Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1320/13/AŚ
z 21 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 19 grudnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego):

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (Wnioskodawca) jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, tj. Miasta. Dochody odprowadza do budżetu Miasta, na wydatki otrzymuje środki z budżetu Miasta w formie dotacji. Miasto jest gminą miejską.

Usługami pomocy społecznej są m.in. usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania (PKWiU 87.1), oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania (PKWiU 87.2). Takie też usługi są realizowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późniejszymi zm.).

Jednostki odpłatnie świadczące usługi w zakresie pomocy społecznej mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obejmujących podatników osiągających niewielki obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Limit zwolnień jest jednak od 1 stycznia 2013 bardzo niski – wynosi maksymalnie 20 000 zł.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopad 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. poz. 1382 ).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2014 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług , za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej transakcji zapłata dotyczyła, a podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

W roku 2013 w okresie I-IX MOPS osiągnął przychody kasowe ze sprzedaży ww. usług na kwotę 3 226,85zł. Wpłaty na rachunek bankowy jednostki dokonane przez osoby fizyczne z tytułu usług opiekuńczych wyniosły 14 618,85 zł. Ogółem przychody z tytułu usług opiekuńczych do końca września 2013 r. wyniosły 17 845,70 zł.

Wnioskodawca nadmienia, iż ww. przychody w takich wielkościach wystąpiły po raz pierwszy w tym roku. Do tej pory wartość przychodów z tytułu usług opiekuńczych nie przekraczała w ciągu roku 10 000 zł.

Od m-ca października 2013 r. nie wystąpiły wpłaty z tytułu odpłatności bezpośrednio do kasy MOPS przez podopiecznych. Wszystkie wpłaty dokonywane są bezgotówkowo, na rachunek bankowy MOPS-u.

W związku z powyższym czy istnieje konieczność kupna oraz zastosowania kasy fiskalnej (w miesiącu listopadzie Wnioskodawca przekroczyłby limit 20 000 zł), jeżeli od października 2013 r. wszystkie wpłaty będą dokonywane tylko i wyłącznie na rachunek bankowy MOPS, a z opisu transakcji oraz decyzji administracyjnych wydanych przez Kierownika MOPS jednoznacznie wynika iż jest to odpłatność za świadczone usługi opiekuńcze.

W piśmie z 19 grudnia 2013 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika czego dotyczyła zapłata, tzn. w treści przelewu jest napisane „wpłata za usługi opiekuńcze za m–c ..., np. ...”. Równocześnie jest wydana decyzja administracyjna przez Kierownika MOPS o przyznaniu pomocy świadczenia w formie usługi opiekuńczej na konkretną osobę, a także są tam ustalone warunki odpłatności i termin świadczenia tychże usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy istnieje konieczność kupna oraz zastosowania kasy fiskalnej (w miesiącu listopadzie Wnioskodawca przekroczyłby limit 20 000 zł), jeżeli od października 2013 r. wszystkie wpłaty będą dokonywane tylko i wyłącznie na rachunek bankowy MOPS, a z opisu transakcji oraz decyzji administracyjnych wydanych przez Kierownika MOPS jednoznacznie wynika iż jest to odpłatność za świadczone usługi opiekuńcze?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zaistniałego stanu faktycznego i przyszłego Wnioskodawca uznaje, iż nie ma konieczności instalowania kasy fiskalnej, powołując się na § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopad 2012 r. oraz § 3 ust. 1 pkt 1, a także pkt 37 załącznika do ww. Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest prawidłowe.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W art. 111 ust. 8 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W myśl § 2 ust. 1 cyt wyżej rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 załącznika do rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego w treści wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że w roku 2013 w okresie I-IX MOPS osiągnął przychody kasowe ze sprzedaży ww. usług na kwotę 3 226,85zł. Wpłaty na rachunek bankowy jednostki dokonane przez osoby fizyczne z tytułu usług opiekuńczych wyniosły 14 618,85 zł. Ogółem przychody z tytułu usług opiekuńczych do końca września 2013 r. wyniosły 17 845,70 zł. Od października 2013 r. nie wystąpiły wpłaty z tytułu odpłatności bezpośrednio do kasy MOPS przez podopiecznych. Wszystkie wpłaty dokonywane są bezgotówkowo, na rachunek bankowy MOPS-u. Od października 2013 r. wszystkie wpłaty będą dokonywane tylko i wyłącznie na rachunek bankowy MOPS, a z opisu transakcji oraz decyzji administracyjnych wydanych przez Kierownika MOPS jednoznacznie wynika, że jest to odpłatność za świadczone usługi opiekuńcze. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika czego dotyczyła zapłata, tzn. w treści przelewu jest napisane „wpłata za usługi opiekuńcze z m–c ..., np. ...”. Równocześnie jest wydana decyzja administracyjna przez Kierownika MOPS o przyznaniu pomocy świadczenia w formie usługi opiekuńczej na konkretną osobę, a także są tam ustalone warunki odpłatności i termin świadczenia tychże usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych wyżej i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że w przypadku przekroczenia przez Wnioskodawcę w 2013 r. kwoty obrotu 20 000 zł z tytułu usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych utracił on prawo zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Ponieważ od października 2013 r. zapłata za świadczone przez Wnioskodawcę usługi będzie dokonywana tylko i wyłącznie na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczy, do 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawca będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., w powiązaniu z poz. 37 załącznika.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie wypowiada się w zakresie czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował realizowane świadczenia (działania) jako usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj