Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-889/13-4/JN
z 19 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielenia licencji do dokumentacji oraz momentu wystawienia faktury dokumentującej poszczególne płatności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielenia licencji do dokumentacji oraz momentu wystawienia faktury dokumentującej poszczególne płatności oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lutego 2014 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zadanego pytania nr 1 wniosku ORD-IN, a także brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej zwana: Wnioskodawcą) jest przedsiębiorstwem, prowadzącym działalność w zakresie projektowania, wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji: produktów leczniczych, suplementów diety i innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów. Wnioskodawca w ramach swojej działalności zawiera z innymi niepowiązanymi przedsiębiorstwami (również farmaceutycznymi) umowy sprzedaży, których przedmiotem może być:

  1. Przeniesienie na inny podmiot praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz udzielenie licencji do Dokumentacji produktu, obejmującej m.in. dane, informacje, procesy, techniki, itd. (w tym Dokumentacji rejestracyjnej, będącej podstawą do wydania Pozwolenia).Pozwolenie jest dokumentem, wydawanym przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w drodze decyzji administracyjnej, na podstawie przeprowadzonego postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.; dalej: Prawo farmaceutyczne). Pozwolenie wydawane jest w wyniku pozytywnej oceny Dokumentacji produktu. Pozwolenie uprawnia Podmiot odpowiedzialny do wytwarzania i wprowadzania produktu do obrotu.W przypadku zmiany podmiotu odpowiedzialnego Prezes Urzędu wydaje nowe pozwolenie na podstawie wniosku osoby wstępującej w prawa i obowiązki dotychczasowego podmiotu odpowiedzialnego, stosownie do art. 32 Prawa farmaceutycznego. Nowe pozwolenie zachowuje jednak dotychczasowy numer oraz kod zgodny z systemem EAN UCC. Pozwolenie po jego wydaniu jest dokumentem jawnym, określającym podstawowe informacje, dotyczące produktu leczniczego.

Dokumentacja produktu stanowi własność intelektualną przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, chronioną klauzulą poufności. Licencja do Dokumentacji udzielana jest:

  • w związku z przeniesieniem na inny podmiot praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia (opisanego powyżej). W tym przypadku licencja uprawnia nabywcę do korzystania z dokumentacji w celu utrzymywania ważności Pozwolenia, wprowadzania niezbędnych zmian w Pozwoleniu i Dokumentacji, w celu wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji produktu leczniczego na określonym terytorium. Przeniesienie praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego oraz udzielenie licencji do dokumentacji (lub praw autorskich do dokumentacji) następuje w jednej umowie. Wynagrodzenie określone w umowie może być ujęte łącznie lub odrębnie za przeniesienie praw i obowiązków do Pozwolenia i licencję do dokumentacji;
  • w celu złożenia przez nabywcę wniosku o wydanie Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu a następnie po jego wydaniu w celu utrzymywania ważności Pozwolenia, wprowadzania niezbędnych zmian w Pozwoleniu i Dokumentacji, w celu wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji produktu leczniczego na określonym terytorium.

W tym przypadku sprzedawane prawa do Dokumentacji są ograniczone, nabywający może korzystać z dokumentacji w zakresie określonym w umowie (w celu określonym powyżej).

  1. Sprzedaż autorskich praw majątkowych do Dokumentacji produktu tj. dokumentacji, będącej podstawą wydania Pozwolenia na Dopuszczenie do obrotu. W tym przypadku prawa do Dokumentacji, które uzyskuje nabywca są nieograniczone, nabywający może dysponować dokumentacją wedle własnego uznania.
  2. Udzielenie licencji do Dokumentacji suplementów diety oraz innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów.
  3. Sprzedaż autorskich praw majątkowych do Dokumentacji suplementów diety oraz innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów. W tym przypadku prawa do Dokumentacji, które uzyskuje nabywca są nieograniczone, nabywający może dysponować dokumentacją wedle własnego uznania.

Należy zaznaczyć, że przekazanie dokumentacji przez Wnioskodawcę następuje w jednym terminie. Z kolei płatności następują w kilku ratach, zależnych od ziszczenia się określonego warunku zawieszającego. Przy czym fakt rozłożenia płatności w czasie nie wpływa na wysokość kwoty należnej, która pozostaje bez zmian.

Wnioskodawca zawarł już umowy opisane powyżej. Niezależnie od tego zamierza zawrzeć takie umowy w przyszłości.

W piśmie z dnia 7 lutego 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  • wniosek dotyczy roku 2013 r. Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, iż w 2013 r. zawierał umowy, których przedmiotem było udzielenie licencji do dokumentacji rejestracyjnej bez przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu.
  • W przypadku udzielenia licencji do dokumentacji oraz przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu, a także w przypadku przeniesienia praw autorskich do dokumentacji oraz przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu najpierw dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży.

Udzielenie licencji lub przeniesienie praw autorskich do Dokumentacji następuje w dniu zawarcia umowy. Wydanie nabywcy całości dokumentacji następuje po zawarciu umowy. Ostateczny termin przekazania dokumentacji przez Wnioskodawcę określony jest w umowie. Po przekazaniu dokumentacji nabywca ma określony w umowie czas na złożenie wniosku o zmianę podmiotu odpowiedzialnego lub wniosku o rejestrację produktu. Termin biegnie od dnia przekazania dokumentacji.

Po podpisaniu umowy i przekazaniu dokumentacji nabywca wpłaca część należności. Nabywca może również dokonać wpłaty części należności przed przekazaniem mu dokumentacji. Po otrzymaniu pierwszej części należności Wnioskodawca wystawia fakturę. Kolejna płatność dokonywana jest po złożeniu dokumentacji rejestracyjnej w urzędzie rejestracyjnym właściwym dla danego kraju i/lub produktu. Po otrzymaniu wpłaty drugiej raty Wnioskodawca wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu.

Kolejna rata płatna jest po uzyskaniu przez nabywcę pozwolenia na wprowadzanie produktu do obrotu. Po otrzymaniu wpłaty trzeciej raty Wnioskodawca wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu. Kolejna płatność może być również uzależniona od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży na danym rynku.

W 2013 roku Wnioskodawca nie zawarł jednak umów, w których płatność kolejnej raty byłaby uzależniona od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży.

W innych umowach płatności mogą być dwie:

  • pierwsza po zawarciu umowy lub po zawarciu umowy i przekazaniu dokumentacji,
  • druga po uzyskaniu pozwolenia lub innego dokumentu stanowiącego podstawę sprzedaży produktu na danym rynku np. świadectwa rejestracji.

Jedna z umów zawartych w 2013 r., w której doszło do przekazania dokumentacji nie została do końca 2013 roku w całości zrealizowana, z tego względu iż pierwsza rata została wpłacona przez nabywcę w 2013 r., kolejne zaś będą uiszczone w 2014 r.

  • Wnioskodawca może w przyszłości zawierać następujące odrębne umowy sprzedaży:
    1. udzielenia licencji do Dokumentacji produktu leczniczego oraz przeniesienia na inny podmiot praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego
    2. udzielenia licencji do Dokumentacji produktu leczniczego, w tym w celu uzyskania przez nabywcę Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego.
    3. udzielenia licencji do Dokumentacji suplementów diety oraz innych wyrobów, w tym w celu uzyskania przez nabywcę Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu.
    4. przeniesienia autorskich praw majątkowych do Dokumentacji produktu leczniczego oraz przeniesienia na inny podmiot praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego.
    5. przeniesienia autorskich praw majątkowych do Dokumentacji produktu leczniczego, w tym w celu uzyskania przez nabywcę Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego.
    6. przeniesienia autorskich praw majątkowych do Dokumentacji suplementów diety oraz innych wyrobów, w tym w celu uzyskania przez nabywcę Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu.
  • Na podstawie zawartych dotychczas przez Wnioskodawcę umów płatności były dokonywane następująco:
    1. Po podpisaniu umowy i przekazaniu dokumentacji nabywca wpłaca część należności. Po otrzymaniu zaliczki Wnioskodawca wystawia fakturę VAT.
    2. Kolejna płatność dokonywana jest po złożeniu dokumentacji rejestracyjnej w urzędzie rejestracyjnym właściwym dla danego kraju i/lub produktu. Po otrzymaniu wpłaty drugiej raty Wnioskodawca - wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu.
    3. Kolejna rata płatna jest po uzyskaniu przez nabywcę pozwolenia na wprowadzanie produktu do obrotu. Po otrzymaniu wpłaty trzeciej raty Wnioskodawca wystawia fakturę. W przypadku braku wpłaty w terminie wskazanym w umowie, Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu tego terminu.Kolejna płatność może być również uzależniona od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży na danym rynku.


W 2013 r. Wnioskodawca nie zawarł jednak umów, w których płatność kolejnej raty byłaby uzależniona od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży.

Płatności mogą być również tylko dwie np.:

  • pierwsza wpłata po podpisaniu umowy i przed przekazaniem dokumentacji,
  • druga wpłata po uzyskaniu Pozwolenia lub innego dokumentu uprawniającego do sprzedaży na terytorium danego kraju.

lub

  • pierwsza wpłata po podpisaniu umowy i przekazaniu dokumentacji,
  • druga wpłata po uzyskaniu Pozwolenia lub innego dokumentu uprawniającego do sprzedaży na terytorium danego kraju.

Rozłożenie płatności na raty, zależne od takich samych lub podobnych warunków, może występować we wszystkich rodzajach umów wyżej opisanych. Wnioskodawca nie wyklucza jednak sytuacji, że nabywca dokona wpłaty całości należności już po zawarciu umowy i otrzymaniu dokumentacji.

Jedna z umów zawartych w 2013 r., w której doszło do przekazania dokumentacji nie została do końca 2013 r. w całości zrealizowana, z tego względu iż pierwsza rata została wpłacona przez nabywcę w 2013 r., kolejne zaś będą uiszczone w 2014 r.

  • Płatności rat wynagrodzenia mogą być zależne od spełnienia się następujących warunków:
      • przekazania dokumentacji,
      • złożenia dokumentacji w urzędzie rejestracyjnym,
      • uzyskania przez nabywcę pozwolenia na wprowadzenie produktu do obrotu lub uzyskania zmiany podmiotu odpowiedzialnego bądź innego dokumentu,
      • mogą być również uzależnione od daty wprowadzenia produktu do sprzedaży.
    • W odpowiedzi na pytanie tut. Organu „czy wystąpienie lub niewystąpienie warunku zawieszającego było uzależnione od woli stron umowy sprzedaży...” Wnioskodawca wskazał, że odpowiednie zapisy znajdują się w umowie a wystąpienie lub niewystąpienie warunku zawieszającego zależne jest od woli stron umowy.
    • Nabywca w zawartej umowie zobowiązany jest m.in. do bieżącego informowania Wnioskodawcy o przebiegu procesu rejestracji produktów. I tak w przypadku płatności uzależnionej od złożenia dokumentacji rejestracyjnej w urzędzie rejestracji umowa przewiduje również najpóźniejszy termin, w którym nabywca powinien tę dokumentację złożyć. Po upływie umownego terminu, jeżeli nabywca nie przyśle informacji o złożeniu dokumentacji oraz gdy nie dokona wpłaty Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu terminu płatności.

    W przypadku płatności uzależnionej od uzyskania przez Wnioskodawcę pozwolenia lub zmiany pozwolenia nabywca zobowiązany jest poinformować Wnioskodawcę o tym fakcie. Po upływie umownego terminu wpłaty gdy nabywca nie dokona wpłaty Wnioskodawca wystawia fakturę w ostatnim dniu terminu płatności.

    • W umowach mogą znaleźć się zapisy, iż w przypadku otrzymania przez nabywcę decyzji Urzędu Rejestracyjnego odmawiającej przyznania lub braku uzyskania Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w określonym w umowie terminie od daty złożenia na danym Terytorium wniosku o dopuszczenie do obrotu, z przyczyn leżących wyłącznie po stronie Wnioskodawcy, z wyłączeniem wadliwości lub niekompletności Dokumentacji Rejestracyjnej możliwych do stwierdzenia przez starannego przedsiębiorcę w momencie podpisania umowy, oraz możliwych do usunięcia lub uzupełnienia we wskazanym w umowie okresie od daty złożenia wniosku o dopuszczenie do obrotu, Wnioskodawca zobowiązany jest do zwrotu w określonym w umowie terminie zapłaconych do tego dnia przez nabywcę części/rat opłat licencyjnych.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

    1. Jaki będzie moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu udzielenia licencji do dokumentacji... (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 lutego 2014 r.)
    2. W którym momencie powstaje obowiązek wystawienia faktury dokumentującej poszczególne płatności...

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1

    Obowiązek podatkowy z tytułu udzielenia licencji do dokumentacji w podatku od towarów i usług będzie powstawał w sposób szczególny, odmienny od zasad ogólnych.

    Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej: u.p.t.u.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28l pkt 1 u.p.t.u.

    Z kolei art. 28l pkt 1 u.p.t.u. obejmuje m.in. usługi sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, czyli usługi będące przedmiotem wniosku o interpretację.

    Dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma także art. 19 ust. 15 u.p.t.u., zgodnie z którym otrzymanie części zapłaty (ceny) powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

    W związku z tym otrzymanie przez Wnioskodawcę części zapłaty (raty) spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu tylko do tej części.

    Ad. 2

    Faktura dokumentująca konkretną płatność powinna zostać wystawiona najpóźniej w momencie powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej natomiast niż 30 dni przed jego powstaniem. Wynika to z treści § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 68, poz. 360 za zm.; dalej: rozporządzenie fakturowe).

    Zdaniem Wnioskodawcy, jak wskazał we własnym stanowisku do pytania nr 1, obowiązek podatkowy w opisanym zdarzeniu przyszłym powstanie z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze (art. 19 ust. 13 pkt 9 u.p.t.u.). Zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany wystawić fakturę najpóźniej w momencie otrzymania całości lub części zapłaty lub w momencie upływu terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - jeśli zdarzenia te wystąpią wcześniej niż otrzymanie całości lub części zapłaty. Faktura nie będzie mogła być wystawiona wcześniej niż 30 dni przed zaistnieniem zdarzeń opisanych w zdaniu poprzednim.

    Uzupełnieniem przepisu art. 19 ust. 13 u.p.t.u. jest przepis art. 19 ust. 15 u.p.t.u., który wskazuje wyraźnie, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania części zapłaty - w odniesieniu do tej części. W przypadku otrzymania płatności częściowej Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia faktury najpóźniej w momencie otrzymania tej płatności, a przy tym faktura nie będzie mogła zostać wystawiona wcześniej niż 30 dni przed otrzymaniem płatności.

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku świadczenia usług opisanych we wniosku nie znajduje zastosowania przepis art. 19 ust. 11 u.p.t.u., zgodnie z którym jeżeli przed wydaniem towaru tub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

    W ocenie Wnioskodawcy przepis art. 19 ust. 13 u.p.t.u. jest bowiem przepisem szczególnym w odniesieniu do art. 19 ust. 11 u.p.t.u. Konsekwentnie, w sytuacji Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania przepis § 10 ust. 1 rozporządzenia fakturowego, zgodnie z którym jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część należności, w odniesieniu do której zgodnie z ustawą powstaje obowiązek podatkowy, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia, w którym ją otrzymano. Zastosowanie tego przepisu wyłącza przepis szczególny, jakim jest § 11 rozporządzenia fakturowego, dotyczący ściśle usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 9 u.p.t.u.

    Zatem w przypadku płatności częściowej Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia faktury najpóźniej z chwilą otrzymania tej płatności częściowej. Jednocześnie faktura nie będzie mogła zostać wystawiona wcześniej niż 30 dni przed otrzymaniem tej płatności częściowej.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Na wstępie należy wskazać, że mając na uwadze, iż przedmiotowy wniosek dotyczy stanu faktycznego oraz – jak wskazał Wnioskodawca – wniosek dotyczy roku 2013 r., to niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2013 r.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów na terytorium kraju;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

    Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Stosownie do ogólnej zasady wyrażonej w art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

    Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 powołanej ustawy.

    Ogólna zasada wynikająca z ww. art. 19 ust. 1 ustawy wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony od np.: formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

    Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze – z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28l pkt 1.

    Natomiast na podstawie art. 19 ust. 15 ustawy, w przypadkach określonych w ust. 10 oraz ust. 13 pkt 2-4 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

    W art. 28l pkt 1 ustawy, zostały wymienione takie czynności jak: sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji, przeniesienie lub cesja praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddanie do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

    Obowiązek podatkowy – na podstawie w art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy – związany jest w pierwszej kolejności z płatnością. Co oznacza, że w przedmiotowej sprawie koniecznym jest ustalenie, kiedy nastąpi płatność (otrzymanie zapłaty) oraz czy i kiedy upływa termin zapłaty określony w umowie lub fakturze.

    Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem, prowadzącym działalność w zakresie projektowania, wytwarzania i wprowadzania do obrotu, sprzedaży, dystrybucji i promocji: produktów leczniczych, suplementów diety i innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów. Wnioskodawca w ramach swojej działalności zawiera z innymi niepowiązanymi przedsiębiorstwami (również farmaceutycznymi) umowy sprzedaży, których przedmiotem może być:

    1. Przeniesienie na inny podmiot praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego, wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz udzielenie licencji do Dokumentacji produktu, obejmującej m.in. dane, informacje, procesy, techniki, itd. (w tym Dokumentacji rejestracyjnej, będącej podstawą do wydania Pozwolenia).
    2. Sprzedaż autorskich praw majątkowych do Dokumentacji produktu tj. dokumentacji, będącej podstawą wydania Pozwolenia na Dopuszczenie do obrotu. W tym przypadku prawa do Dokumentacji, które uzyskuje nabywca są nieograniczone, nabywający może dysponować dokumentacją wedle własnego uznania.
    3. Udzielenie licencji do Dokumentacji suplementów diety oraz innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów.
    4. Sprzedaż autorskich praw majątkowych do Dokumentacji suplementów diety oraz innych środków spożywczych, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych produktów. W tym przypadku prawa do Dokumentacji, które uzyskuje nabywca są nieograniczone, nabywający może dysponować dokumentacją wedle własnego uznania.

    Należy zaznaczyć, że przekazanie dokumentacji przez Wnioskodawcę następuje w jednym terminie. Z kolei płatności następują w kilku ratach, zależnych od ziszczenia się określonego warunku zawieszającego. Przy czym fakt rozłożenia płatności w czasie nie wpływa na wysokość kwoty należnej, która pozostaje bez zmian.

    Ponadto Zainteresowany wskazał, że wniosek dotyczy roku 2013 r. Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, iż w 2013 r. zawierał umowy, których przedmiotem było udzielenie licencji do dokumentacji rejestracyjnej bez przeniesienia praw i obowiązków podmiotu odpowiedzialnego wynikających z Pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu.

    Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że przedmiotem zapytania Wnioskodawcy dotyczącego obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług jest udzielenie licencji do dokumentacji. Niewątpliwie mamy zatem do czynienia z usługami, o których mowa w art. 28l pkt 1 ustawy.

    Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu udzielenia licencji do dokumentacji powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy.

    Odnosząc się do kwestii momentu wystawienia faktury dokumentującej poszczególne płatności należy wskazać, że w myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

    Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.).

    Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny. Faktury mogą również wystawiać zarejestrowani podatnicy VAT zwolnieni (§ 4 ust. 2 ww. rozporządzenia).

    Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały określone w § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia i są to:

    1. data jej wystawienia;
    2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
    3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
    4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
    5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
    6. data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
    7. nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;
    8. miara i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
    9. cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
    10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
    11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
    12. stawka podatku;
    13. suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
    14. kwota podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
    15. kwota należności ogółem.

    Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-5, § 10–12 i § 16 ust. 2.

    Natomiast w myśl § 10 ust. 1 cyt. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w odniesieniu do której zgodnie z ustawą powstaje obowiązek podatkowy, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia, w którym ją otrzymano.

    Stosowanie do § 11 ust. 1 powołanego rozporządzenia, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

    Faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (§ 11 ust. 2 rozporządzenia).

    Mając na uwadze, iż – jak wskazano wyżej – obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem wniosku powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy, to Wnioskodawca winien wystawić fakturę dokumentującą poszczególne płatności nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego, na podstawie § 11 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia.

    Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

    Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielenia licencji do dokumentacji oraz momentu wystawienia faktury dokumentującej poszczególne płatności. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

    Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj