Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-990/13-4/AP
z 12 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), uzupełnionym za wezwanie tut. Organu z dnia 18 października 2013 r. (doręczone dnia 23 października 2013 r.), pismem z dnia 28 października 2013 r., złożonym dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem pn. „Rozbudowa Szpitala…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem pn. „Rozbudowa Szpitala …”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu nr IPPP1/443-990/13-2/AP z dnia 18 października 2013 r. (doręczone dnia 23 października 2013 r.), pismem z dnia 28 października 2013 r., złożonym dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest jednostką utworzoną i nadzorowaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych. Przedmiotem działalności SP ZOZ jest przede wszystkim prowadzenie działalności leczniczej ukierunkowanej na potrzeby zdrowotne Polaków. Celem działania Zakładu jest organizowanie i prowadzenie działalności profilaktycznej, leczenie w zakresie uzależnień, zaburzeń psychicznych oraz leczenie rehabilitacyjne. Cel ten jest realizowany poprzez prowadzenie profilaktyki leczenia uzależnień, prowadzenie detoksykacji w pełnym zakresie, prowadzenie diagnostyki i leczenie zaburzeń psychicznych, prowadzenie analizy stanu zdrowia i rehabilitację obejmującą swoim zakresem kompleksową fizjoterapię narządu ruchu.

SP ZOZ w dniu 18 września 2012 r. podpisał umowę o dofinansowanie Nr …. Projektu nr … pn. „Rozbudowa Szpitala …” w ramach działania 12.2 – Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym priorytetu XII – Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Wydatki kwalifikowane powyższego projektu są finansowane w 100%, w tym 15% tej kwoty tytułem dotacji celowej oraz 85% tej kwoty tytułem płatności. Dofinansowanie przekazywane jest w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych wydatków na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu oraz płatności końcowej.

Projekt „Rozbudowa Szpitala …”, ma na celu poprawę i rozwój istniejących warunków świadczenia usług medycznych w Szpitalu w … – w zakresie Szpitalnych Oddziałów: Leczenia Uzależnień i Rehabilitacji Medycznej – części zabiegowej, których obecna baza lokalowa nie spełnia wszystkich wymagań stawianych obiektom służby zdrowia. Projekt obejmuje inwestycję – rozbudowę istniejącego obiektu szpitalnego o nowe skrzydło z rozmieszczeniem funkcji usługowych i zabiegowych (oddział rehabilitacji medycznej) oraz oddziałowych (oddział leczenia uzależnień), tak aby rozbudowane skrzydło stanowiło uzupełnienie funkcjonalne obecnego układu. Rozbudowa umożliwi przemieszczenie sal łóżkowych Oddziału Leczenia Uzależnień oraz gabinetów zabiegowych Oddziału Rehabilitacji Medycznej do nowego skrzydła zaprojektowanego w sposób zapewniający spełnienie warunków dostosowujących ww. oddziały do wymogów prawnych, oraz spowoduje poprawę warunków socjalno bytowych pacjentów i personelu, zgodnie z wymogami UE.

Realizacja projektu zapewni umiejscowienie sal rehabilitacyjno-gimnastycznej i fizykoterapii w jednym obiekcie, co umożliwi pełne i profesjonalne wykorzystanie sprzętu rehabilitacyjnego. Nowe pomieszczenia będą wykorzystane do indywidualnej terapii pacjenta różnymi metodami (PNF, terapii manualnej, mobilizacji, manipulacji), do których certyfikaty posiada zatrudniony personel.

Rozbudowa pozwoli również na rozszerzenie zakresu oferowanych świadczeń, chociażby o profilaktykę schorzeń kręgosłupa dla osób mających siedzący tryb pracy np. przy komputerze.


Dobudowany obiekt usprawni funkcjonowanie obecnych oddziałów Szpitala, pomoże podnieść poziom świadczonych usług, zapewni pełną dostępność i udogodnienia dla pacjentów niepełnosprawnych.


Ponadto, po zrealizowaniu projektu powstanie sala konferencyjna bardzo potrzebna do szkolenia personelu pracującego na Oddziałach Leczenia Uzależnień i Rehabilitacji Medycznej.


Szpital prowadzi działalność mieszaną tj. opodatkowaną i zwolnioną. W strukturze sprzedaży przeważa świadczenie usług korzystających ze zwolnienia, głównie są to usługi medyczne. Struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu w ostatnich 3 latach przedstawia się następująco:

  • 2010 rok – 0,76%
  • 2011 rok – 1,46%
  • 2012 rok – 1,29%.


Zgodnie z art. 90 ust 10 ustawy o VAT w przypadku gdy ww. proporcja nie przekracza 2% –podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% – i Szpital tak właśnie uznał, co z kolei oznacza, że w takim przypadku Szpital nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego.

Z wydatkami realizowanymi w ramach Projektu udokumentowanymi fakturami związane jest poniesienie wydatku z tytułu podatku VAT, który należy uznać za wydatek kwalifikowany w przypadku, gdy nie może on zostać odzyskany przez Szpital w oparciu o obowiązujące przepisy prawne. Zdaniem Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej … w … podatek VAT zawarty w wydatkach związanych z przedmiotowym projektem jest niemożliwy do odzyskania, a zatem powinien być uznany w całości za wydatek kwalifikowany.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej prawidłowo uznał, że proporcja wynosi 0% w oparciu o współczynnik sprzedaży i czy w związku z tym prawidłowe jest stwierdzenie, że Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części od zakupów realizowanych w ramach Projektu nr … pn. „Rozbudowa Szpitala …” w ramach działania 12.2 – Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym priorytetu XII – Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, jak i w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej … w … prawidłowo została wyliczona proporcja 0%, w związku z czym Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani w części od zakupów realizowanych w ramach Projektu nr … pn. „Rozbudowa Szpitala …” w ramach działania 12.2 – Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym priorytetu XII – Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, jak i w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji projektu. Podatek VAT zawarty w wydatkach jest zdaniem Szpitala niemożliwy do odzyskania, a zatem winien być uznany w całości za wydatek kwalifikowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Ponadto, w myśl postanowień zawartych w art. 87 ust. 1 powołanej ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 cyt. ustawy.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z ww. art. 86 ust. 1 ustawy VAT, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy (Szpitala) jest przede wszystkim prowadzenie działalności leczniczej. We wrześniu 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. „Rozbudowa Szpitala …”. Szpital wskazał, że wydatki kwalifikowane powyższego projektu są finansowane w 100%, w tym 15% tej kwoty tytułem dotacji celowej oraz 85% tej kwoty tytułem płatności. Dofinansowanie przekazywane jest w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych wydatków na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu oraz płatności końcowej. Ww. projekt ma na celu poprawę i rozwój istniejących warunków świadczenia usług medycznych w Szpitalu w …. Projekt obejmuje inwestycję, tj. rozbudowę istniejącego obiektu szpitalnego o nowe skrzydło z rozmieszczeniem funkcji usługowych i zabiegowych (oddział rehabilitacji medycznej) oraz oddziałowych (oddział leczenia uzależnień), tak aby rozbudowane skrzydło stanowiło uzupełnienie funkcjonalne obecnego układu. Szpital prowadzi działalność mieszaną tj. opodatkowaną i zwolnioną. W strukturze sprzedaży przeważa świadczenie usług korzystających ze zwolnienia, głównie są to usługi medyczne. Struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu w ostatnich 3 latach przedstawia się następująco: 2010 rok – 0,76%, 2011 rok – 1,46%, a także 2012 rok – 1,29%. Szpital, stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy o VAT uznał, że proporcja ta wynosi 0%, co z kolei oznacza, że w takim przypadku Szpital nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego.

W odniesieniu do powyższego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości uznania, że proporcja wynosi 0% w oparciu o współczynnik sprzedaży, a tym samym że Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części od zakupów realizowanych w ramach ww. projektu pn. „Rozbudowa Szpitala …”, również w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji projektu.

W tym miejscu należy wskazać, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 cyt. ustawy).

Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej – art. 90 ust. 4 ww. ustawy.

W świetle art. 90 ust. 5 cyt. ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, w myśl ust. 6 ww. artykułu, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Stosownie do art. 90 ust. 8 ustawy o VAT, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9).


Zgodnie z art. 90 ust. 10 powołanej ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, że proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z konstrukcji cyt. wyżej przepisów w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z realizacją jakich czynności związany jest podatek wynikający z otrzymanej faktury, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie w sytuacji, gdy dokonanych zakupów nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

Dopiero bowiem w przypadku, gdy w odniesieniu do poniesionych wydatków nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik powinien zastosować metodę proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca przedstawiając opis stanu faktycznego wskazał, że proporcja, ustalona jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności opodatkowanych w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych wyniosła 1,29% za 2012 r. i Szpital uznał, że proporcja ta wynosi 0%.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie należy stwierdzić, że cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkujący prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego nie znajdzie zastosowania, ponieważ jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, skoro – jak wynika z treści wniosku – wyliczona po zakończeniu roku proporcja sprzedaży za 2012 r. nie przekracza 2% (tj. wynosi 1,29%) i zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy Wnioskodawca uznał, że proporcja ta wynosi 0%, to Szpitalowi nie przysługuje również prawo do proporcjonalnego obniżenia kwoty podatku należnego o część kwoty podatku naliczonego od towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych.

Reasumując powyższe, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług służących do realizacji projektu pn.: „Rozbudowa Szpitala …”. Ponadto, w przypadku, gdy proporcja ustalana przez Wnioskodawcę (zgodnie z art. 90 ustawy o VAT) w okresie kolejnych 5 lat po zakończeniu realizacji projektu będzie utrzymywać się na analogicznym do wskazanego w złożonym wniosku poziomie (a więc gdy proporcja ta nie będzie przekraczać 2% i Szpital uzna – zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT – że proporcja ta wynosi 0%), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. projektem również w okresie 5 lat po zakończeniu jego realizacji.


Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj