Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-773/13/KJ
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 19 listopada 2013 r. (data wpływu 21 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z modernizacją II części hali – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z modernizacją II części hali.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 listopada 2013 r. (data wpływu 21 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 8 listopada 2013 r. znak: IBPP1/443-773/13/KJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (wynajem pomieszczeń) oraz zwolnioną z podatku VAT (przeprowadzanie egzaminów czeladniczych, mistrzowskich na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia BHP, działalność oświatowa – jako organ prowadzący szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej art. 43 ust. 1 pkt 26). Wnioskodawca w 2010 roku zakupił budynek (hala warsztatowa) po likwidacji przez Urząd Miasta działalności prowadzenia warsztatów szkolnych przy Zespole Szkół. Zakup Wnioskodawcy był podyktowany przeprowadzeniem modernizacji i dostosowania jej do tego samego przeznaczenia tj. działalności oświatowej szkolenia uczniów w zakresie prowadzenia Szkoły Zawodowej w zawodach motoryzacyjnych. Do tej pory Wnioskodawca przeprowadził modernizację – prace remontowo-budowlane I części hali tj. pomieszczenia przeznaczone na sale lekcyjne oraz biurowe Wnioskodawcy. Zakupiony budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Zakup hali został dokonany na podstawie maksymalnego upustu do celów oświatowych zgodnie z Uchwałą Rady Miasta (art. 68 ust. 1 pkt 2 i art. 73 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Dz.U. z 2004 roku, Nr 261, poz. 2603 z późn. zmianami).

Po zakończeniu prac remontowo-budowlanych I część hali została oddana do użytku – protokołem odbioru robót z dnia 30 sierpnia 2012 r. II część hali przeznaczona na działalność oświatową (warsztaty szkolne) związane z kształceniem młodzieży w zawodach motoryzacyjnych, szkoleniach i bezpłatnych kursach. Środki na przeprowadzenie prac remontowo-budowlanych, instalacyjnych, wykończeniowych oraz wyposażenie w stanowiska warsztatowe w zakresie motoryzacyjnym (zakup pomocy dydaktycznych) pozyskane zostaną z Urzędu Marszałkowskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (środki unijne).

W uzupełnieniu z 19 listopada 2013 r. Wnioskodawca podał, że we wniosku z dnia 21 sierpnia 2013 r. przedstawił stan faktyczny dotyczący zakupu hali, wykonanych prac wyposażenia części I hali. Przeznaczona jest na działalność oświatową – przeprowadzane są zajęcia lekcyjne oraz turnusy szkoleniowe dla uczniów szkół prowadzonych przez Wnioskodawcę oraz biura Wnioskodawcy i na bieżąco wyposażane sale lekcyjne w pomoce dydaktyczne dla zawodów motoryzacyjnych.

II część hali przeznaczona zostanie wyłącznie na działalność oświatową (warsztaty szkolne), która ściśle będzie związana z kształceniem uczniów w zawodach motoryzacyjnych, szkoleniach – manualne, praktyczne pod względem danego zawodu motoryzacyjnego jako warsztaty dla uczniów nauki praktycznej, bezpłatnych kursach dla pracodawców, gdyż nauka pracownika młodocianego jest związana z zakładem zatrudniającym tego pracownika młodocianego i nauczycieli kształcących w tych zawodach.

W tym celu zostaną przeprowadzone prace remontowo-budowlane, instalacyjne oraz wykończeniowe. Warsztaty zostaną wyposażone w stanowiska warsztatowe w zakresie motoryzacyjnym, zakup pomocy dydaktycznych obejmujący pełne wyposażenie stanowisk w niezbędne pomoce. Po oddaniu II części hali budynku do użytku, który wyłącznie będzie przeznaczany na działalność oświatową, wszelkie wykonane prace oraz zakupione wyposażenie będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania art. 43 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym (jako działalność oświatowa). Czynności te będą miały charakter bezpłatnych kursów, szkoleń oraz kształcenia uczniów w zawodach motoryzacyjnych. Uczestnicy zajęć będą mogli zapoznać się praktycznie ze stanowiskiem warsztatowym, poznać techniki napraw i konserwacji. W toku działalności pomoce dydaktyczne zakupione będą ulegały zużyciu lub zniszczeniu przez uczniów – bo jest to nauka praktyczna, a więc będą zakupywane ponownie pomoce dydaktyczne. Koszt tych pomocy będzie w granicach do 3500,00 zł brutto i powyżej jako środek trwały jednorazowo wpisany koszty w momencie oddania do używania gdyż to nie jest środek na którym można by było prowadzić działalność gospodarczą i uzyskiwać przychody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli II część zakupionej hali jest przeznaczona na działalność oświatową związaną z kształceniem praktycznym i teoretycznym młodzieży uczącej się w szkołach prowadzonych przez Wnioskodawcę, to czy od faktur zakupu dotyczących wykonanych prac remontowo-budowlanych, zakupu wyposażenia w niezbędny sprzęt, pomoce dydaktyczne przysługuje odliczenie podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 19 listopada 2013 r.), prace które zostaną wykonane w II części zakupionej hali jak również zakup wyposażenia będą przeznaczone wyłącznie na potrzeby działalności związanej z kształceniem praktycznym i teoretycznym uczniów. Ponieważ hala zostaje przeznaczona na działalność oświatową art. 43 ust. 1 ustawy VAT Wnioskodawca uważa, że wszelkie zakupy związane z wyposażeniem i przeprowadzanymi pracami na obiekcie będą rozliczane w wartości brutto, podatek VAT nie będzie podlegał odliczeniu. Wnioskodawca jako organ prowadzący szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej, jest objęty systemem oświaty i ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 26, 29 ustawy. Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy jest on organizacją „non profit” nie nastawioną na osiąganie zysku a uzyskany dochód w całości przeznacza na działalność statutową w tym oświatową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (wynajem pomieszczeń) oraz zwolnioną z podatku VAT (przeprowadzanie egzaminów czeladniczych, mistrzowskich na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia BHP, działalność oświatowa – jako organ prowadzący szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej). Wnioskodawca w 2010 roku zakupił budynek – halę warsztatową, która została zmodernizowana, przeprowadzono prace remontowo-budowlane. I część hali przeznaczona jest na działalność oświatową, na sale lekcyjne oraz biurowe. II część hali przeznaczona zostanie wyłącznie na działalność oświatową (warsztaty szkolne), która ściśle będzie związana z kształceniem uczniów w zawodach motoryzacyjnych, szkoleniach, bezpłatnych kursach dla pracodawców gdyż nauka pracownika młodocianego jest związana z zakładem zatrudniającym tego pracownika młodocianego i nauczycieli kształcących w tych zawodach. W tym celu zostaną przeprowadzone prace remontowo-budowlane, instalacyjne oraz wykończeniowe. Warsztaty zostaną wyposażone w stanowiska warsztatowe w zakresie motoryzacyjnym, zakup pomocy dydaktycznych obejmujący pełne wyposażenie stanowisk w niezbędne pomoce. Po oddaniu II części hali budynku do użytku, który wyłącznie będzie przeznaczany na działalność oświatową, wszelkie wykonane prace oraz zakupione wyposażenie będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania art. 43 ust. 1 podatku VAT.

Biorąc zatem pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, że w analizowanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wykonanie prac remontowo-budowlanych, instalacyjnych, wykończeniowych oraz zakup wyposażenia w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Jak sam Wnioskodawca wskazał wszelkie wykonane prace oraz zakupione wyposażenie będą służyły do wykonywania działalności zwolnionej od podatku VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac remontowo-budowlanych, instalacyjnych, wykończeniowych oraz zakup wyposażenia w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdy wszelkie wykonane prace oraz zakupione wyposażenie dotyczące II części hali nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności zwolnionych) lub zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu prac wykonanych w I części hali, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie przedstawił wyczerpująco stanu faktycznego, nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska.

Ponadto tut. organ zauważa, że nie dokonał oceny prawidłowości przyporządkowania wykonywanych czynności do działalności zwolnionej i opodatkowanej gdyż nie było to przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj