Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1248/13-2/AMN
z 10 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu stawką 8,5% –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu stawką 8,5% oraz dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu podatkiem w wysokości 19%.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Podatnik jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej jest właścicielem kilku lokali mieszkalnych, które nabył w celu późniejszego przekazania ich w drodze darowizny bądź spadku swoim dzieciom i wnukom. Obecnie lokale są jednak wynajmowane w celu pokrycia kosztów utrzymania i eksploatacji tych nieruchomości, do momentu ich przekazania.

Głównym źródłem dochodów podatnika jest stosunek pracy, natomiast przychód uzyskiwany z tytułu zawieranych umów najmu jest wyłącznie dochodem ubocznym, niestanowiącym źródła utrzymania Podatnika.

Podatnik w związku z najmem nie dokonuje żadnych „czynności zorganizowanych”, które mogłyby świadczyć o prowadzeniu działalności bądź też spełniać definicję prowadzenia działalności gospodarczej, nie są dokonywane żadne czynności marketingowe, zarządcze, czy inne usługi dodatkowe dla swoich najemców.

Podatnik zarejestrował najem jako najem okazjonalny, wszystkie umowy są zawierane w formie aktu notarialnego i zgłaszane do urzędu skarbowego.

Podatnik złożył również w określonym przepisami prawa terminie zgłoszenie o wyborze formy opodatkowania jako ryczałt ewidencjonowany − stawka 8,5%.

Wnioskodawca chciałby uzyskać potwierdzenie poprawności dotychczasowego opodatkowania najmu nieruchomości − stawką 8,5%.

Podatnik rozważa rozpoczęcie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości i wniesienie nieruchomości do majątku trwałego firmy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania przychodów z najmu stawką 8,5% (stan faktyczny).

Czy Wnioskodawca dotychczas poprawnie opodatkowywał przychody uzyskiwane z najmu nieruchomości − stawką 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalności gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz umowy o podobnym charakterze (…) z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Z powyższych przepisów wynika, że najem może być traktowany w dwojaki sposób:

  • jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 6 ww. ustawy, wybór kwalifikacji sposobu rozliczania przychodów ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza bądź najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, zależy od podatnika. Należy wskazać, że przepisy ww. ustawy nie zawierają żadnych dodatkowych warunków odnośnie możliwości opłacania podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w tym ilości wynajmowanych mieszkań lub wysokości przychodów osiąganych z tego najmu.

Zgodnie z brzmieniem powyższych przepisów przy uzyskiwaniu przychodów z najmu podatnik nie będzie zatem ograniczony ilością wynajmowanych lokali, istotne natomiast będzie to, że umowy najmu dotyczą mieszkań, które nie stanowią składników związanych z działalnością gospodarczą. W związku z faktem, że Podatnik złożył stosowne oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychody uzyskiwane z tego najmu mogą być opodatkowane stawką podatku w wysokości 8,5%.

Podatnik rozważa jednak rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości, a tym samym zorganizowanie działań marketingowych, biura, itp.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W momencie rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, w ramach której Podatnik będzie dokonywał wynajmu nieruchomości − którą wniesie do majątku trwałego Firmy − utraci prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podatnik nie będzie wówczas uzyskiwał przychodów ze źródła przychodów jakim jest najem nieruchomości, lecz z odrębnego źródła przychodów, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej z wynajmu nieruchomości, będących składnikiem majątku związanym z tą działalnością.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 − pozarolniczej działalności gospodarczej − są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba, że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą mają możliwość wyboru formy opodatkowania dochodów z tej działalności. Mogą wybrać zasady ogólne i opodatkowywać dochody według skali podatkowej, bądź tzw. 19% podatek liniowy.

Podatnik złoży oświadczenie o wyborze metody liniowej opodatkowania (19%) w określonym przepisami prawa terminie, zatem będzie mógł skorzystać z opodatkowania stawką 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższych przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany, jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem.

Zauważyć jednak należy, że w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, lub najem jest przedmiotem tej działalności to wówczas wynajmowanie lub wydzierżawianie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – o czym stanowi art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, od przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej jest właścicielem kilku lokali, które obecnie wynajmuje − w celu pokrycia kosztów utrzymania i eksploatacji nieruchomości − do momentu ich przekazania w drodze darowizny bądź spadku swoim dzieciom lub wnukom. Wnioskodawca wszystkie umowy najmu zawiera w formie aktu notarialnego. Wnioskodawca złożył również w określonym przepisami prawa terminie zgłoszenie o wyborze formy opodatkowania jako ryczałt ewidencjonowany − stawka 8,5%. Wnioskodawca rozważa jednak rozpoczęcie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nieruchomości i wniesienie nieruchomości do majątku trwałego firmy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że w opisanym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca − do czasu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której będzie dokonywał wynajmu nieruchomości − może od przychodów uzyskiwanych z najmu wskazanych we wniosku lokali opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem, należy uznać, że dotychczas Wnioskodawca poprawnie opodatkowywał przychody uzyskiwane z najmu przedmiotowych nieruchomości zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, według stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. 8,5%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w części dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu podatkiem w wysokości 19%, został rozstrzygnięty interpretacją z dnia 10 stycznia 2014 r., nr ILPB1/415-1248/13-3/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj