Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-859/13-7/IR
z 5 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), z dnia 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) i z dnia 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjno-socjalnym oraz korekty podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjno-socjalnym, korekty podatku naliczonego oraz udokumentowania i sposobu proporcjonalnego rozliczenia sprzedaży zwolnionej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 grudnia 2013 r., z dnia 21 stycznia 2014 r. i z dnia 30 stycznia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w zakresie pytania nr 1, 2 i 3 lit. b) jak również wpłatę brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (Firma lub Wnioskodawca) w latach 2001-2003 dzierżawiła od syndyka masy upadłości nieruchomość zabudowaną - zakład produkcyjny. W latach 2001-2002 Firma w okresie dzierżawy poniosła nakłady inwestycyjne związane z adaptacją budynku, który zamierza obecnie sprzedać. Nakłady te traktowane były jako inwestycja w obcym środku trwałym i od zakupu materiałów i usług odliczany był podatek VAT.

W roku 2003 Wnioskodawca zakupił nieruchomość - zakład produkcyjny wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu. Transakcja była zwolniona z VAT (obowiązywała wówczas Ustawa VAT - art. 15 pkt 2a, art. 7 ust. 1 pkt 5), gdyż nieruchomości budynkowe stanowiły budynki używane, wybudowane w latach 1945-1988. Nieruchomość ta zarówno w okresie dzierżawy jak i po zakupie wykorzystywana była i jest do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT w stawce podstawowej.

Z powyższej nieruchomości Wnioskodawca wydzielił odrębne działki. W roku 2013, decyzją Starosty Powiatowego w….., prawo wieczystego użytkowania gruntów zostało przekształcone w prawo własności. Opłata z tytułu przekształcenia została rozłożona na 15 lat. Do chwili obecnej spłacono jedną (1) ratę.

W roku 2013 Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę o powierzchni 1.259 m2 zabudowaną budynkiem administracyjno-socjalnym.

Historia budynku:

  1. w okresie dzierżawy 2001-2002 inwestycja w obcy środek trwały - nakłady 96 tys. zł - VAT był odliczany,
  2. zakup budynku w 2003 roku za kwotę 80 tys. zł - zwolniony z VAT,
  3. po zakupie Spółka poniosła następujące nakłady na ulepszenie:
    • w roku 2005 na łączną kwotę 896 tys. zł - odliczany VAT,
    • w roku 2006 na łączną kwotę 9 tys. zł - odliczany VAT.



Aktualna wartość brutto budynku wynosi 1.081 tysięcy zł. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi 1.237 m2. Część budynku była i jest wynajmowana - w okresie od dnia 15 czerwca 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. - powierzchnia 300 m2, w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do chwili obecnej 100 m2. Pozostała część budynku wykorzystywana jest przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej jako budynek administracyjno-socjalny. Budynek był modernizowany i nakłady poniesione na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej. Dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w okresie dłuższym niż 2 lata - w zakresie dotyczącym najmu gdzie czynsz naliczany jest wraz z podatkiem VAT i 5 lat - w zakresie dotyczącym prowadzonej własnej działalności gospodarczej opodatkowanej.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – NIP….., zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym w ……. Nabywca nieruchomości jest również czynnym podatnikiem VAT. Budynek administracyjno-socjalny wraz z działką został wprowadzony przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych w 2003 roku. Nakłady inwestycyjne dotyczące budynku administracyjno-socjalnego poniesione w roku 2005 i roku 2006 stanowiły odrębne zadania inwestycyjne i obejmowały nakłady związane z:

  • adaptacją części budynku na pomieszczenia socjalne - zakończenie w 2005 roku,
  • adaptacja części budynku na pomieszczenia produkcji i rozlewni - zakończone w 2005 roku,
  • wykonanie instalacji C.O. - zakończenie w 2006 roku,
  • wykonanie instalacji wodnej i kanalizacyjnej - zakończone 2005 roku,
  • wykonanie stolarki budowlanej - zakończone w 2005 roku.

Budynek przez cały czas trwania modernizacji dokonanej w roku 2005 i 2006 był użytkowany przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej. Poszczególne zakresy robót modernizacyjnych i adaptacyjnych oddawane były odrębnie. Spółka prowadzi działalność opodatkowaną stawką podstawową oraz spełniała warunki określone w art. 90 ustawy i przysługiwało jej w całości obniżenie podatku należnego o podatek naliczony bez konieczności dokonywania korekt rocznych.

Wnioskodawca ponadto wskazał, że wyszczególnione w opisie sprawy zlecenia stanowiły odrębne zadania inwestycyjne realizowane w ramach modernizacji i adaptacji przedmiotowego budynku. Każde z tych zadań miało indywidualny termin rozpoczęcia i zakończenia. Po wykonaniu każdego z wyszczególnionych zadań inwestycyjnych oddawano je do użytkowania odrębnie i pod tymi datami powiększana była wartość budynku o wysokość nakładów poniesionych na dane zadanie. Nakłady na każde z wyżej wymienionych 5 zadań (indywidualne) przekraczały 15 tys. zł.

Nadto Wnioskodawca doprecyzował, że nakłady inwestycyjne poniesione w 2006 r. w wysokości 9 tys. zł dotyczyły ww. zadania - "Wykonanie instalacji CO" w przedmiotowym budynku. Zadanie realizowane było etapami i zostało ostatecznie zakończone w 2006 r. Łączna wartość nakładów poniesionych na to zadanie wynosiła 182 tys. zł przy czym w 2005 r. -173 tys. zł, natomiast w 2006 r. - 9 tys. zł. Uwzględniając powyższe, łączna kwota nakładów również na zadanie zakończone w 2006 r. przekraczała 15 tys. zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż opisanego budynku i działki w roku 2013 będzie zwolniona z podatku VAT?
  2. Jeżeli odpowiedź będzie negatywna - jaką stawkę zastosować do sprzedaży prawa własności gruntu?
  3. W przypadku gdy sprzedaż będzie zwolniona z podatku VAT:
    1. na fakturze należy podać dwa tytuły zwolnienia tj. z używanej do prowadzenia działalności gospodarczej i wynajmowanej oraz czy należy rozliczyć proporcjonalnie do powierzchni użytkowej?
    2. za miesiąc w którym dokonano sprzedaży zgodnie z art. 91 Spółka dokona korekty podatku VAT poprzez zmniejszenie podatku naliczonego z nakładów na ulepszenie oddane do użytku w roku 2005 w wysokości 2/10, a z 2006 roku w wysokości 3/10?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Sprzedaż tej nieruchomości tj. budynku i działki będzie zwolniona z podatku od towarów i usług VAT.

Przedstawiony stan faktyczny dotyczący przedmiotowej nieruchomości pozwala – zdaniem Wnioskodawcy na postawienie powyższej tezy, ponieważ zakładając, że nie nastąpiły przesłanki do zwolnienia od podatku od towarów i usług VAT (podatek) na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy podatkowej, to zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: lit. a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, lit. b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Natomiast przepis art. 43 ust. 7a w brzmieniu warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 5 ustawy podatkowej w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jak z powyższego wynika, jeżeli modernizacja tego budynku była prowadzona w latach 2005 i 2006 i nawet, jeżeli wartość wydatków na jego ulepszenie przekraczały 30% wartości początkowej budynku, to spełniona jest przesłanka przepisu art. 43 ust. 7a w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT.

Ad. 2

Sprzedaż tej nieruchomości tj. budynku i działki, w przypadku uznania zasadności płatności podatku VAT (ustawa VAT), zgodnie z przepisem art. 41 ustawy VAT - co do zasady sprzedaż obiektów budowlanych lub ich części (za wyjątkiem obiektów budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych) zasadniczo podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej - 23%. W skład podstawy opodatkowania sprzedawanego obiektu budowlanego lub jego części wchodzi również wartość gruntu, zgodnie z art. 29 ust. 5.

W ocenie Zainteresowanego, przedmiotowa sprzedaż nieruchomości - zgodnie z pytaniem Nr 1 i uzasadnieniem - będzie zwolniona z podatku VAT.

Ad. 3

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 14 ustawy VAT w przypadku podatników obowiązanych do dokonywania korekt kwot podatku naliczonego, o których mowa w art. 91 ust. 1 i 2, część kwoty podatku naliczonego obniżającą kwotę podatku należnego oblicza się w oparciu o proporcję właściwą dla roku podatkowego, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego niezależnie od terminu obniżenia kwoty podatku.

Przepis art. 91 ustawy VAT stanowi, iż w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzenia.

W przypadku gdy w okresie korekty zgodnie z ust. 4, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Ust. 5 stanowi, iż w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.

W sprawie I SA/Kr 1309/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w dniu 20 października 2011r. postawił tezę: "Stosownie do regulacji wynikającej z art. 91 ust. 2, 3, 7 i 7a u.p.t.u. uzupełnionej o zasadę wykładni prowspólnotowej, mającej na celu realizację zaleceń wynikających z art. 192 i art. 187 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy przyjąć, iż podatnik przez okres kolejnych 10 lat uzyskał prawo do dokonywania korekt obejmujących podatek naliczony wynikających z faktur, dokumentujących sprzedaż nieruchomości. W przypadku zaś ewentualnej sprzedaży nieruchomości uprawniony będzie do dokonania jednorazowej korekty w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpi sprzedaż stosownie do art. 91 ust. 4 i 5 u.p.t.u."

Uwzględniając powyższe od nakładów na modernizacje i adaptacje należy dokonać następujących korekt podatku naliczonego:

  • w wysokości 2/10 od przedsięwzięć zakończonych w 2005 roku,
  • w wysokości 3/10 od przedsięwzięć zakończonych w 2006 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na okoliczność, iż przedmiotowy opis sprawy oraz zakres postawionych we wniosku pytań dotyczy sprzedaży budynku i działki w 2013 r., niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż jak i najem, dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Jednakże czynność ta nie musi być faktycznie opodatkowana (nie musi prowadzić do powstania podatku należnego), bowiem za czynność taką należy również rozumieć czynność podlegającą opodatkowaniu w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże na mocy przepisów szczególnych – korzystającą ze zwolnienia od tego podatku. Zatem należy uznać, że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, objętych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnieniem od podatku, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, możliwość zrezygnowania z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy na zasadach ogólnych.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak dla dostawy budynków, budowli lub ich części na tym gruncie posadowionych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W tym miejscu wskazać należy, iż stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowlę rozumie się natomiast każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w latach 2001-2003 dzierżawił od syndyka masy upadłości nieruchomość zabudowaną - zakład produkcyjny. W roku 2003 zakupił nieruchomość - zakład produkcyjny wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu. Transakcja była zwolniona z VAT, gdyż nieruchomości budynkowe stanowiły budynki używane, wybudowane w latach 1945-1988. Nieruchomość ta zarówno w okresie dzierżawy jak i po zakupie wykorzystywana była i jest do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT w stawce podstawowej. W roku 2013, decyzją Starosty, prawo wieczystego użytkowania gruntów zostało przekształcone w prawo własności. W roku 2013 Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę o powierzchni 1.259 m2 zabudowaną budynkiem administracyjno-socjalnym. Zakup budynku w 2003 roku dokonany za kwotę 80 tys. zł był zwolniony z VAT. Po zakupie Spółka poniosła następujące nakłady na ulepszenie:

  • w roku 2005 na łączną kwotę 896 tys. zł - odliczany VAT,
  • w roku 2006 na łączną kwotę 9 tys. zł - odliczany VAT.

Aktualna wartość brutto budynku wynosi 1.081 tysięcy zł. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi 1.237 m2. Część budynku była i jest wynajmowana - w okresie od dnia 15 czerwca 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. - powierzchnia 300 m2, w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do chwili obecnej 100 m2. Pozostała część budynku wykorzystywana jest przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej jako budynek administracyjno-socjalny. Budynek był modernizowany i nakłady poniesione na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej. Dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w okresie dłuższym niż 2 lata - w zakresie dotyczącym najmu gdzie czynsz naliczany jest wraz z podatkiem VAT i 5 lat - w zakresie dotyczącym prowadzonej własnej działalności gospodarczej opodatkowanej.

Wnioskodawca ponadto wskazał, że budynek administracyjno-socjalny wraz z działką został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 2003 roku. Nakłady inwestycyjne dotyczące budynku administracyjno-socjalnego poniesione w roku 2005 i roku 2006 stanowiły odrębne zadania inwestycyjne i obejmowały nakłady związane z:

  • adaptacją części budynku na pomieszczenia socjalne - zakończenie w 2005 roku,
  • adaptacja części budynku na pomieszczenia produkcji i rozlewni - zakończone w 2005 roku,
  • wykonanie instalacji C.O. - zakończenie w 2006 roku,
  • wykonanie instalacji wodnej i kanalizacyjnej - zakończone 2005 roku,
  • wykonanie stolarki budowlanej - zakończone w 2005 roku.

Budynek przez cały czas trwania modernizacji dokonanej w roku 2005 i 2006 był użytkowany przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej. Poszczególne zakresy robót modernizacyjnych i adaptacyjnych oddawane były odrębnie. Po wykonaniu każdego z wyszczególnionych zadań inwestycyjnych oddawano je do użytkowania odrębnie i pod tymi datami powiększana była wartość budynku o wysokość nakładów poniesionych na dane zadanie. Nakłady na każde z wyżej wymienionych 5 zadań (indywidualne) przekraczały 15 tys. zł. Nadto Wnioskodawca doprecyzował, że nakłady inwestycyjne poniesione w 2006 r. w wysokości 9 tys. zł dotyczyły ww. zadania - "Wykonanie instalacji CO" w przedmiotowym budynku. Zadanie realizowane było etapami i zostało ostatecznie zakończone w 2006 r. Łączna wartość nakładów poniesionych na to zadanie wynosiła 182 tys. zł przy czym w 2005 r. -173 tys. zł, natomiast w 2006 r. - 9 tys. zł. Uwzględniając powyższe, łączna kwota nakładów również na zadanie zakończone w 2006 r. przekraczała 15 tys. zł.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz okoliczności, że znajdujący się na działce gruntu budynek administracyjno-socjalny był i nadal jest wynajmowany innemu podmiotowi tj. w okresie od dnia 15 czerwca 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. - powierzchnia 300 m2, w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do chwili obecnej - powierzchnia 100 m2, a ponadto w roku 2005 i 2006 dokonano ulepszenia ww. budynku i wartość nakładów poniesionych na ulepszenie przekroczyła 30% jego wartości początkowej, należy stwierdzić, że dostawa części tego budynku nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Bowiem po ulepszeniu przedmiotowego budynku, kiedy to wartość wydatków na ulepszenie przekroczyła 30% jego wartości początkowej, część budynku była i jest nadal przedmiotem najmu. Zatem część ww. budynku po ulepszeniu została oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą części budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym dostawa części budynku będącego przedmiotem najmu, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile nie zostanie wybrana opcja opodatkowania wskazana w art. 43 ust. 10 ustawy.

Z kolei w stosunku do pozostałej części budynku, niebędącej przedmiotem najmu, stwierdzić należy, że dostawa tej części ww. budynku nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem nie doszło dotychczas do oddania ww. części budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po jej ulepszeniu. Zatem dostawa części ww. budynku, niebędącej przedmiotem najmu, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Przy dostawie tej części ww. budynku spełniony będzie warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy, ponieważ przy nabyciu budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Odnosząc się natomiast do warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy należy wskazać, iż jakkolwiek Zainteresowany ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynku, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej, to jednak po ulepszeniu Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. Zatem w sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie stosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy, określone w art. 43 ust. 7a ustawy, bowiem po ulepszeniu Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. Tym samym dostawa części ww. budynku, niebędącej przedmiotem najmu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy.

Skoro zatem dostawa budynku, o których mowa wyżej będzie zwolniona od podatku, to dostawa gruntu, na którym ten budynek jest posadowiony, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy, będzie również korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjno-socjalnym należało uznać je za prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, że w związku z uznaniem stanowiska Zainteresowanego w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu sprawy w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, odpowiedź na pytanie nr 2, które zostało postawione pod warunkiem negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, stała się bezprzedmiotowa.

Odnosząc się z kolei do kwestii poruszanej w pytaniu nr 3 wniosku dotyczącej korekty podatku naliczonego od poniesionych wydatków na ulepszenie należy zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zasady dotyczące sposobu oraz terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl zaś ust. 2 art. 91 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W myśl art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei art. 91 ust. 7 ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W myśl art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy (ust. 7c ww. artykułu).

Jak wynika z przedstawionych regulacji, podatnikowi wykorzystującemu środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, podlegające amortyzacji, a także grunty i prawo wieczystego użytkowania gruntów wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego występującego przy ich nabyciu. Jednakże podatnik jest zobowiązany, co do zasady, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych (np. ze związanych z czynnościami opodatkowanymi na związane z czynnościami zwolnionymi od podatku), wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy bądź towarów i usług nabytych do wytworzenia środka trwałego przed oddaniem tego środka do użytkowania lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok.

Odnosząc się do kwestii korekty podatku naliczonego od poniesionych wydatków na ulepszenie w oparciu o przedstawiony opis sprawy, zauważyć należy, że - jak wynika z wniosku- od poniesionych nakładów na ulepszenie Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast jak wskazano wyżej planowana dostawa budynku administracyjno-socjalnego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Zatem w momencie sprzedaży przedmiotowego budynku zmieni się przeznaczenie poniesionych nakładów na ulepszenie ww. budynku, którego dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. W konsekwencji zaistnieje okoliczność zmieniająca prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ulepszenie, która rodzi obowiązek dokonania korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Przy czym korekty tej dokonuje się pod warunkiem, że nie minął jeszcze okres ich korekty.

Uwzględniając powyższe, w odniesieniu do poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów na ulepszenie, zakończonych i oddanych do użytkowania w 2005 r. i 2006 r. należy wskazać, że wobec braku regulacji, która wprost dotyczyłaby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z nakładami poniesionymi na ulepszenie, nakłady na środek trwały należy traktować dla celów podatku VAT tak jak zakup odrębnego środka trwałego. Tym samym ww. nakłady poniesione przez Wnioskodawcę należy traktować jak wydatki na zakup odrębnego środka trwałego. W tej sytuacji korekta dotyczyć będzie zatem nieruchomości, a nie towarów i usług zużytych w celu poniesienia na nią nakładów.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego związanego z ww. nakładami z uwzględnieniem 10-letniego okresu, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy, licząc od roku, w którym nakłady (traktowane jako odrębny środek trwały) zostały oddane do użytkowania. Zatem dokonując sprzedaży w 2013 r. ww. nieruchomości, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania korekty w wysokości 2/10 podatku naliczonego od nakładów na ulepszenie oddanych do użytkowania w 2005 r. i 3/10 odliczonego podatku naliczonego od nakładów na ulepszenie oddanych do użytkowania w 2006 r. Korekty należy dokonać jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi sprzedaż nieruchomości, zgodnie z art. 91 ust. 4 i 5 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie korekty podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r., w związku z zakresem zadanego pytania.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjno-socjalnym oraz korekty podatku naliczonego. Natomiast, kwestia dotycząca udokumentowania i sposobu proporcjonalnego rozliczenia sprzedaży zwolnionej (pytanie nr 3 lit. a wniosku ORD-IN) została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj