Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-704/13-4/KO
z 19 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyłączenia z opodatkowania tym podatkiem świadczenia usług budowlanych w 2013 r. i 2014 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyłączenia z opodatkowania tym podatkiem świadczenia usług budowlanych w 2013 r. i 2014 r.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 3 lutego 2014 r., IPTPB1/415-704/13-2/KO na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 3 lutego 2014 r. (data doręczenia 7 lutego 2014 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.), nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 13 lutego 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:

Wnioskodawca, od dnia 1 czerwca 2013 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług brukarskich. Wybrał opodatkowanie ryczałtem od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz zwolnienie podmiotowe w VAT. Usługi świadczone przez Niego mieszczą się w PKD pod nr 42.17.Z - roboty związane z budową dróg i autostrad, a tym samym ujęte są w PKWiU w dziale 42 sekcji F- budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej pod symbolem 42.11.10, jako roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg i autostrad (autostrady, drogi, ulice i inne drogi dla pojazdów lub pieszych oraz pasy startowe). W ramach prowadzonej działalności wykonuje brukowanie kostką brukową: dróg osiedlowych, chodników, parkingów. Większość robót wykonuje jako podwykonawca głównego wykonawcy. Ponadto, Wnioskodawca w dniu 21 maja 2013 r. podpisał z Gminą umowę na wykonanie prac polegających na „wybudowaniu chodnika przy drodze gminnej wraz z obrzeżami i krawężnikiem najazdowym” (roboty wykonywane w czerwcu 2013 r.), gdzie występuje w roli Zleceniobiorcy. Gmina dostarczyła w całości materiał do wykonywania robót. Wnioskodawca, jako Zleceniobiorca tych robót, zgodnie z zawartą umową po odebraniu placu budowy zabezpiecza materiały do wykonywania podbudowy, materiały główne do przeprowadzenia prac przekazane przez Gminę oraz porządkuje miejsce budowy po wykonaniu robót.

Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłącza z opodatkowanie między innymi roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych, mieszczące się w grupie PKWiU ex 42.1. Jednakże wyłączenie to dotyczy wyłącznie realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

W uzupełnieniu z dnia 7 lutego 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że w ramach prowadzonej działalności nie występuje w roli inwestora przedsięwzięć, wykonuje jedynie usługi. Nie realizuje projektów inwestycyjnych na własny. Nie angażuje własnych środków finansowych, technicznych i rzeczowych w celu przygotowania lub budowy drogi, ulicy, chodnika, czy placu. Wnioskodawca wykonuje usługi wyłącznie na zlecenie inwestora na terenie będącym jego własnością, z jego materiałów i to on realizuje projekt inwestycyjny na własny rachunek.

Wnioskodawca dodał, że przedmiotowy wniosek dotyczy zarówno roku podatkowego 2013, jak i stanu na dzień bieżący, tj. 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wykonując usługi polegające na wykonaniu chodnika, utwardzeniu placu przy drodze gminnej, zabezpieczeniu materiałów budowlanych do wykonania robót, porządkowaniu miejsca budowy na rzecz Gminy, Wnioskodawca może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi nie wyłączają Go z opodatkowania w prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Faktem jest to, że wykonuje roboty brukarskie związane z budową dróg i autostrad, między innymi brukowanie chodników, parkingów, placów z materiałów powierzonych, ale jednocześnie zakres tych usług zawęża się tylko do ich wykonania - wyświadczenia usługi, np. wykonania chodnika, parkingu. Są to roboty typowo budowlane. W umowie tej znalazły się również roboty polegające na porządkowaniu placu po wykonanych robotach oraz zabezpieczeniu materiałów. Powyższe czynności są ściśle związane z zawartą umową na wykonanie robót budowlanych, które są przedmiotem zawartej umowy. Umowa jest jedna, a jej głównym przedmiotem są roboty budowlane, w tym przypadku wybudowanie chodnika z materiału powierzonego, gdzie nie można poszczególnych etapów czynności związanych z prawidłowym, zgodnym z umową wyświadczeniem przedmiotu robót, rozstrzygać indywidualnie, traktując jako pojedynczy przedmiot usługi. Ponadto Wnioskodawca uważa, że zapis w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanych podatku od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wymieniony w lp. nr 4, nie dotyczy: świadczenia usług, jako wykonawca usług budowlanych na rzecz Inwestora albo świadczenia usług jako podwykonawca na rzecz innej firmy będącej Wykonawcą, a dotyczy tylko i wyłącznie usług realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy dróg, a więc nie dotyczy sytuacji, w której Wnioskodawca się znalazł. Inwestorem a zarazem Zamawiającym wykonanie roboty budowlanej jest Gmina.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., pod pojęciem „działalności usługowej”, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast stosownie do art. 4 ust. 4 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Załącznik Nr 2 stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” stanowiącym Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w poz. 4, pod symbolem PKWiU ex 42.1 wymieniono: „Drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych” z zastrzeżeniem, że pozycja ta dotyczy wyłącznie usług realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

Powyższe sformułowanie oznacza, że wyłączeniu spod opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają roboty budowlane m.in. związane z budową dróg kołowych i szynowych, ale wyłącznie dotyczące realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek, obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli. Oznacza więc głównych wykonawców tych robót (podmioty realizujące projekt inwestycyjny), którzy wykonują projekt na własne ryzyko i odpowiedzialność. Nie obejmuje ono podwykonawców działających przy realizacji takich projektów inwestycyjnych. Wykonywanie usługi na zlecenie inwestora, na terenie będącym jego własnością, z jego materiałów, powoduje, że to właśnie inwestor realizuje projekt inwestycyjny na własny rachunek.

Tym samym, zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług brukarskich. Usługi świadczone przez Niego mieszczą się w PKD pod nr 42.17.Z - roboty związane z budową dróg i autostrad, a tym samym ujęte są w PKWiU w dziale 42 sekcji F- budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej pod symbolem 42.11.10, jako roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg i autostrad (autostrady, drogi, ulice i inne drogi dla pojazdów lub pieszych oraz pasy startowe). W ramach prowadzonej działalności wykonuje brukowanie kostką brukową: dróg osiedlowych, chodników, parkingów. Większość robót wykonuje jako podwykonawca głównego wykonawcy. Ponadto, Wnioskodawca w dniu 21 maja 2013 r. podpisał z Gminą umowę na wykonanie prac polegających na „wybudowaniu chodnika przy drodze gminnej wraz z obrzeżami i krawężnikiem najazdowym” (roboty wykonywane w czerwcu 2013 r.), gdzie występuje w roli Zleceniobiorcy. Gmina dostarczyła w całości materiał do wykonywania robót. Wnioskodawca, jako Zleceniobiorca tych robót, zgodnie z zawartą umową, po odebraniu placu budowy zabezpiecza materiały do wykonywania podbudowy, materiały główne do przeprowadzenia prac przekazane przez Gminę oraz porządkuje miejsce budowy po wykonaniu robót. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie występuje w roli inwestora przedsięwzięć, wykonuje jedynie usługi. Nie realizuje projektów inwestycyjnych na własny. Nie angażuje własnych środków finansowych, technicznych i rzeczowych w celu przygotowania lub budowy drogi, ulicy, chodnika czy placu. Wnioskodawca wykonuje usługi wyłącznie na zlecenie inwestora na terenie będącym jego własnością, z jego materiałów i to on realizuje projekt inwestycyjny na własny rachunek.

Wobec powyższego, świadczenie usług oznaczonych w klasyfikacji PKWiU symbolem 42.11.20 przez podmiot, który nie jest głównym wykonawcą robót i nie realizuje projektów inwestycyjnych na własny rachunek, nie wyłącza z możliwości opodatkowania uzyskanych przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku stany faktyczne oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że usługi polegające na wykonaniu chodnika z materiału powierzonego, utwardzeniu placu przy drodze gminnej, zabezpieczeniu materiałów budowlanych do wykonania robót, porządkowaniu terenu budowy na rzecz Gminy, nie zostały objęte wyłączeniem z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, Wnioskodawca może w 2013 r. i 2014 r. opodatkować przychody uzyskane z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług wykonywanych na zlecenie inwestora (który realizuje projekt inwestycyjny na własny rachunek) ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wyjaśnić przy tym należy, że interpretację indywidualną wydano wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, natomiast w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), jest sam przepis prawa, bowiem tut. Organ podatkowy, nie jest uprawniony do prowadzenia postępowania dowodowego zmierzającego do zbierania materiałów dowodowych w sposób odpowiadający dyspozycji art. 187 w związku z art. 122 Ordynacji podatkowej. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. W konsekwencji, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj