Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-931/13-2/NS
z 9 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy pobierane opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy pobierane opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dnia 24 czerwca 2013 r., skład siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego podjął następującą uchwałę: W świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług (sygn. akt I FPS 1/13). Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia deklaracji podatkowej obejmującej podatek VAT należny i naliczony z tytułu czynności wykonywanych przez wszystkie jednostki budżetowe Gminy, przy czym, stosując przepis art. 14m § 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) należy powiedzieć, że wydane interpretacje indywidualne chronią Gminę przez okres do końca miesiąca, w którym doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia Sądu Administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz miesiąc następny.

Wobec powyższego Zainteresowany powziął wątpliwość dotyczącą czynności geodezyjnych i kartograficznych wykonywanych przez Zarząd będący jednostką budżetową Gminy.

W myśl art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Ponadto, zgodnie z art. 92 ust. 1 cyt. ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje: rada miasta, prezydent miasta. Wobec tego prezydent miasta na prawach powiatu pełni jednocześnie funkcję starosty. W tym miejscu Gmina zaznacza, że jest miastem na prawach powiatu.

W odniesieniu do czynności geodezyjnych i kartograficznych Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 cyt. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).

Zgodnie z art. 7d ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, do zadań starosty należy w szczególności:

  1. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
  2. koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
  3. zakładanie osnów szczegółowych;
  4. przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
  5. ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
  6. tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 7 i 10 oraz ust. lb, a także standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4 ust. le pkt 1 i 2.

Na podstawie art. 4 ust. la wskazanej ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, dla obszaru całego kraju zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych, obejmujące zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczące:

  1. państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
  2. ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości);
  3. geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
  4. państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju;
  5. państwowego rejestru nazw geograficznych;
  6. ewidencji miejscowości, ulic i adresów;
  7. rejestru cen i wartości nieruchomości;
  8. obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:10 000-1:100 000, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu;
  9. obiektów ogólnogeograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:250 000 i mniejszych, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu;
  10. szczegółowych osnów geodezyjnych;
  11. zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. lb powyższej ustawy, dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000, zharmonizowane z bazami danych, o których mowa w ust. 1a.

Stosownie do art. 40 ust. 3c ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. la i lb, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. le, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne (...).

W art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, zawarta została delegacja ustawowa, zgodnie z którą, minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, wysokość opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, uwzględniając potrzeby różnych podmiotów oraz konieczność zapewnienia środków na aktualizację i utrzymywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Wysokość opłat za udostępnianie zasobu reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz.U. Nr 37, poz. 333).

Zarząd jest jednostką budżetową Gminy nieposiadającą osobowości prawnej powołaną na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 8 lipca 1999 r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego Gminy o nazwie „Zarząd (…)” w jednostkę budżetową. Zakres działania Z(…)określa statut stanowiący załącznik do uchwały Rady Miejskiej nr z dnia 9 września 2010 r. Zgodnie z zapisami ww. statutu, Zarząd powołany został do realizacji zadań służby geodezyjnej i kartograficznej na obszarze, a w szczególności:

  1. prowadzenia podstawowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
  2. uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
  3. zakładania osnów szczegółowych;
  4. zakładania o aktualizowanie mapy zasadniczej;
  5. prowadzenia spraw powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenia map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
  6. ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
  7. prowadzenia powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie oraz system informacji przestrzennej z obszaru miasta;
  8. wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych związanych z podziałami, rozgraniczeniami oraz wznowieniami znaków granicznych nieruchomości nie oddanych w użytkowanie wieczyste, stanowiące własność Gminy oraz własność Skarbu Państwa;
  9. prowadzenia spraw zatwierdzania projektów osnów szczegółowych;
  10. prowadzenia spraw rozpowszechniania, rozprowadzania oraz reprodukowania w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych stanowiących zasób geodezyjny i kartograficzny;
  11. prowadzenia spraw z zakresu scalania zgodnie z ustawą z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów;
  12. prowadzenia spraw z zakresu podziałów i rozgraniczeń zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
  13. współpracy z Wydziałem Architektury i Budownictwa, a także z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie projektowanych podziałów;
  14. przygotowania projektów decyzji zatwierdzających podziały nieruchomości;
  15. prowadzenia w formie opisowej i graficznej ewidencji nazewnictwa ulic i placów oraz numeracji porządkowej nieruchomości;
  16. opracowania i przygotowania projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawie nadania, zmiany bądź likwidacji nazw ulic i placów;
  17. kontroli terenowych w celu utrzymania w aktualności mapy nazewnictwa i numeracji porządkowej nieruchomości;
  18. udzielania informacji dotyczących nazewnictwa ulic i placów i numeracji porządkowej nieruchomości;
  19. zawiadamiania służb komunalnych i administracji specjalnej o zmianach nazw ulic, nadaniu nowych nazw istniejącym lub projektowanym ulicom;
  20. zawiadamiania właścicieli (administratorów, zarządców, użytkowników) nieruchomości o zmianie nazw ulic i placów oraz o zmianach numeracji;
  21. zawiadamiania prowadzącego operat ewidencji gruntów i budynków oraz właściwego sądu rejonowego prowadzącego księgi wieczyste o zmianach dotyczących nazewnictwa ulic i numeracji porządkowej nieruchomości.

W ramach wykonywania ww. zadań Zarząd udostępnia na mocy stosownych wniosków nieodpłatnie bądź odpłatnie dane z zasobu. Wysokość opłat za udostępnianie zasobu reguluje również Zarządzenie Dyrektora Z(…) z dnia 9 maja 2005 r. w sprawie określenia wysokości kosztów, niektórych czynności wykonywanych przez Zarząd doliczanych do opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Powyższe zarządzenie ustala wysokość kosztów dotyczących sporządzania kopii udostępnionych dokumentów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, sporządzanie kopii numerycznych udostępnionych baz danych na nośnikach magnetycznych lub w postaci wyplotów, aktualizowanie treści mapy zasadniczej, oraz jednej roboczogodziny pracownika dla czynności nietypowych. Powyższe koszty doliczane są do opłat ustalonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

Aktualnie Zarząd czynności polegające na odpłatnym udostępnieniu dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego dokumentuje fakturami i traktuje jako czynności zwolnione od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne pobierane przez Gminę – Zarząd podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności geodezyjnie i kartograficzne realizowane przez Zarząd nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż są wykonywane przez organ władzy publicznej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych powyżej przepisów oraz z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina – Zarząd wykonuje czynności związane z udostępnieniem danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Wykonywane czynności odbywają się na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, opłaty pobierane za te czynności należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej. Wysokość opłat za udostępnianie zasobu reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego oraz zarządzenia Dyrektora Z(…) z dnia 9 maja 2005 r. Przedmiotowe czynności są ściśle związane z techniczną realizacją wniosków zainteresowanych (osób fizycznych i prawnych) pozyskaniem tych danych.

Zatem Gmina – Zarząd realizuje zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej i działa jak organ władzy publicznej. Natomiast czynności geodezyjne i kartograficzne (w tym udostępnianie danych z zasobu) należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej – są to zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa.

Organy władzy publicznej, w zakresie, w jakim realizują zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęte są regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Organy władzy publicznej są wprawdzie podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o którym mowa, mają charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny.

Mając na uwadze powyższe – w ocenie podatnika – Gmina – Zarząd, działając w zakresie wykonywania czynności geodezyjnych i kartograficznych nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem czynności, za które pobierane są opłaty w wysokości określonej w cyt. rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. oraz zarządzeniu Dyrektora Z(…) z dnia 9 maja 2005 r. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Od wspomnianej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 cyt. ustawy).

W myśl art. 40 ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:

  1. Głównego Geodety Kraju – w zakresie zasobu centralnego;
  2. marszałków województw – w zakresie zasobów wojewódzkich;
  3. starostów – w zakresie zasobów powiatowych.

Na podstawie art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U z 2013 r., poz. 595 ze zm.), prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Ponadto, zgodnie z art. 92 ust. 1 cyt. ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje:

  1. rada miasta;
  2. prezydent miasta.

W myśl art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Na mocy art. 40 ust. 3c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w także czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz.U. Nr 37, poz. 333), wydanego na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez starostę jako organ władzy publicznej czynności, polegające na udostępnieniu danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej. Jednocześnie w miastach na prawach powiatu funkcję organów powiatu sprawuje prezydent miasta.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z uchwałą z dnia 24 czerwca 2013 r. podjętą przez skład siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I FPS 1/13), Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia deklaracji podatkowej obejmującej podatek VAT należny i naliczony z tytułu czynności wykonywanych przez wszystkie jednostki budżetowe Gminy.

W myśl art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Ponadto, zgodnie z art. 92 ust. 1 cyt. ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje: rada miasta, prezydent miasta. Wobec tego prezydent miasta na prawach powiatu pełni jednocześnie funkcję starosty. W tym miejscu Gmina zaznacza, że jest miastem na prawach powiatu. Wysokość opłat za udostępnianie zasobu reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz.U. Nr 37, poz. 333).

Zarząd jest jednostką budżetową Gminy nieposiadającą osobowości prawnej powołaną na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 8 lipca 1999 r. w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego Gminy o nazwie „Zarząd (…)” w jednostkę budżetową. Zakres działania Z(…) określa statut stanowiący załącznik do uchwały Rady Miejskiej z dnia 9 września 2010 r. Zgodnie z zapisami ww. statutu, Zarząd powołany został do realizacji zadań służby geodezyjnej i kartograficznej na obszarze, a w szczególności:

  1. prowadzenia podstawowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
  2. uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
  3. zakładania osnów szczegółowych;
  4. zakładania o aktualizowanie mapy zasadniczej;
  5. prowadzenia spraw powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenia map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
  6. ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
  7. prowadzenia powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie oraz system informacji przestrzennej z obszaru miasta;
  8. wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych związanych z podziałami, rozgraniczeniami oraz wznowieniami znaków granicznych nieruchomości nie oddanych w użytkowanie wieczyste, stanowiące własność Gminy oraz własność Skarbu Państwa;
  9. prowadzenia spraw zatwierdzania projektów osnów szczegółowych;
  10. prowadzenia spraw rozpowszechniania, rozprowadzania oraz reprodukowania w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych stanowiących zasób geodezyjny i kartograficzny;
  11. prowadzenia spraw z zakresu scalania zgodnie z ustawą z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów;
  12. prowadzenia spraw z zakresu podziałów i rozgraniczeń zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
  13. współpracy z Wydziałem Architektury i Budownictwa, a także z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie projektowanych podziałów;
  14. przygotowania projektów decyzji zatwierdzających podziały nieruchomości;
  15. prowadzenia w formie opisowej i graficznej ewidencji nazewnictwa ulic i placów oraz numeracji porządkowej nieruchomości;
  16. opracowania i przygotowania projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawie nadania, zmiany bądź likwidacji nazw ulic i placów;
  17. kontroli terenowych w celu utrzymania w aktualności mapy nazewnictwa i numeracji porządkowej nieruchomości;
  18. udzielania informacji dotyczących nazewnictwa ulic i placów i numeracji porządkowej nieruchomości;
  19. zawiadamiania służb komunalnych i administracji specjalnej o zmianach nazw ulic, nadaniu nowych nazw istniejącym lub projektowanym ulicom;
  20. zawiadamiania właścicieli (administratorów, zarządców, użytkowników) nieruchomości o zmianie nazw ulic i placów oraz o zmianach numeracji;
  21. zawiadamiania prowadzącego operat ewidencji gruntów i budynków oraz właściwego sądu rejonowego prowadzącego księgi wieczyste o zmianach dotyczących nazewnictwa ulic i numeracji porządkowej nieruchomości.

W ramach wykonywania ww. zadań Zarząd udostępnia na mocy stosownych wniosków nieodpłatnie bądź odpłatnie dane z zasobu. Wysokość opłat za udostępnianie zasobu reguluje również Zarządzenie Dyrektora Z(…) z dnia 9 maja 2005 r. w sprawie określenia wysokości kosztów, niektórych czynności wykonywanych przez Zarząd doliczanych do opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Powyższe zarządzenie ustala wysokość kosztów dotyczących sporządzania kopii udostępnionych dokumentów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, sporządzanie kopii numerycznych udostępnionych baz danych na nośnikach magnetycznych lub w postaci wyplotów, aktualizowanie treści mapy zasadniczej, oraz jednej roboczogodziny pracownika dla czynności nietypowych. Powyższe koszty doliczane są do opłat ustalonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Aktualnie Zarząd czynności polegające na odpłatnym udostępnieniu dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego dokumentuje fakturami i traktuje jako czynności zwolnione od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego Zainteresowany powziął wątpliwość dotyczącą tego, czy opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne pobierane przez Gminę – Zarząd podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że organ władzy publicznej w zakresie, w jakim realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy.

Wprawdzie przepis art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane za wykonywanie tych czynności stanowią daninę publiczną, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne pobierane przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja nie rozstrzyga kwestii zasadności składania przez Wnioskodawcę deklaracji podatkowej obejmującej podatek VAT należny i naliczony z tytułu czynności wykonywanych przez jednostkę budżetową Gminy – Zarząd, a dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego, tj. wskazania, czy pobierane opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem kwestia dotycząca uznania lub nieuznania ww. jednostki budżetowej za odrębnego od Gminy podatnika nie była przedmiotem analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj