Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-392/12-2/BM
z 4 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-392/12-2/BM
Data
2012.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
nagrody
programy lojalnościowe
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Program lojalnościowy – obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku VAT od nagród przekazywanych uczestnikom programu lojalnościowego.



Wniosek ORD-IN 193 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczenia podatku należnego od przekazywanych klientom nagród w ramach programu lojalnościowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczenia podatku należnego od przekazywanych klientom nagród w ramach programu lojalnościowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą drzwi i okien drewnianych. Swoje wyroby sprzedaje poprzez sieć firm współpracujących na podstawie umów handlowych. Spółka podejmuje różne działania marketingowe, które mają na celu aktywizację oraz podniesienie motywacji ww. firm. W związku ze wsparciem sprzedaży w Spółce działa program lojalnościowy, który jest skierowany do sklepów nabywających towary Spółki. W celu realizacji programu lojalnościowego Spółka zawarła umowę o przeprowadzenie konkursu z Agencją specjalizującą się w tego typu akcjach wspomagających sprzedaż. Agencja zobowiązała się do kompleksowego przygotowania, organizacji i prowadzenia akcji marketingowej. W ramach przedmiotowej umowy Agencja przygotowała: scenariusz, regulamin konkursu, kreację materiałów do konkursu, zaplecze agencyjne, zobowiązała się do obsługi i aktualizacji bazy danych strony internetowej i platformy sms potrzebnej do realizacji konkursu, nabywa towary i usługi (nagrody) w ramach prowadzonego konkursu oraz przekazuje te nagrody uczestnikom konkursu, sprawuje nadzór nad przebiegiem i realizacją projektu, a także odpowiada za przygotowanie i zakup nagrody głównej - wycieczek zagranicznych dla uczestników konkursu. Zwycięzcami konkursu zostaną uczestnicy, którzy osiągną największy przyrost wartości zakupu produktów Spółki. Zwycięzcy otrzymują punkty za realizowanie miesięcznych sprzedaży, które mogą wymienić na nagrody rzeczowe umieszczone w katalogach przygotowanych przez Agencję. Nagrody do konkursu są nabywane przez Agencję od podmiotów zewnętrznych we własnym zakresie. Następnie, Agencja przekazuje zwycięzcom konkursu nagrody. Wynagrodzenie Agencji obejmuje całość wskazanych wyżej świadczeń wykonywanych na rzecz Spółki. Za wykonane na zlecenie Spółki czynności Agencja wystawia faktury obejmujące wynagrodzenie z tytułu obsługi programu lojalnościowego oraz wydatki związane z zakupem oraz przekazaniem (wysyłką) nagród.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług należny w związku z przyznawaniem nagród klientom - uczestnikom programu lojalnościowego powinien być naliczany i odprowadzany przez Spółkę - organizatora konkursu, czy przez Agencję, która jest administratorem programu i za wynagrodzeniem obsługuje program lojalnościowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów prawa, na Spółce nie ciąży obowiązek naliczania podatku należnego VAT od przekazywanych klientom nagród.

Zgodnie z art. 5 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz.1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust.1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel <...>

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. Przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. Wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 <...>

Jak wynika z art. 5 ust. l pkt 1 ustawy, aby uznać, że dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, warunkiem jest odpłatność za daną czynność - czyli wykonanie czynności za wynagrodzeniem.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. l0 i art. 120 ust. 16.

Uwzględniając stan faktyczny, Agencja bezpośrednio dokonuje zakupu nagród przeznaczonych dla uczestników programu. Agencja także dokonuje nieodpłatnych wydań nagród uczestnikom programu lojalnościowego, którym na zlecenie Spółki administruje. Agencja za wykonane na zlecenie Spółki czynności wystawia faktury obejmujące wynagrodzenie z tytułu obsługi programu. Zatem to Agencja jest nabywcą (właścicielem) przekazywanych nagród, a nie Spółka. Spółka zatem nie jest zobowiązana w rozumieniu powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do rozpoznania z tego tytułu dostawy towarów.

Natomiast wydanie przez Agencję towarów (nagród w programie lojalnościowym), realizowane w ramach kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego nie podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT, gdyż stanowi element kompleksowej usługi świadczonej na rzecz Spółki, która nie powinna być sztucznie rozdzielana. Świadczenia Agencji wobec Spółki w ramach kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego złożone są z różnego rodzaju czynności, które składają się na tą usługę. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, zasadą ogólną jest odrębne opodatkowanie VAT każdej czynności (każdego świadczenia). Z drugiej jednak strony, w oparciu o wypracowaną przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości koncepcję świadczeń złożonych, jeżeli z ekonomicznego punktu widzenia oraz z perspektywy oczekiwań nabywcy, dane świadczenie ma charakter kompleksowy wówczas dla celów opodatkowania VAT nie należy sztucznie rozdzielać poszczególnych czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również – zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (ust. 3 ww. artykułu).

Zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka swoje wyroby sprzedaje poprzez sieć firm współpracujących na podstawie umów handlowych. Spółka podejmuje różne działania marketingowe, które mają na celu aktywizację oraz podniesienie motywacji ww. firm. W związku ze wsparciem sprzedaży w Spółce działa program lojalnościowy, który jest skierowany do sklepów nabywających towary Spółki. W celu realizacji programu lojalnościowego Spółka zawarła umowę o przeprowadzenie konkursu z Agencją specjalizującą się w tego typu akcjach wspomagających sprzedaż. Agencja zobowiązała się do kompleksowego przygotowania, organizacji i prowadzenia akcji marketingowej. W ramach przedmiotowej umowy Agencja przygotowała: scenariusz, regulamin konkursu, kreację materiałów do konkursu, zaplecze agencyjne, zobowiązała się do obsługi i aktualizacji bazy danych strony internetowej i platformy sms potrzebnej do realizacji konkursu, nabywa towary i usługi (nagrody) w ramach prowadzonego konkursu oraz przekazuje te nagrody uczestnikom konkursu, sprawuje nadzór nad przebiegiem i realizacją projektu, a także odpowiada za przygotowanie i zakup nagrody głównej - wycieczek zagranicznych dla uczestników konkursu. Nagrody do konkursu są nabywane przez Agencję od podmiotów zewnętrznych we własnym zakresie. Następnie, Agencja przekazuje zwycięzcom konkursu nagrody. Wynagrodzenie Agencji obejmuje całość wskazanych wyżej świadczeń wykonywanych na rzecz Spółki. Za wykonane na zlecenie Spółki czynności Agencja wystawia faktury obejmujące wynagrodzenie z tytułu obsługi programu lojalnościowego oraz wydatki związane z zakupem oraz przekazaniem (wysyłką) nagród.

Analiza art. 7 ust. 2 ustawy pozwala na stwierdzenie, że czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług stanowi każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W tym kontekście więc, biorąc pod uwagę normę art. 7 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, iż wystarczającym dla uznania, iż określony towar należy do przedsiębiorstwa podatnika, jest fakt, że może on dysponować tym towarem jak właściciel, a więc nie będąc tym właścicielem w sensie prawnym. Drugą przesłanką warunkującą uznanie takiej czynności za odpłatną dostawę towarów jest istnienie prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem towarów, które są nieodpłatnie przekazywane.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż to Agencja, a nie Wnioskodawca, dokonuje zakupu towarów przeznaczonych na nagrody i dokonuje nieodpłatnych wydań nagród uczestnikom programu lojalnościowego, którym na zlecenie Wnioskodawcy administruje.

Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jako organizator programów lojalnościowych nie jest nabywcą (właścicielem) towarów, które następnie są przekazywane jako nagrody, tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawca nie dokonuje także wydania nagród klientom, nie jest więc zobowiązany w rozumieniu powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do rozpoznania z tego tytułu dostawy towarów. W tym przypadku bowiem nie są spełnione warunki ujęte w normie art. 7 ust. 2 ustawy, bowiem przekazane przez Agencję towary nie należą do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (w tym również w sensie innym niż prawnym) i Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku naliczenia, a co za tym idzie także odprowadzenia podatku należnego, w związku z przyznawaniem nagród klientom – uczestnikom programu lojalnościowego.

Tut. Organ zaznacza, iż niniejsza interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków dla kontrahenta Zainteresowanego tj. Agencji Reklamowej, która jest administratorem programu i za wynagrodzeniem obsługuje program lojalnościowy. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretacją indywidualną).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj