Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-836/13-4/MW
z 12 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 6 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2014r. (data wpływu 29 stycznia 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego z dniem rozpoczęcia działalności – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego z dniem rozpoczęcia działalności.

Wniosek został uzupełniony w dniu 29 stycznia 2014r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego, pytania oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (przedstawiony ostatecznie w uzupełnieniu wniosku).

Do 31 sierpnia 2013 r. funkcjonowały dwie odrębne jednostki budżetowe: Szkoła Podstawowa i Gimnazjum. Były odrębnymi podatnikami (odrębne numery NIP, REGON, rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym).

Szkoła Podstawowa nie była podatnikiem VAT. Osiągała przychody podlegające opodatkowaniu, jednak zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) korzystała ze zwolnienia (wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł).

Gimnazjum było czynnym podatnikiem i płatnikiem podatku VAT, posiadało kasę fiskalną, za pomocą której dokonywane były czynności fiskalne – ewidencjonowane były na niej przychody ze sprzedaży posiłków na stołówce szkolnej prowadzonej w ramach wydzielonego rachunku dochodów własnych przez Gimnazjum. Sprzedaż ta była zwolniona z podatku VAT dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, a opodatkowana dla pracowników Urzędu Gminy mieszczącego się w tym samym budynku, co ww. szkoły. Ponadto Gimnazjum uzyskiwało przychody ze sporadycznie świadczonych usług gastronomicznych i wynajmu pomieszczeń szkolnych na cele niemieszkalne (sprzedaż opodatkowana).

Od 1 września 2013 r. Szkoła Podstawowa i Gimnazjum zostały połączone w jednostkę budżetową Zespół Szkół Samorządowych, który otrzymał nowy nr NIP i REGON. Przejął on cały majątek łączonych szkół, a także wszystkie ich zobowiązania i należności powstałe od dnia 31 sierpnia 2013 r.

Zespół Samorządowych Szkół nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności statutowej nadal prowadzi stołówkę szkolną i sprzedaż posiłków na tejże stołówce dla uczniów zespołu Szkół Samorządowych (sprzedaż zwolniona) oraz dla pracowników szkoły i pracowników Urzędu Gminy (mieszczącego się w tym samym budynku). Sporadycznie świadczy również usługi gastronomiczne dla innych podmiotów oraz usługi najmu pomieszczeń szkolnych na cele niemieszkalne (sprzedaż opodatkowana). Wartość netto sprzedaży dokonywanej przez Zespół Szkół Samorządowych podlegającej opodatkowaniu nie przekracza kwoty 150 000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy z dniem 1 września 2013 r. sprzedaż dokonywana przez Zespół Szkół Samorządowych może korzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), dokonywana przez Zespół Szkół Samorządowych sprzedaż usług (sprzedaż posiłków na stołówce szkolnej dla uczniów i pracowników ZSS, dla pracowników UG, sprzedaż usług gastronomicznych oraz usług wynajmu pomieszczeń szkolnych na cele niemieszkalne) jest zwolniona od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wartość dokonywanej sprzedaży nie przekroczyła kwoty 150 000zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zgodnie zaś z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu ww. delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.).

W § 27 ww. rozporządzenia wskazano, iż określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do tego rozporządzenia. W poz. 12 i 13 wskazanego załącznika wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego oraz usługi prawnicze.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika iż Wnioskodawca powstał z dniem 1 września 2013r. w wyniku połączenia dwóch szkół w Zespół Szkół Samorządowych, który otrzymał nowy nr NIP i REGON. Zespół nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności statutowej prowadzi stołówkę szkolną i sprzedaż posiłków na tejże stołówce dla uczniów Zespołu Szkół Samorządowych (sprzedaż zwolniona) oraz dla pracowników szkoły i pracowników Urzędu Gminy (mieszczącego się w tym samym budynku). Sporadycznie świadczy również usługi gastronomiczne dla innych podmiotów oraz usługi najmu pomieszczeń szkolnych na cele niemieszkalne (sprzedaż opodatkowana). Wartość netto sprzedaży dokonywanej przez Zespół Szkół Samorządowych podlegającej opodatkowaniu nie przekracza kwoty 150 000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz powołane wyżej przepisy, należy wskazać, iż dla podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego czynności określonych w art. 5 ustawy zastosowanie znajduje przepis art. 113 ust. 9 ustawy, a nie jak wskazuje Wnioskodawca art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Rozpoczynając w dniu 1 września 2013 r. prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży posiłków na stołówce szkolnej dla uczniów i pracowników ZSS, dla pracowników UG, sprzedaży usług gastronomicznych oraz y wynajmu pomieszczeń szkolnych na cele niemieszkalne, Wnioskodawca mógł wybrać zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT (zwolnienie podmiotowe), o którym mowa w art. 113 ust. 9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy, o ile przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczyła, w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku podatkowym, kwoty określonej w tym przepisie.

Reasumując, od dnia 1 września 2013 r. Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z art. 113 ust. 9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy pod warunkiem, że przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczyła, w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku podatkowym kwoty 150.000 zł.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dokonywana sprzedaż usług jest zwolniona od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wartość dokonywanej sprzedaży nie przekroczyła kwoty 150 000 zł, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy wskazać, że art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 1 pkt 55 lit. a) ustawy z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2013r., poz. 35 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2014r. otrzymał brzmienie:

  1. Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
  2. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
    1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
    2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
      1. transakcji związanych z nieruchomościami,
      2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
      3. usług ubezpieczeniowych
      -jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
    1. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
  3. (uchylony).
  4. Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.
  5. Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
  6. (uchylony).
  7. (uchylony)
  8. (uchylony).
  9. Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 , jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
  10. Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
  11. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
    11a. Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5.
  1. W przypadku gdy między podatnikiem, o którym mowa w ust. 1 lub 9, a kontrahentem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4, który wpływa na wykazywaną przez podatnika w
  1. Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
    1. dokonujących dostaw:
      1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
      2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
        • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
        • wyrobów tytoniowych,
        • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
      3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
      4. terenów budowlanych,
      5. nowych środków transportu;
    2. świadczących usługi:
      1. prawnicze,
      2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
      3. jubilerskie;
    3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.





Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj