Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-410/13-2/KB
z 6 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08.05.2013 r. (data wpływu 09.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku sporządzania i przekazywania miesięcznego zestawienia oświadczeń do właściwego urzędu celnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 09.05.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku sporządzania i przekazywania miesięcznego zestawienia oświadczeń do właściwego urzędu celnego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Firma zajmuje się sprzedażą oleju popirolitycznego (kod CN 27079999). Produkt ten, ze względu na przeznaczenie na terenie kraju, jest zaliczany do grupy paliw opałowych o akcyzie 64 zł/t. (art.89 ust.1 pkt 15 a, tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym). Dotychczas produkt ten kupowany był przez Wnioskodawcę na terenie kraju z zapłaconą akcyzą, głównie od producenta X., na oświadczenia o przeznaczeniu go na sprzedaż do celów opałowych. W związku z koniecznością dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia Spółka rozpoczęła import ww. oleju popirolitycznego z Białorusi z przeznaczeniem na sprzedaż do celów opałowych na terenie kraju.


W świetle art. 14 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym: „W przypadku importu lub wysłania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych z miejsca importu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6, organami podatkowymi w zakresie akcyzy są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, właściwi, na podstawie przepisów prawa celnego, do obliczania i zaksięgowania kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego”. Spółka złożyła właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu celnego (Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie) oświadczenie, że „będzie dokonywać importu oleju popirolitycznego a wszelkie formalności akcyzowo-podatkowe związane z dopuszczeniem oleju popirolitycznego do obrotu będą miały miejsce w Urzędzie Celnym Biała Podlaska.


Zgodnie z art. 89 ust. 11 jako importer Spółka składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (Naczelnik Urzędu Celnego, Oddział M.) oświadczenie, że przywożone wyroby zostaną sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy o podatku akcyzowym a kopie złożonych oświadczeń będą przechowywane przez Spółkę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępnione w celu kontroli . Naczelnik Urzędu Celnego Biała Podlaska oblicza i księguje kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego wraz z należną akcyzą, które to należności są następnie płacone na rachunek Izby Celnej w Białej Podlaskiej.


Spółka podkreśla, że jako sprzedawca zaimportowanego oleju popirolitycznego sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego (Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie) miesięczne zestawienia oświadczeń o których mowa w art. 89 ust.14 ustawy o podatku akcyzowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy jest prawidłowa interpretacja Spółki wskazująca na brak obowiązku sporządzania i przekazywania miesięcznego zestawienia oświadczeń (art. 89 ust. 13 ustawy o podatku akcyzowym) w szczególności wobec faktu posiadania przez Naczelnika Urząd Celnego Biała Podlaska oryginalnych oświadczeń Spółki o przeznaczeniu importowanego produktu do sprzedaży z przeznaczeniem do celów opalowych?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Trudność w pełni jednoznacznej interpretacji w niniejszej sprawie wynika z pewnej sprzeczności w treści art. 14 ust. 7 i art. 89 ust. 13 ustawy o podatku akcyzowym. Stosownej jednoznacznej odpowiedzi Spółka nie mogła uzyskać we właściwych urzędach ani w dostępnych publikacjach.


W związku z tym, że w opisywanym przypadku Naczelnik Urzędu Celnego Biała Podlaska przyjmujący zgłoszenie celne w procedurze dopuszczenia do obrotu jest jednocześnie naczelnikiem urzędu celnego w zakresie akcyzy (art. 14 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym) - nie powstaje obowiązek sporządzania i przekazywania miesięcznego zestawienia oświadczeń (zakupowych), o którym to obowiązku mowa jest w art. 89 ust .13 ustawy o podatku akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, organami podatkowymi właściwymi w zakresie akcyzy są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej.


Zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju wykonują odpowiednio naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych wyznaczeni przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych (art. 14 ust. 2 ustawy).


Właściwość miejscową naczelnika urzędu celnego i dyrektora izby celnej ustala się ze względu na miejsce wykonania czynności lub wystąpienia stanu faktycznego, podlegających opodatkowaniu akcyzą, z zastrzeżeniem ust. 4-5b i 7-10 (art. 14 ust. 3 ustawy).


Zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą są wykonywane lub stany faktyczne podlegające opodatkowaniu akcyzą występują na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub więcej organów podatkowych, właściwość miejscową, z zastrzeżeniem ust. 5, ustala się dla:


  1. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - ze względu na adres ich siedziby;
  2. osób fizycznych - ze względu na adres ich zamieszkania.


Stosownie do art. 14 ust. 7 ustawy w przypadku importu lub wysłania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych z miejsca importu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6, organami podatkowymi w zakresie akcyzy są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, właściwi, na podstawie przepisów prawa celnego, do obliczenia i zaksięgowania kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego.


W myśl art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla pozostałych paliw opałowych:


  1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
    • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
    • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
  2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


Zgodnie z art. 89 ust. 11 ustawy importer i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że przywożone wyroby zostaną przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.


Oświadczenie, o którym mowa w ust. 11, powinno zawierać dane dotyczące importera lub podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego, określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów, datę i miejsce złożenia tego oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie; kopie złożonych oświadczeń powinny być przechowywane przez importera i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli. (art. 89 ust. 12 ustawy)


Natomiast stosownie do art. 89 ust. 13 ustawy w przypadku importu wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, gdy naczelnik urzędu celnego przyjmujący zgłoszenie celne w procedurze dopuszczenia do obrotu jest inny niż właściwy naczelnik urzędu celnego w zakresie akcyzy na terytorium kraju dla podmiotu dokonującego importu, importer jest obowiązany do sporządzenia i przekazania do właściwego dla niego naczelnika urzędu celnego w zakresie akcyzy na terytorium kraju miesięcznego zestawienia oświadczeń, o których mowa w ust. 11, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne.


Sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli. (art. 89 ust. 14 ustawy)


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą oleju popirolitycznego (kod CN 27079999). Produkt ten, ze względu na przeznaczenie na terenie kraju, jest zaliczany do grupy paliw opałowych o akcyzie 64 zł/t. (art.89 ust.1 pkt 15 a, tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym). Dotychczas produkt ten kupowany był przez Wnioskodawcę na terenie kraju z zapłaconą akcyzą, głównie od producenta X., na oświadczenia o przeznaczeniu go na sprzedaż do celów opałowych. W związku z koniecznością dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia Spółka rozpoczęła import ww. oleju popirolitycznego z Białorusi z przeznaczeniem na sprzedaż do celów opałowych na terenie kraju. Spółka złożyła właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu celnego (Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie) oświadczenie, że „będzie dokonywać importu oleju popirolitycznego a wszelkie formalności akcyzowo-podatkowe związane z dopuszczeniem oleju popirolitycznego do obrotu będą miały miejsce w Urzędzie Celnym Biała Podlaska, Oddział M.”. Zgodnie z art. 89 ust. 11 jako importer Spółka składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (Naczelnik Urzędu Celnego Biała Podlaska, Oddział M.) oświadczenie, że przywożone wyroby zostaną sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy o podatku akcyzowym a kopie złożonych oświadczeń będą przechowywane przez Spółkę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępnione w celu kontroli . Naczelnik Urzędu Celnego Biała Podlaska oblicza i księguje kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego wraz z należną akcyzą, które to należności są następnie płacone na rachunek Izby Celnej w Białej Podlaskiej. Spółka podkreśliła, że jako sprzedawca zaimportowanego oleju popirolitycznego sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego (Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie) miesięczne zestawienia oświadczeń o których mowa w art. 89 ust.14 ustawy o podatku akcyzowym.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku sporządzania i przekazywania miesięcznego zestawienia oświadczeń do właściwego urzędu celnego.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy zauważyć, że zgodnie z podstawową zasadą, właściwość miejscową organu podatkowego ustala się ze względu na miejsce wykonywania czynności lub wystąpienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Natomiast jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą są wykonywane lub stany faktyczne podlegające opodatkowaniu akcyzą występują na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub więcej organów podatkowych, właściwość miejscową ustala się ze względu na adres siedziby danej spółki.


Wnioskodawca wskazał, że importuje wyroby akcyzowe z Białorusi, a wszelkie formalności akcyzowo-podatkowe związane z dopuszczeniem ich do obrotu będą miały miejsce w Urzędzie Celnym Biała Podlaska, Oddział M. i, zgodnie z art. 89 ust. 11 w zw. z art. 14 ust. 7 ustawy, Spółka składa w tym urzędzie stosowne oświadczenia. Jednakże z przedstawionych okoliczności wynika również fakt, iż właściwym naczelnikiem urzędu celnego w zakresie podatku akcyzowego dla Spółki jest Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie.


A zatem, skoro naczelnikiem przyjmującym zgłoszenie celne oraz oświadczenia, o których mowa w art. 89 ust. 11 ustawy jest Naczelnik Urzędu Celnego w Białej Podlaskiej Oddział M., a więc inny niż właściwy naczelnik urzędu celnego w zakresie akcyzy na terytorium kraju dla Spółki (Naczelnik UC I w Warszawie) to Spółka, zgodnie z art. 89 ust. 13 ustawy, jest obowiązana do sporządzenia i przekazania do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie miesięcznego zestawienia oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 11 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj