Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-820/13/UH
z 1 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 4 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z utrzymywaniem w czystości lub remontowaniem istniejących przystanków oraz wybudowaniem nowych przystanków lub wiat, z których korzystają przewoźnicy i pasażerowie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z utrzymywaniem w czystości lub remontowaniem istniejących przystanków oraz wybudowaniem nowych przystanków lub wiat, z których korzystają przewoźnicy i pasażerowie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2011 r., Nr 5, poz. 13 - zwana dalej „Ustawą PTZ”), rada miasta podjęła uchwałę w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, zlokalizowanych na liniach komunikacyjnych na obszarze gminy. Opłaty te są pobierane od przewoźników, a sposób ich poboru uregulowany jest w umowach cywilnoprawnych zawartych przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu w … (działający w imieniu Gminy Miasto …, jako jej jednostka organizacyjna) z każdym z przewoźników.

Przy tym, zgodnie z art. 16 ust. 7 w związku z art. 18 ustawy PTZ, środki finansowe z opłat stanowią dochód gminy z przeznaczeniem na utrzymanie przystanków komunikacyjnych w czystości oraz budowę, przebudowę i remont przystanków, wiat i innych budynków służących pasażerom. W taki też sposób wykorzystywane są środki z opłat przez Wnioskodawcę.

Środki z opłat wpłaconych przez przewoźników Wnioskodawca przeznacza na utrzymanie przystanków w czystości (jest na to zawarta odrębna roczna umowa z wykonawcą usługi z przedmiocie „…”) oraz remont istniejących przystanków i wiat lub wybudowanie nowych wiat przystankowych (w tym przedmiocie zawierane są osobne umowy na wykonanie takich robót budowlanych lub usług - umowy dotyczą wyłącznie przystanków lub wiat, a nie innych statutowych zadań Wnioskodawcy).

Zgodnie z interpretacją indywidualną z 5 grudnia 2011 r., nr IBPP4/443-1460/11/JP, utrzymaną wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … z 24 września 2012 r., w sprawie III SA/GI 577/12, opłaty pobierane przez Wnioskodawcę od przewoźników, na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy PTZ, powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca tak też czyni. Na pobierane opłaty od przewoźników wystawiane są faktury VAT z podatkiem VAT w wysokości 23%. W kwocie więc opłaty od pojedynczego zatrzymania na przystanku jest zawarty już podatek od towarów i usług w stawce 23 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (naliczonego od opłat pobieranych od przewoźników z tytułu zatrzymywania się na przystankach na terenie Gminy) o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych przez niego w związku utrzymywaniem przystanków w czystości lub remontowaniem istniejących i wybudowaniem nowych przystanków lub wiat, z których korzystają przewoźnicy i pasażerowie?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Tak, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - stanowiącego sumę naliczonego podatku od towarów i usług od opłat pobieranych od przewoźników z tytułu zatrzymywania się na przystankach na terenie Gminy - o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usługach, które to towary i usługi nabywane są wprost w związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań związanych z utrzymaniem przystanków w porządku (usługi sprzątania przystanków) lub też związanych z remontem istniejących przystanków lub wybudowaniem nowych przystanków lub wiat przystankowych.

Wprost z treści przepisów art. 16 i art. 18 ustawy PTZ wynika, że opłaty pobierane od przewoźników z tytułu zatrzymywania się na przystankach mogą być wyłącznie przeznaczane na czynności, które nabywane są przez Wnioskodawcę od osób trzecich, a które to czynności są świadczone, jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc opłaty pobierane od przewoźników są obciążone podatkiem od towarów i usług, to wszystkie wydatki na utrzymanie przystanków w porządku, ich remont lub wybudowanie nowych, pozostają w związku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Kwota podatku należnego od pobranych przez Wnioskodawcę opłat może być obniżona o kwotę podatku naliczonego, zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją czynności, o których mowa w art. 16 ust. 7 ustawy PTZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ustawodawca w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług zawarł katalog czynności, od których odliczanie podatku nie jest możliwe.

Uwzględnione w tym przepisie wyłączenia dotyczą sytuacji gdy:

  • nabywane są usługi noclegowe i gastronomiczne, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;
  • faktury lub faktury korygujące zostały wystawione przez podmiot nieistniejący;
  • transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  • faktura, faktura korygująca lub dokument celny dokumentują czynności, które nie zostały faktycznie dokonane, podają kwoty niezgodne z rzeczywistością lub też potwierdzają czynności niezgodne z art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego;
  • faktury lub faktury korygujące wystawione przez nabywcę (zgodnie z odrębnymi przepisami o samofakturowaniu) nie zostały zaakceptowane przez sprzedawcę;
  • wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze;
  • przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów kontrahent nie posiada lub nie podał do wiadomości numeru VAT UE.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, na podstawie uchwały rady miasta, pobiera od przewoźników opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych.

Środki z opłat wpłaconych przez przewoźników Wnioskodawca będzie przeznaczał na utrzymanie w czystości przystanków (na podstawie odrębnej rocznej umowy) oraz na remont istniejących przystanków i wiat lub wybudowanie nowych wiat przystankowych (w tym zakresie zawierane są osobne umowy na wykonanie robót budowlanych lub usług). Ww. umowy dotyczą wyłącznie przystanków lub wiat nie dotyczą natomiast innych statutowych zadań Wnioskodawcy.

Wnioskodawca podał, że pobierane od przewoźników, za korzystanie z przystanków komunikacyjnych i wiat opłaty, o których mowa w art. 16 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, są przez niego opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%. Opłata od pojedynczego zatrzymania przewoźnika na przystanku komunikacyjnym zawiera podatek od towarów i usług w wysokości 23%

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczenie podatku naliczonego to w praktyce pomniejszenie kwoty podatku należnego – ze sprzedaży towarów i świadczenia usług – którą należy odprowadzić do urzędu skarbowego, o sumę podatku naliczanego zawartego w cenie towarów i usług służących (związanych) tej sprzedaży.

Mając na względzie wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z utrzymaniem czystości na przystankach komunikacyjnych, ich remontem oraz wybudowaniem nowych przystanków i wiat, bowiem przystanki te są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z utrzymaniem w porządku przystanków lub związanych z remontem istniejących przystanków lub wybudowaniem nowych przystanków lub wiat przystankowych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj