Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-905/13/MM
z 10 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2013 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 3 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2013 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 24 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do kwot stanowiących zwrot kosztów wypłacanych strażnikom łowieckim jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do kwot stanowiących zwrot kosztów wypłacanych strażnikom łowieckim. Z uwagi, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem nr ITPB2/415-905/13-2/MM z dnia 13 grudnia 2013 r. wezwano Wnioskodawcę do usunięcia stwierdzonych braków formalnych. Ww. wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 grudnia 2013 r.


We wniosku tym oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Zgodnie z art. 36 pkt 2 ustawy Prawo łowieckie, dzierżawca obwodu łowieckiego ma obowiązek powołania strażnika łowieckiego, który może pełnić tę funkcję nieodpłatnie. Do obowiązków strażnika łowieckiego należy ochrona łowiska, a w szczególności zwalczanie kłusownictwa, zdejmowanie wnyków, a więc bezpośrednia ochrona zwierzyny, która w stanie wolnym jest własnością Skarbu Państwa.

Koło Łowieckie …. zgodnie z § 29 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego posiada osobowość prawną. Strażnicy łowieccy są powoływani uchwałą Zarządu i nie otrzymują wynagrodzenia za pełnienie obowiązków strażnika łowieckiego – pełnią funkcję nieodpłatnie. Strażnicy łowieccy w związku z wykonywaniem obowiązków wskazanych w prawie łowieckim otrzymują zwrot kosztów.

Zwrot kosztów dotyczy tylko i wyłącznie strażników łowieckich i nie jest dokonywany na rzecz innych osób z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie lub komisji rewizyjnej.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 listopada 1997 r. sygnatura akt 6/97, strażnik łowiecki uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, niefachowiec, nie pobierając wynagrodzenia, powołany dla doraźnej pomocy władzom (wsparcie działań Państwowej Straży Łowieckiej). Tak rozumiany obowiązek obywatelski można pełnić nie tylko na podstawie wyboru, lecz także w wyniku wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną, w tym przypadku Polski Związek Łowiecki.


Po analizie treści wniosku, mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tutejszemu organowi i treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa przyjęto, iż na podstawie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego intencją Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie:


Czy kwoty stanowiące zwrot kosztów wypłacane strażnikom łowieckim objęte są zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ przyznany przez Zarząd Koła zwrot kosztów związanych z wykonywaniem czynności nie przekracza 2.280 zł miesięcznie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinien być zwolniony z podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl natomiast art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednym ze źródeł przychodów jest, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność wykonywana osobiście.

Jak stanowi art. 13 pkt 5 cyt. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W myśl natomiast art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W świetle powyższych przepisów – przychody otrzymywane przez osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych stanowią odrębną – od przychodów osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich – kategorię przychodów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że diety i kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy. Jeżeli natomiast diety lub zwrot kosztów otrzymuje członek organizacji, niepełniący żadnej funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej, to przychody te w obecnym stanie prawnym – do wysokości określonej w ww. przepisie, korzystają ze zwolnienia.

Zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem, za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych. Jak wynika z powyższego obowiązkami społecznymi i obywatelskimi w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia również wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracach instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Do pojęcia „pełnienia obowiązków społecznych” zaliczono zatem również pracę w instytucjach powołanych w celu pomocy organom państwowym i samorządowym. Z powyższego wynika, że również nieodpłatnie wspieranie działań Państwowej Straży Łowieckiej można zakwalifikować do obowiązków społecznych i obywatelskich.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z art. 36 pkt 2 ustawy Prawo łowieckie, dzierżawca obwodu łowieckiego ma obowiązek powołania strażnika łowieckiego, który może pełnić tę funkcję nieodpłatnie. Do obowiązków strażnika łowieckiego należy ochrona łowiska, a w szczególności zwalczanie kłusownictwa, zdejmowanie wnyków, a więc bezpośrednia ochrona zwierzyny, która w stanie wolnym jest własnością Skarbu Państwa.

Koło Łowieckie … zgodnie z § 29 Statutu Polskiego Związku Łowieckiego posiada osobowość prawną. Strażnicy łowieccy są powoływani uchwałą Zarządu i nie otrzymują wynagrodzenia za pełnienie obowiązków strażnika łowieckiego – pełnią funkcję nieodpłatnie. Strażnicy łowieccy w związku z wykonywaniem obowiązków wskazanych w prawie łowieckim otrzymują zwrot kosztów.

Zwrot kosztów dotyczy tylko i wyłącznie strażników łowieckich i nie jest dokonywany na rzecz innych osób z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie lub komisji rewizyjnej.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 listopada 1997 r. sygnatura akt 6/97, strażnik łowiecki uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, niefachowiec, nie pobierając wynagrodzenia, powołany dla doraźnej pomocy władzom (wsparcie działań Państwowej Straży Łowieckiej). Tak rozumiany obowiązek obywatelski można pełnić nie tylko na podstawie wyboru, lecz także w wyniku wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną, w tym przypadku Polski Związek Łowiecki.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że zgodnie z art. 36 ust 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1226), dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich mają obowiązek zatrudnić lub powołać co najmniej jednego strażnika, którego zadaniem jest ochrona zwierzyny i prowadzenie gospodarki łowieckiej.


Stosownie natomiast do art. 36 ust. 3 ww. ustawy, straż łowiecką stanowią:


  1. Państwowa Straż Łowiecka;
  2. strażnicy łowieccy powoływani lub zatrudniani przez dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich.


Z art. 37 ust. 1 tej ustawy wynika, że zadaniem Państwowej Straży Łowieckiej jest kontrola realizacji przepisów ustawy, a w szczególności w zakresie:


  1. ochrony zwierzyny;
  2. zwalczania kłusownictwa i wszelkiego szkodnictwa łowieckiego;
  3. zwalczania przestępstw i wykroczeń w zakresie łowiectwa;
  4. kontroli legalności skupu i obrotu zwierzyną;
  5. kontroli przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie obrotu zwierzyną żywą oraz obrotu tuszami zwierzyny i ich częściami dotyczącej prowadzenia ewidencji skupu w każdym punkcie skupu.


Stosownie natomiast do art. 40 ust. 1 ustawy Prawo łowieckie, strażnicy, o których mowa w art. 36 ust. 3 pkt 2:


  1. wykonując zadania, współdziałają z Państwową Strażą Łowiecką i w przypadkach, o których mowa w art. 11 pkt 1-3, 8 i 10-14 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, mogą użyć środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 12 lit. a tej ustawy, lub wykorzystać te środki. Przy wykonywaniu czynności służbowych stosuje się przepisy art. 39 ust. 2 pkt 1, 5, 6, 9 i 11 oraz ust. 5 i 11;
  2. mają prawo do noszenia i używania broni myśliwskiej w celach ochrony zwierzyny przed drapieżnikami znajdującymi się na liście zwierząt łownych, zgodnie z rocznym planem łowieckim, o ile są członkami Polskiego Związku Łowieckiego.


Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz zacytowane powyżej przepisy należy stwierdzić, że kwoty stanowiące zwrot kosztów wypłacane strażnikom łowieckim w związku z wykonywaniem przez nich nieodpłatnie obowiązków wskazanych w Prawie łowieckim należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji znajdzie do nich zastosowanie zwolnienie wynikające z 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia na dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj