Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-906/13-3/AD
z 19 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z 16 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z 29 listopada 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępniania przez Gminę należącego do niej Budynku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępniania przez Gminę należącego do niej Budynku. Wniosek został uzupełniony pismem z 29 listopada 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina „A” (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W latach 2009-2010 Gmina poniosła wydatki na budowę Budynku Dydaktycznego (dalej: Budynek Dydaktyczny). Wydatki te obejmowały zarówno nabycie towarów i usług, w tym w szczególności koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, usług budowlanych, materiałów, wyposażenia pomieszczeń, etc. (dalej: wydatki inwestycyjne). Oddanie Budynku Dydaktycznego do użytkowania nastąpiło w drugiej połowie 2010 r. – został on przyjęty jako środek trwały Gminy o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł netto. Przedmiotowa inwestycja została w całości sfinansowana ze środków własnych Gminy.

Budynek został wybudowany w sąsiedztwie istniejącej już hali sportowej z pomieszczeniami sportowymi, został z nią połączony i od momentu oddania do użytkowania Budynku Dydaktycznego stanowi on jeden zintegrowany obiekt architektoniczny z halą (dalej zwane łącznie jako Budynek). W szczególności, od tego momentu przykładowo wejście na halę sportową odbywa się przez Budynek Dydaktyczny, wszystkie media doprowadzone do Budynku są ewidencjonowane przez jeden, ten sam licznik (przykładowo jest jeden licznik energii elektrycznej i jeden licznik wody dla Budynku Dydaktycznego i hali sportowej, jedna kotłownia dla Budynku Dydaktycznego i hali sportowej, etc.).

Ponadto, Gmina ponosi również bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem Budynku obejmujące m.in. media, drobne remonty/konserwacje, utrzymanie czystości, dodatkowe elementy wyposażenia, etc. (dalej: wydatki bieżące).

Z tytułu powyższych wydatków inwestycyjnych i bieżących, Gmina otrzymuje/będzie otrzymywać od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

Od momentu oddania Budynku Dydaktycznego do użytkowania Gmina przeznacza go do udostępniania (przy wsparciu swojej jednostki organizacyjnej) różnym podmiotom, a także wykorzystuje go na własne potrzeby. W szczególności:

  1. Część „dydaktyczna” Budynku (dalej: część A) obejmująca sale dydaktyczne wyposażone m.in. w niezbędne meble (ławki i krzesła) i pomoce naukowe (tablice itp.):
    • jest zasadniczo przeznaczona do nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum (jednostki budżetowej Gminy), jako pomieszczenia szkolne, tj. dla realizacji zadań własnych Gminy, do których należy m.in., zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej;
    • jednocześnie, zasadniczo w innych godzinach/dniach, jest przeznaczona do odpłatnego udostępniania podmiotom zewnętrznym, tj. przykładowo firmom i instytucjom prowadzącym szkolenia, kursy, warsztaty, pokazy komercyjne produktów etc. W szczególności, z uwagi na nowoczesność wnętrza, dogodną lokalizację Budynku w Gminie oraz fakt, że w Budynku zajęcia mają na co dzień dzieci z terenu całej Gminy, jak również ze względu na odpowiednie wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych, sale te są wynajmowane. W praktyce, zainteresowany najmem podmiot trzeci wynajmuje jedną wybraną salę lub jednocześnie więcej sal, jednak Gmina umożliwia wynajem wszystkich, a nie tylko wybranych, pomieszczeń dydaktycznych. Wynajem ma miejsce zasadniczo po zajęciach szkolnych, aczkolwiek mogą zdarzyć się też sytuacje, że określone (nieużytkowane w danym momencie przez Gimnazjum) pomieszczenie/pomieszczania zostaną wynajęte również podczas trwania zajęć szkolnych.
  2. Część „reprezentacyjna” Budynku (dalej: część B) obejmująca tzw. aulę i atrium dostosowane do prowadzenia spotkań w dużych grupach, przeznaczona jednocześnie do:
    • odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam przez firmy i instytucje zajęć tanecznych, relaksacyjnych, spotkań kulturalno-rekreacyjnych, etc., a odpłatność z tego tytułu reguluje każdorazowo Zarządzenie Dyrektora Gimnazjum w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z sali sportowej, auli, salki korekcyjnej i siłowni;
    • jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne, tj. na rzecz Gimnazjum (jednostki budżetowej Gminy) np. w celu zorganizowania apelu dla wszystkich dzieci uczęszczających do szkoły, zajęć wychowania fizycznego, spotkania z Wójtem, przyjmowania gości przybyłych do Gminy przez Wójta lub przedstawicieli Gminy, etc.
  3. Część „sportowa” Budynku (dalej: część C) obejmująca „starą” część budynku, czyli halę sportową wraz z pomieszczeniami sportowymi, przeznaczona na cel prowadzenia działalności sportowej, wykorzystywana jednocześnie do:
    • odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam prywatnych zajęć sportowych, meczy, zawodów, zajęć korekcyjnych oraz sprzedaży biletów na siłownię, a odpłatność z tego tytułu reguluje każdorazowo Zarządzenie Dyrektora Gimnazjum w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z sali sportowej, auli, salki korekcyjnej i siłowni;
    • jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne jako szkolne pomieszczenia sportowe na cel prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla uczniów Gimnazjum oraz Szkoły Podstawowej.
  4. Część „użytkowa” Budynku (dalej: część D) obejmująca świetlicę, zaplecze kuchenno -jadalne, sklepik, szatnię i korytarze, spośród których:
    • sklepik jest wynajmowany „na stałe” (tj. w miesiącach od września do czerwca każdego roku),
    • świetlica jest wykorzystywane zarówno zasadniczo do nieodpłatnego udostępnienia na rzecz uczniów Gimnazjum, jak również wynajmowana w zależności od zapotrzebowania i dostępności, w szczególności na cele zorganizowania pokazów promocyjnych produktów przed przedsiębiorców i osoby fizyczne,
    • zaplecze kuchenno-jadalne, szatnia i korytarze służą funkcjonalnie całemu Budynkowi, zatem są wykorzystywane zarówno nieodpłatnie na cele własne Gminy, w tym uczniów Gimnazjum w czasie trwania nieodpłatnych zajęć dydaktycznych, jak również przez uczestników spotkań organizowanych w Budynku po wniesieniu odpłatności za sale dydaktyczne (część A Budynku), za aulę (część B Budynku) lub za pomieszczenie sportowe (część C Budynku), przy czym na powierzchni korytarzy jest najmowane miejsce pod automat z napojami, słodyczami etc.
  5. Części „administracyjne” Budynku (dalej: część E) obejmujące pomieszczenia administracyjno-biurowe, bibliotekę, gabinety pedagogiczne i gabinet szkolnej higienistki, spośród których:
    • pomieszczenia administracyjno-biurowe służą funkcjonalnie całemu Budynkowi, zatem są wykorzystywane przez kadrę zarządzającą i pedagogiczną Gimnazjum na cele prowadzenia spraw Gimnazjum, jak również służą personelowi prowadzącemu kwestie wynajmów części A, B, C i D Budynku;
    • biblioteka, gabinety pedagogiczne i gabinet szkolnej higienistki służą wyłącznie celom Gimnazjum, związanym z nieodpłatnym wykonywaniem zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej.

W świetle powyższego, udostępnianie pomieszczeń/powierzchni Budynku z części A-D przybiera zasadnicze dwojaki charakter, a mianowicie:

  1. odpłatnie udostępnienie zainteresowanym sal dydaktycznych w części A, auli w części B, sali gimnastycznej, korekcyjnej i siłowni w części C, powierzchni użytkowej na sklepik szkolny i świetlicy oraz powierzchni na korytarzu pod automat w części D (w zależności od popytu/zapotrzebowania, z wyjątkiem sklepiku szkolnego wynajmowanego „na stałe” 10 miesięcy w roku i automatu na korytarzu przez cały rok),
  2. nieodpłatne na własne potrzeby Gminy w zakresie wypełniania zadań z zakresu edukacji publicznej na cel funkcjonowania Gimnazjum – sal dydaktycznych w części A, auli w części B, sali gimnastycznej, korekcyjnej i siłowni w części C, świetlicy w części D.

Ponadto, należy zaznaczyć, że wszystkie części wspólne, spełniające ogólne funkcje pomocnicze w Budynku – zaplecze kuchenno-jadalne, szatnia, korytarze (część D) oraz pomieszczenia administracyjno-biurowe (części E) służą wszystkim czynnościom wykonywanym w Budynku, w tym zarówno tym odpłatnym, jak i nieodpłatnym.

Przykładowo zaplecze kuchenno-jadalne służy zarówno uczniom Gimnazjum do konsumowania posiłków w czasie zajęć dydaktycznych, jak również w godzinach pozalekcyjnych, w których oczekują oni na płatne zajęcia i kursy, odbywające się w wynajmowanych pomieszczeniach Budynku (np. salach dydaktycznych na kursy językowe). W szczególności, od 2010 r. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (dalej: GOPS, mający siedzibę w innym budynku) dożywia dzieci kwalifikujące się do programu bezpłatnego dożywiania, przywożąc o ustalonej porze cieple, gotowe obiady dla najbiedniejszych dzieci. W latach 2010-2012 GOPS nabywał usługi gastronomiczne od innej jednostki budżetowej Gminy – przedszkola, po czym świadczył je nieodpłatnie na rzecz najbiedniejszych dzieci. Od 2012 r. GOPS nabywa usługi gastronomiczne od zewnętrznego podmiotu – firmy cateringowej. Dodatkowo, od 2012 r. zewnętrzny podmiot – firma cateringowa świadczy usługi gastronomiczne również na rzecz dzieci, których rodzice wykupili obiady. Gmina i jej jednostki budżetowe nie świadczyły i nie świadczą odpłatnie usług gastronomicznych. Zarówno dzieci objęte programem dożywiania, jak i dzieci, których rodzice wykupują obiady od firmy zewnętrznej konsumują je w pomieszczeniu kuchenno-jadalnym. Z kolei w godzinach pozalekcyjnych zaplecze kuchenno-jadalne jest udostępniane uczniom i innym osobom oczekującym na odpłatne zajęcia w wynajmowanych od Gminy pomieszczeniach w Budynku.

Gmina pragnie zaznaczyć, że nie jest jej znany obiektywny sposób wyznaczenia np. określonych godzin/dni tygodnia/miesięcy, w których Budynek (w szczególności jego części A-D) są przeznaczone wyłącznie do udostępniania nieodpłatnego oraz odpowiednio do odpłatnego (w konsekwencji zdaniem Gminy nie może ona również dokonać takiego podziału w stosunku do całego Budynku). W praktyce nie da się bowiem takiego podziału przewidzieć. Sposób wykorzystywania tych części Budynku jest bowiem samodzielnie/neutralnie regulowany poprzez zapotrzebowanie na obie formy jego udostępniania. Istotny wpływ w tym zakresie mają też czynniki zmienne, takie jak popyt na wynajmy w okresach zajęć szkolnych uwarunkowany ilością przedsiębiorców i osób fizycznych zainteresowanych prowadzeniem przykładowo kursów językowych, zajęć tanecznych, warsztatów i pokazów komercyjnych, popyt na wynajmy w okresach przerwy w nauce (szczególnie w wakacje) uwarunkowany ilością kursów wakacyjnych i obozów odbywających się w danym roku na terenie Gminy, etc.

Powyższe zdaniem Gminy oznacza, że w momencie ponoszenia wydatków na budowę Budynku Dydaktycznego (w latach 2009-2010) oraz bieżących wydatków na funkcjonowanie Budynku (części A-E czyli zarówno „nowszej” części – Budynku Dydaktycznego oraz „starszej” części – sali gimnastycznej z pomieszczeniami sportowymi), Gmina nie jest w stanie precyzyjnie określić zakresu/podziału, w jakim Budynek jest/będzie udostępniany odpłatnie a w jakim jest/będzie on udostępniany/wykorzystywany nieodpłatnie.

Sposób wykorzystania Budynku nie ulegnie zmianie w kolejnych latach.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że poza opisanym we wniosku odpłatnym udostępnieniem obiektu dydaktycznego Gmina udostępniać będzie Budynek Dydaktyczny na rzecz Gimnazjum wykonując tym samym zadania własne tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej.

Ponadto, część „reprezentacyjna” Budynku Dydaktycznego obejmująca aulę i atrium poza odpłatnym udostępnieniem na rzecz podmiotów trzecich, wykorzystywana będzie przez Gminę dla celów organizacji apeli dla dzieci w ramach edukacji publicznej, organizacji spotkań Wójta z zaproszonymi gośćmi, organizację festynów czy też potencjalnie również akcji charytatywnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części A-D Budynku stanowi czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części A-D Budynku stanowi czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, ze zm.; dalej „ustawa o VAT”), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż odpłatne udostępnianie przez Gminę Budynku w częściach A-D na rzecz wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podmiotów nie stanowi dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT, powinno ono być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy. Powyższy wniosek dotyczy zdaniem Gminy zarówno udostępniania poszczególnych części na wynajem na potrzeby konkretnych zdarzeń oraz na wynajem o charakterze raczej długookresowym.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2012 r., sygn. IPTPP1/443-1003/11-5/RG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż „(...) umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tj. Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na nocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniu tej czynności na zasadach ogólnych”.

Jednocześnie, zdaniem Gminy czynności te nie korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie ustawy o VAT oraz przepisów rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba, że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Ponadto – na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) – zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  • 3a. działalności w zakresie telekomunikacji,
  1. lokalnego transportu zbiorowego,
  2. ochrony zdrowia,
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  • 6a. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  2. edukacji publicznej,
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. cmentarzy gminnych,
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
  12. promocji gminy,
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W latach 2009-2010 Gmina poniosła wydatki na budowę Budynku Dydaktycznego (dalej: Budynek Dydaktyczny). Wydatki te obejmowały zarówno nabycie towarów i usług, w tym w szczególności koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, usług budowlanych, materiałów, wyposażenia pomieszczeń, etc. (dalej: wydatki inwestycyjne). Oddanie Budynku Dydaktycznego do użytkowania nastąpiło w drugiej połowie 2010 r. – został on przyjęty jako środek trwały Gminy o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł netto. Przedmiotowa inwestycja została w całości sfinansowana ze środków własnych Gminy.

Od momentu oddania Budynku Dydaktycznego do użytkowania Gmina odpłatnie udostępnia go różnym podmiotom, a także wykorzystuje go na własne potrzeby. W szczególności:

  1. Część „dydaktyczna” Budynku (dalej: część A) obejmująca sale dydaktyczne wyposażone m.in. w niezbędne meble (ławki i krzesła) i pomoce naukowe (tablice itp.):
    • jest zasadniczo przeznaczona do nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum (jednostki budżetowej Gminy), jako pomieszczenia szkolne, tj. dla realizacji zadań własnych Gminy, do których należy m.in., zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej;
    • jednocześnie, zasadniczo w innych godzinach/dniach, jest przeznaczona do odpłatnego udostępniania podmiotom zewnętrznym, tj. przykładowo firmom i instytucjom prowadzącym szkolenia, kursy, warsztaty, pokazy komercyjne produktów etc. W szczególności, z uwagi na nowoczesność wnętrza, dogodną lokalizację Budynku w Gminie oraz fakt, że w Budynku zajęcia mają na co dzień dzieci z terenu całej Gminy, jak również ze względu na odpowiednie wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych, sale te są wynajmowane. W praktyce, zainteresowany najmem podmiot trzeci wynajmuje jedną wybraną salę lub jednocześnie więcej sal, jednak Gmina umożliwia wynajem wszystkich, a nie tylko wybranych, pomieszczeń dydaktycznych. Wynajem ma miejsce zasadniczo po zajęciach szkolnych, aczkolwiek mogą zdarzyć się też sytuacje, że określone (nieużytkowane w danym momencie przez Gimnazjum) pomieszczenie/pomieszczania zostaną wynajęte również podczas trwania zajęć szkolnych.
  2. Część „reprezentacyjna” Budynku (dalej: część B) obejmująca tzw. aulę i atrium dostosowane do prowadzenia spotkań w dużych grupach, przeznaczona jednocześnie do:
    • odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam przez firmy i instytucje zajęć tanecznych, relaksacyjnych, spotkań kulturalno-rekreacyjnych, etc., a odpłatność z tego tytułu reguluje każdorazowo Zarządzenie Dyrektora Gimnazjum w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z sali sportowej, auli, salki korekcyjnej i siłowni;
    • jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne, tj. na rzecz Gimnazjum (jednostki budżetowej Gminy) np. w celu zorganizowania apelu dla wszystkich dzieci uczęszczających do szkoły, zajęć wychowania fizycznego, spotkania z Wójtem, przyjmowania gości przybyłych do Gminy przez Wójta lub przedstawicieli Gminy, etc.
  3. Część „sportowa” Budynku (dalej: część C) obejmująca „starą” część budynku, czyli halę sportową wraz z pomieszczeniami sportowymi, przeznaczona na cel prowadzenia działalności sportowej, wykorzystywana jednocześnie do:
    • odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam prywatnych zajęć sportowych, meczy, zawodów, zajęć korekcyjnych oraz sprzedaży biletów na siłownię, a odpłatność z tego tytułu reguluje każdorazowo Zarządzenie Dyrektora Gimnazjum w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z sali sportowej, auli, salki korekcyjnej i siłowni;
    • jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne jako szkolne pomieszczenia sportowe na cel prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla uczniów Gimnazjum oraz Szkoły Podstawowej.
  4. Część „użytkowa” Budynku (dalej: część D) obejmująca świetlicę, zaplecze kuchenno -jadalne, sklepik, szatnię i korytarze, spośród których:
    • sklepik jest wynajmowany „na stałe” (tj. w miesiącach od września do czerwca każdego roku),
    • świetlica jest wykorzystywane zarówno zasadniczo do nieodpłatnego udostępnienia na rzecz uczniów Gimnazjum, jak również wynajmowana w zależności od zapotrzebowania i dostępności, w szczególności na cele zorganizowania pokazów promocyjnych produktów przed przedsiębiorców i osoby fizyczne,
    • zaplecze kuchenno-jadalne, szatnia i korytarze służą funkcjonalnie całemu Budynkowi, zatem są wykorzystywane zarówno nieodpłatnie na cele własne Gminy, w tym uczniów Gimnazjum w czasie trwania nieodpłatnych zajęć dydaktycznych, jak również przez uczestników spotkań organizowanych w Budynku po wniesieniu odpłatności za sale dydaktyczne (część A Budynku), za aulę (część B Budynku) lub za pomieszczenie sportowe (część C Budynku), przy czym na powierzchni korytarzy jest najmowane miejsce pod automat z napojami, słodyczami etc.

Na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stosownie do treści powyższego przepisu, oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej własności i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jego najemcę.

Wskazać zatem należy, że Gmina wykonując cywilną umowę najmu, świadczy na rzecz najemcy usługi, w rozumieniu przepisów ustawy. W wykonaniu umowy najmu dokonuje bowiem na jego rzecz świadczeń niebędących dostawą towarów. Majątek (Budynek Dydaktyczny) pozostaje własnością Gminy i wynajmowany jest za odpłatnością, co stanowi przedmiot opodatkowania w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednak, na podstawie z art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Jednocześnie, powyższe usługi w świetle przepisów ustawy, jak i rozporządzeń wykonawczych, nie są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie przez Gminę części A-D Budynku, stanowi/będzie stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu VAT – na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy – niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

Tut. Organ pragnie również zauważyć, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

We wniosku Gmina wskazała, że to ona odpłatnie udostępniała/będzie udostępniała Budynek Dydaktyczny. Tut. Organ wydał interpretację w oparciu o elementy zawarte we wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępniania przez Gminę należącego do niej Budynku. W pozostałych zakresach wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj