Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1037/13-3/AO
z 23 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z 20 września 2013 r. (data wpływu 25 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 23% stawki podatku VAT przy sprzedaży powierzchni reklamowej w czasopiśmie - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 września 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 23% stawki podatku VAT przy sprzedaży powierzchni reklamowej w czasopiśmie.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni zajmuje się wydawaniem czasopism. Pytanie dotyczy czasopisma - miesięcznika, którego tytuł został zarejestrowany w sądzie rejestrowym. Został też zarejestrowany w Międzynarodowym Systemie Informacji o Wydawnictwach Ciągłych i oznaczony symbolem ISSN.

Czasopismo przeznaczone jest dla mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych. Sprzedaż czasopisma jest wyłącznie hurtowa. Pierwszy numer ukazał się w nakładzie 15 tys. egzemplarzy. Przy sprzedaży zastosowano stawkę 8% VAT.

W przyszłości Wnioskodawczyni planuje również sprzedaż miejsca reklamowego w kolejnych wydaniach czasopisma (przy założeniu, że jego nakład będzie większy niż 15 tys. egzemplarzy).

Wnioskodawczyni chce również, aby część nakładu (około 3-5 tys.), która nie zostanie sprzedana, była rozprowadzona bezpłatnie do urzędów, wykładana w Sejmie, w Krajowej Radzie Spółdzielczej, w Związku Rewizyjnym Spółdzielni Mieszkaniowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawkę VAT należy zastosować przy sprzedaży powierzchni reklamowej w tym czasopiśmie?


Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż powierzchni reklamowej w czasopiśmie powinna być opodatkowana stawką 23% VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych przepisów ustawy wynika, że każda czynność wykonywana przez podatnika za wynagrodzeniem, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu może być potraktowana jako odpłatne świadczenie usługi. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć jednocześnie na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący wymierną korzyść wynikającą z charakteru danego świadczenia.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na postawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 41 ust. 13 ww. ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zajmuje się wydawaniem czasopisma - miesięcznika oznaczonego symbolem ISSN. Czasopismo przeznaczone jest dla mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych. Sprzedaż czasopisma jest wyłącznie hurtowa. Pierwszy numer ukazał się w nakładzie 15 tys. egzemplarzy. Przy sprzedaży zastosowano stawkę 8% VAT. W przyszłości Wnioskodawczyni planuje również sprzedaż miejsca reklamowego w kolejnych wydaniach czasopisma (przy założeniu, że jego nakład będzie większy niż 15 tys. egzemplarzy).


Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą zastosowania 23% stawki podatku VAT przy sprzedaży powierzchni reklamowej w czasopiśmie.


Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy należy stwierdzić, że sprzedaż powierzchni reklamowej w czasopiśmie spełnia definicję świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ustawa o podatku od towarów i usług a także akty wykonawcze do niej nie przewidują stawek obniżonych lub zwolnień od podatku dla przedmiotowej czynności. Zatem z uwagi na fakt, że sprzedaż powierzchni reklamowej nie mieści się w katalogu zwolnień i nie jest objęta stawką obniżoną właściwą w tej sytuacji stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie stawka w wysokości 23%.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Końcowo Organ dodaje, że w zakresie pytań nr 1 i 3 wskazanych we wniosku z 20 września 2013 r. zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj