Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1314/13-2/JL
z 10 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W ramach przedmiotowej operacji Wnioskodawca zamierza wyposażyć istniejący obiekt świetlicy wiejskiej w sprzęt, z którego korzystanie przyczyni się do wzrostu aktywności sportowej i integracji społeczności lokalnej. Zamierza się zakupić: cztery wieszaki na ubrania zawieszane, cztery wieszaki z lustrem, atlas do ćwiczeń, osiemdziesiąt cztery krzesła, dwadzieścia stołów, cymbergaj, bieżnię, sprzęt nagłaśniający, stojak, ławeczka do ćwiczeń, zestaw obciążeń z gryfami. Sprzęt sportowy służyć będzie rozwijaniu sprawności sportowej (kondycji zdrowotnej), stoły i krzesła wykorzystywane będą na spotkaniach wiejskich, szkoleniach organizowanych dla społeczności lokalnej. Natomiast zestaw nagłaśniający służyć będzie organizacji wydarzeń o charakterze rozrywkowo - rekreacyjnym (wieczorki taneczne). Wyposażenie zakupione w ramach operacji udostępniane będzie społeczności lokalnej bezpłatnie, zgodnie z regulaminem działania świetlicy. Wskaźniki oddziaływania mierzone będą liczbą, opinią oraz stopniem zadowolenia osób korzystających z zasobów operacji. Istniejąca świetlica wiejska jest aktywnie wykorzystywana przez społeczność lokalną. Otwarta jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 16.00 do 20.00. Odbywają się tam spotkania społeczności lokalnej. Udział mieszkańców w odbywających się spotkaniach kulturalnych i sportowych, licznych spotkaniach szkoleniowych wpływa na integrację oraz wzrost świadomości społeczności lokalnej. Organizowane są spotkania szkoleniowo - informacyjne dla rolników, głównie o tematyce pozyskiwania funduszy unijnych na rozwój obszarów wiejskich. Odbywają się także szkolenia dla innych grup zawodowych. Spotkania organizują również: Policja, psycholodzy, Gminna Komisja Rozwiązywana Problemów Alkoholowych. Mieszkańcy od lat kultywują lokalne tradycje przyczyniając się do zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego regionu. Miejscem, gdzie spotyka się tutejsza społeczność, stała się niewątpliwie świetlica wiejska, do której mieszkańcy mają szczególny sentyment. W tym budynku odbywają się spotkania Koła Gospodyń Wiejskich, podczas których doświadczone gospodynie przekazują przepisy kuchni regionalnej swoim córkom, wnuczkom, a nawet prawnuczkom. Przyrządzone przez nie potrawy podawane są później w trakcie uroczystości wiejskich. Wspólnie zajmują się też dziełem sztuki ludowej (przygotowaniem palmy wielkanocnej, wieńca dożynkowego, ozdób choinkowych). Organizowane są również zebrania Koła Rolniczego, w czasie których omawiane są wszelkie sprawy dotyczące funkcjonowania wsi. Są one również okazją do zapoznania młodszych mieszkańców z historią wsi, tajnikami uprawy roli czy poznawaniem maszyn rolniczych (również tych, które wyszły już z użycia). Świetlica jest również ściśle związana z folklorem i kulturą ludową. Tu organizowane są andrzejki, w czasie których podtrzymuje się tradycje wieczorków z wróżbami. W okresie Bożego Narodzenia mieszkańcy wsi spotykają się tu, by złożyć sobie życzenia, a jakiś czas później wspólnie bawią się na zabawie sylwestrowej i ostatkowej. Zwyczajem stały się również spotkania towarzyskie młodzieży, podczas których organizowane są wieczorki taneczne. Świetlica wiejska jest ogólnie dostępna dla wszystkich chętnych. Spotykają się tutaj osoby młodsze i starsze, co wpływa korzystnie na integrację międzypokoleniową. Działalność świetlicy ma głównie na celu zapewnienie dzieciom opieki wychowawczej w czasie wolnym od zajęć szkolnych, organizowanie czasu wolnego, dbanie o rozwój ich zainteresowań i uzdolnień. Zakładany zakres realizacji operacji w kontekście przyjętych nakładów, przyczyni się do osiągnięcia celu operacji - osoby zainteresowane będą mogły korzystać z zasobów operacji zwiększając aktywność sportową, co wpłynie na podniesienie jakości ich życia. Wnioskodawca będzie wykorzystywać sprzęt i wyposażenie zakupione w ramach przedmiotowej operacji przez okres 5 lat od dnia przyznania pomocy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Ochotniczej Straży Pożarnej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Ochotnicza Straż Pożarna stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego z związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.


Z treści złożonego wniosku wynika, że OSP zamierza przeprowadzić operację polegającą na wyposażeniu istniejącego obiektu świetlicy wiejskiej w sprzęt, z którego korzystanie przyczyni się do wzrostu aktywności sportowej i integracji społeczności lokalnej. Zamierza się zakupić: cztery wieszaki na ubrania zawieszane, cztery wieszaki z lustrem, atlas do ćwiczeń, osiemdziesiąt cztery krzesła, dwadzieścia stołów, cymbergaj, bieżnię, sprzęt nagłaśniający, stojak, ławeczka do ćwiczeń, zestaw obciążeń z gryfami. Sprzęt sportowy służyć będzie rozwijaniu sprawności sportowej (kondycji zdrowotnej), stoły i krzesła wykorzystywane będą na spotkaniach wiejskich, szkoleniach organizowanych dla społeczności lokalnej. Natomiast zestaw nagłaśniający służyć będzie organizacji wydarzeń o charakterze rozrywkowo - rekreacyjnym (wieczorki taneczne). Wyposażenie zakupione w ramach operacji udostępniane będzie społeczności lokalnej bezpłatnie, zgodnie z regulaminem działania świetlicy. Świetlica wiejska jest ogólnie dostępna dla wszystkich chętnych. Spotykają się tutaj osoby młodsze i starsze, co wpływa korzystnie na integrację międzypokoleniową. Działalność świetlicy ma głównie na celu zapewnienie dzieciom opieki wychowawczej w czasie wolnym od zajęć szkolnych, organizowanie czasu wolnego, dbanie o rozwój ich zainteresowań i uzdolnień. Zakładany zakres realizacji operacji w kontekście przyjętych nakładów, przyczyni się do osiągnięcia celu operacji - osoby zainteresowane będą mogły korzystać z zasobów operacji zwiększając aktywność sportową, co wpłynie na podniesienie jakości ich życia.


Wnioskodawca wskazał ponadto, że w analizowanym przypadku nie będzie istniał związek nabywanych towarów ze sprzedażą opodatkowaną.


Ze względu na przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane w ramach przedsięwzięcia towary i usługi nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych przez OSP. Tym samym Wnioskodawca nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj