Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-686/13/BK
z 14 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzenia osób realizujących program finansowany ze środków Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzenia osób realizujących program finansowany ze środków Unii Europejskiej.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie prowadzi od 1 stycznia 2009 r. Punkt Informacyjny, który jest jednym z punktów sieci i działa na podstawie kilkuletnich umów ramowych zawartych między Stowarzyszeniem a Komisją Europejską. Działanie punktu jest finansowane przez Komisję Europejską w ramach umów rocznych. Personel obsługujący punkt informacyjny zatrudniony jest przez Stowarzyszenie na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych. Są to osoby, które bezpośrednio w ramach wynagrodzenia ze środków unijnych realizują cele projektu: udzielają informacji, prowadzą szkolenia, spotkania oraz organizują pod względem merytorycznym i organizacyjnym bezpośrednie działania z obywatelami (targi, konferencje, eventy itd.).

Zadaniem punktu jest przekazanie informacji obywatelom na poziomie regionalnym i lokalnym w zakresie tematyki związanej z Unią Europejską i integracją europejską oraz przesyłanie informacji zwrotnych instytucjom unijnym. Stowarzyszenie jest podmiotem prawnym, który otrzymuje dotację pochodzącą z Unii Europejskiej, czyli ze środków bezzwrotnej pomocy, przekazaną za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy tj. Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Stowarzyszenie jako jednostka organizacyjna realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy poprzez swoich pracowników oraz osoby, z którymi podpisane zostały umowy cywilnoprawne do realizacji celu niniejszego programu. Wynagrodzenie personelu jest kosztem kwalifikowanym rozliczanym w ramach projektu.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy wynagrodzenie uzyskane w ramach realizacji celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej ze środków Unii Europejskiej personelu realizującego bezpośrednio projekt Punkt Informacyjny w ramach umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia personelu realizującego projekt Punkt Informacyjny korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody tych pracowników uzyskiwane są na podstawie umów o pracę i umów cywilnoprawnych zawartych ze Stowarzyszeniem - osobą prawną - która otrzymała bezzwrotną pomoc unijną na realizację projektu bezpośrednio z Komisji Europejskiej i jednocześnie bezpośrednio realizują cel projektu.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatków. Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki:


  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Wnioskodawca uważa, że dochody personelu Punktu Informacyjnego spełniają powyższe przesłanki i jest to podstawa do skorzystania z przysługującego im zwolnienia z podatku dochodowego.

Potwierdzeniem słuszności jego stanowiska są interpretacje indywidualne: z dnia 30 listopada 2009 r. o sygn. IBPBII/1/415-708/09/HK wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach oraz z dnia 18 czerwca 2010 r. nr ITPB1/415-298/10/WM wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.



W świetle powyższego dochody podatników korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:


  • dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.



Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie prowadzi od 1 stycznia 2009 r. Punkt Informacyjny, który jest jednym z punktów sieci i działa na podstawie kilkuletnich umów ramowych zawartych między Stowarzyszeniem a Komisją Europejską. Działanie punktu jest finansowane przez Komisję Europejską w ramach umów rocznych. Personel obsługujący punkt informacyjny zatrudniony jest przez Stowarzyszenie na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych. Są to osoby, które bezpośrednio w ramach wynagrodzenia ze środków unijnych realizują cele projektu: udzielają informacji, prowadzą szkolenia, spotkania oraz organizują pod względem merytorycznym i organizacyjnym bezpośrednie działania z obywatelami (targi, konferencje, eventy itd.).

Zadaniem punktu jest przekazanie informacji obywatelom na poziomie regionalnym i lokalnym w zakresie tematyki związanej z Unią Europejską i integracją europejską oraz przesyłanie informacji zwrotnych instytucjom unijnym. Stowarzyszenie jest podmiotem prawnym, który otrzymuje dotację pochodzącą z Unii Europejskiej, czyli ze środków bezzwrotnej pomocy, przekazaną za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy tj. Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Stowarzyszenie jako jednostka organizacyjna realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy poprzez swoich pracowników oraz osoby, z którymi podpisane zostały umowy cywilnoprawne do realizacji celu niniejszego programu. Wynagrodzenie personelu jest kosztem kwalifikowanym rozliczanym w ramach projektu.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazywanych przez Komisję Europejską, za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania bezzwrotnej pomocy tj. Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, to wówczas zostanie spełniona przesłanka zwolnienia przedmiotowego określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w sytuacji, gdy wynagrodzenie jest wypłacane z własnych środków, a następnie odbywa się refundacja ze środków bezzwrotnej pomocy, wówczas wynagrodzenie to nie spełnia warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W kwestii spełnienia drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym istotna jest druga część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.”

Tak więc, z tego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. na podstawie umów cywilnoprawnych.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu jest podmiot, który wykonując czynności z tym programem związane otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż to Stowarzyszenie jest beneficjentem środków, jak również, że bezpośrednia realizacja projektów została Jemu powierzona. Zatem stwierdzić należy, że personel zatrudniony przez Niego na podstawie umów o pracę i umów cywilnoprawnych, wykonuje wprawdzie czynności związane z realizacją projektu, jednakże jest to realizacja pośrednia, poprzez wykonywanie określonych zadań powierzonych Stowarzyszeniu - pracodawcy (zleceniodawcy).

Do kategorii podmiotów objętych zwolnieniem wyznaczonym wspomnianym wcześniej przepisem nie zalicza się więc osób będących pracownikami bezpośredniego wykonawcy, jak również osób zatrudnionych przez niego na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Skoro bowiem w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia itp. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, iż podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu, a tym podmiotem w niniejszej sprawie jest wyłącznie Stowarzyszenie.

Reasumując, należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie personelu, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę oraz umów cywilnoprawnych, w ramach projektu Punkt Informacyjny, finansowanego ze środków Unii Europejskiej nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj