Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-652/13-4/MW
z 7 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.08.2013 r. (data wpływu 22.08.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24.10.2013 r. (data wpływu 28.10.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-652/13-2/MW z dnia 18.10.2013 r. (data doręczenia 24.10.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia ulgi z tytułu nabycia nowej technologii – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22.08.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia ulgi z tytułu nabycia nowej technologii.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. produkuje mieszanki mineralno - bitumiczne wykorzystywane do budowy dróg, Technologia wytwarzania mieszanek mineralno - bitumicznych obejmuje między innymi proces suszenia i ogrzewania kruszywa. Kruszywa mineralne z zasobników podawane są do suszarki obrotowej z palnikiem zasilanym odpowiednim paliwem (olejem opałowym, gazem ziemnym lub pyłem węglowym), gdzie są suszone i podgrzewane do wymaganej temperatury ok. 150 - 170°C. Z suszarki gorące materiały są podawane elewatorem na sortownik, a następnie rozpoczyna się dozowanie składników mieszanki. Po wymieszaniu składników, mieszanka mineralno - asfaltowa podawana jest do zbiornika masy gotowej gdzie utrzymywana jest w temperaturze 140 - 195 °C.

W celu zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności posiadanej przez Spółkę wytwórni mieszanek mineralno - bitumicznych Zarząd podjął decyzję o wymianie palnika.


W tym celu w dniu 15.01.2013 r. została podpisana umowa z Firmą A. Polska Sp. z o.o., której przedmiotem jest:

1.1.1 Sprzedaż know-how podnoszącego efektywność wytwórni mieszanek bitumicznych A. rozumianą jako obniżenie kosztów produkcji.

1.1.1.1 Dostawa innowacyjnych technologii, które będą wykorzystane w instalacji opalania pyłem węglowym, potwierdzonych opinią niezależnej jednostki naukowej i nie stosowanych dłużej niż 5 lat, które obniżą koszty produkcji.

1.1.1.2 Dostarczenie i przekazanie na własność Kupującemu opinii niezależnej jednostki naukowej, potwierdzającej innowacyjność technologii oraz fakt, że nie jest ona stosowana na świecie dłużej niż 5 lat.

1.1.2 Dostawa maszyn i urządzeń

1.1.2.1 Dostawa palnika 3-mediowego 11,9 MW na pył węgla brunatnego/olej opałowy lekki/ gaz ziemny.

1.1.2.2 Dostawa pompy paliwowej palnika na olej opałowy lekki wraz z koniecznymi przyłączeniami do palnika.

1.1.2.3 Dostawa instalacji dozowania pyłu węglowego w skład której wchodzą zbiornik pośredni wraz z układem dwóch celek, dmuchawa wyposażona w tłumik hałasu, kompletny rurociąg z armaturą, zaworem odcinającym, odgromnikiem.

1.1.2.4 Dostawa płyty adaptacyjnej do zamocowania palnika.

1.1.2.5 Dostawa elektryki i sterowania - kompletnej szafy siłowo-prądowej wraz z kompletem kabli do okablowania oraz sterownikiem sterującym pracą palnika bez włączenia w system sterowania wytwórnią Miprotek.

1.1.2.6 Dostawa zbiornika na pył węglowy 120m3 wykonanego wg dyrektywy ATEX. Zbiornik będzie wyposażony w przewody załadunkowe pyłu z kolanami ceramicznymi, chłodnicę powietrza sprężarki, przewody powietrza do i ze sprężarki, instalacje spulchniania, pomost na dach zbiornika wraz z drabinką i poręczami.

1.1.2.7 Dostawa wszystkich urządzeń na miejsce dostawy z rozładunkiem i postawieniem na fundamencie silosa pyłu węglowego oraz palnika.

1.1.2.8 Projekt wyjściowy i dostarczenie rysunków półek w suszarce w celu dostosowania suszarki do spalania pyłu węglowego.

1.1.2.9 Nadzór nad montażem wraz z dźwigami potrzebnymi do rozładunku i postawienia silosa oraz powieszenia palnika na suszarce.

1.1.2.10 Uruchomienie, regulacja spalania przez uprawnionego palnikowca na pyle węglowym, oleju opałowym i gazie oraz szkolenie obsługi.


W chwili obecnej proces inwestycyjny dobiega końca, po rozliczeniu zadania inwestycyjnego Spółka zamierza wprowadzić wydatki wymienione powyżej w punkcie 1.1.1 związane z zakupem wiedzy technologicznej w postaci wartości niematerialnych i prawnych do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, natomiast wydatki wymienione powyżej w punkcie 1.1.2 do ewidencji środków trwałych.

Spółka otrzymała wystawioną przez Instytut Politechniki, będącą jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, opinię potwierdzającą innowacyjność technologii zastosowaną w palnikach 3-mediowych oraz fakt, że nie jest ona stosowana na świecie dłużej niż 5 lat.

Spółka nie prowadziła i nie zamierza prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia. Spółka nie udzieliła i nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii. Nie została ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz Spółka nie została postawiona w stan likwidacji. Spółka nie otrzymała zwrotu wydatków na nową technologię w jakiejkolwiek formie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 24.10.2013 r. (data wpływu 28.10.2013 r.), Spółka poinformowała, że:

  1. Spółka zamierza skorzystać z ulgi na nowe technologie w związku z nabyciem innowacyjnej technologii zastosowanej w palniku 3-mediowym.
  2. Spółka posiada opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej wydaną w dniu 30 lipca 2013 r. przez Politechnikę, Instytut .
  3. Wpływ nowej technologii na funkcjonowanie Spółki - zastosowane nowatorskie rozwiązania w palniku 3-mediowym wpływają na udoskonalenie procesu produkcji poprzez: poprawę szybkości i jakości produkowanych mieszanek mineralno - bitumicznych, terminową obsługę naszych kontrahentów oraz obniżenie kosztów produkcji. Palnik do suszarki decyduje o jakości i w efekcie zgodności danej mieszanki mineralno - bitumicznej z receptą a tym samym wpływa na udoskonalenie wyrobów.
  4. Spółka zakupiła nowatorskie rozwiązanie zastosowane w palniku 3-mediowym.
  5. Zakupiona nowa technologia wprowadzona została do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych w dniu 31.08.2013 r. jej wartość ewidencyjna wynosi 359.521,38 zł.
  6. Zapłata nastąpiła w dniu 02.04.2013 r. na podstawie otrzymanej faktury proforma, faktura Vat wpłynęła do Spółki w dniu 10.04.2013 r.
  7. Wydatki poniesione na nabycie nowej technologii, które mają stanowić podstawę odliczenia od podatku zostały uwzględnione w wartości początkowej wartości niematerialnych prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka ma prawo do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 15b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem czy będzie mogła skorzystać z odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi innowacyjna technologia zastosowana w palniku 3-mediowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia związanego z nabyciem „nowych technologii” w wysokości 50% poniesionych wydatków w myśl art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 18b ust. 1 i ust. 2 ustawy o CIT od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej, do której referuje art. l8b ust. 2 ustawy o CIT.

Stosownie do art. 18b ust. 2a ww. ustawy, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw. Natomiast na mocy ust. 3 tego przepisu, prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż aby korzystać z tzw. „ulgi na nowe technologie”, muszą być spełnione następujące przesłanki:

  1. podatnik nabywa wiedzę technologiczną w drodze umowy o przeniesienie oraz o korzystanie z tych praw,
  2. wiedza technologiczna ma postać wartości niematerialnych i prawnych,
  3. nabyta wiedza technologiczna umożliwia wytwarzanie nowych bądź udoskonalonych wyrobów lub usług,
  4. wiedza ta nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat,
  5. podatnik posiada potwierdzającą powyższe opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej.

Ponieważ Spółka spełnia wszystkie w/w przesłanki to zdaniem Spółki będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych w roku 2013 na nowe technologie, w rozliczeniu podatku dochodowego za rok 2013, a gdy rozliczenie w roku 2013 nie będzie możliwe (z uwagi na wystąpienie straty podatkowej lub dochodu niepozwalającego na odliczenie całości dopuszczalnej kwoty wydatków), Spółka dokona odliczeń w zeznaniach za kolejne trzy lata podatkowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak stanowi przepis art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw. Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 powyższej ustawy).

Zgodnie z art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ustawy).

Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.


Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).


Odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, czyli po uwzględnieniu odliczeń przewidzianych w tym przepisie, podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych – szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych – nabyte przez podatnika. Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat. Podkreślenia wymaga, że okres stosowania – a nie istnienia – takiej wiedzy musi również potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną jednostkę naukową.

Należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 r., Nr 96 poz. 615 z późn. zm.) jednostki naukowe to prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

  1. podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
  2. jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),
  3. instytuty badawcze,
  4. międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  5. Polską Akademię Umiejętności,
  6. inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, że nie każda jednostka organizacyjna uczelni jest jednostką naukową, lecz jedynie ta, która w rozumieniu statutów tych uczelni jest podstawową jednostką organizacyjną i prowadzi w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe.


W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka wskazała, że posiada opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej wydaną w dniu 30 lipca 2013 r. przez Politechnikę, Instytut.


Treść Statutu Politechniki dostępna na stronie internetowej wskazuje, że podstawowymi jednostkami organizacyjnymi tej uczelni są wydziały i kolegia, natomiast jednostkami organizacyjnymi wydziału mogą być instytuty, katedry i zakłady.


W świetle powyższego, jedynie opinia wydziału (podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni) reprezentowanego przez upoważniony do tego organ może być uznana za opinię jednostki naukowej w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast opinia sporządzona przez Instytut Maszyn Roboczych Ciężkich nie może być traktowana na równi z opinią podstawowej jednostki naukowej, o której stanowi ww. przepis.

Z tego też względu stwierdzić należy, że innowacyjna technologia zastosowana w palniku 3-mediowym – w kontekście przepisu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – nie spełnia warunków pozwalających uznać ją za nową technologię. Zatem poniesionych przez Spółkę wydatków na nabycie nowej technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi innowacyjna technologia zastosowana w palniku 3-mediowym, nie można zakwalifikować do wydatków na nabycie nowej technologii i w konsekwencji, Spółka nie ma prawa do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj