Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-806/13-3/JM
z 30 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 8 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia jako rolnik ryczałtowy z tytułu wykonywania działalności rolniczej przy jednoczesnym opodatkowaniu pozostałej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia jako rolnik ryczałtowy z tytułu wykonywania działalności rolniczej przy jednoczesnym opodatkowaniu pozostałej działalności gospodarczej oraz w zakresie prawa do rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego i rozliczania podatku VAT od całej działalności na zasadach ogólnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2013 r. w zakresie prawa do reprezentacji Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG od dnia 11.06.2012 r. w zakresie wg (PKD):

  • 10.91.Z-produkcja gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich,
  • 10.92.Z-produkcja gotowej karmy dla zwierząt domowych,
  • 46.21.Z-sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie:

  • 10.91.10.0 Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny (alfalfa) - (Sekcja C, Dział 10),
  • 46.21.14.0 Sprzedaż hurtowa pasz dla zwierząt - (Sekcja G, Dział 46),
  • 47.00.87.0 Sprzedaż detaliczna płodów rolnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (Sekcja C, Dział 47).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest od 01.09.2013 r. zarejestrowanym podatnikiem VAT – rezygnacja ze zwolnienia w trybie art. 113 ust. 1 ustawy VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w zakresie hodowli ślimaków-sklasyfikowaną w polskiej klasyfikacji usług w dziale PKD 01.49.Z jako chów i hodowla pozostałych zwierząt (podklasa obejmuje m.in. ślimaka) a w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług hodowla ślimaków konsumpcyjnych mieści się pod numerem 01.49.23.0 – ślimaki, świeże, schłodzone, zamrożone, suszone, solone, w solance, z wyłączeniem ślimaków morskich gdzie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

Na potrzeby działalności rolniczej Wnioskodawca wykorzystuje budynki gospodarcze 16 m2 i 36 m2 oddane do użytkowania na potrzeby prowadzonej działalności na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia (od ojca) oraz grunty rolne o powierzchni 14100 m2 – stanowiące własność Wnioskodawcy.

Działalność prowadzona będzie w okresie od listopada do kwietnia w pomieszczeniach gospodarczych, a od maja do października na zewnątrz. Okres przetrzymywania ślimaków w fazie tuczy od zakupu do momentu sprzedaży wynosić będzie 6 do 7 miesięcy.

Po zbiorach ślimaki zostaną zahibernowane, a następnie część ślimaków Wnioskodawca pozostawia w hodowli (na kolejny sezon), natomiast pozostałą część Wnioskodawca sprzedaje innym hodowcom lub firmom np. zajmującymi się przetwórstwem lub skupem w kraju lub za granicą.

Ślimaki są przez dokarmiane, pielęgnowane itp. Należy tu zwrócić uwagę, na fakt, że osiągnięcie przez ślimaki rozmiarów umożliwiających ich ewentualną sprzedaż jest ściśle związana z warunkami klimatycznymi (w przypadku hodowli ślimaków na polu np. zbyt upalne lato może przyczynić się do tego, że ślimaki nie będą żerować, a to spowoduje, że nie osiągną w przewidzianym okresie odpowiednich rozmiarów handlowych co spowoduje, że ślimaki takie będą musiały być przechowywane do kolejnego sezonu, aby mogły zostać dotuczone). Przychody z hodowli są osiągane pod warunkiem powodzenia hodowli.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności o których mowa w:

  • art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (DZ. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.);
  • poz. 11, 12 i 13 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn.zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jako osoba, która jest zarejestrowana w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej jako podatnik VAT Wnioskodawca może wybrać jeden z dwóch wariantów w zakresie rozliczania podatku VAT Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia jako rolnik ryczałtowy i jednocześnie opodatkować podatkiem VAT działalność gospodarczą (poprzez rezygnację ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 bądź też, w przypadku przekroczenia obrotu, jego utratę)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w takiej sytuacji niekiedy obydwie takie działalności mogą być opodatkowane podatkiem VAT bądź korzystać ze zwolnienia. W sumie teoretycznych możliwych wariantów (traktując odrębnie wskazane wyżej działalności) opodatkowania/zwolnienia z VAT można by wyróżnić dwa:

  • opodatkowanie obydwu działalności;
  • korzystanie ze statusu rolnika ryczałtowego (zwolnienie z VAT) i opodatkowanie jedynie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ustawa o podatku od towarów i usług posiada oddzielną definicję działalności gospodarczej, określoną w art. 15.

Podatnikami tego podatku są m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie taką działalność bez względu na jej cel lub rezultat. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie oznacza to jednak, że każdy, kto w takim zakresie działalność prowadzi, jest tym podatkiem bezwzględnie opodatkowany. W art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawodawca bowiem zwolnił od tego podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Rolnikiem ryczałtowym jest natomiast rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Co ważne, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa wyżej, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca uważa, iż jako osoba, która dobrowolnie dokonała rejestracji w zakresie podatku może wybrać jeden z dwóch wariantów w zakresie rozliczania podatku VAT w zakresie działalności rolniczej:

  1. Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia jako rolnik ryczałtowy i opodatkować podatkiem VAT opodatkowanie jedynie pozarolniczej działalności gospodarczej (poprzez rezygnację ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 bądź też, w przypadku przekroczenia obrotu, jego utratę),
  2. Wnioskodawca może także zrezygnować ze statusu rolnika ryczałtowego i rozliczać się z podatku VAT na zasadach ogólnych (poprzez opodatkowanie obydwu działalności).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, zatem została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31.12.2013 r.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 3 ustawy, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z powyższych przepisów wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności – podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas – chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną – dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG od dnia 11.06.2012 r. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie: 10.91.10.0 Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny (alfalfa) - (Sekcja C, Dział 10), 46.21.14.0 Sprzedaż hurtowa pasz dla zwierząt - (Sekcja G, Dział 46), 47.00.87.0 Sprzedaż detaliczna płodów rolnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (Sekcja C, Dział 47). Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w zakresie hodowli ślimaków. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług hodowla ślimaków konsumpcyjnych mieści się pod numerem 01.49.23.0 – ślimaki, świeże, schłodzone, zamrożone, suszone, solone, w solance, z wyłączeniem ślimaków morskich gdzie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

Jak wcześniej wskazano podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności – podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia).

Należy zatem stwierdzić, że w zakresie prowadzonej działalności rolniczej Wnioskodawca może posiadać status rolnika ryczałtowego zwolnionego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, natomiast w zakresie pozostałej działalności gospodarczej Wnioskodawca może występować jako podatnik VAT rozliczający się na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia jako rolnik ryczałtowy z tytułu wykonywania działalności rolniczej przy jednoczesnym opodatkowaniu pozostałej działalności gospodarczej. Natomiast wniosek w zakresie prawa do rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego i rozliczania podatku VAT od całej działalności na zasadach ogólnych został załatwiony interpretacją Nr IPTPP4/443-806/13-4/JM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj