Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-630/13/WN
z 21 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2013r. (data wpływu 9 lipca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2013r. (data wpływu 2 października 2013r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT:

  • jest prawidłowe – dla dostawy kompletnych okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera, uznanych za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, w sytuacji gdy Wnioskodawczyni zleca montaż soczewek korekcyjnych do opraw firmie zewnętrznej,
  • jest nieprawidłowe – dla sprzedaży soczewek i usług ich montażu w oprawach okularowych powierzonych przez klienta oraz sprzedaży opraw okularowych i usługi montażu w nich soczewek powierzonych przez klienta (będących jego własnością,
  • jest nieprawidłowe - dla dostawy samych opraw okularowych.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT:

  • dla dostawy kompletnych okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera, uznanych za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, w sytuacji gdy Wnioskodawczyni zleca montaż soczewek korekcyjnych do opraw firmie zewnętrznej,
  • dla sprzedaży soczewek i usług ich montażu w oprawach okularowych powierzonych przez klienta oraz sprzedaży opraw okularowych i usługi montażu w nich soczewek powierzonych przez klienta (będących jego własnością,
  • dla dostawy samych opraw okularowych.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2013r. (data wpływu 2 października 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 września 2013r. znak: IBPP2/443-630/13/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie optyki, jest płatnikiem podatku od towarów i usług oraz ewidencjonuje obrót i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. We wpisie firmy do CEIDG widnieje między innymi zapis PKD 47.78.Z - Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. W ramach działalności gospodarczej firma nabywa oprawy okularowe dostępne na rynku posiadające odpowiednie certyfikaty oraz zleca montaż soczewek korekcyjnych do tych opraw firmie zewnętrznej zgodnie z receptą lekarską lub innym zleceniem. Nabywane szkła korekcyjne obciążone są 8% stawką VAT natomiast nabywane oprawy okularowe w przeważającej większości również obciążone są 8% stawką VAT. Sporadycznie firma nabywa oprawy okularowe ze stawką 23%.

Z kolei zakupiona usługa oprawiania soczewek zawsze opodatkowana jest 23% stawką VAT.

Sprzedaż okularów korekcyjnych, leczniczych, ochronnych do komputera firma opodatkowuje 2 stawkami VAT tj.

  1. soczewki okularowe i oprawa 8% jeżeli oprawa została nabyta ze stawką 8% oraz usługa oprawiania soczewek stawką 23%,
  2. soczewki okularowe 8% oraz oprawa 23% jeżeli oprawa została nabyta ze stawką 23% i usługa oprawiania soczewek również stawką 23%.

Natomiast sprzedaż okularów słonecznych i usługi naprawy opraw okularowych firma opodatkowuje stawką podstawową. Ponadto sprzedaż samych opraw korekcyjnych firma opodatkowuje również stawką 23% bez względu na stawkę podatku naliczonego w momencie zakupu.

Z kolei montaż soczewek okularowych do powierzonych opraw przez klienta opodatkowany jest również 2 stawkami VAT tj. stawka 8% na soczewki korekcyjne oraz stawka 23% za usługę ich montażu.

Dodatkowo w piśmie z dnia 28 września 2013r. Wnioskodawczyni wskazała:

1.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej następuje sprzedaż okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera, przeciwsłonecznych, płynów do czyszczenia oraz innych akcesoriów optycznych. Firma świadczy również inne usługi optyczne takie jak wymiana nanośników, śrubek, dopasowanie okularów i ustawień. Sprzedaż okularów wykonywana jest na podstawie recepty wystawionej przez lekarza okulistę. Wnioskodawczyni nie jest producentem wyrobów medycznych.

Stosowane do wyrobu okularów soczewki posiadają stosowny dla wyrobów medycznych certyfikat CE, natomiast oprawki niekoniecznie.

Sprzedawany produkt finalny w postaci okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do pracy przy komputerze składający się z 2 szkieł (soczewek) okularowych opodatkowanych stawką 8% i oprawy okularowej opodatkowanej stawką 8% lub 23 % oraz zakupionej usługi montażu opodatkowanej stawką VAT 23% spełniają definicję wyrobu medycznego podaną w ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679), dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2.W zakresie wszelkich prac związanych z montażem soczewek (szkieł) do okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do pracy przy komputerze Wnioskodawczyni powierza wykonanie usług firmie zewnętrznej, tak więc w przypadku:

1.montażu soczewek (szkieł) na powierzonym materiale klienta (klient posiada własne oprawki, a zakupuje soczewki i usługę ich montażu) - firma opodatkowuje sprzedaż 2 stawkami VAT, a mianowicie 8% na soczewki - symbol PKWiU 32.50.41.0. zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) oraz 23% za usługę ich montażu,

2.zakupu oprawy okularowej do posiadanych przez klienta soczewek (klient zakupuje oprawę, oraz usługę wymiany soczewek do nabytej oprawy okularowej) - firma opodatkowuje sprzedaż 2 stawkami VAT, a mianowicie:

  • 8% na oprawę okularową (jeżeli została zakupiona przez firmę ze stawką 8%) oraz 23% za usługę wymiany lub
  • 23% na oprawę okularową (jeżeli została zakupiona przez firmę ze stawką 23%) oraz 23% za usługę wymiany.

3.Sprzedawane okulary korekcyjne, oprawy okularowe będące wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. (Dz. U. Nr 107, poz. 679) o wyrobach medycznych są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Sprzedawane oprawy okularowe bez zamontowanych szkieł (soczewek) mogą zostać przeznaczone do innych celów niż medyczne na przykład oprawa może zostać przeznaczona na okulary słoneczne. W efekcie oprawa okularowa sprzedawana bez montażu szkieł (soczewek) nie spełnia kryteriów wyrobu medycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.Jaka powinna być stawka podatku od towarów i usług dla sprzedaży okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera jeżeli okulary nie są wykonywane we własnym zakładzie optycznym natomiast zakup elementów składowych składających się na finalny wyrób w postaci kompletnych okularów opodatkowany jest różnymi stawkami VAT?

2.Jaka powinna być stawka podatku VAT na całość świadczenia w przypadku sprzedaży:

  1. montażu soczewek (szkieł) na powierzonym materiale klienta (klient posiada własne oprawki, a zakupuje soczewki - symbol PKWiU 32.50.41.0. oraz usługę ich montażu)
  2. oprawy okularowej do posiadanych przez klienta soczewek (klient zakupuje oprawę oraz usługę wymiany soczewek do nabytej oprawy okularowej) w przypadku
    • nabycia przez firmę opraw okularowych ze stawką 8%
    • nabycia przez firmę opraw okularowych ze stawką 23%?

(pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z dnia 28 września 2013r.)

3.Czy prawidłowo zastosowana jest stawka w przypadku sprzedaży samych opraw okularowych?

4.W związku z tym, iż okulary korekcyjne mieszczą się w definicji wyrobu medycznego na podstawie ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Polski czy należy zastosować do ich sprzedaży w całości preferencyjną stawkę VAT?

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Biorąc pod uwagę zakup:

  1. soczewek okularowych (PKWiU 32.50.41.0) opodatkowanych stawką 8%,
  2. opraw kwalifikowanych przez dostawców jako wyroby medyczne - obciążonych stawką 8%

pomimo zakupu:

  1. usługi oprawiania obciążonych stawką 23%,
  2. pozostałych opraw opodatkowanych stawką podstawową

oraz pomimo nie wykonywania we własnym punkcie optycznym finalnego produktu w postaci okularów korekcyjnych, do sprzedaży gotowego towaru powinna w całości zostać zastosowana stawka 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz załącznika nr 3 powyższej ustawy w której to pozycji 106 wymieniono "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika".

W przypadku montażu soczewek okularowych do powierzonych opraw przez klienta sprzedaż powinna być również opodatkowana w całości 8% stawką VAT, gdyż soczewki stanowią wyposażenie wyrobu medycznego jakim są okulary korekcyjne. Ponadto w poz. 187 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wskazano na usługi napraw i konserwacji wyrobów, bez względu na symbol PKWiU, z pozycji 80, 93-96, 99 i 101-103 jako podlegające opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług (stanowisko doprecyzowane w piśmie uzupełniającym z dnia 28 września 2013r.).

W przypadku sprzedaży samych opraw korekcyjnych sprzedaż powinna być opodatkowana stawką 23% bez względu na stawkę podatku naliczonego w momencie zakupu, gdyż sama oprawa nie spełnia kryteriów wyrobu medycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy kompletnych okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera, uznanych za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, w sytuacji gdy Wnioskodawczyni zleca montaż soczewek korekcyjnych do opraw firmie zewnętrznej,
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży soczewek i usług ich montażu w oprawach okularowych powierzonych przez klienta oraz sprzedaży opraw okularowych i usługi montażu w nich soczewek powierzonych przez klienta (będących jego własnością,
  • ieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy samych opraw okularowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, art. 146a pkt 1 tej ustawy stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Zarówno w samej ustawie o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 105 zostały wymienione wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika, bez względu na symbol PKWiU.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy z dnia 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679, ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy o wyrobach medycznych, pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

-których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 45 cyt. wyżej ustawy, wytwórcą jest:

  1. podmiot odpowiedzialny za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie i oznakowanie wyrobu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy te czynności wykonuje on sam, czy w jego imieniu inny podmiot,
  2. podmiot, który montuje, pakuje, przetwarza, całkowicie odtwarza lub oznakowuje gotowy produkt lub nadaje mu przewidziane zastosowanie, w celu wprowadzenia go do obrotu jako wyrobu pod nazwą własną, z wyjątkiem podmiotu, który montuje lub dostosowuje wyroby już wprowadzone do obrotu, w celu ich przewidzianego zastosowania przez indywidualnego pacjenta.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o wyrobach medycznych, wyroby wprowadzane do obrotu i wprowadzane do używania są oznakowane znakiem CE.

Stosownie do art. 13 ust. 1 tej ustawy, za wyrób, za wykonanie oceny zgodności wyrobu przed jego wprowadzeniem do obrotu oraz za wprowadzenie wyrobu do obrotu odpowiada wytwórca wyrobu. Jeżeli wytwórca nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w państwie członkowskim, odpowiedzialność tę ponosi autoryzowany przedstawiciel dla tego wyrobu. Jeżeli wytwórca nie wyznaczył autoryzowanego przedstawiciela albo jeżeli wyrób nie jest wprowadzany do obrotu na odpowiedzialność wytwórcy lub autoryzowanego przedstawiciela, odpowiedzialność tę ponosi podmiot, który wprowadził wyrób do obrotu.

Stosownie do art. 23 ust. 1 cytowanej ustawy wyroby muszą spełniać odnoszące się do nich wymagania zasadnicze.

Według art. 29 ust. 1 tej ustawy wytwórca przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu oraz przed przekazaniem wyrobu do badań klinicznych lub do oceny działania jest obowiązany do przeprowadzenia oceny zgodności wyrobu.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 tej ustawy wytwórca może powierzyć autoryzowanemu przedstawicielowi prowadzenie niektórych procedur oceny zgodności, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4, ust. 3 pkt 3 oraz ust. 4 pkt 3.

Na podstawie art. 26 pkt 2 ww. ustawy domniemywa się, że wyroby są zgodne z wymaganiami zasadniczymi, o których mowa w art. 23 ust. 1, w zakresie, w jakim stwierdzono ich zgodność z odpowiednimi krajowymi normami przyjętymi na podstawie norm ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej seria C, jako normy zharmonizowane z dyrektywą Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993r. dotyczącą wyrobów medycznych (Dz. Urz. WE L 169 z 12 lipca 1993r., str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 12, str. 82) – w przypadku wyrobów medycznych i wyposażenia wyrobów medycznych.

W oparciu o art. 58 tejże ustawy, wytwórca i autoryzowany przedstawiciel mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonują zgłoszenia wyrobu do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, co najmniej na 14 dni przed pierwszym wprowadzeniem do obrotu albo przekazaniem do oceny działania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach działalności gospodarczej firma nabywa oprawy okularowe dostępne na rynku posiadające odpowiednie certyfikaty oraz zleca montaż soczewek korekcyjnych do tych opraw firmie zewnętrznej zgodnie z receptą lekarską lub innym zleceniem. Nabywane szkła korekcyjne obciążone są 8% stawką VAT natomiast nabywane oprawy okularowe w przeważającej większości również obciążone są 8% stawką VAT. Sporadycznie firma nabywa oprawy okularowe ze stawką 23%.

Z kolei zakupiona usługa oprawiania soczewek zawsze opodatkowana jest 23% stawką VAT.

Sprzedaż okularów korekcyjnych, leczniczych, ochronnych do komputera firma opodatkowuje 2 stawkami VAT tj.

  1. soczewki okularowe i oprawa 8% jeżeli oprawa została nabyta ze stawką 8% oraz usługa oprawiania soczewek stawką 23%,
  2. soczewki okularowe 8% oraz oprawa 23% jeżeli oprawa została nabyta ze stawką 23% i usługa oprawiania soczewek również stawką 23%.

Natomiast sprzedaż okularów słonecznych i usługi naprawy opraw okularowych firma opodatkowuje stawką podstawową. Ponadto sprzedaż samych opraw korekcyjnych firma opodatkowuje również stawką 23% bez względu na stawkę podatku naliczonego w momencie zakupu.

Z kolei montaż soczewek okularowych do powierzonych opraw przez klienta opodatkowany jest również 2 stawkami VAT tj. stawka 8% na soczewki korekcyjne oraz stawka 23% za usługę ich montażu.

Wnioskodawczyni nie jest producentem wyrobów medycznych.

Stosowane do wyrobu okularów soczewki posiadają stosowny dla wyrobów medycznych certyfikat CE, natomiast oprawki niekoniecznie.

Sprzedawany produkt finalny w postaci okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do pracy przy komputerze składający się z 2 szkieł (soczewek) okularowych opodatkowanych stawką 8% i oprawy okularowej opodatkowanej stawką 8% lub 23 % oraz zakupionej usługi montażu opodatkowanej stawką VAT 23% spełniają definicję wyrobu medycznego podaną w ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679), są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W zakresie wszelkich prac związanych z montażem soczewek (szkieł) do okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do pracy przy komputerze Wnioskodawczyni powierza wykonanie usług firmie zewnętrznej, tak więc w przypadku:

1.montażu soczewek (szkieł) na powierzonym materiale klienta (klient posiada własne oprawki, a zakupuje soczewki i usługę ich montażu) - firma opodatkowuje sprzedaż 2 stawkami VAT, a mianowicie 8% na soczewki - symbol PKWiU 32.50.41.0. zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) oraz 23% za usługę ich montażu,

2.zakupu oprawy okularowej do posiadanych przez klienta soczewek (klient zakupuje oprawę, oraz usługę wymiany soczewek do nabytej oprawy okularowej) - firma opodatkowuje sprzedaż 2 stawkami VAT, a mianowicie:

  • 8% na oprawę okularową (jeżeli została zakupiona przez firmę ze stawką 8%) oraz 23% za usługę wymiany lub
  • 23% na oprawę okularową (jeżeli została zakupiona przez firmę ze stawką 23%) oraz 23% za usługę wymiany.

Sprzedawane okulary korekcyjne, oprawy okularowe będące wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. (Dz. U. Nr 107, poz. 679) o wyrobach medycznych są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Sprzedawane oprawy okularowe bez zamontowanych szkieł (soczewek) mogą zostać przeznaczone do innych celów niż medyczne na przykład oprawa może zostać przeznaczona na okulary słoneczne. W efekcie oprawa okularowa sprzedawana bez montażu szkieł (soczewek) nie spełnia kryteriów wyrobu medycznego.

Mając na uwadze powyższe, dostawa okularów korekcyjnych, leczniczych, ochronnych do komputera, uznanych za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż do sprzedaży przez Wnioskodawczynię okularów korekcyjnych, okularów leczniczych lub okularów ochronnych do pracy przy komputerze, o ile faktycznie są one wyrobem medycznym, o którym mowa z art. 2 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy z dnia 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych, należy stosować w całości stawkę podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Bez wpływu na powyższe rozstrzygnięcie pozostaje okoliczność, czy usługa montażu świadczona jest przy użyciu własnego sprzętu specjalistycznego, czy też Wnioskodawczyni zleca montaż soczewek korekcyjnych do opraw firmie zewnętrznej zgodnie z receptą lekarską lub innym zleceniem. Przedmiotem sprzedaży bowiem jest produkt finalny, tj. okulary korekcyjne, lecznicze lub ochronne do komputera, uznane za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w kwestiach objętych pytaniami nr 1 i 4 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii stawki podatku mającej zastosowanie w sytuacji świadczenia w postaci sprzedaży soczewek i usługi ich montażu, który odbywa się na materiale powierzonym przez klienta (oprawy okularowe są własnością klienta) bądź też sprzedaży opraw okularowych i usługi montażu w nich materiału powierzonego przez klienta (tj. soczewek będących własnością klienta) należy zauważyć, że w takiej sytuacji przedmiotem transakcji nie jest dostawa okularów lecz odpowiednio soczewek lub opraw okularowych i usług montażu, które dokonywane są w związku z materiałem powierzonym Wnioskodawczyni przez klienta.

W przypadku zatem sprzedaży soczewek i usługi ich montażu w oprawach okularowych będących własnością klienta a także sprzedaży opraw okularowych i usługi montażu w nich soczewek będących własnością klienta należy stwierdzić, że:

  1. skoro sprzedawane przez Wnioskodawczynię soczewki są klasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 32.50.41.0 to ich sprzedaż będzie opodatkowana według stawki 8% zgodnie z art. 41 ust.2 i art. 146a ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 103 załącznika nr 3 do tej ustawy,
  2. w sytuacji gdy sprzedawane oprawy okularowe są wyrobem medycznym dopuszczonym do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej to ich sprzedaż będzie opodatkowana według stawki 8% zgodnie z art. 41 ust.2 i art. 146a ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do tej ustawy,

natomiast usługi, w pierwszym przypadku montażu sprzedawanych soczewek w oprawach okularowych będących własnością klienta, a w drugim przypadku montażu soczewek będących własnością klienta w sprzedawanych oprawach okularowych, jako niewymienione w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w kwestii objętej pytaniem nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Z treści wniosku wynika również, że Wnioskodawczyni sprzedaje odrębnie oprawy okularowe będące wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, które są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia należy stwierdzić, iż sprzedaż opraw okularowych, które – jak wskazuje Wnioskodawczyni – stanowią wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 41 ust. 2, w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z pozycją 105 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy w oprawkach tych zamontowane zostaną później szkła korekcyjne, czy inne. Na gruncie ustawy o VAT istotnym jest, aby przedmiot dostawy stanowił wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bowiem dla towarów spełniających definicję wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium RP ustawodawca przewidział obniżoną stawkę podatku VAT 8%.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni w kwestii objętej pytaniem nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj