Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-476/13-4/EWW
z 2 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT, dokonanym we wrześniu 2013 r. a udokumentowanych fakturą wystawioną w październiku 2013 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT, dokonanym we wrześniu 2013 r. a udokumentowanych fakturą wystawioną w październiku 2013 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

„A” S.A. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności opodatkowane VAT. w ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży oraz zakupu towarów na terenie kraju na rzecz/od czynnych podatników VAT (głównie wyroby z miedzi oraz wyroby ze stali), odnośnie których VAT należny:

  • w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2013 r. zobowiązany był ustalać sprzedawca według stawki 23%,
  • w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2013 r.  zobowiązany jest ustalać nabywca, w związku z nowelizacją załącznika nr 11 do ustawy VAT. Dostawy tych towarów objęte są tzw. odwrotnym obciążeniem, w związku ze spełnieniem warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT, co oznacza, że nabywca tych towarów (a nie sprzedawca) zobowiązany jest do naliczenia VAT należnego.

Na przełomie września i października 2013 r. w Spółce zaistniały następujące sytuacje, w odniesieniu do towarów, które z dniem 1 października 2013 r. zostały objęte odwrotnym obciążeniem:

  • Spółka w dniach 25-30 września 2013 r. dokonała wydań towarów nabywcom (objętych odwrotnym obciążeniem od 1 października 2013 r.); faktura dokumentująca sprzedaż tych towarów została wystawiona przez Wnioskodawcę w siódmym dniu od daty wydania towaru nabywcy, tj. w październiku 2013 r.;
  • Spółka do 30 września 2013 r. otrzymała od nabywcy krajowego zaliczkę na poczet dostawy, przy czym zaliczka nie pokrywała 100% ceny towaru; VAT należny od otrzymanej zaliczki został przez Wnioskodawcę ustalony w miesiącu jej otrzymania; dostawa towarów, na poczet której została wpłacona zaliczka została dokonana po dniu 1 października 2013 r.;
  • Spółka w dniach 25-30 września 2013 r. otrzymała od dostawcy towary (objęte odwróconym obciążeniem od 1 października 2013 r.); faktura dokumentująca zakup tych towarów została wystawiona przez dostawcę Wnioskodawcy nie później niż w siódmym dniu od daty wydania towaru Spółce, tj. w październiku 2013 r.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że: (i) zakupy towarów, które od dnia 1 października 2013 r. objęte są odwrotnym obciążeniem, dokonywane są przez Spółkę wyłącznie w celu realizacji czynności opodatkowanych VAT, (ii) z dniem wydania towarów nabywcy/Wnioskodawcy strona kupująca posiada prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.

W zaistniałym stanie oraz wobec zmiany przepisów prawa, Spółka ma wątpliwości co do zasad opodatkowania towarów, które z dniem 1 października 2013 r. zostały objęte odwrotnym obciążeniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach wystawionych przez dostawców w październiku 2013 r., a dokumentujących wydania towarów, które Wnioskodawca otrzymał w dniach 25-30 września 2013 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę regulacje art. 19 ust. 1 i ust. 4 oraz art. 41 ust. 14a ustawy VAT, dla dostaw które faktycznie zostały wykonane do dnia 30 września 2013 r. podatnikiem VAT jest dostawca towarów (a nie nabywca) bez względu na datę wystawienia faktury, dokumentującej tą dostawę. Zatem w przypadku otrzymania przez Spółkę faktury zakupu, która jest wystawiona w październiku 2013 r., a dokumentuje dostawę towarów dokonaną na jej rzecz do dnia 30 września 2013 r., Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT wynikającego z tej faktury.

W tej sytuacji nie będzie mieć zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy VAT, który wskazuje, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze  w części dotyczącej tych czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35) w okresie od dnia 1 kwietnia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. warunek o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jest spełniony, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, tzw. odwrotne obciążenie VAT.

Od dnia 1 października 2013 r. na podstawie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 1027) rozszerzył się katalog towarów wobec których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia VAT. w nowym brzmieniu załącznik nr 11 zawiera 41 grup towarów (sklasyfikowanych przy pomocy odpowiednich pozycji PKWiU), wśród których znalazło się więcej towarów z kategorii złomu, jak również surowców wtórnych oraz niektóre wyroby ze stali i miedzi.

Zgodnie z wolą ustawodawcy, zasada odwróconego obciążenia znajduje zastosowanie do dostaw towarów wykazanych w rozszerzonym załączniku nr 11 do ustawy, które miały miejsce od dnia 1 października 2013 r. w związku z przedmiotowym rozszerzeniem ww. załącznika nie zostały jednak wprowadzone przepisy przejściowe. w związku z tym należy przyjąć, że mechanizmowi odwróconego opodatkowania według rozszerzonego załącznika nr 11 do ustawy podlegają wyłącznie towary, których dostawa nastąpiła po 30 września 2013 r.

Zaznaczyć należy, że podstawowe znaczenie ma tu zatem moment dostawy tych towarów. Sama definicja dostawy została zawarta w przytoczonym powyżej art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tą definicją, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast czynności przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, musi towarzyszyć wydanie przedmiotowych towarów nabywcy. Tylko wówczas powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tej czynności. w przepisie tym mowa jest o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towary (a więc nabywcy) prawo do postępowania z nimi jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania daną rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.

z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności opodatkowane VAT. w ramach prowadzonej działalności dokonuje on sprzedaży oraz zakupu towarów na terenie kraju na rzecz/od czynnych podatników VAT (głównie wyroby z miedzi oraz wyroby ze stali), odnośnie których VAT należny:

  • w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2013 r. zobowiązany był ustalać sprzedawca według stawki 23%,
  • w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2013 r. zobowiązany jest ustalać nabywca, w związku z nowelizacją załącznika nr 11 do ustawy. Dostawy tych towarów objęte są tzw. odwrotnym obciążeniem, w związku ze spełnieniem warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, co oznacza, że nabywca tych towarów (a nie sprzedawca) zobowiązany jest do naliczenia VAT należnego.

Zakupy towarów, które od 1 października 2013 r. objęte są odwrotnym obciążeniem, dokonywane są przez Zainteresowanego wyłącznie w celu realizacji czynności opodatkowanych VAT. Spółka poinformowała również, że z dniem wydania jej towarów, posiada ona prawo do rozporządzania towarami jak właściciel.

W niniejszej sprawie, w dniach 25-30 września 2013 r. Wnioskodawca otrzymał od dostawcy towary - objęte odwróconym obciążeniem od 1 października 2013 r. Faktura dokumentująca zakup tych towarów została wystawiona przez dostawcę nie później niż w siódmym dniu od daty wydania Spółce towarów, tj. w październiku 2013 r.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy  stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy  w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że jeżeli faktyczna dostawa towarów – które od 1 października 2013 r. objęte zostały mechanizmem odwrotnego obciążenia – dokonana została przed tą datą, to nie ma do niej zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Podatnikiem zobowiązanym do opodatkowania tej dostawy  zgodnie z zasadami ogólnymi  jest zatem sprzedawca towarów, a nie ich nabywca. w związku z tym, winien on wstawić fakturę dokumentującą dostawę towarów dokonaną we wrześniu 2013 r., która zawiera wszystkie niezbędne elementy, w szczególności stawkę i kwotę podatku właściwą dla danego towaru. Na rozliczenie podatku na zasadach ogólnych nie ma wpływu to, że ww. faktura sprzedaży została wystawiona po 30 września 2013 r. Skutkuje to co prawda powstaniem obowiązku podatkowego z datą wystawienia tej faktury, jednak jej ujęcie w ewidencji w październiku 2013 r. nie oznacza, że dostawa ta jest rozliczana podatkowo według zasad obowiązujących od 1 października 2013 r. Ponieważ dostawa dokonana została we wrześniu (na zasadach ogólnych), to faktura październikowa która ją dokumentuje powinna zawierać właściwą dla tej transakcji stawkę i kwotę podatku VAT.

W niniejszej sprawie:

  • przedmiotem dostawy dokonanej przez dostawcę na rzecz Spółki w dniach 25-30 września 2013 r. były towary objęte od 1 października 2013 r. odwrotnym obciążeniem VAT, a więc w momencie dostawy opodatkowane jeszcze na zasadach ogólnych;
  • dokonana dostawa równała się z wydaniem tych towarów Zainteresowanemu i przeniesieniem na niego prawa do rozporządzania nimi jak właściciel;
  • faktura dokumentująca sprzedaż tych towarów została wystawione przez dostawcę nie później niż w siódmym dniu od daty wydania towarów Wnioskodawcy, tj. w październiku 2013 r.

Zatem do ww. dostawy nie ma zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, a więc podatnikiem zobowiązanym do jej rozliczenia (opodatkowania) jest dostawca a nie Spółka. w konsekwencji zastosowania nie ma także art. 106 ust. 1a ustawy, w związku z czym dostawca dokumentując dokonaną we wrześniu 2013 r. dostawę towarów na zasadach ogólnych, winien wykazać w fakturze odpowiednią stawkę oraz kwotę podatku VAT.

W niniejszej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą jego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem ww. towarów.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika podatku od towarów i usług. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (tj. służą czynnościom zwolnionym od podatku VAT, lub czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

Odliczenie podatku naliczonego to przysługujące - zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczonych usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analizując powyższe należy stwierdzić, że podatnik w momencie zakupu określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. w konsekwencji należy stwierdzić, że podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Z powołanych przepisów wynika, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług udokumentowane fakturami VAT będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis art. 88 ustawy przewiduje sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. w przypadku gdy wystąpią okoliczności określone w tym przepisie, podatnik w zasadzie nie ma możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Jedno z takich wyłączeń zawarte jest w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności opodatkowane VAT. w ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje zakupu towarów na terenie kraju od czynnych podatników VAT (głównie wyroby z miedzi oraz wyroby ze stali), odnośnie których VAT należny: w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2013 r. zobowiązany był ustalać sprzedawca według stawki 23%; w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2013 r.  zobowiązany jest ustalać nabywca, w związku z nowelizacją załącznika nr 11 do ustawy. w dniach 25-30 września 2013 r. Spółka otrzymała od dostawcy towary objęte odwróconym obciążeniem od 1 października 2013 r. Faktura dokumentująca zakup tych towarów została wystawiona przez dostawcę w październiku 2013 r. Zainteresowany wskazał, że zakup ww. towarów dokonany został przez niego wyłącznie w celu realizacji czynności opodatkowanych VAT.

Jak już wykazano, w przypadku powyższej dostawy towarów nie mają zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy oraz art. 106 ust. 1a ustawy. Zatem podatnikiem zobowiązanym do naliczenia podatku należnego na zasadach ogólnych jest dostawca towarów. Faktura dokumentująca tą transakcję winna zawierać zatem stawkę oraz kwotę podatku VAT. Tym samym w niniejszej sprawie nie występują okoliczności, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, wykluczające możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów.

Należy stwierdzić zatem, że warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto w sprawie nie występują przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturze wystawionej przez dostawcę w październiku 2013 r., a dokumentującą wydanie towarów, które Wnioskodawca otrzymał w dniach 25-30 września 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT dokonanym we wrześniu 2013 r. a udokumentowanym fakturą wystawioną w październiku 2013 r. Natomiast w zakresie opodatkowania dostaw towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT, dokonanych we wrześniu 2013 r. a udokumentowanych fakturami wystawionymi w październiku 2013 r. oraz opodatkowania otrzymanej do 30 września 2013 r. zaliczki na dostawę towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy, dokonaną w październiku 2013 r., wydane zostały w dniu 9 stycznia 2014 r. interpretacje indywidualne nr ILPP4/443-476/13 2/EWW oraz nr ILPP4/443-476/13 3/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj