Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-652/13-4/MW
z 7 listopada 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.08.2013 r. (data wpływu 22.08.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24.10.2013 r. (data wpływu 28.10.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-652/13-2/MW z dnia 18.10.2013 r. (data doręczenia 24.10.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia ulgi z tytułu nabycia nowej technologii – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22.08.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia ulgi z tytułu nabycia nowej technologii.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. produkuje mieszanki mineralno - bitumiczne wykorzystywane do budowy dróg, Technologia wytwarzania mieszanek mineralno - bitumicznych obejmuje między innymi proces suszenia i ogrzewania kruszywa. Kruszywa mineralne z zasobników podawane są do suszarki obrotowej z palnikiem zasilanym odpowiednim paliwem (olejem opałowym, gazem ziemnym lub pyłem węglowym), gdzie są suszone i podgrzewane do wymaganej temperatury ok. 150 - 170°C. Z suszarki gorące materiały są podawane elewatorem na sortownik, a następnie rozpoczyna się dozowanie składników mieszanki. Po wymieszaniu składników, mieszanka mineralno - asfaltowa podawana jest do zbiornika masy gotowej gdzie utrzymywana jest w temperaturze 140 - 195 °C.
W celu zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności posiadanej przez Spółkę wytwórni mieszanek mineralno - bitumicznych Zarząd podjął decyzję o wymianie palnika.
W tym celu w dniu 15.01.2013 r. została podpisana umowa z Firmą A. Polska Sp. z o.o., której przedmiotem jest:
1.1.1 Sprzedaż know-how podnoszącego efektywność wytwórni mieszanek bitumicznych A. rozumianą jako obniżenie kosztów produkcji.
1.1.1.1 Dostawa innowacyjnych technologii, które będą wykorzystane w instalacji opalania pyłem węglowym, potwierdzonych opinią niezależnej jednostki naukowej i nie stosowanych dłużej niż 5 lat, które obniżą koszty produkcji.
1.1.1.2 Dostarczenie i przekazanie na własność Kupującemu opinii niezależnej jednostki naukowej, potwierdzającej innowacyjność technologii oraz fakt, że nie jest ona stosowana na świecie dłużej niż 5 lat.
1.1.2 Dostawa maszyn i urządzeń
1.1.2.1 Dostawa palnika 3-mediowego 11,9 MW na pył węgla brunatnego/olej opałowy lekki/ gaz ziemny.
1.1.2.2 Dostawa pompy paliwowej palnika na olej opałowy lekki wraz z koniecznymi przyłączeniami do palnika.
1.1.2.3 Dostawa instalacji dozowania pyłu węglowego w skład której wchodzą zbiornik pośredni wraz z układem dwóch celek, dmuchawa wyposażona w tłumik hałasu, kompletny rurociąg z armaturą, zaworem odcinającym, odgromnikiem.
1.1.2.4 Dostawa płyty adaptacyjnej do zamocowania palnika.
1.1.2.5 Dostawa elektryki i sterowania - kompletnej szafy siłowo-prądowej wraz z kompletem kabli do okablowania oraz sterownikiem sterującym pracą palnika bez włączenia w system sterowania wytwórnią Miprotek.
1.1.2.6 Dostawa zbiornika na pył węglowy 120m3 wykonanego wg dyrektywy ATEX. Zbiornik będzie wyposażony w przewody załadunkowe pyłu z kolanami ceramicznymi, chłodnicę powietrza sprężarki, przewody powietrza do i ze sprężarki, instalacje spulchniania, pomost na dach zbiornika wraz z drabinką i poręczami.
1.1.2.7 Dostawa wszystkich urządzeń na miejsce dostawy z rozładunkiem i postawieniem na fundamencie silosa pyłu węglowego oraz palnika.
1.1.2.8 Projekt wyjściowy i dostarczenie rysunków półek w suszarce w celu dostosowania suszarki do spalania pyłu węglowego.
1.1.2.9 Nadzór nad montażem wraz z dźwigami potrzebnymi do rozładunku i postawienia silosa oraz powieszenia palnika na suszarce.
1.1.2.10 Uruchomienie, regulacja spalania przez uprawnionego palnikowca na pyle węglowym, oleju opałowym i gazie oraz szkolenie obsługi.
W chwili obecnej proces inwestycyjny dobiega końca, po rozliczeniu zadania inwestycyjnego Spółka zamierza wprowadzić wydatki wymienione powyżej w punkcie 1.1.1 związane z zakupem wiedzy technologicznej w postaci wartości niematerialnych i prawnych do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, natomiast wydatki wymienione powyżej w punkcie 1.1.2 do ewidencji środków trwałych.
Spółka otrzymała wystawioną przez Instytut Politechniki, będącą jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, opinię potwierdzającą innowacyjność technologii zastosowaną w palnikach 3-mediowych oraz fakt, że nie jest ona stosowana na świecie dłużej niż 5 lat.
Spółka nie prowadziła i nie zamierza prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia. Spółka nie udzieliła i nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii. Nie została ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz Spółka nie została postawiona w stan likwidacji. Spółka nie otrzymała zwrotu wydatków na nową technologię w jakiejkolwiek formie.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 24.10.2013 r. (data wpływu 28.10.2013 r.), Spółka poinformowała, że:
- Spółka zamierza skorzystać z ulgi na nowe technologie w związku z nabyciem innowacyjnej technologii zastosowanej w palniku 3-mediowym.
- Spółka posiada opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej wydaną w dniu 30 lipca 2013 r. przez Politechnikę, Instytut .
- Wpływ nowej technologii na funkcjonowanie Spółki - zastosowane nowatorskie rozwiązania w palniku 3-mediowym wpływają na udoskonalenie procesu produkcji poprzez: poprawę szybkości i jakości produkowanych mieszanek mineralno - bitumicznych, terminową obsługę naszych kontrahentów oraz obniżenie kosztów produkcji. Palnik do suszarki decyduje o jakości i w efekcie zgodności danej mieszanki mineralno - bitumicznej z receptą a tym samym wpływa na udoskonalenie wyrobów.
- Spółka zakupiła nowatorskie rozwiązanie zastosowane w palniku 3-mediowym.
- Zakupiona nowa technologia wprowadzona została do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych w dniu 31.08.2013 r. jej wartość ewidencyjna wynosi 359.521,38 zł.
- Zapłata nastąpiła w dniu 02.04.2013 r. na podstawie otrzymanej faktury proforma, faktura Vat wpłynęła do Spółki w dniu 10.04.2013 r.
- Wydatki poniesione na nabycie nowej technologii, które mają stanowić podstawę odliczenia od podatku zostały uwzględnione w wartości początkowej wartości niematerialnych prawnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka ma prawo do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 15b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem czy będzie mogła skorzystać z odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi innowacyjna technologia zastosowana w palniku 3-mediowym?
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia związanego z nabyciem „nowych technologii” w wysokości 50% poniesionych wydatków w myśl art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 18b ust. 1 i ust. 2 ustawy o CIT od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej, do której referuje art. l8b ust. 2 ustawy o CIT.
Stosownie do art. 18b ust. 2a ww. ustawy, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw. Natomiast na mocy ust. 3 tego przepisu, prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż aby korzystać z tzw. „ulgi na nowe technologie”, muszą być spełnione następujące przesłanki:
- podatnik nabywa wiedzę technologiczną w drodze umowy o przeniesienie oraz o korzystanie z tych praw,
- wiedza technologiczna ma postać wartości niematerialnych i prawnych,
- nabyta wiedza technologiczna umożliwia wytwarzanie nowych bądź udoskonalonych wyrobów lub usług,
- wiedza ta nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat,
- podatnik posiada potwierdzającą powyższe opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej.
Ponieważ Spółka spełnia wszystkie w/w przesłanki to zdaniem Spółki będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych w roku 2013 na nowe technologie, w rozliczeniu podatku dochodowego za rok 2013, a gdy rozliczenie w roku 2013 nie będzie możliwe (z uwagi na wystąpienie straty podatkowej lub dochodu niepozwalającego na odliczenie całości dopuszczalnej kwoty wydatków), Spółka dokona odliczeń w zeznaniach za kolejne trzy lata podatkowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.
Stosownie do art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).
Jak stanowi przepis art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw. Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 powyższej ustawy).
Zgodnie z art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ustawy).
Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).
Odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, czyli po uwzględnieniu odliczeń przewidzianych w tym przepisie, podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych – szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych – nabyte przez podatnika. Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat. Podkreślenia wymaga, że okres stosowania – a nie istnienia – takiej wiedzy musi również potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną jednostkę naukową.
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 r., Nr 96 poz. 615 z późn. zm.) jednostki naukowe to prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:
- podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
- jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),
- instytuty badawcze,
- międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Polską Akademię Umiejętności,
- inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).
Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, że nie każda jednostka organizacyjna uczelni jest jednostką naukową, lecz jedynie ta, która w rozumieniu statutów tych uczelni jest podstawową jednostką organizacyjną i prowadzi w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka wskazała, że posiada opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej wydaną w dniu 30 lipca 2013 r. przez Politechnikę, Instytut.
Treść Statutu Politechniki dostępna na stronie internetowej wskazuje, że podstawowymi jednostkami organizacyjnymi tej uczelni są wydziały i kolegia, natomiast jednostkami organizacyjnymi wydziału mogą być instytuty, katedry i zakłady.
W świetle powyższego, jedynie opinia wydziału (podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni) reprezentowanego przez upoważniony do tego organ może być uznana za opinię jednostki naukowej w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast opinia sporządzona przez Instytut Maszyn Roboczych Ciężkich nie może być traktowana na równi z opinią podstawowej jednostki naukowej, o której stanowi ww. przepis.
Z tego też względu stwierdzić należy, że innowacyjna technologia zastosowana w palniku 3-mediowym – w kontekście przepisu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – nie spełnia warunków pozwalających uznać ją za nową technologię. Zatem poniesionych przez Spółkę wydatków na nabycie nowej technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi innowacyjna technologia zastosowana w palniku 3-mediowym, nie można zakwalifikować do wydatków na nabycie nowej technologii i w konsekwencji, Spółka nie ma prawa do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.