia z pdop w Polsce w takim samym zakresie, w jakim korzystają z niego polscy rezydenci, tj. w odniesieniu do całości dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce (w tym, dywidend i innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych z zastrzeżeniem art. 17 ust. la ustawy o pdop.

W związku z powyższym, uzyskiwane przez Fundację dochody z dywidend oraz inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę w Polsce będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania zryczałtowanym pdop pod warunkiem przedstawienia płatnikowi najpóźniej w dniu wypłaty oświadczenia o przekazaniu tych dochodów przez Fundację na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku Wnioskodawca jest fundacją zarejestrowaną w Curacao. Curacao jest terytorium zależnym, tj. autonomicznym krajem wchodzącym w skład Królestwa Niderlandów. Mimo iż Fundacja jest zarejestrowana w Curacao, siedzibą jej zarządu oraz miejscem, w którym Fundacja faktycznie prowadzi działalność i prowadzony jest jej zarząd jest Holandia (Amsterdam). W związku z tym, Fundacja ma status holenderskiego rezydenta podatkowego.

Fundacja posiada status ANBI (z holenderskiego: algemeen nut beogende instelling – dalej „ANBI”). Status ANBI przyznawany jest przez władze holenderskie organizacjom pożytku publicznego, w tym, fundacjom. Podmioty, które uzyskały status ANBI mogą korzystać z pewnych preferencji podatkowych. Jedną z nich jest zwolnienie z opodatkowania w Holandii darowizn uzyskiwanych przez podmioty ze statusem ANBI pod warunkiem, że zostaną one przekazane w całości na działalność pożytku publicznego.

Fundacja nie jest na gruncie holenderskiego prawa klasyfikowana jako spółka, przedsiębiorstwo państwowe, przedsiębiorstwo komunalne, czy jako spółdzielnia, ale posiada osobowość prawną. Fundacja jest rezydentem podatkowym Holandii i spełnia warunki stawiane organizacjom ubiegającym się o status ANBI. Dowodem tego jest decyzja holenderskich władz skarbowych z dnia 15 grudnia 2008 r. przyznająca Fundacji status ANBI.


Fundacja prowadzi działalność zgodnie z zasadami określonymi w jej Statucie, jej celem jest działalność z zakresu pożytku publicznego, na którą przekazuje wypracowane dochody. Zgodnie z zapisami art. 2 Statutu celem działalności Fundacji jest:

  1. zaangażowanie w działalność pożytku publicznego, zarówno na terenie Holandii, jak i poza nim, w najszerszym możliwym rozumieniu tego słowa, zaś w szczególności, w działalność polegającą na promowaniu zdrowia psychicznego i fizycznego ludzi na obszarze Holandii, jak i poza nim;
  2. nabywanie, posiadanie, zarządzanie, rejestrowanie, zbywanie oraz zawieranie transakcji w związku ze:
    1. składnikami majątkowymi lub udziałami, w szczególności, między innymi, akcjami/udziałami, akcjami/udziałami certyfikowanymi oraz podobnymi rodzajami praw do kapitału, obligacjami oraz podobnymi prawami do zadłużenia oraz z wszelkimi prawami lub zobowiązaniami dotyczącymi przyjmowania, dostarczania, zakupu lub sprzedaży bądź wpisywania (rejestracji) składników majątkowych określonych wcześniej w Statucie Fundacji; oraz
    2. instrumentami pochodnymi, tj. instrumentami finansowymi, których charakter ekonomiczny jest związany ze składnikami majątkowymi określonymi w punkcie (i) lub z innymi produktami finansowymi bądź wskaźnikami;
  3. zapewnienie zabezpieczenia umownego oraz zabezpieczenia dodatkowego lub zobowiązanie do spłaty zaciągniętego przez siebie zadłużenia, jak również zadłużenia osób trzecich oraz wszystkiego, co dotyczy lub jest związane z powyższymi kwestiami lub co mogłoby być właściwe w związku z nimi, w najszerszym możliwym sensie;
  4. wykonywanie oraz realizowanie wszelkich czynności związanych z wymienionymi powyżej kwestiami, wynikających z tychże kwestii lub z korzyścią dla nich, w tym między innymi zawieranie umów, na mocy których Fundacja przenosi w całości lub częściowo swoją działalność na jedną lub więcej osób trzecich.

W myśl art. 2 ust. 2 Statutu, w swojej działalności Fundacja skupia się przede wszystkim na osobach niepełnosprawnych umysłowo lub fizycznie lub cierpiących na tego typu dolegliwości oraz prowadzeniu innej działalności pożytku publicznego na terenie Holandii oraz poza nią. Działalność Fundacji polega, między innymi, na rozwijaniu, finansowaniu oraz stwarzaniu korzystnych warunków dla badań naukowych, stwarzaniu odpowiednich warunków życiowych dla takich osób, finansowaniu ich wakacji oraz wycieczek jednodniowych. Działalność Fundacji to także zapewnianie finansowania, udzielanie gwarancji i poręczeń jako zabezpieczenie przed stawkami niższymi od obowiązujących na rynku.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 Statutu, w celu realizacji celów swojej działalności, Fundacja dąży do gromadzenia składników majątku nieruchomego, majątku ruchomego oraz w celu zapewnienia ciągłości działalności Fundacji, do utrzymania tychże składników majątkowych. Celem Fundacji nie jest osiąganie zysku. Przychody osiągnięte z posiadanych składników majątkowych zostaną wydane na cele zgodne z celami działalności Fundacji.

Ponadto, zgodnie z art. 3 Statutu, na składniki majątkowe Fundacji, składają się między innymi:

  1. sumy pieniężne przeznaczone przez fundatorów na osiąganie celów Fundacji;
  2. dotacje oraz datki;
  3. darowizny, zapisy testamentowe i spadki;
  4. wszelkie inne nabycia i świadczenia.

Wskazane składniki majątkowe posiadane przez Fundację służą realizacji celów statutowych Fundacji. Fundacja nie jest podmiotem mającym na celu osiąganie zysków, lecz przekazuje pozyskane środki na opisaną powyżej działalność statutową na podstawie uchwał podejmowanych przez Zarząd Fundacji.

Również dochody uzyskiwane przez Fundację z dywidend oraz inne dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będą przeznaczane i wydatkowane przez Fundację na mocy uchwał Zarządu Fundacji na cele określone w jej Statucie (i wymienione powyżej).

Wnioskodawca planuje nabywać udziały i akcje w spółkach mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski (spółki akcyjne oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Z tytułu posiadania udziałów i akcji w polskich spółkach Fundacja będzie uzyskiwać dochody w postaci dywidend oraz innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych.


Wnioskodawca wskazuje, że uzyskiwane przez Fundację dochody z polskich spółek nie będą obejmowały:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
    la) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Uzyskiwane przez Fundację dywidendy z polskich spółek będą przeznaczane i wydatkowane przez Fundację na mocy uchwały Zarządu Fundacji na cele określone w jej Statucie.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

Fundacja na gruncie holenderskiego prawa nie jest klasyfikowana jako spółka, przedsiębiorstwo państwowe, przedsiębiorstwo komunalne, czy też jako spółdzielnia, ale posiada osobowość prawną. Fundacja nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby i w związku z tym, podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

W związku z tym, że Fundacja planuje nabyć udziały i akcje w spółkach mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski (spółki akcyjne oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), z tytułu ww. udziałów i akcji Fundacja będzie uzyskiwać dochody w postaci dywidend oraz innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy mówi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin

- wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o pdop, przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych przepisów wynika, zatem, iż omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop,
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
  3. dochody muszą być - bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
  4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ponoszą wydatki, które w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli jednak wydatki te były poniesione na cele inne niż statutowe, dochód powstały z tego tytułu nie będzie wolny od podatku.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.

Podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Wnioskodawca poddał w wątpliwość, czy dochody Fundacji uzyskiwane z dywidend oraz inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Polski, które zostaną przeznaczone przez Fundację na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 26 ust la ustawy o pdop.

Należy podkreślić, że fundacje podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, co oznacza, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Na wstępie należy wyjaśnić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie ma ograniczeń terytorialnych. Zatem, jeżeli podmiot gospodarczy wykonuje działalność wymienioną w przepisie na terytorium jakiegokolwiek kraju, to przedmiotowe zwolnienie może mieć miejsce.

Fundacja realizując swoje cele statutowe polegające na promowaniu dobrej kondycji psychicznej i fizycznej podopiecznych Fundacji w Holandii oraz poza nią. Z kolei przepis art. 17 ust. 1 pkt 4, mówi, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W tym miejscu należy podkreślić, że czym innym jest realizacja celów statutowych, a czym innym sposób realizacji tych celów. Tylko te działania Fundacji, które zapisane są w jej Statucie jako cel statutowy, a jednocześnie są one zgodne z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podlegają zwolnieniu wynikającemu z tego przepisu.

Wnioskodawca aby mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, musi przeznaczyć i wydatkować osiągnięty dochód na cele wymienione w tym artykule, przy czym musi to jednoznacznie wynikać ze Statutu Fundacji. Z zapisu tego musi wprost wynikać, (co jest warunkiem koniecznym), że celem działalności Fundacji jest działanie zgodne z ww. przepisem. Zdaniem Organu, działalność polegająca „na promowaniu zdrowia psychicznego i fizycznego ludzi na obszarze Holandii, jak i poza nim” spełnia te przesłanki.

Zgodnie z przepisem art. 26 ust. 1a ustawy, zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat z tytułów określonych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dnu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów w tytułu udziałów w zyskach osób prawnych – na cele wymienione w tym przepisie.

Podsumowując, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania w zakresie, w jakim wydatki zostaną przeznaczone na działalność statutową Fundacji zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W świetle powyższego, w przypadku, kiedy dochód Fundacji pochodzący z dywidend oraz inny dochód z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Polski, przeznaczony i wydatkowany zostanie w całości na działalność statutową Fundacji, a jednocześnie spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie w związku z art. 26 ust. 1a ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ponadto, w odniesieniu do przywołanych we wniosku orzeczeń sądów, podnieść należy, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Należy wskazać, iż artykuł 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i akty prawa miejscowego. Wobec powyższego orzecznictwo sądów administracyjnych nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego, a zatem zasady konstytucyjne nie nadają orzecznictwu sądów mocy powszechnie obowiązującej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj