Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-819/13-2/LK
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02.09.2013 r. (data wpływu 06.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku z tytułu eksportu w związku z posiadaną dokumentacją – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 06.09.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku z tytułu eksportu w związku z posiadaną dokumentacją.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Firma zajmuje się eksportem towarów (owoce i warzywa) do Rosji‚ Kazachstanu, na udokumentowanie eksportu Wnioskodawca posiada następujące dokumenty


  1. kopie faktur eksportowych VAT, na których podane są dane sprzedawcy oraz dane nabywcy „nazwa towaru, kod towaru, ilość towaru w kilogramach netto i brutto, cena jednostkowa towaru w walucie „wartość towaru w walucie rodzaj i ilość opakowania oznaczenie środka transportu „warunki dostawy „data i miejsce wystawienia faktury.
  2. dowody wydania owoców i warzyw z magazynu (Wz).
  3. kopie dokumentów CRM zawierające dane sprzedawcy i nabywcy „rodzaj i ilość towaru, numery rejestracyjne środka transportu oraz nazwę przewoźnika
  4. świadectwo zgodności z normami handlowymi Unii Europejskiej dla świeżych owoców i warzyw.
  5. świadectwo fitosanitarne.
  6. wywozowe dokumenty towarzyszące posiadające numery ewidencyjne operacji wywozowej (MRN), z których wynika „ że P.P.H.U. C. - eksporter-dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej - eksport bezpośredni,
  7. potwierdzenie wywozu (IE-599) z numerem MRN i datą wyprowadzenia, na których są zapisane m.in. dane nadawcy i odbiorcy towaru numer faktury eksportowej rodzaj towaru jego ilość i wartość.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy tak zgromadzona dokumentacja jest wystarczająca do uznania sprzedaży za eksport i zastosowania stawki VAT 0 %?.


Zdaniem Wnioskodawcy: tak zgromadzona dokumentacja jest wystarczająca do uznania sprzedaży za eksport i zastosowania stawki VAT 0 %.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:


  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

    – jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych;


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Z przedstawionego opisu sprawy wynika że Wnioskodawca zajmuje się eksportem towarów (owoce i warzywa) do Rosji‚ Kazachstanu, w związku z czym na potwierdzenie dostawy posiada takie dokumentu jak dokumenty: kopie faktur eksportowych VAT, na których podane są dane sprzedawcy oraz dane nabywcy, nazwa towaru, kod towaru, ilość towaru w kilogramach netto i brutto, cena jednostkowa towaru w walucie, wartość towaru w walucie rodzaj i ilość opakowania oznaczenie środka transportu, warunki dostawy, data i miejsce wystawienia faktury, dowody wydania owoców i warzyw z magazynu (Wz), kopie dokumentów CRM zawierające dane sprzedawcy i nabywcy „rodzaj i ilość towaru, numery rejestracyjne środka transportu oraz nazwę przewoźnika, świadectwo zgodności z normami handlowymi Unii Europejskiej dla świeżych owoców i warzyw, świadectwo fitosanitarne, wywozowe dokumenty towarzyszące posiadające numery ewidencyjne operacji wywozowej (MRN), z których wynika, że Wnioskodawca - eksporter-dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej - eksport bezpośredni, potwierdzenie wywozu (IE-599) z numerem MRN i datą wyprowadzenia, na których są zapisane m.in. dane nadawcy i odbiorcy towaru numer faktury eksportowej rodzaj towaru jego ilość i wartość.


Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii czy transakcja dokonana przez Wnioskodawcę stanowi eksport towarów oraz czy przedstawione dokumenty w opisanym stanie faktycznym upoważniają Wnioskodawcę do opodatkowania transakcji dostawy towarów do zastosowania stawki 0%.


Zatem przedmiotem niniejszej sprawy jest ustalenie czy transakcja jakiej dokonuje Wnioskodawca stanowi eksport towarów oraz, czy dokumenty jakie posiada w związku z dokonywaną transakcją dostaw, upoważnia go do korzystania z preferencyjnej stawki podatku 0%.


Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, w zależności od tego czy będący przedmiotem eksportu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, albo czy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz. Sytuacja, kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium UE stanowi, tzw. eksport bezpośredni (art. 2 pkt 8 lit. a ustawy). Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz (art. 2 pkt 8 lit. b ustawy).


Z powyższego wynika że aby doszło do eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:


  • ma miejsce czynność określona w przepisie art. 7 ustawy,
  • wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności należy, zatem stwierdzić, że Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie dokonuje eksportu bezpośredniego, o którym mowa w cyt. art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy, bowiem sprzedaje towar na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego i jako dostawca towaru dokonuje jego wywozu z terytorium Polski. Wywóz towaru następuje z terytorium Polski na terytorium Rosji.


Przedmiotem niniejszej sprawy jest ustalenie, czy dokumenty, jakie posiada Wnioskodawca w związku z dokonywanym przez Niego eksportem bezpośrednim towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy, upoważniają do korzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.


Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku VAT jest eksport towarów. Bowiem w myśl art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.


Zgodnie natomiast z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.


Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:


  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.


Oznacza to, iż prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.


Kwestie dokonywania zgłoszeń celnych zostały uregulowane rozporządzeniem Komisji (EWG) Nr 2454 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającym przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnoty Kodeks Celny (Dz. U. UE L. Nr 253, poz. 1 ze zm.).


Od 31 sierpnia 2007 r. w Polsce zaczęła w pełni funkcjonować I faza Systemu Kontroli Eksportu (ang. Export Control System, ECS). Od tego momentu zmianie uległy zasady dokonywania zgłoszeń celnych do procedury wywozu, procedury uszlachetnienia biernego i powrotnego wywozu. System ECS pozwala na dokonywanie i obsługę zgłoszenia w formie elektronicznej, zarówno w urzędzie wywozu jak i wyprowadzenia. System ten opiera się na obiegu dokumentów pomiędzy urzędami a podmiotami dokonującymi zgłoszeń.


Wraz z wprowadzeniem systemu ECS (Export Control System), pozwalającego na elektroniczną obsługę zgłoszeń wywozowych, dokument SAD w wersji papierowej zastąpiony został komunikatem IE-599 („Potwierdzenie wywozu"). W przypadku stosowania tego systemu urząd celny wywozu - art. 161 ust. 5 WKC potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów, przesyłając zgłaszającemu komunikat „Potwierdzenie wywozu" (art. 796 ust. 1 Rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2913/92). Komunikat IE-599 przesłany drogą elektroniczną wraz z kluczem do bezpiecznej transmisji danych będzie stanowić potwierdzenie wywozu.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku z dokonywaniem eksportu towarów posiada dokumenty na potwierdzenie tej dostawy tj. posiada takie dokumenty jak: potwierdzenie wywozu (IE-599) z numerem MRN i datą wyprowadzenia, na których są zapisane m.in. dane nadawcy i odbiorcy towaru numer faktury eksportowej rodzaj towaru jego ilość i wartość, jak również kopie faktur eksportowych VAT, dowody wydania owoców i warzyw z magazynu (Wz), kopie dokumentów CRM zawierające dane sprzedawcy i nabywcy, rodzaj i ilość towaru, numery rejestracyjne środka transportu oraz nazwę przewoźnika, świadectwo zgodności z normami handlowymi Unii Europejskiej dla świeżych owoców i warzyw, świadectwo fitosanitarne, wywozowe dokumenty towarzyszące posiadające numery ewidencyjne operacji wywozowej (MRN), z których wynika, że Wnioskodawca - eksporter-dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej - eksport bezpośredni,


Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedstawionej sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonując eksportu bezpośredniego jest w posiadaniu dokumentu wywozowego IE-599 z numerem MRN i datą wyprowadzenia oraz wywozowych dokumentów towarzyszących posiadających numery ewidencyjne operacji wywozowej (MRN), z których wynika, że Wnioskodawca jako eksporter dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej ma prawo do zastosowania 0% stawki podatku zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj