Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1237/13/AK
z 24 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z 16 września 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 24 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w sytuacji kiedy usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków świadczone są bezpośrednio przez Gminę dochody uzyskane z tego tytułu będą korzystać ze zwolnienia od podatku w myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w sytuacji kiedy usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków świadczone są bezpośrednio przez Gminę dochody uzyskane z tego tytułu będą korzystać ze zwolnienia od podatku w myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Do dnia 31 grudnia 2012 r. zadania własne z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowane były przez samorządowy zakład budżetowy Gminy, będący płatnikiem (winno być: podatnikiem) podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1c pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; zakład został zlikwidowany na mocy uchwały Rady Gminy z 11 grudnia 2012 r. w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego.

Od 1 stycznia 2013 r. zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizuje utworzony w ramach Urzędu Gminy Referat Usług Komunalnych. W toku realizacji swoich zadań referat wystawia faktury za usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, świadczone na podstawie umów zawartych pomiędzy odbiorcami usług (gospodarstwa domowe i inne podmioty), a osobą prawną tj. Gminą. Biorąc pod uwagę treść wystawianych faktur, „sprzedawcą” jest Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji kiedy usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków świadczone są bezpośrednio przez Gminę, to czy można faktycznie mówić o zwolnieniu podmiotowym Gminy zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych, w zakresie dochodów z ww. usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, z dniem 1 stycznia 2013 r. Gmina poprzez Referat Usług Komunalnych Urzędu Gminy realizuje zadania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Faktury za ww. usługi wystawiane są w Referacie Usług Komunalnych Urzędu Gminy, a w treści wystawianych faktur, „sprzedawcą” jest Gmina. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych, środki finansowe uzyskane z tego tytułu stanowią dochód Gminy - jednostki samorządu terytorialnego - bowiem ten rodzaj dochodów należy do katalogu dochodów określonych w art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przepis ten wskazuje na dochody uzyskiwane przez gminę na podstawie odrębnych przepisów, a w przypadku usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków tymi odrębnymi przepisami jest ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.).

W związku z powyższym Gmina może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do treści art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 80, poz. 526 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa.

Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa (art. 3 ust. 1 ww. ustawy). W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, źródłami dochodów własnych gminy są inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 7 ust. 1 pkt 3 tej ustawy stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Z kolei z art. 9 ust. 1 ww. ustawy wynika, że w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

W konsekwencji powyższego, stwierdzić należy, że w sytuacji kiedy usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków świadczone są bezpośrednio przez Gminę na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych to dochody uzyskane z tego tytułu jako dochody określone w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego będą korzystać ze zwolnienia od podatku, w myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj