Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-913/13-2/EN
z 16 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku sygnowanym datą 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi wstępu na obiekt sportowy, w ramach której klient będzie mógł skorzystać z basenu i sauny, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi wstępu na obiekt sportowy, w ramach której klient będzie mógł skorzystać z basenu i sauny, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzoną przez Gminę, która posiada w Spółce 100% udziałów, która zrealizowała inwestycję w postaci budowy centrum sportowo-rekreacyjnego obejmującego kompleks rekreacyjno-wypoczynkowy (…), składający się z parku wodnego z typowymi dla takich obiektów atrakcjami, saunarium, obszaru wellness oraz basenu sportowego. Poza podstawową działalnością, tj. świadczeniem usług wstępu na basen, Spółka sprzedaje również usługi o charakterze „towarzyszącym”, w tym m.in. bilety/karnety wstępu na saunę, siłownię oraz strefę odnowy biologicznej SPA.

W zakresie swojej działalności Wnioskodawca będzie sprzedawał bilety wstępu tylko na basen jak również bilety w formie pakietu umożliwiające wstęp na basen i saunę, rozróżniając bilety normalne, ulgowe, rodzinne, grupowy pełny, grupowy ulgowy oraz grupowy uprzywilejowany. Zgodnie z ustalonym cennikiem Wnioskodawca w zakresie sprzedaży biletu wstępu na basen i saunę przyjął stawkę 8% VAT, klasyfikując świadczone usługi jako Usługi związane z działalnością obiektów sportowych według poz. 179 załącznika nr 3 do UoVAT oraz jako „Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu” według poz. 186 załącznika nr 3 do UoVAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo zastosowania preferencyjnej stawki 8% w podatku od towarów i usług dla opodatkowania sprzedaży biletów wstępu na basen i saunę?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie sprzedaży biletu wstępu w formie pakietu na basen i saunę należy stosować preferencyjną stawkę w podatku VAT, w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 UoVAT oraz załącznikiem nr 3 do ww. ustawy. Uzasadniając Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku sprzedaży biletów pakietowych główną wiodącą usługą jest usługa wstępu na basen, niemniej jednak pakiety umożliwiają korzystanie również z usługi sauny. Należy zaznaczyć, iż nabywając bilet pakietowy, klient może według własnego wyboru skorzystać z danej usługi, tzn. może korzystać zarówno z sauny jak i z basenu, ale także może skorzystać wyłącznie z usługi sauny bez jednoczesnego korzystania z basenu.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze. zm. - dalej jako PKWiU) usługi wstępu na saunę należy według niego klasyfikować do celów statystycznych w zależności od tego czy mają one charakter samodzielnej usługi, czy też są elementem usługi kompleksowej, tj. obejmującej zarówno wstęp na basen i saunę. I tak, usługi wstępu na saunę, kiedy są one samodzielną usługą, klasyfikować należy pod kodem 93.29.19.0 (wg PKWiU 2008), a więc jako „Pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Natomiast w przypadku kiedy usługa wstępu na basen jest elementem usługi kompleksowej - obejmującej zarówno wstęp na basen i saunę, taką usługę należy identyfikować pod kodem 93.11.10.0 wg PKWiU 2008, tj. „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Wskazać również należy, że wpływ na odpowiednią klasyfikację świadczonych usług może mieć przedmiot działalności danego podmiotu. W tym też zakresie, zgodnie z Krajowym Rejestrem Sądowym Wnioskodawca jako główny przedmiot działalności wskazał działalność obiektów sportowych (nr 93.11.Z). Ponieważ zgodnie z wyjaśnieniami do tego kodu, w tym zakresie mieści się m.in. działalność obiektów sportowych, tj. np. basenów, to uznać należy, że obiekt w postaci spółki z o.o. jest obiektem sportowym, o którym mowa zarówno w klasyfikacji PKD, jak i w PKWiU. Potwierdzają to również wyjaśnienia GUS, które wskazują, że „obiektem sportowym jest zwarty zespół urządzeń terenowych oraz urządzeń przeznaczony do celów sportowych”.

W przypadku kiedy usługa wstępu na saunę jest elementem usługi kompleksowej (obejmującej zarówno wstęp na basen i saunę) taką usługę należy identyfikować pod kodem 93.11.10.0 wg PKWiU 2008, tj. „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”. Spółka stoi bowiem na stanowisku, że udostępnianie obiektu sportowego na zasadzie wykupienia wstępu np. biletu/karnetu w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu jest usługą związaną z działalnością obiektów sportowych. Wnioskodawca przyjął bowiem kryterium funkcjonalne, związane z jego specyfiką działalności jako ośrodka sportowego, które przesądza o fakcie traktowania usługi wstępu na basen jako usługi głównej, a korzystania z sauny jako usługi pobocznej.

Zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie kontrowersyjnym może być określenie „bilet wstępu”. Ustawodawca nie określił form ani kategorii „wstępu”, które objął obniżoną stawką podatku. Pod pojęciem „wstępu”, określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia gdzieś”. WSA w Krakowie w wyroku z dnia 28 września 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 889/12 wskazał, że pojęcie „wstęp” lub „karta wstępu” nie wiąże się z wejściem gdzieś lub prawem uczestniczenia w czymś jedynie w sposób bierny. Powiązanie dwóch określeń znajdujących się w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT „… usługi związane z rekreacją” i „… w zakresie wstępu” wyklucza przyjęcie, że wstęp w zakresie usług związanych z aktywnym wypoczynkiem, jakim jest rekreacja, dotyczy wyłącznie „biernego” w nich uczestniczenia. Zdaniem Sądu wymienione w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługi są implementacją regulacji zawartej w załączniku III do dyrektywy w sprawie VAT umożliwiającą państwu członkowskiemu stosowanie stawki obniżonej dla usług korzystania z obiektów sportowych (poz. 14), w zakresie wstępu na przedstawienia, do teatrów, cyrków, na targi, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na koncerty, do muzeów, ogrodów zoologicznych, kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne (poz. 7) oraz wstępu na imprezy sportowe (poz. 13). W oparciu o powyższe, w opinii Sądu, „wstęp” przy pozostałych usługach rekreacyjnych mieści się w kategorii unijnej korzystania z obiektów sportowych”, czyli również wstępu do tych obiektów w celu skorzystania ze znajdujących się tam urządzeń.

Stanowisko powyższe potwierdzają również m.in. WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 22 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Rz 980/12 oraz WSA w Bydgoszczy, w wyroku z dnia 30 stycznia 2013 r., sygn. akt I SA/Bd 1045/12.

Podsumowując, usługi wstępu na basen, które są elementem usługi kompleksowej (obejmującej zarówno wstęp na basen i saunę) sklasyfikowane są w PKWiU pod symbolem 93.11.10.0. A zatem należy stwierdzić, że są one wymienione w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. W związku z powyższym przy świadczeniu kompleksowej usługi obejmującej zarówno wstęp na basen jak i na saunę zastosowanie znajdzie przepis art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Tym samym kompleksowa usługa wstępu obejmująca zarówno wstęp na basen jak i na saunę również opodatkowana jest 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzoną przez Gminę, która posiada w Spółce 100% udziałów, która zrealizowała inwestycję w postaci budowy centrum sportowo-rekreacyjnego obejmującego kompleks rekreacyjno-wypoczynkowy (Aquapark), składający się z parku wodnego z typowymi dla takich obiektów atrakcjami, saunarium, obszaru wellness oraz basenu sportowego. Poza podstawową działalnością, tj. świadczeniem usług wstępu na basen, Spółka sprzedaje również usługi o charakterze „towarzyszącym”, w tym m.in. bilety/karnety wstępu na saunę, siłownię oraz strefę odnowy biologicznej SPA.

W zakresie swojej działalności Wnioskodawca będzie sprzedawał bilety wstępu tylko na basen jak również bilety w formie pakietu umożliwiające wstęp na basen i saunę, rozróżniając bilety normalne, ulgowe, rodzinne, grupowy pełny, grupowy ulgowy oraz grupowy uprzywilejowany. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku kiedy usługa wstępu na basen jest elementem usługi kompleksowej - obejmującej zarówno wstęp na basen i saunę, taką usługę należy identyfikować pod kodem 93.11.10.0 wg PKWiU 2008, tj. „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT dla ww. usługi kompleksowej, tj. usługi wstępu na basen w sytuacji gdy usługa ta jest elementem usługi kompleksowej - obejmującej zarówno wstęp na basen i saunę sklasyfikowanej pod nr PKWiU 93.11.10.0.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w myśl obowiązującego art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 179 w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 - sklasyfikowano „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. Nr 251, poz. 1885 ze zm.), w sekcji R: „Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją” wymieniono dział 93 oznaczony jako „Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna”, obejmujący grupy:

  1. 93.1 - Działalność związana ze sportem,
  2. 93.2 - Działalność rozrywkowa i rekreacyjna,
    • 93.21.Z - Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki,
    • 93.29.Z - Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Natomiast w wyjaśnieniach do PKD - 2007 wskazano, że podklasa oznaczona jako 93.11.Z - Działalność obiektów sportowych obejmuje m.in. działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez), tj.: stadiony do gry w piłkę nożną, stadiony do gry w krykieta, rugby, tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni, baseny, stadiony lekkoatletyczne, hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja, hale bokserskie, pola golfowe, tory do gry w kręgle, pozostałe obiekty sportowe.

Odzwierciedleniem Polskiej Klasyfikacji Działalności jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług.

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, że w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

W dziale 93 pkt 1 „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały: 93.1 Usługi związane ze sportem:

  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • 93.12. Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności stwierdzić należy, że świadczona przez Spółkę usługa kompleksowa, jako usługa wstępu na obiekt sportowy, w ramach której klient będzie mógł korzystać z basenu i sauny, będzie opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 8%. Powyższe wynika z faktu, że usługa ta sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” przez co może korzystać z obniżonej stawki podatku zgodnie z pozycją nr 179 załącznika nr 3 do ustawy, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się w wydanej interpretacji wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj