Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-998/13-2/TW
z 3 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Remont Świetlicy wiejskiej – wyposażenie w instalację grzewczą obiektu pełniącego rolę świetlicy wiejskiej” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Remont Świetlicy wiejskiej – wyposażenie w instalację grzewczą obiektu pełniącego rolę świetlicy wiejskiej”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 8 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca (dalej: OSP) podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa w ramach PROW Oś 4 LEADER tzw. Małe projekty na realizację projektu pn. „Remont Świetlicy wiejskiej – wyposażenie w instalację grzewczą obiektu pełniącego rolę świetlicy wiejskiej”. W ramach projektu planowany jest zakup i montaż pieca CO zakup i rozprowadzenie rur oraz zakup i montaż nagrzewnic wodnych jak i grzejników.

OSP nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Zakupione i zamontowane wyposażenie związane z realizacją ww. projektu nie jest i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność składanego po zrealizowaniu projektu. W związku z powyższym OSP zwraca się z zapytaniem czy ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach projektu w celu umożliwienia mieszkańcom sołectwa poprzez zakup i montaż instalacji grzewczej kultywowanie lokalnego dziedzictwa oraz stworzenie możliwości i miejsca do integracji a tym samym podniesienia jakości życia na obszarach wiejskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy OSP ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Remont Świetlicy wiejskiej – wyposażenie w instalację grzewczą obiektu pełniącego rolę świetlicy wiejskiej” w ramach PROW Osi 4 LEADER tzw. Małe Projekty?

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach projektu, ponieważ dokonywane zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym, jednostka nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskuje dochodu. Remont służy poprawie użytkowania pomieszczeń pełniących funkcje świetlicy wiejskiej, z których korzystanie będzie nieodpłatne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (OSP) nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług

OSP podpisała umowę w ramach PROW Oś 4 LEADER tzw. Małe projekty na realizację projektu pn. „Remont Świetlicy wiejskiej – wyposażenie w instalację grzewczą obiektu pełniącego rolę świetlicy wiejskiej”.

W ramach projektu planowany jest zakup i montaż pieca CO, zakup i rozprowadzenie rur oraz zakup i montaż nagrzewnic wodnych jak i grzejników.

Zakupione i zamontowane wyposażenie związane z realizacja ww. projektu nie jest i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Remont Świetlicy wiejskiej – wyposażenie w instalację grzewczą obiektu pełniącego rolę świetlicy wiejskiej”.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj