Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-499/13/MD
z 3 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości rozliczania usług pośrednictwa w sprzedaży świadczonych na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego z zastosowaniem stawki krajowej w wysokości 23% – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 12 grudnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości rozliczania usług pośrednictwa w sprzedaży świadczonych na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego z zastosowaniem stawki krajowej w wysokości 23%.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej przez Internet oraz w systemie sprzedaży wysyłkowej. Zamierza nawiązać współpracę z kontrahentem posiadającym firmę w Hong Kongu. Kontrahent to spółka z o.o., która ma siedzibę w Hong Kongu i tam prowadzi działalność. Na terytorium Polski nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności.


Współpraca polegałaby na pośrednictwie w sprzedaży towaru w ten sposób, że:


  1. za pośrednictwem swojej strony na A. Wnioskodawca „wystawiałby” buty kontrahenta z Hong Kongu;
  2. nabywca (klient indywidualny z Polski lub z innego kraju – nabywcą towaru kontrahenta z Hong Kongu może być każda osoba mieszkające w każdym miejscu) wpłacałby kwotę należności na konto Wnioskodawcy;
  3. Wnioskodawca przekazywałby zamówienie na towar do kontrahenta z Hong Kongu, który dokonywałby sprzedaży i w całości realizowałby zamówienie łącznie z wysyłką;
  4. Wnioskodawca wystawiałby dla kontrahenta z Hong Kongu fakturę za pośrednictwo w sprzedaży z zastosowaniem stawki VAT 23%;
  5. Wnioskodawca przekazałby do kontrahenta z Hong Kongu zapłatę otrzymaną od klienta, pomniejszoną o jego wynagrodzenie za pośrednictwo w sprzedaży.


Istotą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest prezentacja towaru kontrahenta z Hong Kongu, udzielanie informacji o produkcie, przyjmowanie zamówienia i zapłaty za towar oraz przekazanie zamówienia do realizacji do tego kontrahenta. Fakturę sprzedaży wystawia dla klienta firma z Hong Kongu. Wnioskodawca wystawia fakturę na firmę z Hong Kongu za pośrednictwo w sprzedaży (prowizja). Zapłaty (pomniejszone o jego prowizję) pobrane wraz z zamówieniem od klienta przekazuje na konto kontrahenta z Hong Kongu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy rozliczenie VAT od prowizji według stawki 23% jest w opisanej sytuacji prawidłowe?


Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenie VAT od prowizji uzyskanej za pośrednictwo w sprzedaży z zastosowaniem stawki 23% jest prawidłowe – jest to świadczenie usług na terytorium kraju.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – dalej ustawa – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W tym miejscu wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest daniną o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie (na terytorium) podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane – na tle przepisów o miejscu świadczenia - za wykonane w tym państwie (na terytorium). Zatem określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Ustalenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, które odbywa się pomiędzy podmiotami podlegającymi różnym jurysdykcjom podatkowym lub usług, które mają charakter transgraniczny.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte w rozdziale 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”, działu V ustawy.


W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;


  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy).

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).

Wskazane przepisy stanowią implementację postanowień Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.) – dalej Dyrektywa.

Jak stanowi bowiem art. 44 Dyrektywy, miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

W świetle treści art. 146a pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę ze spółką prawa handlowego, która ma siedzibę w Hong Kongu i tam prowadzi działalność. Na terytorium Polski nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności. Istotą usługi, którą będzie świadczył Wnioskodawca na rzecz tej spółki, będzie: prezentacja towaru, udzielanie informacji o produkcie, przyjmowanie zamówienia i zapłaty za towar oraz przekazanie zamówienia do realizacji. Fakturę sprzedaży dla klienta wystawi firma z Hong Kongu. Wnioskodawca wystawi fakturę na firmę z Hong Kongu za pośrednictwo w sprzedaży (prowizja). Należności za towary (pomniejszone o prowizję Wnioskodawcy) pobrane wraz z zamówieniem od klienta Wnioskodawca przekaże na konto kontrahenta z Hong Kongu.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą prawidłowości rozliczania ww. usług z zastosowaniem stawki krajowej wysokości 23%.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz cytowane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że skoro kontrahent Wnioskodawcy posiadający siedzibę w Hong Kongu jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy, a przy tym do usług, o których mowa w tym wniosku (pośrednictwo w sprzedaży) należy zastosować art. 28b ust. 1 ustawy (zasada ogólna ustalania miejsca świadczenia w przypadku świadczenia usług), to miejsce ich świadczenia (i jednocześnie opodatkowania) należy ulokować w kraju siedziby kontrahenta Wnioskodawcy, tj. na terytorium Hong Kongu, a nie (jak błędnie uznał Wnioskodawca) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wobec tego do usług, które Wnioskodawca opisał we wniosku nie może mieć zastosowania żadna z krajowych stawek podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj