Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1257/13/UH
z 20 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 października 2013 r. (wpływ 7 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z 7 stycznia 2014 r. (wpływ 8 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 27 grudnia 2013 r. znak: IBPP3/443-1257/13/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

… (Wnioskodawca) działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz własnego statutu uchwalonego na Walnym Zgromadzeniu Delegatów 16 lutego 2008 r. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przy Sądzie Rejonowym Wydział XII Gospodarczy. Stowarzyszenie powstało na czas nieokreślony. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową i gospodarczą.

Zgodnie ze Statutem oraz wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego nadrzędnym celem Stowarzyszenia jest:

  • propagowanie flisactwa ..., pielęgnowanie swoistej kultury wyrażającej się w strojach regionalnych, śpiewach, muzyce i legendach p.,
  • organizowanie szkolenia w zakresie wiedzy flisackiej i przewodnickiej o regionie, znajomości przepisów związanych ze spływem obowiązujących na terenie Parku Narodowego oraz szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy,
  • tworzenie materialnych i organizacyjno-prawnych warunków wykonywania ruchu turystycznego na rzece …,
  • rozwijanie działalności Stowarzyszenia.

Działalność gospodarcza polega na organizacji obsługi ruchu flisackiego oraz obsługi finansowo księgowej flisaków. Uzyskane środki finansowe przeznaczane są w całości na działalność statutową Stowarzyszenia .

W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie uzyskuje przychody ze składek członkowskich.

W ramach działalności gospodarczej Stowarzyszenie uzyskuje przychody ze sprzedaży usług opodatkowanych stawką 23 % tj.:

  • prowizja za obsługę finansowo-księgową flisaków pobierana na podstawie zawartych umów z flisakami,
  • prowizja z wywozu łodzi flisackich potrącana na podstawie zawartych umów,
  • prowizja za sprzedaż kart wstępu na szlak wodny Parku Narodowego ustalona procentowo na podstawie zawartej umowy z Parkiem Narodowym,
  • wpływy z dzierżaw na podstawie zawartych umów oraz refaktur za energię elektryczną.

Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej złożyło wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na projekt pod nazwą „…” w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”. Celem projektu jest wydanie albumów oraz folderów propagujących walory turystyczne obszaru Lokalnej Grupy Działania czyli terenu, przez który przebiega trasa spływu. Albumy będą miały za zadanie przedstawić archiwalne fotografie historii spływu oraz tematykę … i …. Będą doskonałą formą propagowania spływu przełomem …, jako jednej z głównych atrakcji tego obszaru. Dadzą możliwość zapoznania się z dziedzictwem kulturowym regionu Pienin przez co wpłyną pozytywnie na rozwój działalności Stowarzyszenia. Propagowanie flisactwa ... przez wydanie i rozprowadzenie ww. albumów i folderów na targach oraz giełdach turystycznych przyczyni się do zwiększenia działalności Stowarzyszenia tym samym do osiągnięcia jego podstawowych celów statutowych.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej składa deklaracje VAT-7. Projekt realizuje podstawowe cele statutowe Stowarzyszenia i nie jest związany z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Stowarzyszenie. Działalność gospodarcza nie dotyczy realizowanego projektu pod nazwą „…”. Działania objęte projektem dotyczą bowiem tylko prowadzonej działalności statutowej.

Stowarzyszenie nie będzie osiągało przychodu z tytułu rozprowadzania wydanych albumów i folderów w ramach realizowanego projektu. Wydane albumy i foldery nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja stanowić będzie jako załącznik do wniosku o płatność na etapie refundacji kosztów.

W piśmie z 7 stycznia 2014 r Wnioskodawca wskazał że:

Przez pojęcie „działalności statutowej”, którym Stowarzyszenie posługuje się we wniosku rozumie się wykonywanie czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie posiada statut, w którym są określone jego główne cele. Jednym z głównych celów statutowych jest propagowanie flisactwa .... Cel ten jest realizowany przez prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na organizacji obsługi ruchu flisackiego oraz obsłudze finansowo-księgowej flisaków. Prowadzona działalność gospodarcza jest jednym ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

Wydane w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu albumy (jednostkowa wartość wytworzenia 22,45 zł) oraz foldery (jednostkowa wartość wytworzenia 0,60 zł) będą rozprowadzane w celu propagowania flisactwa ... przez co zwiększy się liczba osób korzystających ze spływu … . Wymienione materiały promocyjne będą rozprowadzane nieodpłatnie. Od osób nabywających albumy i foldery nie będzie pobierana opłata.

Rozpowszechnianie ww. materiałów będzie miało wpływ na wzrost zainteresowania ofertą odpłatną spływu …. Zwiększenie liczby turystów korzystających ze spływu spowoduje wzrost obrotów ze sprzedaży biletów. Zwiększenie obrotu ze sprzedaży zwolnionej Stowarzyszenia ma pośredni wpływ na zwiększenie obrotów z działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nabywane albumy i foldery przez Stowarzyszenie na potrzeby realizacji projektu oraz ich rozprowadzenie pozostają w pośrednim związku ze świadczonymi przez Stowarzyszenie czynnościami opodatkowanymi generującymi po stronie Stowarzyszenia podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT. Związek pośredni to zwiększenie prowizji za obsługę finansowo-księgową flisaków pobieranej na podstawie zawartych umów z flisakami od każdego sprzedanego biletu spływu.

W fakturze dokumentującej nabywane na potrzeby realizacji projektu albumy i foldery jako nabywca będzie wskazane Stowarzyszenie. Zakupione zostaną albumy promocyjne w formie książki format A4 w twardej oprawie, oraz foldery papierowe składane druk dwustronny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z prowadzoną działalnością statutową polegającą na propagowaniu flisactwa ... i zwiększeniu rozwoju poprzez realizację programu pod nazwą „...” w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 8 stycznia 2014 r.):

Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu pod nazwą „..” w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”.

W ramach prowadzonej działalności statutowej Stowarzyszenie nie spełnia definicji podatnika wynikającego z ustawy o podatku od towarów i usług. Wydanie albumów i folderów w ramach projektu „…” stanowi działalność statutową Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.

Od 1 stycznia 2014 r., art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, na podstawie art. 1 pkt 38 lit. a ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 35), otrzymał następujące brzmienie: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 oraz art. 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że związek dokonywanego zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Zatem decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynią się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów co ostatecznie wpływa na intensyfikację działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Przez pojęcie „działalności statutowej”, którym Stowarzyszenie posługuje się we wniosku rozumie się wykonywanie czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie posiada statut, w którym są określone jego główne cele. Jednym z głównych celów statutowych jest propagowanie flisactwa .... Cel ten jest realizowany poprzez prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na organizacji obsługi ruchu flisackiego oraz obsłudze finansowo-księgowej flisaków. Prowadzona działalność gospodarcza jest jednym ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Działalność gospodarcza polega na organizacji obsługi ruchu flisackiego oraz obsługi finansowo księgowej flisaków. W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie uzyskuje przychody ze składek członkowskich. W ramach działalności gospodarczej Stowarzyszenie uzyskuje przychody ze sprzedaży usług opodatkowanych stawką 23%. Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej złożyło wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na projekt pod nazwą „…” w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”. Celem projektu jest wydanie albumów oraz folderów propagujących walory turystyczne obszaru Lokalnej Grupy Działania czyli terenu, przez który przebiega trasa spływu. Wydane w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu albumy (jednostkowa wartość wytworzenia 22,45 zł) oraz foldery (jednostkowa wartość wytworzenia 0,60 zł) będą rozprowadzane w celu propagowania flisactwa ... przez co zwiększy się liczba osób korzystających ze spływu. Wymienione materiały promocyjne będą rozprowadzane nieodpłatnie. Rozpowszechnianie ww. materiałów będzie miało wpływ na wzrost zainteresowania ofertą odpłatną spływu. Nabywane albumy i foldery przez Stowarzyszenie na potrzeby realizacji projektu oraz ich rozprowadzenie pozostają w pośrednim związku ze świadczonymi przez Stowarzyszenie czynnościami opodatkowanymi generującymi po stronie Stowarzyszenia podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT. Związek pośredni to zwiększenie prowizji za obsługę finansowo-księgową flisaków pobieranej na podstawie zawartych umów z flisakami od każdego sprzedanego biletu spływu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek poniesionego wydatku z prowadzoną działalnością opodatkowaną.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było także przedmiotem licznych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „Trybunał”). System odliczania podatku VAT – jak wskazuje Trybunał m.in. w wyroku z 22 lutego 2001 r. sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise) – „(...) ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT”.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National pic v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że, co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Opis sprawy wskazuje, że zakupy związane z opracowaniem i wydaniem albumów i folderów promujących walory turystyczne terenu, przez który przebiega trasa spływu będą w sposób pośredni służyły czynnościom opodatkowanym. Realizacja projektu bezpośrednio nie jest związana z żadną sprzedażą, natomiast pośrednio przez rozprowadzanie materiałów promocyjnych spowoduje wzrost zainteresowania ofertą odpłatną Wnioskodawcy, co w konsekwencji przyczyni się do zwiększenia obrotów z działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo braku bezpośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym z tytułu zakupu materiałów promocyjnych, a konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, niewątpliwie rozprowadzanie materiałów promocyjnych ukierunkowane jest na dokonanie takich właśnie czynności. Bez wątpienia czynności realizowane w celach propagowania spływu i flisactwa ... podejmowane są w celu zwiększenia obrotów z działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieodpłatnie rozprowadzanych materiałów promocyjnych, ze względu na to, że materiały te będą związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie Wnioskodawcy przysługiwało w zakresie w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych tzn. z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 90 oraz 88 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu pod nazwą „…” w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” jest nieprawidłowe.

Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności statutowe są czynnościami zwolnionymi od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, (informacja ta została przyjęta jako element zdarzenie przyszłego).

Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w myśl którego przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa – jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów, w pewnych okolicznościach jako zrównane z odpłatnym świadczeniem usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj