Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1068/13/AB
z 17 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 października 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 23 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych dokonanych odpisów oraz wpłat na fundusz szkoleniowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych dokonanych odpisów oraz wpłat na fundusz szkoleniowy.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Polski, w związku z czym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Posiada udziały w spółce komandytowej (dalej: „Spółka”). Na podstawie art. 67 i 68 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 674 ze zm., dalej: „Ustawa PZiIRP”), Spółka utworzyła fundusz szkoleniowy. Zgodnie z tymi regulacjami pracodawcy, w ramach posiadanych środków, mogą tworzyć zakładowy fundusz szkoleniowy (dalej: „Fundusz”). Fundusz będzie przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Spółka dokonała odpisu na Fundusz w wysokości 5.000.000 zł. Wpłaty na Fundusz zostały przekazane na wyodrębniony rachunek bankowy Funduszu, powiązany z rachunkiem oszczędnościowym z możliwością przekazania kwot zgromadzonych na odrębnym rachunku bankowym Funduszu na odrębny rachunek oszczędnościowy, również przeznaczony na gromadzenie środków Funduszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonane przez Spółkę odpisy na Fundusz będą dla Wnioskodawcy kosztem uzyskania przychodu, w proporcji wynikającej z posiadanych przez Niego udziałów w Spółce?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonane przez Spółkę odpisy na Fundusz będą dla Niego kosztem uzyskania przychodu w proporcji wynikającej z posiadanych przez Niego udziałów w Spółce.

Fundusz szkoleniowy tworzony jest na podstawie art. 67 i 68 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 674 ze zm., dalej: „Ustawa PZiIRP”). Zgodnie z tymi regulacjami pracodawcy, w ramach posiadanych środków, mogą tworzyć Fundusz. Fundusz jest przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Ustawa PZiIRP stanowi, że wpłaty na Fundusz obciążają koszty działalności pracodawcy. Znajduje to również przełożenie na regulacje podatkowe. Art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przewiduje jednak wyjątek od zasady, zgodnie z którą nie można zaliczać do kosztów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze. Zgodnie z tym przepisem do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć podstawowe odpisy i wpłaty na fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. Warunki te spełnia Fundusz tworzony na podstawie Ustawy PZiIRP. Regulacje Ustawy PZiIRP nie wprowadzają obowiązku gromadzenia środków Funduszu na osobnym rachunku bankowym, wobec tego w ocenie Wnioskodawcy dopuszczalne jest ich gromadzenia na rachunku Spółki. Tym bardziej dopuszczalne jest ich gromadzenie na odrębnym rachunku bankowym w tym rachunku oszczędnościowym przeznaczonym dla gromadzenia środków Funduszu. Zatem odpisy na Fundusz mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 marca 2011 r. Znak: IPPB1/415-1095/10-2/KS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć należy, iż wszystkie elementy składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (stan faktyczny, zadane pytanie i stanowisko w sprawie) muszą być spójne, tj. zadane pytanie i przedstawione własne stanowisko w sprawie musi być adekwatne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Jak wynika z przedstawionego we wniosku stan faktycznego sprawy wpłaty na Fundusz zostały przekazane na wyodrębniony rachunek bankowy Funduszu. Tym samym ocena stanowiska Wnioskodawcy dokonana w niniejszej interpretacji indywidualnej odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego opisanego we wniosku, a odnosząc się do tak przedstawionego stanu faktycznego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że interpretacja art. 67 i 68 ww. ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy była przedmiotem interpelacji z 8 października 2009 r., nr 11990 posła Sławomira Kopycińskiego. Odpowiedzi na powyższą interpelację udzielił Minister Finansów pismem z 3 listopada 2009 r. dostępnym na stronie internetowej Sejmu RP.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 – 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj