Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-969/13-2/RR
z 26 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Od 1 października 2011 roku jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Zgłoszony przez niego przedmiot działalności według PKD jest następujący:

  1. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKD 70.22.Z,
  2. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane PKD 85.59.B,
  3. Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach PKD 47.89.Z.

Wnioskodawca w ramach PKD 70.22.Z wykonuje zadania z zakresu służby BHP i do swoich obowiązków zalicza: prowadzenie kontroli stanowisk pracy, wskazywanie pracodawcy występowania zagrożeń i nieprawidłowości, wskazywanie sposobów ich usunięcia lub likwidacji, udział w dochodzeniach powypadkowych, udział w ocenie ryzyka zawodowego, analizowanie stanu BHP w zakładzie, kontrola szkoleń i badań lekarskich.

Jak wynika z powyższego, Wnioskodawca nie zajmuje się doradztwem w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nie zajmuję się doradztwem w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe. Wynika to głównie z faktu, że w obsługiwanych przez Stronę zakładach doradztwem takim zajmują się wyspecjalizowane komórki prawne lub zatrudnieni przez te zakłady specjaliści radcowie prawni, doradcy podatkowi i inni.

W 2013 roku, wartość sprzedaży dotycząca zarówno z usług szkoleniowych jak i pozostałych usług nie przekroczy łącznie 150.000,00 złotych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca będzie mógł, począwszy od 1 stycznia 2014 roku, ponownie wybrać zwolnienie podmiotowe w podatku od towarów usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca uważa, że począwszy od 1 stycznia 2014 roku, może ponownie wybrać zwolnienie podmiotowe w podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2011 r. Nr.177, poz. 1054 ze zm.).

Zadania, co należy do zakresu działania służby, określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 109 poz. 704). W paragrafie 2 ust. 1 rozporządzenia określono, co należy do zakresu działania służby bhp. Na dwadzieścia dwa wyróżnione zakresy tylko w dwóch, to jest w paragrafie 2 ust. 1 pkt 13 i pkt 15 występują czynności doradcze. Dodać należy, że zakres działalności wymieniony w rozporządzeniu nie przesądza o obowiązkach w zakresie służby bhp. Inaczej mówiąc osoba wykonująca działania w zakresie służby bhp może, ale nie musi świadczyć usług doradczych.


Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę zadań wymieniony jest w następujących punktach, wyżej wymienionego przepisu:

  • przeprowadzanie kontroli pomieszczeń i stanowisk pracy pod kątem zgodności z wymogami przepisów bhp,
  • kontrola okresowych badań lekarskich i szkoleń bhp pracowników,
  • kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przepisów bhp przez pracowników,
  • informowanie pracodawcy o stwierdzonych niedociągnięciach i stwierdzonych zagrożeniach zawodowych,
  • sporządzanie planów poprawy warunków pracy,
  • sporządzanie analiz stanu bhp w zakładzie (porównywanie z sytuacją w innych latach),
  • przeprowadzanie instruktaży wstępnych, ogólnych nowoprzyjętym pracownikom,
  • wykonywanie sprawozdawczości do GUS w sprawie warunków pracy (Z-10),
  • udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
  • udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy,
  • udział w pracach komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
  • zlecanie wykonania pomiarów środowiskowych na stanowiskach pracy i prowadzenie wymaganej dokumentacji,
  • zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą ochronną i sprzęt ochrony osobistej,
  • opiniowanie instrukcji dotyczących stanowisk pracy, na których występuje czynniki szkodliwe i niebezpieczne,
  • kontrola zabezpieczeń ppoż. pomieszczeń budynków i terenu zakładu,
  • kontrola podręcznego sprzętu ppoż.,
  • organizowanie okresowych przeglądów podręcznego sprzętu ppoż.,
  • oznakowywanie dróg i wyjść ewakuacyjnych,
  • kontrola przestrzegania przepisów ppoż. na terenie zakładu.


Jak wynika z powyższego Wnioskodawca nie zajmuje się doradztwem w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy a także nie zajmuje się doradztwem w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe (paragraf 2 ust. 1 pkt 13 i 15 cytowanego wyżej rozporządzenia).


W związku z tym, że Strona nie wykonuje usług doradczych, nie ma przeszkód, żeby Wnioskodawca ponownie skorzystał ze zwolnienia podmiotowego od przyszłego roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Art. 113 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. (…)

W oparciu o art. 113 ust. 11 ustawy o VAT podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”, określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy „doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego”.

Wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 „doradzać” znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Należy również podkreślić, iż w poz. 12 załącznika do rozporządzenia nie został wskazany symbol PKWiU, odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych. Należy zatem stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i od 1 października 2011 roku jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jego przedmiot działalności według PKD jest następujący: pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKD 70.22.Z, pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane PKD 85.59.B, sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach PKD 47.89.Z. Wnioskodawca w ramach PKD 70.22.Z wykonuje zadania z zakresu służby BHP. Wnioskodawca nie zajmuje się doradztwem w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nie zajmuję się doradztwem w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe. W 2013 roku, wartość sprzedaży dotycząca zarówno z usług szkoleniowych jak i pozostałych usług nie przekroczy łącznie 150.000,00 złotych.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do obowiązujących przepisów zauważyć należy, że to z art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług wynika wprost, iż Podatnik może skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym stał się czynnym podatnikiem podatku VAT, tj. utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ale pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej (bez podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Wobec tego w świetle powołanych przepisów prawa podatkowego oraz mając na uwadze przedstawione okoliczności zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego art. 113 ust. 1 ustawy, w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach której Strona wykonuje m.in. zadania z zakresu służby BHP, gdyż – jak wskazano we wniosku – Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, tj. nie wykonuje usług o charakterze doradczym.


W świetle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawca od 1 stycznia 2014 roku będzie miał możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej o ile obroty ze sprzedaży opodatkowanej w 2013 r. nie przekroczą kwoty 150 000 zł.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj