Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-753a/13/BK
z 25 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.),. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku dla sprzedaży brykietu ze słomy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie
m.in. prawidłowej stawki podatku dla sprzedaży brykietu ze słomy.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zajmuje się handlem towarem określonym jako brykiet ze słomy, który Urząd Statystyczny zakwalifikował zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. pod symbolem PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esperanto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wypełnienia, wyroby koszykarskie i wikliniarskie”. Powyższy towar Spółka nabywa od producentów, jak również od firm zajmujących się skupem i sprzedażą słomy i siana, dla której to „usługi” zidentyfikowane są w PKWiU 46.71.11.0 „sprzedaż hurtowa paliw stałych”. Następnie towar ten Spółka sprzedaje dla elektrowni lub ciepłoelektrowni z przeznaczeniem na cele energetyczne do wytworzenia energii odnawialnej.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:


Czy sprzedaż przez Spółkę dla elektrociepłowni towaru zidentyfikowanego pod numerem PKWiU 16.29.25.0 opodatkowana jest stawką podatku VAT 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na art. 5, art. 5a, art. 7 oraz art. 8 ustawy o podatku od towarów usług, zarówno zakup, jak i sprzedaż brykietu ze słomy, zidentyfikowanego pod numerem PKWiU 16.29.25.0, niezależnie od tego czy jest to zakup od producenta, czy od hurtownika świadczącego usługi określone w PKWiU 46.71.11.0 opodatkowana jest stawką podatku w wysokości 8%, wskazaną w pozycji 53 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Również sprzedaż tego towaru przez Spółkę na rzecz elektrociepłowni, w oparciu o powołany powyżej przepis opodatkowana jest stawką podatku 8%. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy ustawy o VAT odwołują się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w szczególności w przepisie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146 pkt 2, dla towarów i usług wymienionych w załączniku numer 3 do ustawy, określono stawkę podatku w wysokości 8%.W pozycji 53 załącznika do ustawy ustawodawca wymienił grupę ex 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania: wyroby koszykarskie i wikliniarskie – wyłącznie brykiety ze słomy i siana. Jeżeli przy symbolu PKWiU ustawodawca stosuje symbol ex, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług objętych dana stawką lub zwolnieniem jest węższy niż określony w danym grupowaniu. Zatem w pozycji 53 załącznika nr 3, stawka podatku 8% odnosi się tylko i wyłącznie do brykietu ze słomy i siana. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Spółka dokonuje zakupu i dostaw brykietu ze słomy, który spełnia warunki do zaliczenia go do grupy PKWiU 16.29.25.0, a zatem obrót tym towarem podlega w ocenie spółki opodatkowaniu stawka podatku w wysokości 8%. W ocenie Spółki przy określeniu prawidłowej stawki podatku VAT przy obrocie danym towarem, w tym przypadku brykietu ze słomy, zaklasyfikowanym pod numerem PKWiU 16.29.25.0, należy brać pod uwagę symbol PKWiU danego towaru, a nie symbol usług świadczonych przez dostawcę np. PKWiU dla usługi sprzedaży hurtowej paliw stałych. Zatem dla zastosowania stawki podatku VAT 8% należy przeanalizować, czy dany towar jest zamieszczony w załączniku nr 3 do ustawy i w przypadku, gdy w załączniku do ustawy, ustawodawca wskazał dany towar objęty stawką 8% do jego dostawy należy stosować stawkę 8%, niezależnie od rodzaju usług jakie świadczy dostawca. W związku z powyższym, zakup brykietu ze słomy, jako towaru zakwalifikowanego pod symbolem PKWiU 16.29.25.0, niezależnie od tego, czy dostawcą jest producent, czy firma zajmująca się obrotem tym towarem, świadcząca usługi sprzedaży hurtowej paliwa stałego, opodatkowany jest stawką podatku 8%. Również Spółka dokonując sprzedaży powyższego towaru na rzecz swoich odbiorców, powinna stosować stawkę podatku VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w związku z pozycją 53 załącznika nr 3 do ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W grupowaniu 16.29.25.0 tej klasyfikacji mieszczą się „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie”.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W poz. 53 załącznika nr 3 wymieniono - PKWiU ex 16.29.25.0 – Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie – wyłącznie brykiety ze słomy i siana.

Z objaśnienia „1)” do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Towar (grupa towarów)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU produkowanych przez Spółkę wyrobów.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się handlem towarem określonym jako brykiet ze słomy, który Urząd Statystyczny zakwalifikował zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. pod symbolem PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esperanto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wypełnienia, wyroby koszykarskie i wikliniarskie”. Powyższy towar Spółka nabywa od producentów, jak również od firm zajmujących się skupem i sprzedażą słomy i siana.

Zauważyć należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że klasa 16.29.25.0 obejmuje m.in. otuliny słomiane na butelki - brykiety i inne materiały opałowe wykonane ze słomy, odpadów kokosowych, sojowych, pestek słonecznika, etc.

W oparciu o powyższe oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, że skoro sprzedawany brykiet mieści się w grupowaniu w PKWiU – 16.29.25.0 (przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa), jego dostawę należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% (na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 53 załącznika nr 3 do ustawy).

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Końcowo informuje się, że w kwestii dotyczącej stawki podatku przy zakupie brykietu od producenta bądź innych firm zajmujących się skupem i sprzedażą słomy i siana wydano postanowienie znak: ITPP1/443-753b/13/BK.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj