Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1014a/13/AD
z 7 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów na rzecz profesorów wizytujących, studentów oraz doktorantów w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów na rzecz profesorów wizytujących, studentów oraz doktorantów w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 9 grudnia 2013 r. nr ITPB1/415-1014/13-2/AD wezwano Wnioskodawcę do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


We wrześniu 2013 r. została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą jako „Beneficjentem” i Centrum … jako „Instytucją Pośredniczącą” umowa o dofinansowanie projektu „W…” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 4.3. Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście Celów Strategii Europa 2020. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Spójności w ramach programu Kapitał Ludzki; Priorytet: IV Szkolnictwo wyższe i nauka.

W celu realizacji wyżej wskazanej umowy, zostały opracowane w uczelni zasady i tryb przekazywania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla profesorów wizytujących, doktorantów oraz studentów. Profesorowie wizytujący - osoby zapraszane z ośrodków zagranicznych - w ramach ww. stypendium m.in. poprowadzą zajęcia w zakresie tematycznym realizowanym przez Środowiskowe Studia Doktoranckie (ŚSD) współfinansowane z ww. projektu. Doktorantom (uczestnikom ŚSD) oraz studentom stypendium umożliwi odbycie praktyk i wizyt badawczych w najlepszych krajowych i zagranicznych ośrodkach specjalizujących się w różnych dziedzinach medycyny.

Wnioskodawca przyznaje profesorowi wizytującemu na czas pobytu w Polsce stypendium na podstawie umowy stypendialnej. Finansowanie wyjazdów doktorantów i studentów na wyjazdy badawcze, praktyki odbywa się również poprzez podpisanie umowy stypendialnej, w ramach której wypłacane jest stypendium na finansowanie ww. form wyjazdu.


W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego w uzupełnieniu wniosku sformułowano następujące pytanie.


Czy uczelnia jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłaty stypendiów opisanych w stanie faktycznym, będzie zobowiązana do naliczenia, potrącenia oraz odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych, w świetle z treścią art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wypłacane stypendia będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym uczelnia, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie będzie zobowiązana do jego naliczenia oraz odprowadzenia do urzędu skarbowego. Zgodnie z treścią wskazanego przepisu środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych pozostają zwolnione od podatku. Z brzmienia przepisu wynika, że ustawodawca w żadnym zakresie nie różnicuje sposobu wypłaty środków finansowych pochodzących z funduszy europejskich. Tym samym uznać należy, iż bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego pozostaje forma umowy, na podstawie, której dochodzi do wypłaty przedmiotowych środków finansowych. Istotą zwolnienia w tym przypadku pozostaje źródło samych środków, tj. pomoc udzielona w ramach programu, który jest finansowany nawet w części ze środków unijnych. Opisany stanem faktycznym sprawy realizowany projekt w ocenie Wnioskodawcy spełnia kryteria przewidziane ustawą o finansach publicznych. Zgodnie z art. 2 pkt 5 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 1 wymienionej ustawy środki pochodzące z Funduszu Spójności stanowią środki europejskie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. W myśl tego przepisu, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Spójności) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z treści wniosku wynika, że w ramach realizowanego przez Wnioskodawcę projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 4.3. Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście Celów Strategii Europa 2020, który współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Priorytet: IV Szkolnictwo wyższe i nauka, wypłaca stypendia dla profesorów wizytujących, doktorantów oraz studentów. Profesorowie wizytujący w ramach ww. stypendium m.in. poprowadzą zajęcia w zakresie tematycznym realizowanym przez Środowiskowe Studia Doktoranckie. Natomiast doktorantom oraz studentom, stypendium umożliwi odbycie praktyk i wizyt badawczych w najlepszych krajowych i zagranicznych ośrodkach specjalizujących się w różnych dziedzinach medycyny. Wnioskodawca przyznaje ww. stypendia na podstawie zawartych z ww. osobami umów stypendialnych.

W odniesieniu zatem do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego na tle powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że wypłacone przez Wnioskodawcę stypendia na rzecz profesorów wizytujących, doktorantów oraz studentów korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. - Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj