Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-999/13/MU
z 29 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego stypendium stażowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego stypendium stażowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.).


We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca był uczestnikiem projektu realizowanego przez Biuro Karier S… na podstawie umów zawieranych z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe, Nauka, Poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie Potencjału Dydaktycznego Uczelni Wyższych. Projekt stażowy był realizowany w dniach od 1 lipca do 30 września 2013 r. w ramach Programu unowocześniania kształcenia dla S...


Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 z 1 czerwca 2010 r. w części dotyczącej Priorytetu IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka mówi, że „Priorytet IV koncentruje się na podwyższaniu jakości funkcjonowania instytucji szkolnictwa wyższego, zarówno poprzez stworzenie korzystnych warunków systemowo-organizacyjnych dla efektywnego zarządzania szkolnictwem wyższym, jak też poprzez wywołanie impulsów rozwojowych, wpływających na dostępność i rozwój tych kierunków kształcenia, których znaczenie dla gospodarki opartej na wiedzy jest największe (…). Do realizacji celu priorytetu przyczyniać się będą zwłaszcza programy rozwojowe uczelni”. Projekty są współfinansowane ze środków europejskich w ramach bezzwrotnej pomocy (85% wartości), a w pozostałym zakresie ze środków budżetu państwa (15%). Umowa o staż i umowa stażowa zawierane są pomiędzy:


  • pracodawcą, u którego realizowany jest staż,
  • uczestnikiem projektu/stażystą – studentem lub absolwentem, osobą nieaktywną zawodowo, niezarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna – podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych – Wnioskodawcą,
  • uczelnią, będącą beneficjentem pomocy bezzwrotnej w ramach POKL, organizatorem projektu i płatnikiem wynagrodzenia.


Zgodnie z zawartymi umowami, Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie (stypendium) z tytułu odbywanego stażu. Warunki odbywania stażu oraz obowiązki poszczególnych stron zostały zawarte w umowie o staż. Stypendium stażowe wypłacone zostało jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy wypłacane uczestnikom umowy stażowej oraz umowy o staż wynagrodzenie (stypendium) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, z dniem 1 stycznia 2010 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono zapis, że wolne od podatku dochodowego są:


  • dochody otrzymane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (art. 21 ust. 1 pkt 46), a także
  • środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 21 ust. 1 pkt 137).


Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. W myśl tego przepisu, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Wnioskodawca jest uczestnikiem podmiotowego projektu. Ponadto zwolnione z opodatkowania są dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia tych środków (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego), a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy środki finansowe wypłacane Uczestnikom Projektów są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowych od osób fizycznych, ponieważ są wypłacane z pomocy bezzwrotnej przyznanej Beneficjentowi.

W szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego na podstawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 2006 Nr 227, poz. 1658), w uzasadnieniu realizacji Priorytetu IV podaje się jako cel szczegółowy: Dostosowanie kształcenia na poziomie wyższym do potrzeb gospodarki i rynku pracy. Cel ten realizowany jest przez wzmocnienie zdolności do zatrudnienia przyszłych absolwentów uczelni poprzez staże i praktyki studenckie. Oczekiwany efekt realizacji celu to 7% wzrost liczby studentów uczestniczących w stażach lub praktykach (w tym uczestniczących w stażach i praktykach trwających co najmniej 3 miesiące).

Bezpośrednim celem projektów jest zdobycie przez studentów i absolwentów (Wnioskodawcę) pierwszego doświadczenia zawodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego projektu oraz fakt, że podatnik poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy, dochody uzyskiwane przez Uczestników Projektu –(Wnioskodawcę) są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podmiot wypłacający wynagrodzenie za odbyte staże (stypendium) nie jest obowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca był uczestnikiem projektu realizowanego przez Biuro Karier S… na podstawie umów zawieranych z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe, Nauka, Poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie Potencjału Dydaktycznego Uczelni Wyższych. Projekt stażowy był realizowany w dniach od 1 lipca do 30 września 2013 r. w ramach Programu unowocześniania kształcenia dla S....


Projekty są współfinansowane ze środków europejskich w ramach bezzwrotnej pomocy (85% wartości), a w pozostałym zakresie ze środków budżetu państwa (15%). Umowa o staż i umowa stażowa zawierane są pomiędzy:


  • pracodawcą, u którego realizowany jest staż,
  • uczestnikiem projektu/stażystą – studentem lub absolwentem, osobą nieaktywną zawodowo, niezarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna – podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych – Wnioskodawcą,
  • uczelnią, będącą beneficjentem pomocy bezzwrotnej w ramach POKL, organizatorem projektu i płatnikiem wynagrodzenia.


Zgodnie z zawartymi umowami, Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie (stypendium) z tytułu odbywanego stażu. Warunki odbywania stażu oraz obowiązki poszczególnych stron zostały zawarte w umowie o staż. Stypendium stażowe wypłacone zostało jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o którym mowa w ustawie o finansach publicznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacane Wnioskodawcy (tj. uczestnikowi projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), na podstawie zawartej umowy stażowej oraz umowy o staż, stypendium korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj