Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-516/13/PST
z 17 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego
w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2013 został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja Edukacji Spółdzielczej (dalej: „Wnioskodawca: lub „Fundacja”) utworzona została zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.) 8 sierpnia 2012 r. Fundacja posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


Zgodnie z § 7 statutu w oparciu o który działa, prowadzi działalność statutową, której celem jest:


  1. propagowanie idei spółdzielczości;
  2. wspieranie rozwoju spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych;
  3. prowadzenie działalności oświatowo-wychowawczej i edukacyjnej;
  4. upowszechnianie doświadczeń ruchu spółdzielczego;
  5. służenie spółdzielniom wszechstronną pomocą prawną, techniczną, organizacyjną i finansową przy ich tworzeniu i prowadzeniu przez nie działalności;
  6. współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami spółdzielczymi;
  7. prowadzenie akcji dobroczynnych;
  8. upowszechnianie idei i dorobku Franciszka S.;
  9. wspieranie osób szczególnie uzdolnionych z ubogich rodzin poprzez fundowanie stypendiów dla takich osób;
  10. działalność na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i finansowym, mające na celu integrację i reintegrację społeczną tych osób;
  11. pomoc osobom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej;
  12. niesienie pomocy placówkom oświatowym, wychowawczym i opiekuńczym świadczącym pomoc dla osób żyjących w niedostatku;
  13. działalność charytatywna.


Fundacja realizuje swoje cele poprzez następujące działania podejmowane na rzecz osób, placówek, ośrodków i instytucji wskazanych w § 7 statutu:


  1. organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym w tym seminariów, szkoleń, konferencji, konkursów, odczytów;
  2. prowadzenie działalności propagującej, promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej,
  3. w tym:


    1. opracowywanie i druków, broszur, folderów i plakatów,
    2. opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych,
    3. tworzenie stron internetowych,
    4. przygotowywanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym i promocyjnym;


  4. prowadzenie doradztwa w zakresie możliwości pozyskiwania źródeł finansowania dla realizacji programów i projektów edukacyjnych, szkoleniowych oraz związanych z rozwojem spółdzielczych form gospodarowania;
  5. współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi, niepublicznymi, organizacjami rządowymi, pozarządowymi, samorządowymi, organizacjami o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym działającymi w zakresie objętym celem Fundacji;
  6. gromadzenie środków finansowych w celu rozwoju bazy dydaktycznej i na działalność statutową Fundacji;
  7. fundowanie stypendiów i nagród oraz odznaczanie i nagradzanie osób, które szczególnie pozytywnie wykazały się w działalności o podobnym lub tożsamym charakterze z celami Fundacji;
  8. organizowanie konkursów, w tym także z nagrodami, które mają na celu propagować cele Fundacji;
  9. działalność wydawniczą i poligraficzną;
  10. przekazywanie i wyposażanie w sprzęt IT, RTV oraz materiały dydaktyczne, szkoleniowe
    i inne pomoce naukowe instytucji szkoleniowych, edukacyjnych, placówek oświatowych oraz jednostek samorządowych i innych organizacji samorządowych;
  11. prowadzenie szkoleń i kursów dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
  12. finansowanie badań naukowych z zakresu spółdzielczości;
  13. prowadzenie kursów i szkoleń dla absolwentów szkół ponadpodstawowych oraz uczelni wyższych jak również dla osób bezrobotnych;
  14. wspomaganie lokalnych inicjatyw społecznych i samorządowych;
  15. obejmowaniu udziałów w spółkach, spółdzielniach oraz w towarzystwach ubezpieczeń wzajemnych;
  16. zakładanie i uczestnictwo w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych
    i spółdzielniach socjalnych;
  17. podejmowanie innych działań mających na celu realizację celów statutowych fundacji.


Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych
i fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.


Zgodnie z § 11 statutu dochodami Fundacji są w szczególności:


  • krajowe i zagraniczne darowizny, spadki, zapisy,
  • dotacje, datki i subwencje,
  • udziały w zyskach osób prawnych,
  • dochody z posiadanych udziałów, praw własności, papierów wartościowych i jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych,
  • dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
  • dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
  • zyski z lokat w bankach, innych instytucjach ustawowo upoważnionych do przyjmowania lokat oraz instytucjach kredytowych w kraju i za granicą.


Zgodnie z postanowieniami § 26 statutu Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i za granicą dla uzyskania środków na realizację swych celów statutowych.

Rozpoczynając działalność Zarząd Fundacji postanowił, uchwałą nr 3 z dnia 15 września 2012 r., że wszystkie dochody uzyskane przez Fundację przeznaczone będą w całości na realizowane przez Fundację cele statutowe, o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT,
a w konsekwencji podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania.

W celu optymalnego wykorzystania dochodów Fundacja przechowuje na rachunkach rozliczeniowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (bieżących i pomocniczych) oraz na rachunkach lokat terminowych wolne środki pieniężne pozyskane w toku działalności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przechowywanie części dochodów Fundacji (wolnych środków pieniężnych) na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych skutkuje utratą zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej
i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zgodnie
z art. 17 ust. 1a pkt 2 ze zwolnienia nie korzysta dochód, bez względu na czas jego osiągnięcia, wydatkowany na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy mimo że przechowywanie dochodów fundacji na rachunkach rozliczeniowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz lokatach terminowych nie zostało wymienione w art. 17 ust. 1e Ustawy CIT, to nie powinno ono skutkować utratą zwolnienia z podatku dochodowego, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.
Przechowywanie to bowiem jest wyłącznie formą gromadzenia środków pieniężnych do czasu przeznaczenia ich na cele statutowe.

Zdaniem Wnioskodawcy przechowywanie wolnych środków pieniężnych na rachunkach
w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, zarówno na rachunkach rozliczeniowych jak i w formie lokat terminowych, nie powoduje utraty zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, gdyż nie stanowi lokowania dochodu, o jakim mowa w art. 17 ust. 1e tej ustawy, ani jego wydatkowania w rozumieniu art. 17 ust. la pkt 2. Na podkreślenie zasługuje okoliczność, że stanowisko powyższe potwierdzane jest przez Ministra Finansów w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego, np. w interpretacji ….


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. – dalej: „ustawa”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy:


  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
    zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:


  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.



Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Natomiast w myśl art. 17 ust. 1e ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:


  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).


Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Wskazać należy, iż z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.


Z przedstawionego stanu sprawy wynika, że Fundacja prowadzi działalność statutową.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i za granicą dla uzyskania środków na realizację swych celów statutowych. Rozpoczynając działalność Zarząd Fundacji postanowił, uchwałą nr 3 z dnia 15 września 2012 r., że wszystkie dochody uzyskane przez Fundację przeznaczone będą w całości na realizowane przez Fundację cele statutowe, o jakich mowa
w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, a w konsekwencji podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania.

W celu optymalnego wykorzystania dochodów Fundacja przechowuje na rachunkach rozliczeniowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (bieżących i pomocniczych) oraz na rachunkach lokat terminowych wolne środki pieniężne pozyskane w toku działalności.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz stan sprawy należy zauważyć, iż zgodnie z definicją w Słowniku Języka Polskiego (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl) „ulokować” oznacza: „umieszczać pieniądze, kosztowności
w banku na procent; umieszczać kapitał w czymś dającym zysk”, „umieścić kapitał
w bezpiecznej inwestycji”, „wpłacić pieniądze do banku lub zainwestować je w coś”.

Wobec powyższego w przypadku korzystania z rachunków lub lokat bakowych w celu przechowywania, posiadania, umieszczania wolnych środków pieniężnych nie mamy
do czynienia z lokowaniem (inwestowaniem) dochodów Fundacji, o którym mowa
w art. 17 ust. 1e ustawy.

Fundacja posiadając wolne środki na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, nie dokonuje ich wydatkowania, a jest to forma przetrzymywania tych środków do momentu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe.

Podsumowując zatem przechowywanie dochodów (wolnych środków) na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych nie skutkuje utratą zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, pod warunkiem, że dotyczyć to będzie dochodów przeznaczonych (zadeklarowanych) na cele zgodne z tym przepisem.


Reasumując stanowisko Jednostki wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa

(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj