Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-549/13/BP
z 30 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 29 października 2013r. (data wpływu 4 listopada 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym udostępnienia urządzenia umożliwiającego nabywcy tytoniu samodzielne sporządzenie z gilzy i tytoniu 1 sztuki papierosa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym udostępnienia urządzenia umożliwiającego nabywcy tytoniu samodzielne sporządzenie z gilzy i tytoniu 1 sztuki papierosa.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza podjąć w ramach działalności gospodarczej, wykonywanie następującej usługi polegającej na: dokonywaniu sprzedaży opakowań tytoniu oraz gilz papierosowych z filtrem do samodzielnego napychania papierosów w wyspecjalizowanym sklepie (tytoń, papierosy, bibułki, gilzy, filtry, napycharki manualne, maszynki skręcające, opakowania zastępcze itp.).

Tytoń oferowany do sprzedaży będzie opatrzony znakami akcyzy Ministerstwa Finansów RP i sprzedawany będzie po cenie detalicznej. Oprócz powyższego na terenie ww. punktu sprzedaży detalicznej zostanie odpłatnie udostępnione urządzenie do samodzielnego napychania tytoniem nabytych w punkcie sprzedaży gilz papierosowych. Urządzenie powyższe posiada napęd elektryczny i będzie obsługiwane samodzielnie przez nabywców tytoniu, po zapoznaniu się z instrukcją obsługi. Urządzenie, o którym mowa powyżej umożliwia wsypanie do niego opakowania tytoniu lub jego części i automatyczne napchanie tytoniem jednorazowo 1 szt. gilzy papierosowej. Korzystający z urządzenia w ramach udostępnienia mu urządzenia będzie mógł powtórzyć opisane działanie, aż do chwili opróżnienia podajnika na tytoń wsypanego do urządzenia.

Udostępnienie urządzenia w punkcie sprzedaży ma służyć zagwarantowaniu wysokiej sprzedaży wyrobów tytoniowych i podniesieniu atrakcyjności samego punktu sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udostępnienie w miejscu sprzedaży wyrobów tytoniowych urządzenia, umożliwiającego nabywcy tytoniu samodzielne sporządzenie jednorazowo z gilzy i tytoniu nabywanego od wnioskodawcy 1 sztuki papierosa, będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym?

Zdaniem wnioskodawcy, odpowiedź na postawione pytanie jest negatywna. Udostępnianie urządzenia w sposób, jaki został opisany we wniosku, nie mieści się w pojęciu produkcji lub usługi produkcyjnej, ani też z innych przyczyn wymienionych w ustawie nie może być przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm., zwanej dalej ustawą) wynika, że określa ona opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, wskazanym w art. 8 ust. 1 ustawy, jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Z zacytowanych wyżej przepisów wynika, że czynności i zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wymienione zostały w art. 8 ust. 1 ustawy. W przedmiotowym przepisie brak zdarzenia opisanego w zdarzeniu przyszłym, tj. udostępniania odpłatnie urządzenia do samodzielnego napychania przez klientów tytoniem nabywanych gilz papierosowych. Wobec treści tego przepisu, zdaniem wnioskodawcy, nie będzie on podatnikiem podatku akcyzowego, zobowiązanym do jego zapłaty, z tytułu udostępnienia urządzenia opisanego w pytaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

  1. papierosy
  2. tytoń do palenia
  3. cygara i cygaretki

Stosownie do art. 98 ust. 2, za papierosy uznaje się:

  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia. (art. 98 ust. 5 ustawy)

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, wskazanym w art. 8 ust. 1, ustawy jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl ust. 2 cyt. artykułu przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Powyższy przepis wskazuje zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Czynności i zdarzenia wymienione w powyższym przepisie podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe należące do kategorii wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 10 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Podatnikiem, zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyza lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie zaś z art. 99 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie. Zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych, za producenta uznaje się osobę fizyczną lub prawną mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii, która przekształca tytoń w wyroby przemysłowe przeznaczone do sprzedaży detalicznej. W myśl art. 7 ust. 1 ww. dyrektywy, papierosy wyprodukowane w Unii i te przywożone z państw trzecich podlegają proporcjonalnemu podatkowi akcyzowemu obliczonemu według maksymalnej detalicznej ceny sprzedaży, włączając opłaty celne, a także specyficznemu podatkowi akcyzowemu obliczonemu na sztukę wyrobu. Niezależnie od przepisów akapitu pierwszego państwa członkowskie mogą wyłączyć opłaty celne z podstawy obliczania proporcjonalnego podatku akcyzowego nakładanego na papierosy.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza podjąć w ramach działalności gospodarczej, wykonywanie następującej usługi polegającej na: dokonywaniu sprzedaży opakowań tytoniu oraz gilz papierosowych z filtrem do samodzielnego napychania papierosów w wyspecjalizowanym sklepie (tytoń, papierosy, bibułki, gilzy, filtry, napycharki manualne, maszynki skręcające, opakowania zastępcze itp.).

Tytoń oferowany do sprzedaży będzie opatrzony znakami akcyzy Ministerstwa Finansów RP i sprzedawany będzie po cenie detalicznej. Oprócz powyższego na terenie ww. punktu sprzedaży detalicznej zostanie odpłatnie udostępnione urządzenie do samodzielnego napychania tytoniem nabytych w punkcie sprzedaży gilz papierosowych. Urządzenie powyższe posiada napęd elektryczny i będzie obsługiwane samodzielnie przez nabywców tytoniu, po zapoznaniu się z instrukcją obsługi. Urządzenie, o którym mowa powyżej umożliwia wsypanie do niego opakowania tytoniu lub jego części i automatyczne napchanie tytoniem jednorazowo 1 szt. gilzy papierosowej. Korzystający z urządzenia w ramach udostępnienia mu urządzenia będzie mógł powtórzyć opisane działanie, aż do chwili opróżnienia podajnika na tytoń wsypanego do urządzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy wzbudziła kwestia czy udostępnienie w miejscu sprzedaży wyrobów tytoniowych urządzenia umożliwiającego nabywcy tytoniu samodzielne sporządzenie jednorazowo z gilzy i tytoniu nabywanego od Wnioskodawcy 1 sztuki papierosa, będzie u Wnioskodawcy przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Należy stwierdzić, że napełnianie tytoniem do palenia gilz papierosowych umieszczonych w urządzeniu do sporządzania papierosów jest produkcją wyrobów tytoniowych, w efekcie czego powstaje papieros, który niewątpliwie należy uznać za wyrób akcyzowy. Dochodzi tutaj bowiem do wytworzenia (wyprodukowania) z tytoniu do palenia z zapłacona akcyzą i gilz papierosowych nowego produktu, jakim jest papieros.

Papieros, jako wyrób akcyzowy, zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, co do zasady winien być produkowany (wytwarzany) w składzie podatkowym.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza wykonywać dwie czynności:

  • sprzedawać klientom tytoń oznaczony znakami akcyzy tj. z zapłaconą akcyzą, a także;
  • udostępniać w miejscu sprzedaży klientom urządzenie do sporządzania papierosów z tytoniu do palenia oznaczonego znakami akcyzy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym jednoznacznie wskazano, że podatnik nie będzie podejmował żadnych czynności w zakresie wytwarzania, przetwarzania czy pakowania wyrobów akcyzowych (tytoniu). Co jednak najważniejsze z punku widzenia rozpatrywanego zagadnienia ustawa nie przewiduje opodatkowania podatkiem akcyzowym udostępnienia urządzenia na jakikolwiek cel.

Wobec powyższego brak jest podstaw, aby twierdzić, że to Wnioskodawca produkuje wyroby akcyzowe. W świetle wskazanych powyżej przepisów, wykonywana przez Wnioskodawcę czynność udostępnienia urządzenia do automatycznego wytwarzania papierosów z tytoniu do palenia oznaczonego znakami akcyzy nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą i tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie stanie się podatnikiem podatku akcyzowego.

Natomiast przedstawiona w opisie zdarzenia działalność klientów, polegająca na wytworzeniu do własnego użytku papierosów, nie wywołuje skutków prawnopodatkowych po stronie Wnioskodawcy, w konsekwencji czego nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Reasumując biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że czynności Wnioskodawcy opisane w zdarzeniu przyszłym nie będą opodatkowane akcyzą, gdyż Wnioskodawca – jak wynika z opisu sprawy - nie będzie zajmował się wytwarzaniem (produkcją) papierosów, a dokonane przez Wnioskodawcę udostępnienie urządzenia do napełniania przez klientów Wnioskodawcy gilz papierosowych tytoniem z zapłaconą akcyzą w celu sporządzenia papierosów na ich własne potrzeby, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj