Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-569/13-2/MK1
z 17 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2013 r. (data wpływu 05.08.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania wykonania przyłączy kanalizacyjnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 05.08.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania wykonania przyłączy kanalizacyjnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Zakład zawiera z osobami fizycznymi umowy na wykonanie przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych lub będących w ich posiadaniu (zwani dalej także „mieszkańcami”). Budowa przyłączy kanalizacyjnych będzie realizowana począwszy od IV kwartału roku 2013. Zasadą jest, iż koszty przyłączenia do sieci ponosi mieszkaniec. Jednak, za wykonaną usługę, zgodnie z zawartymi umowami, Spółka pobrała jedynie 10% kosztów wykonania prac, a pozostała kwota w wysokości 90% kosztów wykonania finansowana będzie z Programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej „NFOŚiGW”), pt.: „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy kwota dofinansowania otrzymana przez osoby fizyczne z NFOŚiGW stanowić będzie przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji rodzić będzie dla Spółki obowiązek wystawienia oraz przesłania informacji PIT-8C do osób, które z takiego dofinansowania skorzystają?


Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana kwota dofinansowania stanowić będzie, stosownie do art. 20 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2012 r. poz. 361 ze zm., zwana dalej „Ustawą o PIT”), przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT. Jednocześnie otrzymana przez osobę fizyczną kwota dofinansowania nie skorzysta z żadnego przewidzianego w Ustawie o PIT zwolnienia z opodatkowania przychodu, w szczególności ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o PIT. W konsekwencji Spółka będzie miała obowiązek wystawić oraz przesłać do osób fizycznych, które skorzystają z przedmiotowego dofinansowania informację PIT-8C.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o PIT stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od:

  1. źródła finansowania, tj. podmiotu wypłacającego dotacje, oraz
  2. ustalenia, czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka przyzna osobom fizycznym dotacje w formie dofinansowania do budowy przyłączy kanalizacyjnych ze środków pochodzących od NFOŚiGW.


Zgodnie z art. 126 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm., zwana dalej „Ustawą o finansach publicznych”), dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie Ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Dofinansowanie do przyłączy kanalizacji sanitarnej nie pochodzi z budżetu państwa, ani z budżetu jednostki samorządu. Środki wypłacane przez NFOŚiGW nie są również dotacjami celowymi w rozumieniu przepisów w/w ustawy. Dotacjami celowymi są środki przekazywane przez państwowe i samorządowe fundusze celowe.

Należy zauważyć, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. NFOŚiGW utracił status funduszu celowego i zgodnie z art. 400 ust. 1 Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm. zwana dalej „Ustawą o ochronie środowiska”) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych. Natomiast przychodami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych (art. 401 ust. 1 Ustawy prawo ochrony środowiska).

Jak wynika zatem z powyższego, żadna z przesłanek, o których mowa w ww. przepisie, a od wystąpienia których uzależnione jest zwolnienie podatkowe, nie wystąpi w przypadku dofinansowania NFOŚiGW do przyłączy sprzedawanych osobom fizycznym przez Spółkę.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne nie mogą być uznane za dotację w rozumieniu przepisów Ustawy o finansach publicznych. Nie mogą być tym samym zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, otrzymana przez osoby fizyczne w 2011 r. kwota dofinansowania z NFOŚiGW nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego, czy też z dotacją z funduszu celowego, którym od dnia 1 stycznia 2010 r. nie jest już NFOŚiGW. W związku z powyższym przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o PIT nie będzie miał w tym przypadku zastosowania.

Stosownie do art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychod6w określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności” wskazuje na to, iż katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie przykładowym wyliczeniem najbardziej typowych przychodów z tego źródła. Tak więc w katalogu przychodów z innych źródeł mogą się mieścić kwoty dofinansowania z NFOŚiGW otrzymywane przez osoby fizyczne na budowę przyłączy kanalizacyjnych.

Zgodnie z art. 42a Ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Zatem, osobom fizycznym, które skorzystały z dofinansowania z NFOŚiGW, Wnioskodawca winien wystawić informacje PIT-8C, w których wykaże kwotę dofinansowania podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są inne źródła.


W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawiera z osobami fizycznymi umowy na wykonanie przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych lub będących w ich posiadaniu. Zasadą jest, iż koszty przyłączenia do sieci ponosi mieszkaniec. Jednak, za wykonaną usługę, zgodnie z zawartymi umowami, Spółka pobrała jedynie 10% kosztów wykonania prac, a pozostała kwota w wysokości 90% kosztów wykonania finansowana będzie z Programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej „NFOŚiGW”), pt.: „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego”.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Od dnia 1 stycznia 2010 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej utracił status funduszu celowego.

Zgodnie z art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), sektor finansów publicznych tworzą inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Stosownie do treści art. 400b ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, celem działania Narodowego Funduszu jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 1 i 4-6.

Przepis art. 401 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych.

Zgodnie z art. 400q cytowanej ustawy, Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie oraz kosztów działalności.


Podstawą gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy jest roczny plan finansowy (art. 400q ust. 3 cytowanej ustawy). Zgodnie z art. 400q ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze wyodrębniają w rocznych planach finansowych:

  1. przychody z prowadzonej działalności;
  2. dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
  3. koszty, w tym:
    1. wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
    2. płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,
    3. zakup towarów i usług;
  4. środki na wydatki majątkowe;
  5. środki przekazane innym podmiotom;
  6. stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;
  7. stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.

Jak stanowi art. 126 ww. ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Dotacjami celowymi - zgodnie z art. 127 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych - są środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.


Z treści wskazanego przepisu jednoznacznie wynika, iż aby dotacja (i to dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) mogła korzystać ze zwolnienia, to winna być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym dla celów zastosowania tegoż zwolnienia nie wystarczy aby otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Koniecznym jest także, aby taka dotacja przyznana została przez budżet państwa albo jednostkę samorządu terytorialnego.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie beneficjenci środków otrzymają dofinansowanie na wybudowanie przyłączy kanalizacyjnych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którego środki nie pochodzą ani z budżetu państwa, ani budżetu jednostki samorządu terytorialnego, nie jest możliwe zastosowanie do uzyskanego z tego tytułu przychodu zwolnienia z opodatkowania zawartego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast przepis art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.


Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114.

Skoro w niniejszej sprawie beneficjenci otrzymają z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie na wybudowanie przyłączy kanalizacyjnych, to do uzyskanego przez beneficjentów przychodu, nie znajdzie także zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidziane m.in. dla częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze ściśle określonych w tym przepisie źródeł, otrzymanych w ramach rządowych programów.

Zatem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu zwolnień brak jest przepisu, na podstawie którego opisane we wniosku dofinansowanie podlegałoby zwolnieniu z opodatkowania. Tym samym po stronie beneficjentów w związku z wybudowaniem na ich rzecz przyłączy kanalizacyjnych powstanie przychód z innych źródeł - w wysokości pokrywanej z dotacji pochodzącej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla każdego z beneficjentów, stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj