Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1363/11-2/AMN
z 23 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1363/11-2/AMN
Data
2012.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
części
działalność gospodarcza
przychód
ryczałty


Istota interpretacji
Czy sprzedaż opon gumowych - używanych i nowych może być opodatkowana na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego przy zastosowaniu 3% stawki od obrotu?



Wniosek ORD-IN 402 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opłacania tego podatku od przychodów z tytułu sprzedaży opon gumowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opłacania tego podatku od przychodów z tytułu sprzedaży opon gumowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zamierza od marca 2012 roku rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Będzie to handel oponami gumowymi używanymi, przywożonym, z krajów Unii Europejskiej, jak również nowymi zakupowanymi w hurtowniach w Polsce jak i za granicą. Zainteresowana zamierza zgłosić formę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym i opodatkować sprzedaż towaru - opon 3% podatkiem od obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż opon gumowych - używanych i nowych może być opodatkowana na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego przy zastosowaniu 3% stawki od obrotu...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z dnia 27 listopada 1998 r.), art. 4 ust. l pkt 3 definiuje działalność usługową w zakresie handlu, jako sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Zgodnie z art. 12 ust. l pkt 5 lit. b) wyżej powołanej ustawy, stawka ryczałtu ewidencjonowanego dla usług w zakresie handlu wynosi 3%.

W art. 8 ust. l pkt 3 lit. f) ustawodawca wyłącza z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych działalność w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, nie precyzując co oznacza to pojęcie, ani nie wyszczególniając nr PKWiU.

Wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli są zakwalifikowane pod nr 45.31.20.0, natomiast sprzedaż hurtowa opon gumowych i dętek zakwalifikowana jest pod nr PKWiU 45.31.11.0. Ustawodawca wyraźnie rozróżnił części i akcesoria do pojazdów samochodowych i opony. Tym samym czym innych jest sprzedaż akcesoriów i części samochodowych, a czym innym sprzedaż opon.

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż opon nie znajdzie się w zakresie wyłączeń, o których mowa w art. 8 ust. l pkt 3 lit. f). Dlatego prowadząc działalność gospodarczą tylko w zakresie handlu sprzedaży opon gumowych nowych jak i używanych, można zastosować opodatkowanie przychodu na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego, stosując 3% stawkę podatku od obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. l pkt l ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 póz. 307), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. l pkt l, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. z art. 9a ustawy ww. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. l pkt 3 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 4 ust. l pkt l ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, „działalność usługowa" to pozarolniczą działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, póz. 1293 i Nr 220, póz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, póz. 256 i Nr 222, póz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, póz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 definiującym działalność gastronomiczną i 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Stosownie do art. 4 ust. l pkt 3 tej ustawy, działalnością usługową w zakresie handlu sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast art. 4 ust. l pkt 5 lit. a) ww. ustawy definiuje pojęcie towarów handlowych, przez które należy rozumieć towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Zgodnie z art. 8 ust. l pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. Ib, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Analizując powyższe przepisy wskazać należy, iż generalnie przychody z handlu nie stanowią podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wyłączeniu podlegają wyłącznie przychody z handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Skoro wyłączeniu z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, podlega cała grupa wyrobów mieszcząca się w określeniu o charakterze ogólnym „części i akcesoria do pojazdów mechanicznych", to mieszczące się w tej grupie części zamienne, w tym opony oraz akcesoria do pojazdów - również podlegają przedmiotowemu wyłączeniu z opodatkowania w formie zryczałtowanej.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie dokonywać sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych (opon) - to osiągnięcie przychodu z tego tytułu wyklucza z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując, sprzedaż opon gumowych - używanych i nowych nie może być opodatkowana na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego przy zastosowaniu 3% stawki od obrotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj