Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1088/13-3/AP
z 24 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu 25 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy związanych z wniesieniem do spółki jawnej przez Wspólnika wkładu nieproporcjonalnego do jego udziału w zyskach/stratach tej spółki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • rozliczania przychodów i kosztów uzyskania przychodów z tytułu udziału w spółce jawnej,
  • skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy związanych z wniesieniem do spółki jawnej przez Wspólnika wkładu nieproporcjonalnego do jego udziału w zyskach/stratach tej spółki,
  • zastosowania w odniesieniu do Wnioskodawcy przepisów dotyczących cen transferowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza utworzyć nową spółkę jawną (dalej: SJ), w której będzie wspólnikiem. Wnioskodawca zamierza wnieść do nowo utworzonej SJ wkład w postaci pieniężnej. Może okazać się, że ustalona na dzień wniesienia wartość wkładu Wnioskodawcy będzie niższa od wartości wkładu, który zamierza wnieść inny ze wspólników  spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wspólnik), w której Wnioskodawca będzie udziałowcem. W zamian za wkład Wnioskodawca stanie się wspólnikiem nowo założonej SJ.

Przewiduje się, że umowa SJ będzie przewidywać udział w zyskach/stratach uzależniony od statusu wspólnika (tj. osoba fizyczna lub prawna), w związku z czym udział ten może różnić się od proporcji wynikającej z wartości wkładów wniesionych do SJ przez poszczególnych wspólników. Wprawdzie w chwili obecnej nie podjęto jeszcze decyzji w tym zakresie, niemniej brana pod uwagę jest możliwość, że Wnioskodawca uzyska udział w zyskach/stratach SJ, który będzie nieproporcjonalny w stosunku do wysokości wkładu wniesionego do SJ. Przewiduje się, że udział Wnioskodawcy w zyskach/stratach SJ będzie wyższy niż gdyby go określono proporcjonalnie do wysokości majątku przekazanego przez Wnioskodawcę do SJ, podczas gdy udział Wspólnika (będącego osobą prawną) w zyskach/stratach SJ będzie niższy niż gdyby go określono proporcjonalnie do wysokości majątku przekazanego przez Wspólnika do SJ. Taka struktura SJ będzie wynikać z zakładanej koncepcji jej działania, w ramach której przewiduje się, że Wnioskodawca ze względu na posiadanie niezbędnego doświadczenia i umiejętności, pełnić będzie rolę wspólnika aktywnego i odgrywać będzie zasadniczą rolę w kierowaniu sprawami SJ, podczas gdy Wspólnik będzie pełnił rolę wspólnika pasywnego  inwestora.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy związanych z wniesieniem do spółki jawnej przez Wspólnika wkładu nieproporcjonalnego do jego udziału w zyskach/stratach tej spółki.

Czy wniesienie do SJ przez Wspólnika wkładu nieproporcjonalnego do jego udziału w zyskach/stratach SJ samo w sobie nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania z tego tytułu przychodu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do ww. pytania, wniesienie do SJ przez Wspólnika wkładu nieproporcjonalnego do jego udziału w zyskach/stratach SJ, samo w sobie nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania z tego tytułu przychodu, bowiem nie mieści się w katalogu źródeł przychodu, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o PDOF.

Wnioskodawca podkreśla, iż ustawodawca nie zawarł w przepisach podatkowych zapisu uzależniającego podział przychodów pomiędzy wspólnikami spółki jawnej od wysokości wniesionego wkładu. Przeciwnie, przytoczone powyżej regulacje odnoszą się w tym względzie wyłącznie do wartości ustalonego prawa do udziału w zysku takiej spółki. Co ważniejsze, brak jest również postanowień wskazujących na to, że sam fakt podziału zysku w spółce osobowej, który jest nieproporcjonalny do wartości wniesionych wkładów, może oznaczać powstanie przychodu po stronie wspólnika, uzyskującego w efekcie proporcjonalnie wyższy udział w zyskach, niż wielkość jego wkładów w proporcji do wszystkich wkładów wnoszonych do spółki osobowej. Zdaniem Wnioskodawcy, taka sytuacja nie mieści się w katalogu źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o PDOF. Przepis ten zawiera listę źródeł przychodów opodatkowanych PDOF. Ustawodawca nie wskazał w ww. przepisach, iż sama czynność określenia podziału przyszłych zysków spółki osobowej, skutkująca dysproporcją w wysokości uzyskiwanych przez jej wspólników przychodów, sama w sobie implikuje powstanie przychodu. Brak jest bowiem w takiej sytuacji powstania realnego przysporzenia majątkowego po stronie wspólników spółki osobowej, którego wartość mogłaby podlegać opodatkowaniu. W świetle powyższego, brak jest podstaw do argumentowania, iż wniesienie wkładu do SJ przez Wspólnika, o wartości nieproporcjonalnej do jego udziału w zyskach/stratach SJ, będzie generować przychód u Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, iż sam fakt przystąpienia do spółki osobowej nie rodzi w ogóle powstania przychodu podatkowego (nawet w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego odpowiednio art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o PDOF oraz art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; Dz.U. Nr 54, poz. 654; dalej: ustawa o PDOP). Regulacje powyższe zostały wprowadzone do ustawy o PDOF oraz ustawy o PDOP właśnie po to, aby rozstrzygnąć w sposób niebudzący wątpliwości kwestię tego, że akt przystąpienia do spółki osobowej (a więc również do SJ) jest neutralny podatkowo, tj. nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatkach dochodowych. Wskazuje na to wyraźnie uzasadnienie do projektu ustawy zmieniającej ustawę o PDOF oraz ustawę o PDOP, gdzie stwierdza się, że „Na gruncie ustawy CIT przyjmuje się natomiast, że wniesienie przez podatnika tego podatku wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej osobą prawną nie rodzi skutków w podatku dochodowym. Mając na uwadze powyższe rozbieżności pomiędzy ustawami oraz dążąc do ujednolicenia zasad opodatkowania dochodów osób fizycznych i prawnych projekt  w zakresie zmian ustawy PIT  zakłada, że wniesienie wkładu niepieniężnego nie będzie rodziło skutków po stronie podmiotu wnoszącego wkład” (uzasadnienie do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, załącznik do Druku Sejmowego nr 3500, http://orka.sejm.gov.pl/Druki6ka.nsf/wydruku/3500). Skoro więc nawet uzyskanie statusu wspólnika spółki jawnej nie powoduje powstania przychodu, tym bardziej takim przychodem nie może być wniesienie wkładu przez innego wspólnika spółki jawnej.


Wniesienie przedsiębiorstwa do spółki jawnej przez jednego z jej wspólników stanowi zwiększenie majątku SJ, lecz w świetle przepisów ustawy o PDOF nie generuje u pozostałych wspólników SJ przychodu. W szczególności zaznaczyć należy, iż ww. czynność prawna nie powoduje powstania przychodu, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PDOF, zgodnie z którym za przychody z działalności gospodarczej uważa się również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przytoczony wyżej przepis nie dotyczy czynności wniesienia wkładu do spółki osobowej, bowiem wartość wnoszonego wkładu nigdy nie jest nieodpłatnym świadczeniem dla pozostałych wspólników spółki. Celem powstania i funkcjonowania SJ jest prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, a wspólnik może w tym celu wnieść wkład do spółki. Zatem czynność wniesienia wkładu wynika z samej istoty tworzenia i funkcjonowania takiej spółki. Tym samym brak jest podstaw do kwalifikacji tego typu zdarzenia jako przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PDOF. Istotnym jest bowiem fakt, iż w świetle przepisów KSH rzeczy i prawa wniesione do spółki osobowej tytułem wkładu, a także nabyte lub uzyskane dla spółki w inny sposób w czasie jej istnienia, są majątkiem spółki. Majątek spółki przez cały czas jej trwania jest traktowany jako odrębny od majątku osobistego poszczególnych wspólników. Konsekwentnie, wniesienie wkładu niepieniężnego przez jednego wspólnika nie powoduje przysporzenia po stronie wspólników spółki osobowej, a w rezultacie nie skutkuje także powstaniem przychodu podatkowego dla żadnego ze wspólników.

Wniosek, że określenie podziału zysków SJ nieproporcjonalne do wniesionych wkładów nie powoduje uzyskania przychodu podlegającego opodatkowaniu potwierdza, zdaniem Wnioskodawcy, również brzmienie art. 14 ust. 3 pkt 11 ustawy o PDOF. Zgodnie z tą regulacją do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu wystąpienia z takiej spółki, w części odpowiadającej uzyskanej przed wystąpieniem przez wspólnika nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w tej spółce. Przytoczony przepis wskazuje zatem, iż dysproporcja pomiędzy wartością wkładów wnoszoną przez wspólników do spółki osobowej oraz przysporzeniami uzyskiwanymi przez poszczególnych wspólników ujawni się w momencie wystąpienia wspólnika ze spółki osobowej  jeżeli wspólnik przy wystąpieniu ze spółki osobowej otrzyma majątek o wartości większej od wniesionych wkładów, wówczas nadwyżka będzie opodatkowana PDOF (nie będzie bowiem podlegała wyłączeniu z opodatkowania). Gdyby przyjąć, że przychód powstaje również na w momencie wniesienia wkładu do SJ przez Wspólnika, oznaczałoby to podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia  raz na moment wniesienia wkładu do SJ (kiedy określone są zasady podziału zysku nieodpowiadające proporcji wkładów wnoszonych do spółki), drugi raz  na moment wystąpienia wspólnika ze spółki osobowej (czyli wówczas, kiedy rzeczywiście można mówić o przysporzeniu).

Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowiskach organów podatkowych:

Ponadto, za prawidłowością stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę przemawia również fakt, iż określenie proporcji podziału zysków i strat w SJ nie wiążę się z żadną konkretną wartością majątkową, która stanowiłaby przysporzenie majątkowe wspólników spółki jawnej. Nabycie prawa do udziału w zysku spółki jawnej nie oznacza bowiem, iż wspólnik z pewnością uzyska w przyszłości korzyść majątkową (przykładowo, nie ma pewności, iż SJ osiągnie zysk). Tym samym, ponieważ nie jest możliwe ustalenie podstawy opodatkowania, jest to kolejny argument potwierdzający brak powstania przychodu do opodatkowania w omawianej sytuacji.

Dodatkowo należy podkreślić, że nawet nieproporcjonalny do wkładów podział nie spowoduje jakiegokolwiek zmniejszenia zobowiązań podatkowych cały dochód, osiągany za pośrednictwem SJ i tak będzie opodatkowany, a wspólnik, który uzyska nieproporcjonalnie wysoki, w stosunku do wkładów, udział w zyskach, zapłaci odpowiednio wysoki podatek wtedy, kiedy działalność gospodarcza prowadzona przez SJ wygeneruje rzeczywisty dochód.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu do SJ przez Wspólnika, o wartości nieodpowiadającej proporcji wynikającej z jego udziału w zyskach/stratach SJ (wyższej niż wynikająca z tej proporcji), nie spowoduje powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy związanych z wniesieniem do spółki jawnej przez Wspólnika wkładu nieproporcjonalnego do jego udziału w zyskach/stratach tej spółki jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030), spółka osobowa to − spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Zgodnie z art. 22 Kodeksu spółek handlowych, spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową. Każdy wspólnik odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką, z uwzględnieniem art. 31.

W myśl art. 51 Kodeksu spółek handlowych, każdy wspólnik ma prawo do równego udziału w zyskach i uczestniczy w stratach w tym samym stosunku bez względu na rodzaj i wartość wkładu. Określony w umowie spółki udział wspólnika w zysku odnosi się, w razie wątpliwości, także do jego udziału w stratach. Umowa spółki może zwolnić wspólnika od udziału w stratach.

Ponieważ spółka jawna jest osobową spółką prawa handlowego i tym samym nie posiada osobowości prawnej, z punktu widzenia prawa podatkowego podatnikami są poszczególni wspólnicy tej spółki.

Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej będzie uzależniony od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki jawnej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę jawną (SJ), w której będzie wspólnikiem. Wnioskodawca planuje wnieść do nowo utworzonej SJ wkład w postaci pieniężnej. Może okazać się, że ustalona na dzień wniesienia wartość wkładu Wnioskodawcy będzie niższa od wartości wkładu, który zamierza wnieść inny ze wspólników  spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wspólnik), w której Wnioskodawca będzie udziałowcem. Przewiduje się, że udział Wnioskodawcy w zyskach/stratach SJ będzie wyższy niż gdyby go określono proporcjonalnie do wysokości majątku przekazanego przez Wnioskodawcę do SJ, podczas gdy udział Wspólnika (będącego osobą prawną) w zyskach/stratach SJ będzie niższy niż gdyby go określono proporcjonalnie do wysokości majątku przekazanego przez Wspólnika do SJ.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wniesienie do spółki jawnej przez Wspólnika wkładu nieproporcjonalnego do jego udziału w zyskach/stratach tej spółki samo w sobie nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania z tego tytułu przychodu.

Z treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony)
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
  1. inne źródła.

Ustawodawca, regulując w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zasady opodatkowania wspólników spółek osobowych, nie odniósł się bezpośrednio do skutków podatkowych dla wspólników w przypadku wniesienia aportu do spółki przez jednego z nich.

Wskazana ustawa nie zawiera żadnych regulacji, które pozwalałyby na uznanie, że w związku z wniesieniem wkładów do spółki przez jednego ze wspólników po stronie pozostałych wspólników powstaje z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Dodać należy, że wartość wniesionego przez Wspólnika wkładu, który jest nieproporcjonalny do jego udziału w zyskach/stratach spółki jawnej, nie jest nieodpłatnym świadczeniem dla Wnioskodawcy, gdyż wnoszenie wkładów do spółki jawnej wynika z samej istoty jej tworzenia i funkcjonowania. Warunkiem powstania takiej spółki jest działanie w sposób oznaczony, np. poprzez wniesienie wkładów, którymi mogą być np. pieniądze bądź aporty w formie niepieniężnej.

Zatem czynność wniesienia wkładu przez Wspólnika nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy. W myśl bowiem tego przepisu, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone regulacje prawne, należy wskazać, że wniesienie do spółki jawnej przez Wspólnika wkładu nieproporcjonalnego do jego udziału w zyskach/stratach tej spółki nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania z tego tytułu przychodu na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania w zakresie skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy związanych z wniesieniem do spółki jawnej przez Wspólnika wkładu nieproporcjonalnego do jego udziału w zyskach/stratach tej spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę pism organów podatkowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Tut. Organ wskazuje, że wniosek w zakresie rozliczania przychodów i kosztów uzyskania przychodów z tytułu udziału w spółce jawnej został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 24 grudnia 2013 r. nr ILPB1/415-1088/13-2/AP, natomiast w zakresie zastosowania w odniesieniu do Wnioskodawcy przepisów dotyczących cen transferowych wniosek został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 24 grudnia 2013 r. nr ILPB1/415-1088/13-4/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj