Interpretacja Ministra Finansów
PT8/033/248/802/AMT/13/RD125670
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2013 r. Nr IPPP2/443-187/13-2/KG, wydanej w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, na wniosek z 18 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.) o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży gier komputerowych dokonywanej w systemie wysyłkowym (za pośrednictwem poczty lub kuriera), zmienia ww. interpretację z urzędu stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 lutego 2013 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął ww. wniosek z 18 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży gier komputerowych dokonywanej w systemie wysyłkowym (za pośrednictwem poczty lub kuriera).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza w ramach swojej działalności sprzedawać gry komputerowe w pudełkach poprzez własny sklep internetowy. Gry komputerowe sprzedawane będą w systemie wysyłkowym za pośrednictwem kurierów lub Poczty Polskiej. Kupujący po złożeniu zamówienia w sklepie internetowym otrzyma przesyłkę z wybraną grą. Zapłata odbywać się będzie za zaliczeniem pocztowym lub za pobraniem za pośrednictwem Poczty Polskiej lub kuriera. Kwoty pobrane od kupujących przez Pocztę Polską lub firmy kurierskie będą przesyłane na konta firmowe Spółki z opóźnieniem kilkudniowym w formie zbiorczych wpłat (np. tygodniowych) z identyfikacją dokonanych pobrań pieniężnych. Inną formą zapłaty będzie dokonywanie płatności przez kupującego poprzez internetowe systemy płatnicze (on-line) lub bezpośrednio na konta firmowe Spółki w formie przedpłat. Wpłaty nigdy nie będą przyjmowane bezpośrednio gotówką do kasy firmy. Spółka za pomocą systemów płatności on-line, jak i dokonywanych przez klientów bezpośrednich wpłat na konta bankowe Spółki oraz kwot i raportów przekazywanych przez Pocztę Polską lub kurierów, będzie w stanie określić jakiego zamówienia będzie dotyczyła każda płatność i na czyją rzecz będzie dokonana. Spółka będzie miała zatem każdorazowo możliwość identyfikacji danych nabywcy każdego dokonanego zakupu (w tym jego adresu). Wszyscy klienci akceptujący płatności przez instytucje finansowe muszą zostać zweryfikowani na podstawie szczegółowych danych osobowych i adresowych oraz co najważniejsze konta bankowego powiązanego z transakcją, z którego mają być wpłacane środki. Oznacza to, że nastąpi weryfikacja nabywców, iż są to rzeczywiste osoby, za które się podają.

Dostawy realizowane za pomocą Poczty Polskiej lub kuriera zawierać będą następujące informacje: numer identyfikacyjny transakcji, imię i nazwisko oraz adres nabywcy, nazwę i ilość zakupionego towaru, cenę jednostkową oraz wartość ogółem zakupionych towarów, koszt przesyłki oraz wysokość opłaty za dokonanie transakcji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że internetowa sprzedaż gier komputerowych na nośnikach w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) zwolniona będzie z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli spełnione będą warunki określone w pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT zawarto upoważnienie ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Zgodnie z pkt 36 załącznika zwolnione z obowiązku ewidencji jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Zdaniem Spółki, sprzedaż gier komputerowych na nośnikach (tzw. wersje pudełkowe) będzie zwolniona z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli spełnione będą łącznie warunki:

  • dostawa gier następować będzie w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za dostawę gier w całości następować będzie za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Spółki,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji zapłata będzie dotyczyła,
  • Spółka prowadzić będzie szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można będzie ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

W dniu 23 kwietnia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając, na podstawie przepisu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną Nr IPPP2/443-187/13-2/KG, w której uznał, że w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej przywołał przepisy: art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 111 ust. 1 i ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) oraz odniósł ich treść do stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej przywołał przepisy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382) oraz pozycję 36 załącznika pn. „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do ww. rozporządzenia.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że przyjęty przez Stronę sposób dokumentacji sprzedaży w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Organ podatkowy wskazał także, że prawo do stosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży gier komputerowych dokonywanej w systemie wysyłkowym (za pośrednictwem poczty lub kuriera) będzie Wnioskodawcy przysługiwało do dnia 31 grudnia 2014 r.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że indywidualna interpretacja z 23 kwietnia 2013 r. Nr IPPP2/443-187/13-2/KG, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ww. przepis art. 111 ust. 1 cyt. ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do ww. rozporządzenia, oraz ze względu na wysokość obrotu – do określonej przepisami ww. rozporządzenia wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do ww. rozporządzenia „sprzedaż dotycząca szczególnych czynności”, w pozycji 36 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Wykonywanie niektórych czynności odbiera podatnikowi prawo do zwolnienia podmiotowego, przedmiotowego oraz podmiotowo-przedmiotowego. Czynności te zostały wymienione w § 4 ww. rozporządzenia.

Podatnik ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej już od pierwszej sprzedaży, jeśli wykonuje czynność znajdującą się na liście czynności wyłączonych ze zwolnienia (§ 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 2012 r.). Podatnicy ci nie mają prawa do korzystania z żadnego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

Wśród ww. wyłączeń, w kontekście analizowanej sprawy, należy wymienić między innymi ograniczenie wynikające z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l) ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 2012 r., który stanowi, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, w przypadku dostaw płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza w ramach swojej działalności sprzedawać gry komputerowe w pudełkach poprzez własny sklep internetowy. Gry komputerowe sprzedawane będą w systemie wysyłkowym za pośrednictwem kurierów lub Poczty Polskiej. Kupujący po złożeniu zamówienia w sklepie internetowym otrzyma przesyłkę z wybraną grą.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, Minister Finansów wyraża stanowisko, że sprzedaż gier komputerowych na nośnikach w formie tzw. pudełkowej nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Gry komputerowe, traktowane jako zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 2012 r., wyłączone są ze zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z powyższym, nie można uznać, że sprzedaż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym gier komputerowych na nośnikach w formie pudełkowej może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej z uwagi na limit obrotów czy też zwolnienie wynikające z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z poz. 36 załącznika do tego rozporządzenia.

Reasumując, do sprzedaży gier komputerowych w formie pudełkowej, Wnioskodawca, niezależnie od tego, że będzie prowadził sprzedaż wysyłkową w sposób, o którym mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia, będzie zobowiązany ewidencjonować taką sprzedaż na kasie rejestrującej od dnia rozpoczęcia dostaw.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 23 kwietnia 2013 r. Nr IPPP2/443-187/13-2/KG, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania zmienianej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj