Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1187/13-3/AKr
z 16 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanego zadania pn.: „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanego zadania pn.: „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”. Wniosek został uzupełniony 15 stycznia 2014 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia zrealizowała zadanie inwestycyjne pod nazwą „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”, którego zakres obejmował: remont kapitalny dachu i wieży. Powyższe prace pomogą zachować zabytkowy kościół przed zniszczeniami. Zadanie to było zrealizowane przy udziale środków finansowych Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie: 313, 322, 323 „Odnowa i rozwój wsi”. Parafia w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nabyła towary i usługi, zakup których udokumentowany jest fakturami zawierającymi kwotę podatku od towarów i usług. Zakupione towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Parafia oświadcza, że nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej, zajmuje się tylko działalnością statutową. Parafia nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Nie figuruje w rejestrze podatników podatku od towarów i usług. Po zakończeniu zadania, inwestycja ta stanowi własność parafii i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Parafia nie może korzystać ze zwolnień określonych w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie jednym z załączników było oświadczenie o kwalifikowalności VAT. Parafia oświadczyła, że nie ma możliwości odzyskania naliczonego VAT po wykonaniu inwestycji.

Instytucja Wdrażająca PROW żąda, aby w tym przypadku Wnioskodawca wystąpił do organu uprawnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Parafia wskazała, że dnia 15 marca 2013 r. Parafia złożyła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 „Odnowa rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007-2013 na realizację operacji pt.: „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”, którego zakres obejmował remont kapitalny dachu i wieży. Wnioskowana pomoc finansowa została przyznana i tym samym Parafia podpisała w dniu 3 lipca 2013 r. umowę o dofinansowanie na kwotę 149.870 zł, co stanowiło 50% całkowitych kosztów operacji, w tym podatek VAT.

Operacja pt. „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”, została zakończona w grudniu 2013 roku i Parafia dnia 19 grudnia 2013 r. złożyła „wniosek o płatność”. Niezbędnym dokumentem stanowiącym załącznik wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna wydana przez właściwego Dyrektora Izby Skarbowej. W wyniku złożonego wniosku o płatność, Urząd Marszałkowski Województwa, pismem z dnia 7 stycznia 2014 r. wezwał Parafię do jego uzupełnienia o pisemną interpretację indywidualną dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn.: „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”, wyznaczając termin 14 dniowy, który mija w dniu 23 stycznia br.

Remont dachu i wieży był planowany od dawna, od lat zbierano pieniądze na ten cel lecz zebrane od parafian darowizny nie były wystarczające aby podjąć się tego zadania. Dopiero możliwość pozyskania 50% dotacji umożliwiła jego wykonanie. W celu zachowania płynności finansowej Parafia musiała sięgnąć po kredyt krótkoterminowy na okres do 30 kwietnia 2014 r. Zabezpieczeniem umowy kredytowej jest przyznane dofinansowanie przez Urząd Marszałkowski - umową o przyznanie pomocy z dnia 3 lipca 2013 r.

Obecnie wobec żądania Urzędu Marszałkowskiego Województwa dotyczącego uzupełnienia wniosku o płatność o dokument, którego Parafia nie posiada, Wnioskodawca obawia się, że jego „wniosek o płatność” nie zostanie rozpatrzony pozytywnie, a przyznana dotacja cofnięta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od zrealizowanego zadania pn.: „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego w ramach realizacji inwestycji pn.: „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Opisana inwestycja nie jest i nie będzie w przyszłości związana za sprzedażą opodatkowaną VAT.

Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, ponadto powstałe w wyniku tego remontu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nie zostaje zatem w przedmiotowej sprawie spełniony podstawowy warunek (art. 86 ust. 1 ww. ustawy).

W uzupełnieniu do wniosku Parafia wskazała, że nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego przy realizacji projektu pn.: „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy – w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Parafia – zrealizował zadanie inwestycyjne pod nazwą „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”, którego zakres obejmował: remont kapitalny dachu i wieży. Powyższe prace pomogą zachować zabytkowy kościół przed zniszczeniami. Zadanie to było zrealizowane przy udziale środków finansowych Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013, Działanie: 313, 322, 323 „Odnowa i rozwój wsi”. Parafia w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nabyła towary i usługi, których zakup udokumentowany jest fakturami zawierającymi kwotę podatku od towarów i usług. Zakupione towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Parafia oświadcza, że nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej, zajmuje się tylko działalnością statutową. Parafia nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie figuruje w rejestrze podatników podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, że efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem VAT – jak wskazał we wniosku Zainteresowany – zatem w tej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 – obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. – rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania pn.: „Wymiana pokrycia dachowego i wieży na budynku kościoła”.

Tut. Organ informuje, że przepisy art. 86 ust. 2, art. 88 ust. 4 ustawy otrzymują nowe brzmienie mocą ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35 ze zm.), natomiast od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 1656). Zamiana tych przepisów nie wpływa na rozstrzygnięcie w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj