Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-523/13-4/MS
z 6 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) oraz w piśmie z dnia 12 października 2013 r. (data nadania 15 października 2013 r., data wpływu 17 października 2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 3 października 2013 r. Nr IPPB4/415-523/13-2/MS oraz Nr IPPB2/436-384/13-2/AF (data nadania 4 października 2013 r., data doręczenia 8 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności gruntowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności gruntowej.


Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-523/13-2/MS oraz Nr IPPB2/436-384/13-2/AF z dnia 3 października 2013 r. (data nadania 4 października 2013 r., data doręczenia 8 października 2013 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez sprecyzowanie, którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona opłata oraz uiszczenie dodatkowej opłaty w wysokości 40,00 zł na rachunek Izby Skarbowej w Warszawie, Nr konta 311010 1010 0166 4922 3100 0000 oraz przesłanie dowodu wpłaty z tytułu wydania interpretacji, jeżeli intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji indywidualnej zarówno z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, uzupełnienie wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz uzupełnienie wniosku w zakresie ustawy od czynności cywilnoprawnych.


Pismem z dnia 12 października 2013 r. (data nadania 15 października 2013 r., data wpływu 17 października 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 17 marca 2000 r. Wnioskodawca jest współwłaścicielem działki rolnej z możliwością zabudowy Nr ewidencji 60171 o obszarze 0,5036 ha, zakupionej aktem notarialnym z dnia 17 marca 2000 r. Dnia 14 czerwca 2010 r. aktem notarialnym podpisano umowę częściowego zniesienia współwłasności nieruchomości. Działka o Nr ewidencji 60171 została podzielona na działki: Nr 60171/5 o obszarze 0,1680 ha i Nr 60171/6 o obszarze 0,0164 ha, która została przeznaczona na drogę wewnętrzną. Powyższy podział nieruchomości został wykazany na mapie z projektem podziału nieruchomości, opracowanym w trybie przepisów o gospodarce nieruchomościami, wpisanej do zasobu powiatowego Urzędu Miasta (Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej z dniem 21 kwietnia 2010 r.; ) oraz ostatecznie zatwierdzony decyzją Prezydenta Miasta z dniem 20 maja 2010 r.

W dniu 4 kwietnia 2012 r. została ustalona służebność gruntowa. [Akt notarialny Rep. A] dla działek 60171/5 i 60171/6 po całej długości i szerokości na rzecz działki 60170/1. Jest to służebność gruntowa przejazdu i przechodu; odpłatna jednorazowa wpłata) bezterminowa. Droga objęta służebnością w klasyfikacji gruntów jest sklasyfikowana jako łąki trwałe (stosownie do § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia - zaliczane do użytków rolnych) z możliwością zabudowy. Aktem notarialnym zostały ustanowione księgi wieczyste. Od powyższego aktu został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych, taksa notarialna, podatek od towarów i usług, opłata sądowa.

Jednocześnie pracownik Urzędu Skarbowego, udzielił Wnioskodawcy informacji, że powinien to jeszcze rozliczyć w PIT-37 za rok 2012. Zaś w Krajowej Informacji Podatkowej Wnioskodawca uzyskał informację, że jest już zwolniony z podatku. Opłatę za służebność Wnioskodawca wykazał w PIT-37.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że Jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który został uiszczony i wykazany w PIT-37. Podatek od czynności cywilnoprawnych również został uiszczony.

Wnioskodawca poinformował, że w podatku dochodowym od osób fizycznych, wykazał w PIT-37 za 2012 r. opłatę za służebność. Od powyższej służebności został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych, taksa notarialna, podatek od towarów i usług oraz opłata sądowa. Wnioskodawca jednocześnie poinformował, że w kilku organach podatkowych zostały otrzymane sprzeczne informacje odnośnie rozliczenia podatku za 2013 r. związanego z powyższą służebnością.

W dniu 4 kwietnia 2012 r. została ustalona służebność gruntowa, Akt Notarialny, dla działek 60171/5 i 60171/6 po całej długości i szerokości działki 60170/1 KW Nr 0510/78055/8. Jest to służebność gruntowa przejazdu i przechodu, odpłatna, jednorazowa wpłata i bezterminowa. Powyższa drogą, na której została ustanowiona służebność gruntowa nie utraciła charakteru rolnego. Jest sklasyfikowana jako łąki trwałe. W załączeniu kopia wypisu z ksiąg wieczystych. Wnioskodawca jest nadal i będzie właścicielem powyższej drogi.

Wnioskodawca jest współwłaścicielem ww. nieruchomości od 2000 r. Teren jest cały czas sklasyfikowany i będzie jako łąki trwałe z możliwością zabudowy a Wnioskodawca jest właścicielem powyższej drogi nadal i będzie. Na chwilę obecną podatek został podwójnie zapłacony. Proszę o pozytywne rozpatrzenie sprawy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z podpisaniem wyżej wymienionej, odpłatnej służebności gruntowej na gruntach łąki trwałe z możliwością zabudowy, od której notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych, Wnioskodawca powinien jeszcze zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych?


Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, według wiedzy, którą posiada na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy oraz art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. i ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przysługuje Mu zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym.


W wyżej wymienionych artykułach ustawodawca zwalnia z opodatkowania przychody z tytułu:

  • ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego przypadający na grunty oznaczone jako: łąki trwałe;
  • sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Z opisanego przez Wnioskodawcę stanu jasno wynika, że jest współwłaścicielem ww. nieruchomości od 2000 r., a co za tym idzie spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia określonego w wyżej wymienionym artykule. Teren nadal jest sklasyfikowany jako łąki trwałe z możliwością zabudowy oraz został zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) cytowanej ustawy podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie m.in. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego odpłatne zbycie nieruchomości stanowi źródło przychodów, jeżeli następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Jeżeli odpłatne zbycie nastąpi po upływie tego terminu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zatem w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

O odpłatnym zbyciu mówić będziemy w każdym przypadku, kiedy nastąpi przeniesienie prawa własności do nieruchomości na nabywcę za wynagrodzeniem.


Natomiast służebność gruntowa, uregulowana została w art. 285 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Stanowi on, że nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).

Z powyższego wynika, że ustanowienie służebności gruntowej w żadnym wypadku nie oznacza, że dochodzi do utraty prawa własności do nieruchomości przez dotychczasowego właściciela a nowym właścicielem nieruchomości staje się osoba na rzecz której ustanowiono służebność gruntową. Ustanowienie służebności gruntowej na nieruchomości nie jest zatem odpłatnym zbyciem tej nieruchomości.

Ustanowienie tej służebności może być zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne – zależne jest to tylko od woli stron. Pod względem prawnym i gospodarczym jedną z zasadniczych cech służebności gruntowej jest powszechna możliwość ustanowienia odpowiedniego wynagrodzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od dnia 17 marca 2000 r. Wnioskodawca jest współwłaścicielem działki rolnej z możliwością zabudowy. Dnia 14 czerwca 2010 r. podpisano umowę częściowego zniesienia współwłasności nieruchomości. Działka ta została podzielona na dwie działki, z których jedna została przeznaczona na drogę wewnętrzną. Powyższy podział nieruchomości został wykazany na mapie z projektem podziału nieruchomości, opracowanym w trybie przepisów o gospodarce nieruchomościami, wpisanej do zasobu powiatowego Urzędu Miasta oraz ostatecznie zatwierdzony decyzją Prezydenta Miasta z dniem 20 maja 2010 r. W dniu 4 kwietnia 2012 r. została ustalona służebność gruntowa. Jest to służebność gruntowa przejazdu i przechodu; odpłatna jednorazowa wpłata bezterminowa. Powyższa drogą, na której została ustanowiona służebność gruntowa nie utraciła charakteru rolnego. Jest sklasyfikowana jako łąki trwałe. Wnioskodawca jest nadal i będzie właścicielem powyższej drogi.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca otrzymał wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności gruntowej. Przepis, na który powołał się Wnioskodawca, tj. art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłączenia z opodatkowania zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Natomiast źródłem przychodu w analizowanym przypadku nie jest zbycie nieruchomości, lecz wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności gruntowej. Zatem fakt, że ustanowienie służebności gruntowej nastąpiło po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przedmiotowej nieruchomości, sposób nabycia nieruchomości, jak również utrata charakteru rolnego nie wyłączają z opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności gruntowej.


Żaden inny przepis nie zwalnia takiego wynagrodzenia od opodatkowania, a zatem ww. wynagrodzenie nie może być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Według Wnioskodawcy przysługuje Mu zwolnienie z opodatkowania z uwagi na art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Jak wynika z treści wyżej powołanego art. 21 ust. 1 pkt 28 ww., wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

W opisanym stanie faktycznym, otrzymane środki pieniężne tytułem służebności gruntowej nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia, gdyż Wnioskodawca nie dokonał sprzedaży działki. Wnioskodawca otrzymał wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności gruntowej.

Ponadto przepis, na który powołał się Wnioskodawca, tj. art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłączenia z opodatkowania zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Natomiast źródłem przychodu w analizowanym przypadku nie jest zbycie nieruchomości, lecz wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności gruntowej. Zatem fakt, że ustanowienie służebności gruntowej nastąpiło po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przedmiotowej nieruchomości, jak również sposób nabycia nieruchomości, nie wyłącza z opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności gruntowej.

Uwzględniając powyższe, wynagrodzenie za ustanowienie służebności gruntowej, jakie Wnioskodawca otrzymał na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego nie stanowi tytułu uprawniającego do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Powyższe oznacza, że wypłacone świadczenie pieniężne stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z definicją przychodów z innych źródeł, określoną w art. 20 ust. 1, stanowią je w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty we wskazanym przepisie zwrot "w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Oznacza to, że kwota wynagrodzenia za służebność gruntową - jako przychód z innych źródeł - podlega opodatkowaniu według skali podatkowej i powinna zostać wykazana w zeznaniu podatkowym, które należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku podatkowego, w którym otrzymano ww. świadczenie.

Opodatkowanie ustanowienia odpłatnej służebności gruntowej podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1) lit. i ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) nie zwalnia z opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia z tytułu służebności gruntowej podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym os osób fizycznych.

Zatem otrzymane wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności gruntowej stanowi dla Wnioskodawcy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Należy dodać, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku i uzupełnienia nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego, który wystąpił w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj