Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-803/13-4/BM
z 27 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 6 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej poprzez utworzenie boiska do gry w kajak polo – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej poprzez utworzenie boiska do gry w kajak polo.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz o podpis drugiej z osób uprawnionych do reprezentacji Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7.04.1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 200l r. Nr 79 poz. 855 z późniejszymi zmianami)

Celem stowarzyszenia jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania klubu oraz wychowanie dzieci i młodzieży przez kulturę fizyczną i sport poprzez: 1. Uczestniczenie w rozgrywkach i zawodach sportowych rangi krajowej i międzynarodowej. 2. Organizowanie zawodów, imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. 3. Prowadzenie działalności szkoleniowej. 4. Sprawowanie opieki wychowawczej i szkoleniowej nad członkami klubu.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku Vat. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, prowadzi działalność statutową odpłatną. Osiągnięte przychody ze sprzedaży usług: wynajem domków kempingowych, wynajem toru kajakowego, opłaty startowe w trakcie zawodów służą celom statutowym. Stowarzyszenie jest wpisane w KRS do rejestru Przedsiębiorców i Rejestru Stowarzyszeń z dniem 28 czerwca 2003r. Wnioskodawca otrzymuje składki członkowskie, dobrowolne wpłaty na cele statutowe, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca otrzymuje dotacje na swoją działalność statutową i dotację na organizowanie zawodów sportowych, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Interpretacja indywidualna o którą Wnioskodawca występuje dotyczy realizacji projektu w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność, którą Wnioskodawca złożył w październiku 2013.

Działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” obejmuje wdrażanie projektu rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej poprzez utworzenie boiska do gry w kajak polo. Projekt związany będzie z rozwojem podstawowej działalności Klubu i przyczyni się do rozszerzenia oferty proponowanej przez Klub młodym adeptom sportu. Boisko ma mieć charakter ogólnodostępny. Projekt ten przyczynić się ma do stworzenia kolejnego miejsca rekreacji na wodzie. Zakup towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu dotyczącego działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem Vat.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu dotyczącego działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” są wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przysługuje Wnioskodawcy odliczenie podatku vat od zakupionego towaru i usług w ramach PROW Działanie 4l3 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Prowadzi działalność statutową związana z krzewieniem kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży poprzez sport i działalność statutową odpłatną: wynajem domków kempingowych, wynajem toru kajakowego, opłaty startowe w trakcie zawodów. Osiągnięte przychody ze sprzedaży usług służą celom statutowym. Wnioskodawca otrzymuje składki członkowskie, dobrowolne wpłaty na cele statutowe, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług. Wnioskodawca otrzymuje dotacje na swoją działalność statutową, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji projektu 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT.

Zgodnie z par. 9 Statutu Stowarzyszenia i art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001, Nr 79, poz. 855 ze zm.) - Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą z tym zastrzeżeniem, że dochód z działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego; z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 43 ust. 1 pkt 32 a, b, c zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem przez kluby sportowe których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można obniżyć tylko i wyłącznie wtedy, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupione towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Art. 43 ust. 1 pkt 32 a, b, c zwalnia od podatku usługi ściśle związane ze sportem.

W przypadku Wnioskodawcy warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż zadaniem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu i są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport i nie są nastawieni na osiągnięcie zysków. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku Vat z tytułu wydatków ponoszonych w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, w ramach Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, zatem została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31.12.2013 r.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 87 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” obejmuje wdrażanie projektu rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej poprzez utworzenie boiska do gry w kajak polo. Projekt związany będzie z rozwojem podstawowej działalności Klubu i przyczyni się do rozszerzenia oferty proponowanej przez Klub młodym adeptom sportu. Boisko ma mieć charakter ogólnodostępny. Projekt ten przyczynić się ma do stworzenia kolejnego miejsca rekreacji na wodzie. Zakup towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem Vat. Faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu dotyczącego działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” są wystawione na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ nabywane towary i usługi nie będą służyły wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej poprzez utworzenie boiska do gry w kajak polo, ponieważ nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, a w szczególności wykorzystania przez Zainteresowanego zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj