Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-690/13/RS
z 11 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla rejsów z wędkarzami, rejsów wycieczkowych i rejsów z nurkami - jest nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


W dniu 15 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla rejsów z wędkarzami, rejsów wycieczkowych i rejsów z nurkami.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Posiada Pan jacht motorowy komercyjno-sportowy przystosowany do przewozu maksymalnie 12 osób z załogą, który wykorzystywany będzie w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego (PKWiU z 2008 r. 50.10 Z) do wykonywania rejsów:


  1. wycieczkowych,
  2. wycieczkowych z wędkarzami,
  3. z nurkami.


Podczas rejsów wycieczkowych i wędkarskich trwających od 2 do 16 godzin oraz rejsów z nurkami od 6 do 8 godzin, jacht wypływać będzie z polskiego portu i będzie wracać do tego samego portu. Gdy uczestnik rejsu wędkarskiego nie będzie posiadał własnego sprzętu wędkarskiego będzie zapewniał Pan odpłatnie sprzęt. Nurkowie będą posiadać własny sprzęt i pozwolenia na nurkowanie w wybranym przez siebie miejscu. Rejsy wycieczkowe, wędkarskie oraz z nurkami wykonywane będą na polskich wodach terytorialnych. Innych usług niż usługi transportu morskiego i wynajmu sprzętu wędkarskiego nie będzie świadczył Pan. Usługi będą wykonywane zarówno na rzecz indywidualnych osób fizycznych, jak i zorganizowanych grup. Usługi świadczone będą także na zlecenie firm, które organizują wypoczynek, w ramach którego dokonują zakupu usługi transportu dla zorganizowanej grupy wczasowiczów w celach „popływania na morzu", wędkowania lub przetransportowania osób w miejsce, gdzie mogą nurkować.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy w opisanym stanie faktycznym do opodatkowania świadczonych usług prawidłowo zastosuje Pan:


  1. 8% stawkę podatku określoną w poz. 158 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (symbol PKWiU z 2008 r. 50.10.1) dla usług - rejs wycieczkowy,
  2. 8% stawkę podatku określoną w poz. 158 załącznika nr 3 do ww. ustawy (symbol PKWiU z 2008 r. 50.10.12.0) dla usług - rejs wycieczkowych z wędkarzami,
  3. 8% stawkę podatku określoną w poz. 158 załącznika nr 3 do ww. ustawy (symbol PKWiU z 2008 r. 50.10.1) dla rejsów z nurkami,
  4. 23% stawkę podatku (symbol PKWiU z 2008 r. 77.21.10.0) wynajmu sprzętu wędkarskiego?


Zdaniem Wnioskodawcy, do świadczonych usług ma zastosowanie stawka podatku w wysokości:


  1. 8% dla rejsów wycieczkowych,
  2. 8% dla rejsów wycieczkowych z wędkarzami,
  3. 8% dla rejsów z nurkami,
  4. 23% stawkę podatku wynajmu sprzętu wędkarskiego.


Wskazał Pan, że w przypadku pkt 1,2,3 stawka wyniesie 8%, gdyż świadczone usługi należy zaliczyć do usług krajowego transportu morskiego PKWiU 50.10.1 - „transport morski i przybrzeżny pasażerski, włączając żeglugę bliskiego zasięgu". W poz. 158 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca określił obniżoną stawkę 8% dla usług transportowych oznaczonych symbolem PKWiU 50.10.1. W grupowaniu tym mieszczą się usługi „transport morski i przybrzeżny pasażerski wycieczkowcami obejmujący transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi". Zakres świadczonych usług, t. j. przewóz (transport wędkarzy, „wycieczkowiczów" i nurków z portu polskiego na wybrane przez te osoby rejony Morza Bałtyckiego i powrót do portu, odpowiada ściśle zakresowi usług objętych symbolem PKWiU 50.10.12.0, dla których ustawodawca określił 8% stawkę podatku. Stwierdził Pan, że usługa transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerów jest usługą główną.

Zdaniem Pana, w przypadku pkt 4 wynajem sprzętu wędkarskiego mieści się pod symbolem PKWiU z 2008 r. 77.21.10.0 „wypożyczanie i dzierżawa pozostałego sprzętu rekreacyjnego i sportowego, gdzie indziej niesklasyfikowanego” i jest opodatkowany podstawową stawką VAT oraz jest traktowany jako odrębna usługa dodatkowa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Dla określenia stawki podatku obowiązującej do świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Stosownie do treści ust. 2 ww. artykułu, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:


  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.


W myśl art. 28c ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi transportu pasażerów, dla których miejscem świadczenia - zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy - jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku tym, w poz. 158, wymieniono „Transport morski i przybrzeżny pasażerski, włączając żeglugę bliskiego zasięgu” - PKWiU 50.10.1

W tym miejscu należy wskazać, że Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), nie jest jedynym wyznacznikiem determinującym stawkę podatku, ponieważ jest ona tylko jednym z elementów oceny stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Oceniając charakter świadczenia należy przede wszystkim uwzględnić istotę wykonywanych czynności i ich ostateczny cel.

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, świadczenie kompleksowe (wyrok w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd) występuje wówczas, gdy dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej. Pogląd ten znajduje również potwierdzenie w wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC), czy też w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV.

Z powyższego wynika, że świadczenie składające się z co najmniej dwóch czynności, które z ekonomicznego punktu widzenia tworzy jedną całość ma miejsce wtedy, gdy jedną z jego części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego zrealizowania (wykorzystania) usługi zasadniczej.

Biorąc pod uwagę powyższe w konfrontacji z przedstawionym zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że istotą świadczenia dla nabywcy rejsu z wędkarzami, w sytuacji kiedy będzie Pan wynajmował sprzęt wędkarski, nie będzie sam rejs, a dokonanie połowu ryb. Wobec powyższego przewóz osób na wody, w których występuje określony gatunek ryb, należy uznać za usługę pomocniczą, która będzie środkiem do realizacji usługi zasadniczej jaką będzie połów ryb, przy użyciu Pana sprzętu wędkarskiego. Zatem w tym przypadku usługa ta nie będzie stanowiła usługi transportu osób.

W przypadku rejsów z wędkarzami, kiedy nie jest wynajmowany przez Pana sprzęt wędkarski, rejsów z nurkami, jak i rejsów wycieczkowych należy zauważyć, że istotą świadczenia dla nabywców będzie odpowiednio dopłynięcie na wybraną część akwenu morskiego lub przemieszczenie się po określonej trasie na morzu. A więc przedmiotem świadczenia będzie usługa transportu osób.

W związku z powyższym dla rejsów z wędkarzami, w sytuacji kiedy będzie Pan wynajmował sprzęt wędkarski a nabywcą będzie osoba fizyczna oraz w przypadku, gdy usługi te będą wykonywane dla podatników w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy, posiadających stałe miejsca prowadzenia działalności w Polsce lub dla ich siedzib znajdujących się na terytorium Polski, miejscem świadczenia i opodatkowania – zgodnie z dyspozycją odpowiednio art. 28c ust. 1 i art. 28b ust. 1 ustawy - będzie terytorium Polski. W przeciwnej sytuacji, tj. kiedy usługi te będą wykonywane na rzecz podatników posiadających stałe miejsca prowadzenia działalności poza terytorium kraju lub dla ich siedzib znajdujących się poza terytorium Polski, miejscem świadczenia i opodatkowania - stosownie do postanowień zawartych w art. 28b ust. 1 ustawy - będzie terytorium państwa, na którym znajduje się to stałe miejsce prowadzenia działalności lub siedziba. Z kolei w przypadku rejsów z wędkarzami, kiedy nie będzie Pan wynajmował sprzętu wędkarskiego, rejsów z nurkami, jak i rejsów wycieczkowych, bez względu na status usługobiorcy, miejscem świadczenia i opodatkowania – zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy – będzie terytorium Polski.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w sytuacji kiedy miejscem świadczenia i opodatkowania będzie terytorium Polski a rejsy z wędkarzami (kiedy nie będzie wynajmowany przez Pana sprzęt wędkarski), rejsy wycieczkowe i rejsy z nurkami sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 50.10.1 to ww. usługi transportu osób opodatkowane będą - jak słusznie Pan wskazał - 8% stawką podatku w oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i pozycją 158 załącznika nr 3. Z uwagi na fakt, że usługa „rejsu z wędkarzami” (kiedy wynajmuje Pan sprzęt wędkarski) – jak wskazano wyżej - nie stanowi usługi transportu osób, jej świadczenie obejmujące wynajem sprzętu i rejs - wbrew Pana stanowisku - podlegać będzie opodatkowaniu - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku, gdyż nie będzie objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie. Zatem wynajem sprzętu w ramach ww. usługi – jak słusznie wskazał Pan – opodatkowany będzie również ww. stawką podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe rozstrzygnięcie stanowisko Pana należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. z 2012 r. Dz. U. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj